Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Hvorfor skal dette egentlig være et kommunalt anliggende? Burde det ikke i såfall vært staten? Så fikk man ev. gjøre opp internt senere dersom det ble virkelighet.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Hvorfor skal dette egentlig være et kommunalt anliggende? Burde det ikke i såfall vært staten? Så fikk man ev. gjøre opp internt senere dersom det ble virkelighet.
    Oslo er jo selvoppnevnt Norges navle, med en ordfører som er både mediekåt og stormannsgal. De hadde vel regnet med å kunne skrive pengene inn på bok igjen når penga fra staten kom.
    Folkeavstemming kun i Oslo, fordi de visste at befolkningen i Norge ellers ikke ville ha stemt ja.
    Oslo-borgerne var vel på et tidspunkt både sårbare og lettlurte, og idrettsforbundet sammen med Stake........eh unnskyld, Stang så sitt snitt til å få alt til Oslo. Oppgradering av hovedstaden var selvsagt noe Stake kunne blamere seg med i ALL ettertid. Stake som president av IOC ville vært neste stopp.

Sjelden jeg ønsker lynet skal slå ned et visst sted, men jeg har vurdert å ta med Stang i aftenbønnen min.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er 8 år til i såfall... forstetter været utviklingen i den retningen vi har hatt i det siste så blir det nok rulleski/skøyter, bowling og ikke curling, hopp på plast og sykler ned Hafjell-løypene..

Toer-BOB vil kanskje få en HELT annen betydning også..:rolleyes:
    Der dukket det sannelig opp et bilde av toer-BOB også! Bob til venstre i bildet. Rogn-lien foran.

Vis vedlegget 277393
    Det der er da ingen bob(sleigh), men en simpel kjelke/akebrett. Dette er en bob: :rolleyes:

Vis vedlegget 277616
    Nettopp - viser vel bar hvor lite folk som vanker her inne er opptatt av sport, noe hele tråden er gjennomsyret av :eek:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En mann for sin hatt. Odd Henriksen skjønte det var dumt å gå i mot folket og snudde i OL-saken.
    Kun 1 av 10 nordlendinger vil ha OL - Nordland
    Som alltid, folk fra nord viser sunn fornuft og har skjønt hva realisme er for noe. Samt lydhørhet overfor de som faktisk sørger for at de har en arbeidsplass.
    Hehe - men han satt nå tross alt på gjerdet inntil han skjønte at han hadde 9 av 10 mot seg, da. Litt værhaneaktig, spør dere meg.....

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en tilsnikelse for å sukre pillen dette; det snakkes hele tiden om en søkerby, OL-landsbyen etc. Det skal gis inntrykk av at det hele er avgrenset, intimt, nedskalert og koselig. Sannheten er jo at ligningen blir skjevere og skjevere jo større gigantomanien blir. OL har for lengst vokst ut av arrangørbykonseptet, det er jo et økonomisk krafttak på nasjonalt/internasjonalt nivå vi snakker om. Og så lenge det tviholdes på bykonseptet blir det hele bare en kilde til splid. På den ene siden den heldige vinnerbyen som får massiv opprustning av samfunnsmaskineriet, enestående PR og også beholder det aller meste av inntektssiden før, under og etterpå. I kontrast til resten av landet som må se det hele på TV og dele regninga. Det kan jo ikke gå i lengden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dette er 8 år til i såfall... forstetter været utviklingen i den retningen vi har hatt i det siste så blir det nok rulleski/skøyter, bowling og ikke curling, hopp på plast og sykler ned Hafjell-løypene..

Toer-BOB vil kanskje få en HELT annen betydning også..:rolleyes:
    Der dukket det sannelig opp et bilde av toer-BOB også! Bob til venstre i bildet. Rogn-lien foran.

Vis vedlegget 277393
    Det der er da ingen bob(sleigh), men en simpel kjelke/akebrett. Dette er en bob: :rolleyes:

Vis vedlegget 277616
    Nettopp - viser vel bar hvor lite folk som vanker her inne er opptatt av sport, noe hele tråden er gjennomsyret av :eek:
    nei man er mere opptatt av trening, fysisk fostring, en aktiv livstil for sin egen del, enn å se på sport bekledd i vadmellignende antrekk

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så det at man ikke vet forskjell på en rodel og en bob betyr at man ikke er sportsinteressert?

Man skal, for å være meningsberettiget om OL, se og vite forskjell på ustyret som brukes i alle tenkelige grener. Klassisk- og skøyteski, slalomski, storslalomski, utforski, freestyle hopp og kulekjøring, ballett, hoppski, telemarkski og så videre. Helst fra stor avstand, eller gjennom televisjonens under.

Man er heller ikke sportsinteressert om man ikke vet forskjell på en temposykkel, en triatlonsykkel (fritatt for UCI's begrensninger, og dermed ofte annerledes på en del punkter), en landeveissykkel, en bmx, cx, en xc, en stisykkel, en slalomsykkel, en utforsykkel, en fatbike. Man må uten å tvile se om et par fotballsko eller et par tennissko er laget for grus eller gress. Og så videre og videre...

Og du slipper ikke unna med å kunne mye. Du skal kunne alt.

Jeg kan ikke se for meg annet enn at det er såpass krevende å samle all denne informasjonen at det går ut over egen aktivitet. Limt foran fjernsynet hver ledige time, nilesende VG's rosa sider på kollektiven til og fra jobb. Rett inn på allverdens sportsrelaterte nettsider så snart sjefen snur ryggen til på jobben.

Kan vi ikke oppdra en hel generasjon sånne mennesker? Pliiis?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.356
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du må regne med en tredobling av beløpet - det er vel der omtrent det har ligget. LillehammerOL fikk en statsgaranti på 1,7 milliarder. Dette ble oppjustert til ca 7,8 milliarder et år før OL. Dermed gikk Lillehammer-OL omtrent i 0 (faktisk litt med overskudd). Så det er realistisk at kostnaden blir et sted mellom 70 og 120 milliarder. Så det er vel mer snakk om 40000 av dine surt ervervede kroner.
    Velvel....

I dagens leder i DN blir det kommentert at Norge befinner seg på plass # 74 i en verdensomspennende rangering av nasjonal veistandard - bak bl. a. Etiopia(!), Albania og Elfenbeinskysten.

Hvis man virkelig hadde funnet, la oss si, 100 000 000 000 kroner til å bruke på spesialprosjekter, virker det direkte skandaløst på meg å feste dem bort på 3 uker istedenfor å bygge infrastruktur for dem.

Jeg forsikrer herved at jeg ikke gir et eneste av partiene som sier ja til en slik galskap min stemme i fremtiden.

mvh
    Hvis du tror at å droppe OL automatisk frigir penger til en eneste meter vei så tro du på nissen. Først skal politikerne bruke 30 år og 30 milliarder på å diskutere saken, og inne det er pengene brukt opp i Verdens Sosialkontor :eek:
    Unnskyld meg, men det får da være måte på hvor enøyet man kan være!

1) Hvis man pisser bort 40 000 000 000 kroner på et OL, vil disse pengene ikke være tilgjengelige for andre ting, de er brukt opp! Dette er økonomi på ungdomsskolenivå.

2) Nesten uansett hva slags alternative ting man bruker disse pengene på, vil det IMO være bedre enn å feste dem bort på 3 uker, hhv. dytte dem opp i ræva på IOC.

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.302
    Sted
    Trondheim
    Til de som tror at OL-budsjettet vil holde:

OL-budsjettene sprekker alltid - DN.no

Man framholder OL på Lillehammer som et eksempel på at det er mulig å arrangere et rimelig OL som holder seg innenfor budsjettet. Lillehammer-OL er faktisk et av de OL som har hatt størst budsjettsprekk i forhold til den første statsgarantien.
    Da man søkte om OL på Lillehammer ba man om en statsgaranti på 1,7 milliarder kr. Når det hele var ferdig viste beregninger at det hadde kostet 11,6 milliarder, altså 6,8 ganger så mye som den opprinnelige statsgarantien var på.
    Nå ber de om 35 milliarder. Hvis de klarer å arrangere et OL på Lillehammernivå (som de vel sier de vil), vil det tilsi en endelig kostnad på ca 239 milliarder.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ble jaggu sletta fra kommentarfeltet til BT i dag.

Denne artikkelen: Er 19 milliarder OL-kroner så mye? - Bergens Tidende

Denne kommentaren:

Lommerusk. Kan ikke få to stykk St. Olavs hospital for det en gang. Og sykehus trenger vi ikke, for vi kommer jo til å bli så inni granskauen sunne og friske av å klistre hele nasjonen foran TV'en en halv vinter. Kjør på. Snitter og chamagnefylla til eliten, øl og grandis foran dumboksen for oss andre.
    Synes ikke det er mer sarkasme enn OL-tilhengerne må tåle...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ble jaggu sletta fra kommentarfeltet til BT i dag.

Denne artikkelen: Er 19 milliarder OL-kroner så mye? - Bergens Tidende

Denne kommentaren:

Lommerusk. Kan ikke få to stykk St. Olavs hospital for det en gang. Og sykehus trenger vi ikke, for vi kommer jo til å bli så inni granskauen sunne og friske av å klistre hele nasjonen foran TV'en en halv vinter. Kjør på. Snitter og chamagnefylla til eliten, øl og grandis foran dumboksen for oss andre.
    Synes ikke det er mer sarkasme enn OL-tilhengerne må tåle...
    Skrev du innlegget under fullt navn? hvis ikke slettes det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Samme forkortelsen som på alle andre steder med discus. Skulle ikke tro at det er grunnen, i og med at det i hvert fall er en som bruker et anagram på Gerhard Heiberg? Ikke blitt slettet andre steder heller.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    jeg er rimelig sikker på at det er årsaken.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Pussig at de skulle legge seg på en så strikt linje i forhold til f.eks. Dagbladet. Ikke pokker om jeg gidder å diskutere f.eks. innvandring på nett under fullt navn. Ikke at jeg trenger å være mer ufin enn i innlegget over og skjule identiteten min av den grunn, men verden er faktisk full av folk som kan gjøre det farlig å mene noe som helst.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    De har vel et behov for å fremstå som moralskt seriøse, hvilket inngår i strategien til Media Norge, så er det jo fritt frem og google hvem som eier hvem og hva, og trekke de korte linjene. :p
    Hvem som helst kan oppgi sitt såkalte fulle navn på liksom. En vits hele greia spør du meg.

stikker heller på konsert jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Før operaen ble bygget sto det sprayet med store bokstaver i Bjørvika;

"Drit i helsekøen - bygg Opera"

Betimelig å gjenta grafittien men med OL som alternativ denne gangen...?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Operaen hadde i det minste en varighet på litt mer enn 14 dager.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her ute i provinsen må lengeløp på skøyter gå i Vikingskipet igjen. Det er tungen på vektskålen. Får vi ikke skøyter er vi i mot. Får vi skøyter er vi for. Det er ikke kødd en gang.

Min personlige mening at vi kun skal ta i IOC med glødende ildtenger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har man en glødende ildtang, så er det fritt fram for å tafse. :D

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvor ble det av denne "Nei til OL2022"-demonstrasjone. Ikke en notis å finne noe sted - kom det ingen :):confused:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Kanskje de skal løpe Oslo Marerittathon i dag - en liten forsmak på stengehelvete og kaos.

Hvorfor kan de ikke for helsike løpe til Drammen? Det er sånn ca. like langt!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Så la de storkjeftede trønderne ta OL da, på egen kappe. Så skal de få svid bartene sine kollektivt!

trondheim ol.jpg

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Synes vi skal legge ned OL jeg. Forby hele dritten. Da blir det slutt på denne evinnelige elitedyrkingen. Så gir vi 20 milliarder til masseidretten - litt må de jo få de også, men forbyr samtidig all form for konkurranse. For helvete - det må bli slutt på at vi skal få frem vinnere i dette landet. Alle SKAL være middels!

Har ingen tro på at norske gutter og jenter kommer til å trene og bevege seg mindre av den grunn... Mye billigere å reparere helseskader enn å forebygge... pfffft...

ER DET INGEN SOM HUSKER OL PÅ LILLEHAMMER??? På idrettsgleden, folkelivet, oppsvinget vi fikk da? Skjønner ikke denne negativiteten til OL i Oslo jeg.... sikkert bare uopplyst og dum...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Lillehammer-OL handlet vel mer om nasjonal selvtifredshet enn idrettsglede for de fleste. Videre: jeg har til gode å se noe som kan minne om sannsynliggjøring av at Lillehammer-94 motiverte brede lag av ungdommen til fysisk fostring, eller av at Oslo 2022 skal drive undommen i titusentall ut på ski. Av folk jeg kjenner som driver med idrettslige sysler er det bare 1 jeg vet er OL-tilhenger. Det hadde vært morsomt å korrelere f.eks VO2maks, timer trening/uke, antall mosjonsritt/løp/renn siste 12 mnd e.l. med OL-standpunkt til et stort og representativt utvalg. Jeg tror de rendyrkede sofadyrkerne gjennomgående er mer entusiastiske OL enn mosjonistene. Jeg liker hvertfall å tro det.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    IOC Tviholder på privilegiene

Det er om å gjøre å tåkelegge mest mulig slik at beslutningene som blir tatt blir gjort på mest mulig sviktende grunnlag. Når IOC kan komme med fordyrende krav, som staten i prinsippet må betale for, risikerer man at IOC og arrangørbyen har sammenfallende interesser.

• Liker
    Reaksjoner: POB

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ER DET INGEN SOM HUSKER OL PÅ LILLEHAMMER??? På idrettsgleden, folkelivet, oppsvinget vi fikk da? Skjønner ikke denne negativiteten til OL i Oslo jeg.... sikkert bare uopplyst og dum...
    Klart vi husker OL på Lillehammer. Jeg var t.o.m. der. Men spørsmålet er om det virket etter hensikten. Bortsett fra en opphopning av norske gullmedaljer - som ikke er verdt prislappen for et Oslo-OL, etter min mening - er det egentlig ikke så mye igjen av OL på Lillehammer. OK - noen gode minner om godvær i 14 dager og massse flaggvifting - men ellers er det fint lite.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.356
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke helt forstå at dette fortsatt diskuteres. Det er bare å si nei. Ferdig arbeid.

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.302
    Sted
    Trondheim
    Regjeringen har jo sagt nei til dette for filmindustrien. Det har vært et ønske fra norske næringsinteresser lenge for å gi skattelette for utenlandske filmselskap som vil filme i Norge. Argumentet har vært at dette vil lettere kunne gi arbeid til norske skuespillere, gi ekstra inntekter til kommunene under filminnspillingene, samt å markedsføre Norge i utlandet og dermed gi en varig turisteffekt. Dette er visstnok ikke ønskelig. Dermed burde jo bare dette kravet fra IOC være nok til at regjeringen sier nei, og at det ikke gis noen statsgaranti.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    All fornuft tilsier naturligvis et nei til OL, men husk at det er norske politikere som skal avgjøre dette.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.302
    Sted
    Trondheim
    Godt poeng. I denne sammenhengen passer jo uttrykket "It's not over until the fat lady sings" godt ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Skatte- og momsfritak før, under og etter... viser bare hvor sanseløst ute av synk med virkelighetens verden hele konseptet egentlig er. Og TKR, at dette fortsatt diskuteres beror vel på at dersom man dæljer løs med nok hammere så vil en før eller senere treffe spikeren på hodet..:cool:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er jo tross alt IOC som skal flå vertsnasjonene, ikke motsatt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Incredibly Obstinate Coc......ers :mad:

• Liker
    Reaksjoner: JCP
  • Laster inn…