Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mange sier at Norge har råd til dette, Oslo kommune har brukt mye penger på dette allerede, her er kuttene.
    7 kutt i kommunebudsjettet som rammer noen av de svakeste - osloby

Tenk de på de kuttene som vill komme da kostnadene vil være 50- 60 milliarder.
    Kjente jeg blei fysisk kvalm når jeg leste dette :mad:
    Det beste måtte jo ha vært å gitt hele potten til 1 organisasjon, så hadde man sluppet å avspise 120 organisasjoner med mindre beløp
    Hm...... Muligens en interessant forretningsidé på gang her - hvordan stifter man en slik organisasjon som står ensom og først i denne tildelingskøen?

C

cruiser

Gjest
    Evt så kan man slutte å kalle en endring av en fordelingsnøkkel(for å tilgodese flere gode formål) i en pott som faktisk øker for kutt..

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.396
    Sted
    Burma-Shave
    Torget vurderinger
    2
    Noe sier mag at Frp kommer til å le hele veien fra fremtidige stemmelokaler....Men realpolitikk får vel folk av de fleste av dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kva med å droppe dette tullet og ta til å glede seg over sykkel VM i Bergen i staden?
    Ja... det er jo omtrent like festlig som et kretsmesterskap i sittefotball, bortsett i fra at det forstyrrer trafikken en god del mer. Men det er jo en stund til da, så det går jo an å reise på tur mens det holder på som verst.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Mange sier at Norge har råd til dette, Oslo kommune har brukt mye penger på dette allerede, her er kuttene.

Ikke sant? Og det jævlige er at disse kuttene i kr. representerer bare kosmetikk i forhold til de pengene som allerede er skuslet bort på OL-prossessen!. Skulle vært forbudt å disponere så inni helvete sykt.
    Høyre sitter jo ganske så trykt i oslo. De har jo sosa bort milliarder uten å ha blitt kastet ut. Flexus, IKT, holmenkollen, ol-søknad... En OL-søknad som nå vel har passert 200-300 mill. Det er 30-40 ganger kuttet til de svakeste.

Oslo får de politikerne de trenger. Viktigste er jo at frogner får de beste vilkårene, og folk er så dumme at de tror at de en gang i fremtiden blir rik og stemmer på politikk som går utover enselv.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Det beste måtte jo ha vært å gitt hele potten til 1 organisasjon, så hadde man sluppet å avspise 120 organisasjoner med mindre beløp
    Hm...... Muligens en interessant forretningsidé på gang her - hvordan stifter man en slik organisasjon som står ensom og først i denne tildelingskøen?
    - Jeg har en ide ;);).
    - Ja Britt, la oss få høre
    - Kan vi ikke bare la OSLO OL2022 får alle penga????
    - Bra Britt.

For de som husker Britt fra en norsk komiserie på fjernsynet. Men det er lov å fylle inn riktig navn selv for å bli mer dagsaktuell, Fabian feks.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gleder meg til neste OL i Norge:)
    Hadde gjerne sett at det ble Tromsø, men Oslo duger vel også!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Bør vi ikke invitere andre norske byer til en konkurranse om hvem som bør søke om å arrangere OL, før vi ikke sender søknaden, sånn som sist?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kva med å droppe dette tullet og ta til å glede seg over sykkel VM i Bergen i staden?
    Ja... det er jo omtrent like festlig som et kretsmesterskap i sittefotball, bortsett i fra at det forstyrrer trafikken en god del mer. Men det er jo en stund til da, så det går jo an å reise på tur mens det holder på som verst.
    Det hadde jeg tenkt uansett. Blir ulevelig i byen og har to hus til utleie :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis nærmere 52, 94 og 22 er i "ett kjør" så får du bare mene det, jeg er uenig.
    Når det gjelder et arrangement som gjennomføres hvert fucking fjerde år, i et land med 5 mill innbyggere (en halv storby), så mener jeg akkurat det.
    Det betyr at av 18 arrangementer i perioden har vi i så fall stått for tre av de (siden 1952). Like mye som USA. Frankrike, Japan, Canada, Italia og Østerrike to. Tyskland en. Ingen i Skandinavia. Det i et land på størrelse med (med like mange innbyggere som) stor-Berlin eller Paris.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    Her er OL-satsingas brutale ansikt | Nordnorsk debatt

"Hvis Stortinget nå i høst sier nei til et Oslo2022 og legger OL-planene døde, skal de 100 budsjetterte millionene for 2015 likevel brukes til OL-arbeid neste år. OL-byråd Hallstein Bjercke (V) sier nemlig til Aftenposten at «det vil ta tid å avvikle etaten»."

"Skatteprofessor Ole Gjems-Onstad ved BI mener IOCs krav er helt unike.
    – Jeg har aldri hørt om noen andre som har krevd tilsvarende unntak fra norsk skattelovgivning. En slik særbehandling passer bedre i diktaturer enn i demokratier, sier han til Klassekampen."

G

Gjestemedlem

Gjest

"Hvis Stortinget nå i høst sier nei til et Oslo2022 og legger OL-planene døde, skal de 100 budsjetterte millionene for 2015 likevel brukes til OL-arbeid neste år. OL-byråd Hallstein Bjercke (V) sier nemlig til Aftenposten at «det vil ta tid å avvikle etaten»."
    Da bør de 100 OL-millionene gå til en 45 meter høy bronseavstøpning av Oddvard Brås brukne skistav og plassers rett utenfor inngangen til Oslo Rådhus. Eller så får man sette allerede innleide folk i etaten til forefallende arbeid som gaterenhold og husvask i hjemmehjelpen.

• Liker
    Reaksjoner: POB

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen

Da bør de 100 OL-millionene gå til en 45 meter høy bronseavstøpning av Oddvard Brås brukne skistav og plassers rett utenfor inngangen til Oslo Rådhus. Eller så får man sette allerede innleide folk i etaten til forefallende arbeid som gaterenhold og husvask i hjemmehjelpen.
    Muligens Brå sin brukne stav kan kombineres i en flott skulptur sammen med Nortug sin brukne Audi?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Muligens Brå sin brukne stav kan kombineres i en flott skulptur sammen med Nortug sin brukne Audi?
    Eller av tomflaskene? Kanskje en statue av han kompisen som han skadet og attpåtil ga skylda for hele greia hadde vært enda bedre?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel å bra men hvorfor gjør de det ikke, bygger svømmehaller, satser på breddeidrett osv. OL er noe som evtn. skal foregå om 8 år og vi skriver 2014 - J... politikere. Det er derfor jeg er for OL, for å gi disse folka et tupp i ræva slik at de får gjort noe om ikke under tvang fordi hele verden ser på oss.

SETT I GANG - IKKE BAR PRAT :mad:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Vel å bra men hvorfor gjør de det ikke, bygger svømmehaller, satser på breddeidrett osv. OL er noe som evtn. skal foregå om 8 år og vi skriver 2014 - J... politikere. Det er derfor jeg er for OL, for å gi disse folka et tupp i ræva slik at de får gjort noe om ikke under tvang fordi hele verden ser på oss.

Det er vel ingen som ikke er for å bygge infrastruktur som skal være med på å bygge et Norge for fremtiden. Det du er for er å bruke 1,6 mrd av 30 til å bygge idrettsanlegg. Det du er med på er å støtte opp under et IOC so kun har likesinnede blandt diktatorstater. Det er på tide å si nei til dette vannvidd slik at man kan få reell forandring på måten større mesterskap skal arrangeres på.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Det blir neppe bygget noen svømmehaller som følge av et vinter-OL i Oslo. Det blir heller en bob-bane og slikt - og det er det jo et skrikende behov for, eller har jeg misforstått?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum

Det blir neppe bygget noen svømmehaller som følge av et vinter-OL i Oslo. Det blir heller en bob-bane og slikt - og det er det jo et skrikende behov for, eller har jeg misforstått?

En bob-bane egner seg utmerket som vannsklie. Det gjelder å sikre etterbruken!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

En bob-bane egner seg utmerket som vannsklie. Det gjelder å sikre etterbruken!
    Ja - en vannsklie burde være obligatorisk i ethvert hjem,. En utmerket ting å ha.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.588
    Torget vurderinger
    24
    Hmm... sikkert ikke lenge før en eller annen får gravd opp noe "snusk" om fyren og tysta'n ned..

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Du kan ha rett. I både BT og Aftenposten hersker øredøvende stillhet.

mvh
    aftenposten har vel gått fra ja-avis til nei for ikke lenge siden. Selv gamle selvhøytidelige tanter kan ta til fornuften.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bare for å si det i klartekst: Et ja til OL fra Stortinget er intet mindre enn en trussel mot demokratiet.
    Det er vel mer bare en påminnelse om av vi har et representativt demokrati og at vi har minimal påvirkningkraft i enkeltsaker uten den helt store betydningen. Alt av betydning avgjøres innad i hvert enkelt parti. Det er helt greit at politikerne ikke har seg diktere av øyeblikkets meningsmålinger.

Den to uker lange festen koster jo totalt trolig mindre enn jageflybestillingen. Innkjøpspris for litt over 50 F-35 for vel 60 milliarder. Selv med noen lette overskridelser klarer vel Oslo-OL å holde seg under dette.

Og tenk på hvor stusselig med blir med festkommitteen i Oslo da som har bruke så mye tid og penger allerede. De vil jo se litt dum ut hvis ikke staten kausjonerer dem ut.

C

cruiser

Gjest
    Bare for å si det i klartekst: Et ja til OL fra Stortinget er intet mindre enn en trussel mot demokratiet.
    Tull, stortinget kan ikke styre etter meningsmålinger

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det representative demokratiet er i all hovedsak basert på at den enkelte stemmer med utgangspunkt i de partiprogrammene de får seg forelagt. Herunder kommer for eksempel mer eller mindre til militære utgifter, større eller mindre andel av disse til operasjoner utenlands, og så videre. Det er ikke avholdt noen avstemming over jagerflykjøp spesielt, ei heller fregattprosjektet eller andre store enkeltposter på forsvarsbudsjettet. Sånn er det med alle departementenes budsjetter. De helt store linjene må kunne forventes å gå fram av partiprogrammer. Underposter er en løpende politisk, og ikke minst faglig, vurdering. På samme måte må det styres i alle sektorer. Disse tingene har vi sagt vårt om, ikke direkte, men indirekte.

Når det gjelder en enkelt budsjettpost av typen OL, som kommer utenpå alt langsiktig og på tvers av en rekke departementer og budsjetter, så er det helt på sin plass å spørre om et spesifikt råd om en spesifikk utgift. Forsåvidt også å følge rådet.

Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt riktig, det styres i valg. Og for min del har jeg forbannet meg på at intet ja-parti får min stemme i kommende valg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja.. det var jo det jeg sa:

"Det er helt greit at politikerne ikke lar seg diktere av øyeblikkets meningsmålinger."

Var det uklart formulert?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    IOC gir ingen garantier om at de ikke vil fordyre Oslo-OL

Og kan ikke bekrefte idrettspresident Børre Rognliens påstand om at Oslo er blitt lovet at IOC dekker alle fordyrende endringer i forkant av et mulig OL i Oslo i 2022.

Britiske forskere har studert samtlige sommer- og vinter-OL, og dokumentert at samtlige olympiske leker har opplevd budsjettsprekk - i gjennomsnitt med 179 prosent.

IOC gir ingen garantier om at de ikke vil fordyre Oslo-OL - nyheter - Dagbladet.no

Da skal vel ikke de gamle få mat i fremtiden for å spare inn denne kostnaden.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Får ikke gamlingene i IOC mat?

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Morsom lesning denne tråden. Mange særinteresser som skal tekkes. Kostnadene ved et OL i Oslo (eller hvorsomhelst i Norge) settes opp mot kostnadene til masse andre gode/mindre gode formål. Greit nok, man skal jo kjempe for sine (sær)interesser...

Men la gå at OL som 14 dagers FEST ikke er det mest interessante - og denne kjensgjerningen sammen med informasjonen om hvor LITE som skal brukes på selve anleggene (var det ikke 1,8 mrd av totalen på 30 mrd), så kan jo selv den mest ihuga tilhenger (som meg) bli skeptisk. Jeg er simpelthen bare ute etter flest mulig anlegg og infrastruktur som vi og barna våre kan bruke... (særinteresse)

.... så hvordan kan vi få politikerne til å skjønne at det er smart å bygge idrettsanlegg og -haller - OG IKKE MINST - sette av penger til vedlikehold....? Det er da jeg blir litt lei av marginalinteresser som jussbuss eller gatas parlament eller hva f.. de heter alle disse bittesmå organisasjonene som får med seg den store hopen av kritikere i et hylekor over å miste bittelitt økonomisk støtte fra stat og kommune. Og våre politikere er så opptatt av å tekkes alle disse særinteresser med deres lobbyister at det kveler evnen til å PRIORITERE de samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene. Som å forebygge ved fysisk aktivitet i stedet for å rehabilitere.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, kanskje det er best å gi unga sprit før idretten tar dem....? Samfunnsøkonomisk mener jeg....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn