Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Om det ikke blir OL så er skadefryden over at Gerhard, Fabian, høna i OL-etaten, Inge og de andre entusiastene blir sittende og grine gratis. Bare nevner det igjen for å holde håpet oppe.
    Man skulle ønske det var sant. Vil utarbeide OL-søknad til 130 millioner - Nyheter - Indre By - dittOslo.no - Nyheter Oslo

Nå er vel prisen på søknaden oppe i 312 mill (siste kjente budsjettjustering). Så det koster litt. Men på den annen side, det er det verdt, i motsetning til et annet prosjekt det hviskes og tiskes om.
    Det værste oppi dette er at det er 312 mill tatt fra Oslo By.
    Snakk om disponering av borgernes egne penger. 312 mill er ufattelig mye penger og kunne nok saktens vært brukt på mer fornuftige ting.
    Skandale spør du meg.
    312 bortkastede millioner burde være en grunn til å stemme ut byrådet i oslo. Skjer neppe da alternativet innebærer fare for at pengebingen din blir en dl mindre. Kunne jo finne på å innføre eiendomsskatt f.eks. Høyrebyrådet har kastet bort massevis penger gjennom flexus, it, holmenkollen og nå OL-søknad. Og de får fortsette som før...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Spesielt å se hvem som beskylder meningsmotstanderne for sutring her inne, det må jeg si....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Fenomenalt bra Roar Hagen i VG i dag;

Ikke råd til OL-nei - OL 2022 - VG - Google Chrome_2014-09-05_14-36-36.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.501
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Om det ikke blir OL så er skadefryden over at Gerhard, Fabian, høna i OL-etaten, Inge og de andre entusiastene blir sittende og grine gratis. Bare nevner det igjen for å holde håpet oppe.
    Man skulle ønske det var sant. Vil utarbeide OL-søknad til 130 millioner - Nyheter - Indre By - dittOslo.no - Nyheter Oslo

Nå er vel prisen på søknaden oppe i 312 mill (siste kjente budsjettjustering). Så det koster litt. Men på den annen side, det er det verdt, i motsetning til et annet prosjekt det hviskes og tiskes om.
    Det værste oppi dette er at det er 312 mill tatt fra Oslo By.
    Snakk om disponering av borgernes egne penger. 312 mill er ufattelig mye penger og kunne nok saktens vært brukt på mer fornuftige ting.
    Skandale spør du meg.
    Satt i föräldermöte i barnehagen igår, de har bett om bevilgning till ett regn-skur att parkera barnvagnar i 30 år. Fortfarande inte fått. Nytt gjerde och port för att möta dagens säkerhetskrav blev betalt av FAU, Oslo kommune hade inga pengar till att säkra barnehagen. Nu vet jag varför. Komunal Oslo-barnehage skal väl tilläggas.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Slett ikke! Mulig det bare var jeg som slurvet med lesingen. Brått var det mange nye innlegg, og jeg er i gang med forberedelser til en runde belgiskinspirert masseidrett, med både grytekjøtt og løk som skal brunes. Sofapoteter er vi ikke, alle som synes OL er i ferd med å bli et troll. Men visst pokker skal masseidretten (sykkelturen) avsluttes med god mat og godt drikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og for å sette ting inn i en sammenheng som kanskje gir mening.... Crosswind og 'hans' barnehage er et fint sted å begynne. Rett på andre siden av dalen for meg (om jeg ikke husker feil). Bydel Søndre Nordstrand er godt pepret med 'nye nordmenn'. Mange av dem kommer fra deler av verden hvor idrett generelt, og vinteridrett spesielt ikke har allverdens tradisjoner. Samtidig er det mange i bydelen som har en temmelig hardt presset økonomi. Hva med å bruke noen av OL-kronene til å la barnehager og skoler kjøpe inn ski og skøyter for utlån til ungene? Marka er på andre siden av gjerdet. Det er bare å åpne porten og dra ungene med på tur. Forutsatt at det er ski til alle, eller skøyter, eller sykler.

Følg forresten med på en av de mange tingene Røde kors styrer med om dagen: Deres prosjekt nettverk etter soning er i gang med sykling som en sporty måte å bygge et sosialt nettverk uten kriminalitet for løslatte fra fengsel. Hvor kult er det? Hvor bra ville det vært om kommunen puttet noen kroner inn i prosjektet? Hjerte, kar, og kriminalitet i ett smekk? Det er samfunnsøkonomi, det!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det mulig å bruke hele 300 millioner bare på en søknad?? Hvor mange dagsverk snakker vi om, til hvilke timepriser? Jeg ser egentlig ikke hvordan det er mulig å bruke så mye penger på en SØKNAD. Eller (konspirasjonsmodus på) må man faktisk betale/smøre IOC for å få lov til å søke? I så fall er arrogansen uten grenser.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OL-prosjektet er i ferd med å gå ned i en spagat hvor ingen andre enn idrettspampene selv vil være for det. Forsøkene på å fri til distriktspolitikere ved å foreslå å flytte kvinnehockey (!) til Tromsø er såpass lett gjennomskuelige at få vil gå på det, samtidig som forslagene til budsjettkutting går utover de idrettsbyggene som Oslo ville bruke OL til å skaffe utenom de ordinære budsjettene. Da eroderer også støtten i Oslo. Og fortsatt er det IOC som sitter med bukten og begge endene med å bestemme hvor store kostnadene vil bli til slutt. Vi skal bare stille med frivillige og betale regningen, uansett hvor stor den måtte bli. Det er bare dumt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.344
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du må regne med en tredobling av beløpet - det er vel der omtrent det har ligget. LillehammerOL fikk en statsgaranti på 1,7 milliarder. Dette ble oppjustert til ca 7,8 milliarder et år før OL. Dermed gikk Lillehammer-OL omtrent i 0 (faktisk litt med overskudd). Så det er realistisk at kostnaden blir et sted mellom 70 og 120 milliarder. Så det er vel mer snakk om 40000 av dine surt ervervede kroner.
    Velvel....

I dagens leder i DN blir det kommentert at Norge befinner seg på plass # 74 i en verdensomspennende rangering av nasjonal veistandard - bak bl. a. Etiopia(!), Albania og Elfenbeinskysten.

Hvis man virkelig hadde funnet, la oss si, 100 000 000 000 kroner til å bruke på spesialprosjekter, virker det direkte skandaløst på meg å feste dem bort på 3 uker istedenfor å bygge infrastruktur for dem.

Jeg forsikrer herved at jeg ikke gir et eneste av partiene som sier ja til en slik galskap min stemme i fremtiden.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.344
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du må regne med en tredobling av beløpet - det er vel der omtrent det har ligget. LillehammerOL fikk en statsgaranti på 1,7 milliarder. Dette ble oppjustert til ca 7,8 milliarder et år før OL. Dermed gikk Lillehammer-OL omtrent i 0 (faktisk litt med overskudd). Så det er realistisk at kostnaden blir et sted mellom 70 og 120 milliarder. Så det er vel mer snakk om 40000 av dine surt ervervede kroner.
    Velvel....

I dagens leder i DN blir det kommentert at Norge befinner seg på plass # 74 i en verdensomspennende rangering av nasjonal veistandard - bak bl. a. Etiopia(!), Albania og Elfenbeinskysten.

Hvis man virkelig hadde funnet, la oss si, 100 000 000 000 kroner til å bruke på spesialprosjekter, virker det direkte skandaløst på meg å feste dem bort på 3 uker istedenfor å bygge infrastruktur for dem.

Jeg forsikrer herved at jeg ikke gir et eneste av partiene som sier ja til en slik galskap min stemme i fremtiden.

mvh
    BTW, er det noen som vet hvilken stortingskomite denne saken sorterer under? En personlig mail til ens favorittparti kunne man jo alltids sende....

mvh

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Velvel....

mvh
    Hvis du tror at å droppe OL automatisk frigir penger til en eneste meter vei så tro du på nissen. Først skal politikerne bruke 30 år og 30 milliarder på å diskutere saken, og inne det er pengene brukt opp i Verdens Sosialkontor :eek:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Velvel....

mvh
    Hvis du tror at å droppe OL automatisk frigir penger til en eneste meter vei så tro du på nissen. Først skal politikerne bruke 30 år og 30 milliarder på å diskutere saken, og inne det er pengene brukt opp i Verdens Sosialkontor :eek:
    Bedre å bruke pengene på å diskutere et fornuftig prosjekt enn å svi dem av på noe fullstendig unyttig. Demokrati koster. Våre demokratiske beslutningsprosesser har sin pris - sånn sett en liten ulempe sammenlignet med land vi helst ikke vil sammenligne oss med.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.943
    Torget vurderinger
    4
    Merker at jeg ikke blir helt engasjert på hverken den elle eller den andre siden.

Om er evt. OL i Oslo blir vellykket eller ikke kommer uansett mest an på været gjennom 3 uker....om 8 år.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Merker at jeg ikke blir helt engasjert på hverken den elle eller den andre siden.

Om er evt. OL i Oslo blir vellykket eller ikke kommer uansett mest an på været gjennom 3 uker....om 8 år.
    Vi kan være ganske sikre på at det blir vellykket. Ingen tvil om den saken - spørsmålet er bare hva det vil koste. Det vet vi fint lite om. Bortsett fra at det allerede koster altfor mye.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Helseverdien må du underbygge bedre, Er det slik at folk benker seg foran TVen eller trekker de ut i naturen? det er tung Tv-dekning av Vinteridrett i 6mnd. et OL kan umulig gjøre noe fra eller til når det kommer til inspirasjon for fysisk fostring. Legg det ned. det har blitt en dinosaur. WC, Tour de ski, WM, showrenn. Listen er lang. Hvordan skal man få tid til naturopplevelser om vinteren er meg en gåte
    Norsk breddeidrett er i hovedsak finansiert av nedre middelklasse(tippemidler) og tilrettelagt av frivillige, ergo er det viktig å beholde store idrettsarangement.
    Du kan bare gi opp. Befolkingen her inne er dominert av øl og potetgull spisene sofagriser med diger mager og som hater sport og som vil ha alle penga for seg selv. Ikke har dem unger som driver idrett og er opptatt av idoler heller. Forstår egentilig ikke hvorfor jeg ikke slutter å vanke her :confused:
    Er nok mange sterkt idrettsinteresserte som likefullt er lunkne til OL. Norsk breddeidretten er med unntak av fotball i all hovedsak finansiert av foreldrene til de håpefulle. Det samme gjelder toppidretten. Det får ikke mye oppmerksomhet. Tvert imot. Idrettsbyråkratiet ivaretar først og fremst seg selv.

Og Ingeniøren, dette er ikke tatt ut av løse luften av en feit sur og gjerrig pappa som ikke bruker penger på idrett. Har i løpet av de senere år faktisk brukt flere 100k på å støtte egne barns idrettskarriere.

Final

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.413
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig stille i rekkene bak Rognlien, står nok noen i skyggene og venter på å posisjonere seg.
    Men i svarte..! Dette visste jeg ikke noe om; hvem er det som er ute etter meg??

Mvh
    Rognlien

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Vi kan være ganske sikre på at det blir vellykket. Ingen tvil om den saken - spørsmålet er bare hva det vil koste. Det vet vi fint lite om. Bortsett fra at det allerede koster altfor mye.
    Tja. Jeg har fortsatt et håp om at vi skal få skrudd folkets fiendtlighet mot OL opp i sånne høyder at det vil bli sosialt belastende å melde seg frivillig til eller i det hele tatt prate pent om arrangementet. Kombinasjonen av sure fjes, demonstrasjoner og kampanjejournalistikk lekene igjennom skal gjøre dette til alt annet enn en folkefest. Så får vi håpe på store problemer med gjennomføringen, spektakulære dopingavsløringer fra åpningsdagen, og regn og tåke tre uker til ende. Igjen: Det skal bli et helvete.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Dette er 8 år til i såfall... forstetter været utviklingen i den retningen vi har hatt i det siste så blir det nok rulleski/skøyter, bowling og ikke curling, hopp på plast og sykler ned Hafjell-løypene..

Toer-BOB vil kanskje få en HELT annen betydning også..:rolleyes:

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Nok en god artikkel fra Minerva's Jan Arild Snoen, som understreker arrogansen til forkjemperne. Jeg begynner å bli fysisk dårlig av å lese om kvalme oppstøt fra Rognlien, Andersen og Stang. Vi bør erklære krig gangster-with-gun-smiley-emoticon.gif
    ? – Jeg skal ikke kutte noe sted

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.597
    Torget vurderinger
    24
    Dette er 8 år til i såfall... forstetter været utviklingen i den retningen vi har hatt i det siste så blir det nok rulleski/skøyter, bowling og ikke curling, hopp på plast og sykler ned Hafjell-løypene..

Der dukket det sannelig opp et bilde av toer-BOB også! Bob til venstre i bildet. Rogn-lien foran.

toer.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Der dukket det sannelig opp et bilde av toer-BOB også! Bob til venstre i bildet. Rogn-lien foran.

Vis vedlegget 277393
    Blir ikke noe morro uten "Stang"

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.789
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

Vis vedlegget 277393
    Blir ikke noe morro uten "Stang"

enig, den smilende deodoranten må med

960x.jpg

"Jeg er imponert over at så mange norske politikere er for når vi vet hvor sterk motstanden i folket er."

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129

Vis vedlegget 277393
    Det der er da ingen bob(sleigh), men en simpel kjelke/akebrett. Dette er en bob: :rolleyes:

bobsleigh.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn