OL 2010

F

fjellvåk

Gjest
KW skrev:
Dett var dett, skjønner hvorfor han (Northug) ikke villle prate med noen før start.
Håper inderlig at dette er forbigående.
KW
Skjønner hvorfor han ikke vil snakke med noen etterpå også jeg..

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Alle svenskene foran beste norske.
Begynner faktisk å lure litt på om det ikke var optimale ski (smøring), de svarte litt unvikende synes jeg.
KW
Tror nok du er inne på noe der. De var langt bak allerede etter 2 km, og funker det ikke, er det ikke noe poeng å gi alt i et renn der kun medaljer gjelder.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Kjære KW - gutta i den norske smørebua er på et forvirringsplan som ville fått oss hifi-folka til å føle oss som råproffe i sammenligning, om vi er aldri så dypt inne i kvante-effekter på lydgjengivelser. Når det smøres ski for norske løpere så er det eneste sikre at det enkleste ikke er det beste.
Da jeg kjøpte mine første (og fosåvidt hittil eneste par langrennski, dog flittig brukt) spurte jeg selgeren på Oslo Sportslager hvilken smurning jeg skulle kjøpe. "Blå Swix" svarte han. "Men trenger man ikke mer enn en type", spurte jeg. "Om det ikke passer med blå Swix gidder du sannsynligvis ikke å gå på ski svarte han". Det stemte faktisk ganske bra, i alle fall helt til klisterføret kom.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg mistenker at ledelsen for den norske troppen skjønte at dette ikke var dagen for seier og lot seg inspirere av Hitler under kampen om Stalingrad: Kan vi ikke vinne skal vi fremvise det mest storslagne og totale nederlaget verden har sett. Og de leverte, hatten av.

F

fjellvåk

Gjest
Ingen problem å smøre skøyteski på saltet snø, det gjør de hele sommeren, kun glider ingen feste.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Kjære KW - gutta i den norske smørebua er på et forvirringsplan som ville fått oss hifi-folka til å føle oss som råproffe i sammenligning, om vi er aldri så dypt inne i kvante-effekter på lydgjengivelser. Når det smøres ski for norske løpere så er det eneste sikre at det enkleste ikke er det beste.
Da jeg kjøpte mine første (og fosåvidt hittil eneste par langrennski, dog flittig brukt) spurte jeg selgeren på Oslo Sportslager hvilken smurning jeg skulle kjøpe. "Blå Swix" svarte han. "Men trenger man ikke mer enn en type", spurte jeg. "Om det ikke passer med blå Swix gidder du sannsynligvis ikke å gå på ski svarte han". Det stemte faktisk ganske bra, i alle fall helt til klisterføret kom.
Merkelig nok har denne regelen et unntak. Når et tidligere medlem i den norske smørebua begynner å smøre for en annen nasjons løpere, så får de bedre ski enn de norske løperne, på samme føre. Overløpersmøreren får derimot kritikk i norsk presse for å ha sviktet "sine egne." Men om han hadde smurt slik man smurte de norskes ski ville jo løperne i den andre nasjonen slitt like mye. Sviket ville vel først oppstått om han hadde smurt identisk slik at hans løpere kom inn likt med de norske?

Trur eg.

;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå er det jo brakt på det rene at det utvikles giftige gasser fra stoffene de påfører skiene, kanskje de ikke brukte verneutstyret sitt ::)
Da blir de vel forvirret, får håpe de (smørerne) ikke blir tatt for doping i tillegg da.
Nå kan det bare gå en vei vil jeg tro................................................................og håpe :-\

Jeg kasta skia mine like før vintern, de var uansett gått ut på dato for svært mange år siden, eller sagt på en annen måte svært mange år siden det var mulig å få et papir under midten av de med meg oppå de ;D

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gratulerer Aksel!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
fjellvåk skrev:
Ingen problem å smøre skøyteski på saltet snø, det gjør de hele sommeren, kun glider ingen feste.
Hvorfor stilles det da i det hele tatt spørsmålstegn ved skiene av erfarne kommentatorer?
Petter hadde visst strenet rett inn i smørebua etter innkomst, men uansett så godkjenner vel løperne egne ski og prøver sjøl.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja, vi må jo selvfølgelig glede oss over innsatsen til Svinndal og Bjørgen, gratulerer til begge.
KW

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Birdman skrev:
Forøvrig tipper jeg femteplass til Northug i kveld.

Bjørgen får bronse.
Tverrsummen av plasseringen til Northug ble 5 (41: 4+1=5).
Bjørgen fikk bronse.

Stort bedre går det ikke an å tippe ;D.

F

fjellvåk

Gjest
KW skrev:
fjellvåk skrev:
Hvorfor stilles det da i det hele tatt spørsmålstegn ved skiene av erfarne kommentatorer?
Petter hadde visst strenet rett inn i smørebua etter innkomst, men uansett så godkjenner vel løperne egne ski og prøver sjøl.
Mvh.KW
Vet ikke men det er et "problem" som dukker opp i den norske leiren i hvert mesterskap det går dårlig. I tillegg til glideren så betyr strukturen også endel, særlig når det er vått, men det skal ikke være noe problem på dette nivået, de sitter med en haug av erfaringer de kan bruke.

Men Aksel er RÅ! Han fører videre en tradisjon vi har i alpint; på topp når det gjelder, noen har det både i hodet og i beina, gleder meg til Super G!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg tror Petter hadde mer inne. Hadde han gitt alt hadde han tatt 39.-plassen, hvertfall 40.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
fjellvåk skrev:
[Vet ikke men det er et "problem" som dukker opp i den norske leiren i hvert mesterskap det går dårlig. I tillegg til glideren så betyr strukturen også endel, særlig når det er vått, men det skal ikke være noe problem på dette nivået, de sitter med en haug av erfaringer de kan bruke.
Det er viktig å skrape av gammel smøring først, og så legge på et passe tykt lag etterpå. Festesmøringen skal bare under der man trykker ned foten, altså ca på midten, ikke foran og bak der det skal være god glid. Her finnes det egne produkter de kan prøve ut.

V

vredensgnag

Gjest
Vil man ha virkelig stor underholdning under et skistevne skal man ta med seg en liten klappstol og sette seg med utsikt til smørebuene.
Det er vanskelig å la være å le. De ulike lagene driver med masse psykoterror, og halvparten av det som foregår er bare tull, for å forvirre de andre.

Et høydepunkt er når de går opp i "slakbakken" med nysmurte ski, for å vurdere gli. To mann - den ene øverst i lia, den andre i bunn. Skiene slippes på kommando, og glir nedover det ferdigpreparerte sporet. (Man har egne prep-maskiner, må vite, til formålet). Tidtagning for å vurdere hvilken smøreløsning som gir best glid, og her går det på hundredels sekunder.
Slikt holder voksne mennesker på med. Moro er det.

Egentlig burde man vel påby smørefrie ski, og identiske ski til alle løperne. Det er fullt smørehysteri slik det er nå.

Moroa begynner for alvor når løperne skal velge skipar, og det fykes omkring på ulike par, mens man vurderer grep og gli.

Selve løpet blekner i forhold.

F

fjellvåk

Gjest
vredensgnag skrev:
Vil man ha virkelig stor underholdning under et skistevne skal man ta med seg en liten klappstol og sette seg med utsikt til smørebuene.
Det er vanskelig å la være å le. De ulike lagene driver med masse psykoterror, og halvparten av det som foregår er bare tull, for å forvirre de andre.

Et høydepunkt er når de går opp i "slakbakken" med nysmurte ski, for å vurdere gli. To mann - den ene øverst i lia, den andre i bunn. Skiene slippes på kommando, og glir nedover det ferdigpreparerte sporet. (Man har egne prep-maskiner, må vite, til formålet). Tidtagning for å vurdere hvilken smøreløsning som gir best glid, og her går det på hundredels sekunder.
Slikt holder voksne mennesker på med. Moro er det.

Egentlig burde man vel påby smørefrie ski, og identiske ski til alle løperne. Det er fullt smørehysteri slik det er nå.

Moroa begynner for alvor når løperne skal velge skipar, og det fykes omkring på ulike par, mens man vurderer grep og gli.

Selve løpet blekner i forhold.
Odd Børretsen har jo en herlig beskrivelse av dette...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Petter; Kroppen føltes bra, men i dag gikk det ikke fort nok. Det blir første flyet hjem, smilte trønderen.
Tror nok at pålegget under skia har noe å si, til og med i hopp.
KW

F

fjellvåk

Gjest
Nå er det forresten snøbrettcross snart, lurer på hva det er.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
nb skrev:
Ligger an til den dårligste distansen i herrelangrenn i norsk OL-historie sier kommentatorene, så da har vel avisene noe å skrive om i morgen også. Svensken dummet seg ut og gikk feil men vil uansett gruse minst dårlige nordmann.
Det var synd for Northug at det ikke lykkes. MEn HEEERRligt egentlig med tanke på at en nå kan få jekket ned de ufyslige sjølgode sportsjournalister i diverse medier.... Jeg blir stort sett kvalm hver gang en av disse dustene breier seg i media og fisker etter beundring for Norges sporshelter,mens de arrogant og udiskret driter ut svensker og andre konkurrenter ved enhver anledning.

Det har vært åpernbart lenge at det er syltynt bak Nordthug,, men ingen i skiforbundet brydd seg noe om så lenge gutten drar inn reklameinntekter...

Nå får de rydde opp sjøl...29 medaljer pøhh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
nb skrev:
Ligger an til den dårligste distansen i herrelangrenn i norsk OL-historie sier kommentatorene, så da har vel avisene noe å skrive om i morgen også. Svensken dummet seg ut og gikk feil men vil uansett gruse minst dårlige nordmann.
Det var synd for Northug at det ikke lykkes. MEn HEEERRligt egentlig med tanke på at en nå kan få jekket ned de ufyslige sjølgode sportsjournalister i diverse medier.... Jeg blir stort sett kvalm hver gang en av disse dustene breier seg i media og fisker etter beundring for Norges sporshelter,mens de arrogant og udiskret driter ut svensker og andre konkurrenter ved enhver anledning.

Det har vært åpernbart lenge at det er syltynt bak Nordthug,, men ingen i skiforbundet brydd seg noe om så lenge gutten drar inn reklameinntekter...

Nå får de rydde opp sjøl...29 medaljer pøhh
Nå er det mange år siden jeg leste om sport i utenlandske medier, men er de så mye bedre? Jeg husker en tid da svenske aviser kun omtalte den plassen beste svenske kom på. Hvem som vant nevnte de i en bisetning, og hvem som kom på plassene mellom forble en hemmelighet.

Og hva med når England stiller i et fotball, cricket eller rugby-mesterskap? And the story goes on. Er det ikke litt jante når norske medier og nordmenn generelt ikke får glede seg over norske prestasjoner? Jeg synes disse debattene er merkelige, og jeg har ikke sett en eneste event enda. Har nok med musikken og jobben, jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Smøreblemme de luxe i følge dagbladet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Smøreteamet testet ut nye metoder, i følge P4. Smart tidspunkt å gjøre det på.
Men hvem smørte skiene til Bjørgen?

F

fjellvåk

Gjest
Samme mann. Det var ikke smøringen som var problemet, det var slipen (strukturen). Den ble forandret rett før løpet og alle liker nå å skylde på dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
fjellvåk skrev:
Samme mann. Det var ikke smøringen som var problemet, det var slipen (strukturen). Den ble forandret rett før løpet og alle liker nå å skylde på dette.
Alle unntatt Northug?

F

fjellvåk

Gjest
BT skrev:
fjellvåk skrev:
Alle unntatt Northug?
Har ikke peiling på hva Northug sier men alle aviser skriver mer om disse skia enn om Aksel og Bjørgen tilsammen.

V

vredensgnag

Gjest
Neida, de testet ikke ut nye metoder, de bare preppa om skiene til Northug etter at han hadde valgt hvilket par han ville gå på. De tok like godt og preparerte om skiene til alle de norske løperne. Best slik.

De har vært der siden 4. februar for å "teste ut ting," så da er det klart at "det enkleste ikke er det beste."

Det norske smøreteamet har jobbet døgnet rundt de siste ukene for å teste mest mulig før OL-åpningen. Smøreteamet ankom Whistler 4. februar for å forberede seg til OL-starten.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
fjellvåk skrev:
BT skrev:
fjellvåk skrev:
Alle unntatt Northug?
Har ikke peiling på hva Northug sier men alle aviser skriver mer om disse skia enn om Aksel og Bjørgen tilsammen.
Det viser bare hvor mye gull betyr i OL i forhold til sølv og bronser. Svindal gjorde det overraskende bra i utfor. Det lover veldig bra for super-G, som er hans beste øvelse.

Hva Bjørgen angår så er hun sannsynligvis i sitt livs form. Men Kalla har utviklet en skøyteteknikk som er så effektiv i lett terreng at Bjørgen er sjanseløs, til tross for en fantastisk avslutning.

I kveld kommer det første gullet, håper jeg.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror nok Northug kommer fryktelig tilbake. Ikke urealistisk at han vinner sprinten. Ble voldsomt imponert over stakeevnene hans under Tour de Ski. Og med litt klaff er han ikke lett å slå på 30km heller. Og stafetten, bare de øvrige klarer å følge frem...

Bjørgen kan fort ta 15 km, tror jeg.

Og Hegle Svendsen vinner i dag, Lund Svindal tar ny medalje, og Aafedt Flatland kan med klaff melde seg på i medaljestriden. Bjørndalen kommer til å dokumentere form, men det blir nok for langt frem til medalje. men han tar fellestarten senere.

Joda, blir nok en bra dag i sofaen i dag også.

N

nb

Gjest
fjellvåk skrev:
Er det i det hele smurning på skøyteski??

V

vredensgnag

Gjest
Kanskje smørebodene burde få pallplass?

Magne Myrmo er tilhenger av at det enkleste er det beste:

I OL for fire år siden gikk også det norske smøreteamet på en blemme. Den gang på 15 kilometer klassisk. Da var «den siste verdensmester på treski», Magne Myrmo, smøresjef for det estiske landslaget og gullmedaljevinner Andrus Veerpalu. Mens det norske smøreteamet i Torino smurte for et vær de trodde skulle komme, brukte Myrmo en litt enklere metode:

- Jeg pleier å se ut av vinduet når jeg skal sjekke været, kommenterte Myrmo tørt til pressen etter løpet.
De norske smørerne har vært i Whistler gjentatte ganger for å studere forholdene. Det er blitt bevilget mange ekstramillioner til formålet.

Truls Dæhlie i VG om akkurat det:

- Jeg vet ikke hvor mange ganger norske eksperter har reist til løypene i Whistler og forsket på snøen her. Jeg vet bare at de har vært her ofte, at det er bevilget mange millioner ekstra på et norsk glidprosjekt som skulle løfte prestasjonene i OL, senest fem friske millioner kroner i mai i fjor, og jeg tror ikke mange andre nasjoner har tilsvarende ressurser og muligheter. Likevel kommer det en bom av monumentale dimensjoner, skriver Dæhli i en kommentar i VGs papirutgave i dag.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skismøring er litt gambling. Vi kan ikke forvente at norske utøvere har best ski alltid.
Vi så jo under skiskyttersprinten hvor stort utslag en snøbyge kan gjøre.
Det som kjennetegner det beste smøreteamet er at de har best ski oftest.
Det er mange øvelser igjen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Skismøring er litt gambling. Vi kan ikke forvente at norske utøvere har best ski alltid.
Jeg er imponert over hvor avslappet du er til denne tabben.
Personlig er jeg klar for å reise over til Canada og kvele smøreren som kødda med skiene til Petter. Og etter at jeg hadde kvalt ham, skulle jeg sendt ham tilbake til Sverige i biter på størrelse med kornene i det pulveret han la på skiene til Petter.

F

fjellvåk

Gjest
Uansett så blir alt glemt når Anne Rimmen står der og smiler under morgensendingen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
BT skrev:
Jeg er imponert over hvor avslappet du er til denne tabben.
Personlig er jeg klar for å reise over til Canada og kvele smøreren som kødda med skiene til Petter. Og etter at jeg hadde kvalt ham, skulle jeg sendt ham tilbake til Sverige i biter på størrelse med kornene i det pulveret han la på skiene til Petter.
Uff da, det begynner visst å bli seriøst farlig å jobbe i støtteapparatet til våre idrettshelter nå.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anne hvemfaen, tenkte jeg, men Google er min venn:

Anne Rimmen er søster til TV-medarbeiderne Morten Stokstad og Marte Stokstad, og kjæreste med freestyle motocross-kjøreren Ailo Mikkelsen Gaup. ...
Anne Rimmen er utvilsomt blant Norges aller vakreste kvinner, med flotte store bryster, et englestisk (funnet opp nytt ord, tydeligvis) ansikt og underarmer ...
Anne Rimmen (26) trener sammen med selveste Bjørn Dæhlie.
NRKs Anne Rimmen har en het romanse med en sjarmerende idrettsutøver.
Hey there! annerimmen is using Twitter. Twitter is a free service that lets you keep in touch with people through the exchange of quick, frequent answers to ...
26. mai 2009 ... ANNE RIMMEN - Vi har kåret Norges mest sexy kvinner. Se den nye vinneren.
Med sin positive tone og sitt vakre smil har Anne Rimmen blitt blant de mest populære ansiktene fra TV-skjermen om dagen. Hun har nylig blitt sammen med ...
NRKs sportsanker Anne Rimmen elsker lippgloss og...

V

vredensgnag

Gjest
Anne Rimmen var med i Nytt på Nytt - den kanskje mest pinlige gjesteopptreden de har hatt.
Ting tydet på at hun var i stand til å bedømme hvem som snakket, og var i stand til å vende hodet i den retningen, så hun var ikke katatonisk under sendingen.

Topp Bunn