OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Selvsagt sa dem det đŸ€Ł GjĂžr som meg Ă„ anerkjenn at det har kommet nytt album, sett pĂ„ Master Of Puppets đŸ€ŁđŸ€˜đŸ»
    Jeg var pÄ Europa Äpningskonserten, for nevnte St.Anger - AltsÄ spektrum, og dem Äpnet med Battery.. det var vel de dem mente om sitt nye album ... hehe..
    Dem spilte to lÄter ifra det albumet.. og det var dÄrlig... resten av konserten var mega bra imo
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Da metallica var tĂžfft og Dansken fremdeles skjĂžnte hva trommesettet skulle brukes til :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har mÄlt og styrt med TAD driverne. NÊrfelt med gating.
    I gÄr gikk det krÊsj.
    I dag gikk det bedre, 680hz LR4 akustisk.
    Dip med en driver i motfase ble sÄ dyp at selv Kims Holiday ble flau..

    Har aldri pÄstÄtt ting er enkelt :)
    Men lÊrer litt pÄ veien.
    FÄr tru det lÄter greit nok.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Din GNOM !!!!!!
    😁
    Ikke alltid ting trenger og vÊre sÄ jÊvla serriÞst..
    Man skal ikke bare ha det morro, man skal ha det gĂžy og !!!




    @H.R - rett i din gate ? 😁
    Trivvelig orkester mĂ„ jeg si !!!​
     
    2

    2xJ

    Gjest

    Personlig sÄ har jeg alltid likt stemmen til Liv Kristine EspenÊs bedre enn de som har frekventert Nightwish.


    IMO et av de beste Goth skiven ifra Gnore


    Goth gjort ihvertfall !!!
    😝
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ^En liten forklaring pÄ filteret over.
    Det er et Harsch filter som egentlig har BW4 pÄ bass og BE2 pÄ horn. Jeg har tilpasset det slik at det passer bedre her og har LR4 pÄ bass.
    Det som er spesielt er at det har ikke fasedrei, bare en liten hump i fase. Samtidig som det fikser delay mellom bass og kompresjonsdriver her.
    Bassen er flyttet frem -223 mm som er det samme som mÄlt akustisk delay her.
    Krysning er ved 700hz. Den lille ujevnheten som er i frekvensrespons passer faktisk inn og retter pÄ summerende frekvensrespons pÄ mine hÞyttalere.
    SĂ„ dette kan faktisk settes opp passivt og er uten fasedrei og uten delay problem. :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Fullt mulig Ä fÄ til en slik lÞsning men det er mye jobb og krever selvsagt den erfaringen du har.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja det baller litt pÄ seg, for en kan ikke bare snu fase pÄ ene driveren for Ä sjekke om en har truffet tidsmessig.
    Jeg mÄtte mÄle fase i REW for Ä kontrollere og det var ikke helt enkelt.
    Ellers er det bare flaks at dette passer inn sÄ godt som det gjÞr :)
    Reiner med flaksen for 2023 er ogsÄ brukt opp....

    OgsÄ er det selvsagt ikke noe jeg har funnet pÄ, jeg har fÄtt servert ideen!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikkert det - du har jo vĂŠrt snill gutt og bedt aftensbĂžnnen i hele '22 sĂ„ du har vel en bra sĂžknad inne for '23 đŸ„ł
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    ^En liten forklaring pÄ filteret over.
    Det er et Hirsch filter som egentlig har BW4 pÄ bass og BE2 pÄ horn. Jeg har tilpasset det slik at det passer bedre her og har LR4 pÄ bass.
    Det som er spesielt er at det har ikke fasedrei, bare en liten hump i fase. Samtidig som det fikser delay mellom bass og kompresjonsdriver her.
    Bassen er flyttet frem -223 mm som er det samme som mÄlt akustisk delay her.
    Krysning er ved 700hz. Den lille ujevnheten som er i frekvensrespons passer faktisk inn og retter pÄ summerende frekvensrespons pÄ mine hÞyttalere.
    SĂ„ dette kan faktisk settes opp passivt og er uten fasedrei og uten delay problem. :)
    Forklar gjerne mer hvis du har lyst. Hva er funksjonen til A1 pÄ den lille notisen?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    A1 er kun et gainstage.
    NÄr flytter bassen lenger frem, sÄ kompenserer jeg bare med ca 0,7dB i simuleringen.
    De to hÞypassfiltrene pÄ 5hz har ingen funksjon, de er der bare fra noe annet jeg simulerte.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Ok, sÄ A1 er egentlig ikke der, det hele er et passivt filter, er det riktig?
    De 2 5Hz filtrene sÄ jeg bort fra.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel egentlig aktivt, men du ser ikke forsterkerne med pÄ simuleringen.
    Jeg kjÞrer filteret aktivt slik det er nÄ her med DSP.
    Det kan simuleres med passive komponenter, men da mÄ en inn med rÄrespons fra drivere og impedans.
    SĂ„ flink er jeg ikke :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke satt filteret slik inn i DSP.
    En mÄ mÄle og fÄ deleflanken etter targetkurve, jeg brukte targetkurve i REW.
    PÄ targetkurve setter jeg inn det som er Þnsket, og dermed LR4 800hz pÄ bass og BE2 750hz pÄ horn.
    SÄ det som stÄr i DSP samsvarer ikke med dette, men akustisk avrulling med nÊrfeltsmÄling stemmer.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Ok, takk for forklaringen. Spennende Ä fÞlge med pÄ utviklingen!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt om korreksjon av horn med Audiolense

    Var tenkt lage et innlegg i Audiolense trÄden men tar det heller her.
    Det har vert en greie med horn og problem med korreksjon hĂžyt i frekvens.
    Jeg er ganske sikker pÄ Ä ha funnet ut hva dette er for noe.

    I Audiolense manualen side 40 stÄr fÞlgende under en mÄling og en smoothing:
    1670699736940.png


    Dette er etter min mening feil. En skal ikke korrigere rom pÄ denne mÄten.
    En bÞr absolutt gjÞre sÄ korte korreksjoner som mulig sÄ en tilnermer seg hÞyttalerkorreksjon over SchrÞder frekvens.
    Er klangen fra rommet for lyst eller mÞrkt, sÄ voicer en enkelt dette med targetkurve.


    Jeg har bare Audiolense demo installert, men har fÄtt lÄne mÄlinger fra @gut_man og lekt litt med.
    Har fÄtt tillatelse fra han Ä dele mÄlinger og korreksjon.
    Tar med et bilde av anlegget som forĂžvrig er dritkult :)
    1670700354085.png



    Hornrekka bestÄr av JMLC 350, JMLC 1125 og en Fostex T500 pÄ toppen.

    Her har jeg tatt i Audiolense og smoothet en mÄling med lang gating i Audiolense, og zoomet inn hÞyt i frekvens:

    1670700612999.png


    350 er grĂžnn, 1125 er lilla og T500 er gul.
    En ser her at mÄlingen med lang gating gir fult av bÞlger.
    FÞlger en pÄ med korreksjon med lang gating fÄr en fÞlgende korreksjonsfilter:

    1670700871479.png


    GrĂžnn ser en knapt pga deling.
    Men en ser lilla som er 1125 hornet og T500 som er oransj.
    Disse bĂžlgene skal IKKE korrigeres.
    LÞsningen har vert Ä benytte Partial Correction over 7khz, da gÄr en vekk fra FIR korreksjon.
    Det lÞser gjerne noe av dette, men blir ikke helt riktig siden en fortsatt har en mÄling som er med lang gating.


    Etter en god del trykking kom jeg frem til fÞlgende lÞsning pÄ hele greia:
    Bruke kort gating sÄ en tilnermer seg en anekoisk korreksjon. Dette gÄr fint Ä gjÞre ogsÄ i Audiolense.

    FÞrst litt om gating og hvordan jeg laget et forslag pÄ gutman anlegget:

    1670701542936.png


    Settingene under "Frequency" er for gating eller "smoothing" av selve mÄlingen.
    Mid Frequency ble satt til 500 for under dette og nÄr en passerer SchrÞder sÄ kan en Þke korreksjonens lengde.
    Lang korreksjon i bassen gjĂžr ikke noe, da fungerer hĂžyttaler og rom som en enhet.
    Korreksjon ved 24kHz og Mid Frequency ble her satt til 2 perioder, over dette begynner mÄlingen Ä bli for finkornet.
    1 periode ble for kort.

    Settingene under "True Time Domain Subwindow" er setting for korreksjonen.
    Tallene her skal vĂŠre kortere enn talene under "Frequency".
    Siden allerede er gatet sÄ langt ned, fant jeg det best med like tall bortsett fra i bassen da kunne gÄ ned litt.

    Med slik gating fÄr en slik smoothet mÄling i Þvre frekvenser:

    1670702070786.png


    Fargene er samme hornene som tidligere.

    Her er korreksjonen som utfĂžres:

    1670702131116.png


    Og til slutt simulert frekvensrespons:

    1670702215593.png


    En fÄr her ikke helt paddeflat frekvensrespons, men skal en heller ikke gjÞre nÄr gater vekk rommet pÄ denne mÄten.
    Har gitt et par forslag pÄ endre et par plasser pÄ delefrekvens som kan testes for Ä se resultatet.

    Men her slipper en benytte Partial Correction og har en rolig korreksjon. En fÄr FIR korreksjon hele veien.
    Men, en mÄ jobbe en del med settinger for Ä fÄ et noenlunde fornuftig resultat.

    Jeg veit gutman spiller pÄ dette, hvordan det lÄter fÄr han velge om vil forklare selv. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    PrÞvd det Tor, sÄg ikke bra ut.
    Det er ikke en fasit jeg har lagt ut, men mer en forklaring pÄ noe som kan vÊre lÞsning og sammenheng med gating.
    Der er ikke manualen god imo.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    HÄper det er greit Ä bryte inn i trÄden her.
    Slik ser det ut hos meg nÄ.
    MÄ ha en viss korreksjon i toppen for Ä regulere nok nedover pÄ 270 horna.

    1670708379139.png


    Ser ikke bra ut under 30hz, men har ofret det for Ä beholde kort filter. LÄter bedre sÄnn.

    1670708619553.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Korrigerer ennÄ mildere enn det jeg viste over her, og da blir Simulert SR slik
    1670709198242.png
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det her hadde jo vÊrt knall i "riktig" trÄd, Oks.
    Sammenfaller ganske godt med hvordan jeg bruker systemet, men jeg har enda kortere korreksjoner i toppen samt partial. Ikke noe Ă„ henge seg opp i, dette er jo systemavhengig.

    Jeg begynner kanskje litt i andre enden. Jeg starter med 1 syklus i bÄde topp og bunn, og skurr opp i bunnen til jeg oppnÄr et simulert resultat som er sÄ tett pÄ target som det gÄr. NÄr det ikke oppnÄs bedre resultat ved Ä Þke antall sykluser, gÄr jeg ett skritt tilbake og stopper der. ForsÞker sÄ med mid freq og ser om det retter ut noe ytterligere. Bruker bare om nÞdvendig.
     

    TrompeteN

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Litt om korreksjon av horn med Audiolense

    Var tenkt lage et innlegg i Audiolense trÄden men tar det heller her.
    Det har vert en greie med horn og problem med korreksjon hĂžyt i frekvens.
    Jeg er ganske sikker pÄ Ä ha funnet ut hva dette er for noe.

    I Audiolense manualen side 40 stÄr fÞlgende under en mÄling og en smoothing:
    Vis vedlegget 875711

    Dette er etter min mening feil. En skal ikke korrigere rom pÄ denne mÄten.
    En bÞr absolutt gjÞre sÄ korte korreksjoner som mulig sÄ en tilnermer seg hÞyttalerkorreksjon over SchrÞder frekvens.
    Er klangen fra rommet for lyst eller mÞrkt, sÄ voicer en enkelt dette med targetkurve.


    Jeg har bare Audiolense demo installert, men har fÄtt lÄne mÄlinger fra @gut_man og lekt litt med.
    Har fÄtt tillatelse fra han Ä dele mÄlinger og korreksjon.
    Tar med et bilde av anlegget som forĂžvrig er dritkult :)
    Vis vedlegget 875713


    Hornrekka bestÄr av JMLC 350, JMLC 1125 og en Fostex T500 pÄ toppen.

    Her har jeg tatt i Audiolense og smoothet en mÄling med lang gating i Audiolense, og zoomet inn hÞyt i frekvens:

    Vis vedlegget 875719

    350 er grĂžnn, 1125 er lilla og T500 er gul.
    En ser her at mÄlingen med lang gating gir fult av bÞlger.
    FÞlger en pÄ med korreksjon med lang gating fÄr en fÞlgende korreksjonsfilter:

    Vis vedlegget 875727

    GrĂžnn ser en knapt pga deling.
    Men en ser lilla som er 1125 hornet og T500 som er oransj.
    Disse bĂžlgene skal IKKE korrigeres.
    LÞsningen har vert Ä benytte Partial Correction over 7khz, da gÄr en vekk fra FIR korreksjon.
    Det lÞser gjerne noe av dette, men blir ikke helt riktig siden en fortsatt har en mÄling som er med lang gating.


    Etter en god del trykking kom jeg frem til fÞlgende lÞsning pÄ hele greia:
    Bruke kort gating sÄ en tilnermer seg en anekoisk korreksjon. Dette gÄr fint Ä gjÞre ogsÄ i Audiolense.

    FÞrst litt om gating og hvordan jeg laget et forslag pÄ gutman anlegget:

    Vis vedlegget 875733

    Settingene under "Frequency" er for gating eller "smoothing" av selve mÄlingen.
    Mid Frequency ble satt til 500 for under dette og nÄr en passerer SchrÞder sÄ kan en Þke korreksjonens lengde.
    Lang korreksjon i bassen gjĂžr ikke noe, da fungerer hĂžyttaler og rom som en enhet.
    Korreksjon ved 24kHz og Mid Frequency ble her satt til 2 perioder, over dette begynner mÄlingen Ä bli for finkornet.
    1 periode ble for kort.

    Settingene under "True Time Domain Subwindow" er setting for korreksjonen.
    Tallene her skal vĂŠre kortere enn talene under "Frequency".
    Siden allerede er gatet sÄ langt ned, fant jeg det best med like tall bortsett fra i bassen da kunne gÄ ned litt.

    Med slik gating fÄr en slik smoothet mÄling i Þvre frekvenser:

    Vis vedlegget 875735

    Fargene er samme hornene som tidligere.

    Her er korreksjonen som utfĂžres:

    Vis vedlegget 875736

    Og til slutt simulert frekvensrespons:

    Vis vedlegget 875738

    En fÄr her ikke helt paddeflat frekvensrespons, men skal en heller ikke gjÞre nÄr gater vekk rommet pÄ denne mÄten.
    Har gitt et par forslag pÄ endre et par plasser pÄ delefrekvens som kan testes for Ä se resultatet.

    Men her slipper en benytte Partial Correction og har en rolig korreksjon. En fÄr FIR korreksjon hele veien.
    Men, en mÄ jobbe en del med settinger for Ä fÄ et noenlunde fornuftig resultat.

    Jeg veit gutman spiller pÄ dette, hvordan det lÄter fÄr han velge om vil forklare selv. :)
    Synes dette ser ut som et bra utgangspunkt for jobbing med target.
    Et par kommentarer. Jeg synes 550hz i utgangspunktet ofte er hÞyt for midtfrekvens med 8 perioder i bassen, da blir ofte dynamikken for lÄst, men her er det jo alltid individuelle forskjeller fra oppsett til oppsett sÄ hvis det fungerer hos Gut man er det flott. Ville ikke hatt hÞyere midfrekvens enn 250hz.

    NÄr vi snakker om problemer med korreksjon av horn sÄ vil jeg bare si at to perioders korreksjon ikke er lÞsning pÄ problemet det snakkes om. Noe av problemet skyldes nok preferanser ogsÄ, sÄ kanskje du og GutMan liker det sÄnn her.

    For the record. Jeg har inntrykk av at det er svĂŠrt fĂ„ erfarne brukere som har sĂ„ kraftig korreksjon i mellomtonen som du viser her selv uten horn. Konseptet med gating og AL viser du frem fint synes jeg😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @POB : LÄter det bra sÄ er det nok bra, ville prÞvd huke av for "Minimum Phase Crossovers"

    @Shy : En fÄr nok ikke Holmenkoll bakken pÄ hornsystemet.

    @emokid : Ja var mye samme metode jeg brukte, startet lavt og Ăžkte.
    Over 5k og under SchrÞder er det ikke sÄ vanskelig, det er verre dette som er mellom ca 500 og opp til 3-4k
    Der er gating vanskelig for rommet kommer fort.
    Her kjennes hele greia for meg fort ut som Ä kjÞre trillebÄr med en avkappet arm, og hadde vert kjekt Ä kunne mÄlt nÊrfelt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synes dette ser ut som et bra utgangspunkt for jobbing med target.
    Et par kommentarer. Jeg synes 550hz i utgangspunktet ofte er hÞyt for midtfrekvens med 8 perioder i bassen, da blir ofte dynamikken for lÄst, men her er det jo alltid individuelle forskjeller fra oppsett til oppsett sÄ hvis det fungerer hos Gut man er det flott. Ville ikke hatt hÞyere midfrekvens enn 250hz.

    NÄr vi snakker om problemer med korreksjon av horn sÄ vil jeg bare si at to perioders korreksjon ikke er lÞsning pÄ problemet det snakkes om. Noe av problemet skyldes nok preferanser ogsÄ, sÄ kanskje du og GutMan liker det sÄnn her.

    For the record. Jeg har inntrykk av at det er svĂŠrt fĂ„ erfarne brukere som har sĂ„ kraftig korreksjon i mellomtonen som du viser her selv uten horn. Konseptet med gating og AL viser du frem fint synes jeg😊
    Hvis en ser rommet og refleksjoner i tid, sÄ kan en kjÞre ganske mange sykluser i toppen, men nede ved 500hz er det hÄplÞst, for rommet blir sÄ fort en del av ligningen. Dette har jeg mÄlt og korrigert manuelt veldig mye pÄ selv.
    Med Audiolense er det ikke enklere, heller vanskeligere vil jeg si for en er bundet av systemets begrensninger.
    Å dra pĂ„ med lengre gating ser jeg ikke som nĂždvendigvis noe god lĂžsning nĂ„r en har en deling ved 700hz Ă„ forholde seg til, og se pĂ„ hvordan deleflanken former seg i korreksjonen.
    Jeg har ikke trykt i dagesvis pÄ dette, jeg satt i gÄr kveld og litt i dag, men for en ok mellomting der en skal hensynta rommet nedover sÄ ble det en midfrequency pÄ 500 med kort gating. Det er sikkert rom for smÄflikking og forbedring.

    Med DEQX sin prosedyre sÄ korrigerer en kun i tid, ikke med antall sykluser.
    Da gater en ned sÄ en akkurat ikke har emd fÞrsterefleksjon, her mener jeg Ä huske det var ca 3,5ms.
    Da fÄr en akkurat med seg drÞyt en syklus ned til 400hz eller rundtom der.
    Har hatt det i mente nÄr satte sammen dette i Audiolense.
     

    TrompeteN

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Hvis en ser rommet og refleksjoner i tid, sÄ kan en kjÞre ganske mange sykluser i toppen, men nede ved 500hz er det hÄplÞst, for rommet blir sÄ fort en del av ligningen. Dette har jeg mÄlt og korrigert manuelt veldig mye pÄ selv.
    Med Audiolense er det ikke enklere, heller vanskeligere vil jeg si for en er bundet av systemets begrensninger.
    Å dra pĂ„ med lengre gating ser jeg ikke som nĂždvendigvis noe god lĂžsning nĂ„r en har en deling ved 700hz Ă„ forholde seg til, og se pĂ„ hvordan deleflanken former seg i korreksjonen.
    Jeg har ikke trykt i dagesvis pÄ dette, jeg satt i gÄr kveld og litt i dag, men for en ok mellomting der en skal hensynta rommet nedover sÄ ble det en midfrequency pÄ 500 med kort gating. Det er sikkert rom for smÄflikking og forbedring.

    Med DEQX sin prosedyre sÄ korrigerer en kun i tid, ikke med antall sykluser.
    Da gater en ned sÄ en akkurat ikke har emd fÞrsterefleksjon, her mener jeg Ä huske det var ca 3,5ms.
    Da fÄr en akkurat med seg drÞyt en syklus ned til 400hz eller rundtom der.
    Har hatt det i mente nÄr satte sammen dette i Audiolense.
    Jeg kjenner teorien du viser til og ville bare si at det du skisserer i eksemplet er en kraftigere korreksjon (lengre gating) enn jeg normalt vil anbefale med AL😊
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn