O'hellige jul, nå er jeg snart i mål.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nå har jeg snart holdt på med dette rommet i 7-8 år :-[, og hatt en hel haug av "møtt veggen" opplevelser, men nå ser jeg endelig en ende på marerittet.
Kun listing igjen så er jeg i mål :D
Vel, mål og mål, nå begynner vel "dempehelvete". Gruer meg egentlig litt til å flytte hifi'en ned i dette rommet.
I stua jeg har anlegget til daglig, sliter jeg ikke med noe av de problemene jeg antageligvis vil møte på der nede.
Dette rommet er altså et kjellerom på 4,8m x 3,4m og med takhøyde på kun 2,10 ::)
I og med at jeg sliter med øreproblemer og ikke lenger har noe nytte av å sitte i sweetspot og lytte, så kommer jeg til å bruke det som kombinert hifi og kinorom. Har akkurat i dag vært og hentet meg en Arcam AVP 700 som jeg skal bruke som prossesor til hjemmekino'en. Forforsterkeren min har processor loop og Arcam'en kan ta over frontsystemet når jeg skal se film.
Har også gått til innkjøp av Klipsch bak og senterhøyttalere, og kommer også til å kjøpe meg en Sony WPL-20 prosjektor en av de nærmeste dagene. På veggen bak stereoanlegget skal det opp et lerett på ca 90"

Men, vinyl og hifi kommer til å dominere der nede, så jeg kommer til å trenge all den hjelp jeg kan få av dere guru'er der ute mht demping og gjerne også tips om interiør. (jeg er rett og slett talentløs på dette ;D)

Her er noen bilder av hvor langt jeg har kommet. Listing av vegger, tak, dør og vinduer i morgen tidlig.












mvh
Lars
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Dette ser veldig pent ut Lars, og løsningen i taket er råflott! Me like :)

Har ingen tips as we speak, men jeg gleder meg til en kaffekopp i go'rommet ditt! :)
 
N

nb

Gjest
sclalars skrev:
Nå har jeg snart holdt på med dette rommet i 7-8 år
Ja, ting tar tid når håndtverkere skal jobbe hos seg selv;)

Men gratulerer med snart gjennomført prosjekt, ser bra ut!
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.122
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det var en rar hornkonstruksjon (FLH) du hadde ute på gulvet.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Dette ser veldig pent ut Lars, og løsningen i taket er råflott! Me like :)

Har ingen tips as we speak, men jeg gleder meg til en kaffekopp i go'rommet ditt! :)
Takk Ludo, og du er hjertelig velkommen :D

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
nb skrev:
sclalars skrev:
Nå har jeg snart holdt på med dette rommet i 7-8 år
Ja, ting tar tid når håndtverkere skal jobbe hos seg selv;)

Men gratulerer med snart gjennomført prosjekt, ser bra ut!
Ja, det var dette med "skomaker bli ved din lest" da ;D Er rart det der, men problemet bunner vel i at det man driver med til daglig, har man lite lyst til å drive med på fritida ;)

Takk til det andre :D

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Det var en rar hornkonstruksjon (FLH) du hadde ute på gulvet.
Vel, i og med at jeg bare hører på ett øre, så trenger jeg vel ikke stort mer. Får bytte ut pæra med et Lowther element ;D
Blir stilig det?

mvh
Lars
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.122
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det blir nok veldig bra ;D

Pent rom du har fått innredet.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Lekker rom sclalars :) blir jo litt misunnelig når dere får så fine rom til hobbyen.

Detta kommer til å bli helt supert når ting blir ferdig!

Destiny.. :)
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Det blir nok veldig bra ;D

Pent rom du har fått innredet.
Takk, takk, holder akkurat på med å liste taket nå, bilder dukker opp i løpet av ettermiddagen :)

Lurer litt på å lage meg noen diffusorer å ha i dette rommet. Må lage sjæl jeg vettu. Blir sjelden så veldig mye billigere, men så moro det er å lage :D

Noen som har forslag til utseènde på dem? De bør vel lages på en litt spesiell måte for å bli mest mulig effektive?

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Destiny skrev:
Lekker rom sclalars :) blir jo litt misunnelig når dere får så fine rom til hobbyen.

Detta kommer til å bli helt supert når ting blir ferdig!

Destiny.. :)
Tusen takk!

Du veit, man må ta seg litt til rette og "kreve" eget rom til hobbyen vår.Når jeg forklarte fruen at hun da kan se på alle seriene sine på tv i stua, ble hun straks mindre motvillig ;D
Og så lovte jeg henne at vi skulle se Mamma Mia der nede, da ble hun i fyr og flamme ;D Det gjelder å trykke på de rette knappene vettu ;)

mvh
Lars
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.897
Antall liker
13.961
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ikke ferdig med listingen ennå? Tar tid dette? :D :D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Én hel list om dagen? Hver dag? Hvorfor slikt hastverk - du burde unne deg luksusen av en og annen hviledag mellom hver list du får på plass.

Men til saken: dette ser jo veldig bra ut - gratulerer med eget musikkrom!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har et nesten identisk rom som jeg har jobbet masse med.
Mitt rom er riktignok en del lenger (6,8 meter) og litt smalere
(3,2m) men med samme takhøyde (2,1 meter).
Det er ikke lett å få til et slikt rom (korridor).
Jeg forsøkte først å spille med høyttalerne på langvegg men kom
aldri helt i mål med det.
Nå spiller jeg med høyttalerne på (godt foran) kortvegg og er
langt mer fornøyd med dette...



Teppe tar seg av refleksjoner fra gulvet, mens skumgummi tar
seg av førsterefleksjon fra veggene. Platehyller (Ikea Billy og
Benno annenhver gang) demper ytterligere bakover i rommet.
Med din takkonstruksjon vil sannsynligvis rommet dempes
ytterligere så du kanskje kan redusere på demping av vegger.



Lykke til.
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Én hel list om dagen? Hver dag? Hvorfor slikt hastverk - du burde unne deg luksusen av en og annen hviledag mellom hver list du får på plass.

Men til saken: dette ser jo veldig bra ut - gratulerer med eget musikkrom!
He he, jeg har nok ikke så stor tålmodighet, Ulf ;D
Nei, nå er jeg rimelig ivrig på å få anlegget ned her, det er sikkert og visst.

Takk for rosende ord!

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takk for hyggelig innspill Gunnar!
Dette var akkurat slikt jeg tenkte meg å gjøre det. Jeg har også tenkt å dra, både rack og høyttalere et stykke ut på gulvet.
Høyttalerne for lyden sin skyld (selvfølgelig :)) og racket for å få lettere tilgang bak. Er så dritlei av å lene meg over racket og prøve å finne det jeg leter etter ;D
Og i tillegg tror jeg det blir lettere å få kabler til å ligge litt mer ryddig. Jeg er jo så heldig at jeg kan bruke rommet akkurat sånn som det passer meg :)
Skal også prøve å få plass til 1500 LP'er, og det gjør kanskje litt for dempingen sin del det også?
Har det noe hensikt å dempe i taket, mellom bjelkelagene?


mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Her kommer noen bilder av listverk i tak, og rundt vinduer.
Vinduene går helt til taket, så der måtte jeg ta en "spansk en" for å få et nogenlunde resultat.
Gulvet er 22mm heltre furu.







Selvfølgelig egen 16A kurs, med 4 dobbelkontakter, og antenneuttak til dekoder :)





Huset er fra 1921, og det er 3" x 8" bjelker med røffe kanter i taket. Jeg valgte å la de være som de er:





mvh
Lars
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Jeg spiller i et langt rom selv, ca 7,5m x 3,90 med takhøyde rundt 215cm.

Jeg sitter inntil bakveggen, og har ca 2/3 av rommet bak høyttalerne, og det skaper et magisk rom bak høyttalerne som du lytter inn i, du får et stooort lydpanorama.

Da kan du sitte og plukke ut musikere, instrumenter og lyder fra hvor de befinner seg i både dybde bredde og høyde, og det syns jeg gjør lyden vedlig spennende.

Og "heldigvis" jobber kona mye kvelder (sykepleier) så det blir egentlig nok tid til å lytte på god musikk ;D

Destiny.. :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
sclalars skrev:
Her kommer noen bilder av listverk i tak, og rundt vinduer.
Vinduene går helt til taket, så der måtte jeg ta en "spansk en" for å få et nogenlunde resultat.
Gulvet er 22mm heltre furu.




mvh
Lars
Det gleder en gammel tømrers hjerte å se detaljene og jobben du har lagt i listverk bla :)
Utrolig flott.
Himlingen au, nydelig.

/jan
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Destiny skrev:
Jeg spiller i et langt rom selv, ca 7,5m x 3,90 med takhøyde rundt 215cm.

Jeg sitter inntil bakveggen, og har ca 2/3 av rommet bak høyttalerne, og det skaper et magisk rom bak høyttalerne som du lytter inn i, du får et stooort lydpanorama.

Da kan du sitte og plukke ut musikere, instrumenter og lyder fra hvor de befinner seg i både dybde bredde og høyde, og det syns jeg gjør lyden vedlig spennende.

Og "heldigvis" jobber kona mye kvelder (sykepleier) så det blir egentlig nok tid til å lytte på god musikk ;D

Destiny.. :)
Kona mi er hjemme hele ti'a hu, så det skal bli herlig å få et eget rom å boltre seg i :D

Det blir jo spennende å se hva jeg kan få av "godlyd" ut av dette rommet. Håper det ikke blir en skikkelig nedtur da :)

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Det gleder en gammel tømrers hjerte å se detaljene og jobben du har lagt i listverk bla :)
Utrolig flott.
Himlingen au, nydelig.

/jan
Takk for det Jan, ble egentlig veldig fornøyd selv også.

Som snekker må jeg jo prøve å gjøre det så profft som mulig. Og som tømrer vet du jo sikkert at det kan være en utfordring å prøve å få det pent, med et hus som er bygget i 1921. Ikke mye av detaljene huset her som er i vinkel gitt ;D

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Og da var jeg endelig helt ferdig :D ( i hvert fall med det byggmessige)
Men det er vel nå det egentlig starter.

Til lørdag får jeg besøk av en hyggelig kamerat som skal hjelpe meg med tunge løft ned kjellertrappa, Roda. Han skal også bli der til anlegget er oppe å går, og gjøre målinger for å finne ut hvor de største problemene oppstår.

Her er noen bilder av det ferdige rommet, med litt forskjellig lyssetting og vinkler:






















Og så er det kjøpt inn litt utstyr til hjemmekino'en. Som sagt tidligere, HiFi er førsteprio, men har tenkt til å kose meg med litt musikk dvd'er og film også.

Her er en Klipsch senter, og to bakhøyttalere. Og i tillegg en forforsterker/surroundprossessor Arcam AVP 700.
Hvis noen har noen gode tips til effektforsterkere til å drive Klipsch'ene, så er jeg takknemlig for det. Tenkte meg vel egentlig noe klasse D forsterkeri til dette, men er åpen for alle forslag.












mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
I løpet av uka har jeg fyllt på med litt møbelement, tepper og i dag fikk jeg montert en hylle til noen av LP'ene (som pr i dag er stuet vekk).
Har lett etter løsninger for dempning av rommet, men får ta det etter at målinger er gjort,så slipper jeg å "surre" med å dempe feil.

Tar fremdeles gjerne i mot forslag på forsterkeri til Klipsch'ene ;)
I morgen tømmer jeg stua for HiFi komponenter. Skal bli deilig å endelig få det ned.

mvh
Lars





Et lite bord må til. (må ha noe å sette øboksene og cognac glasset på :) )






Platehylle på plass.









Dettte er en samleboks med LP'er, som plastikken fremdeles sitter på. Tenkte jeg skulle lage meg noen kule rammer og ha de på veggen. Bildene er med tema fra 50 tallet i Amerika.


 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Fint rom, dette. Syntes det så veldig stort ut, men møblene satte ting i perspektiv. Solid utvalg av stikkontakter..! ;D
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Bare en ting å si om dette Sclalars. Veldig flott!

mvh Elektron
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.452
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Virkelig flott arbeid dette :D Men har du ikkje glemt taklista over sofan ;) Blir nok bra dette mht lyden også,trur himlingen vil hjelpe til her :) Som dæ e æ bortskjemt med eget lytterom,det berger ekteskapet ;D

mvh Filip
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.897
Antall liker
13.961
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Han har ikke glemt lista, men kablene til bakhøyttalerne skal gjennom den. ;)
I dag fikk han lyd og for et herlig rom det ble!!

R
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Fint rom, dette. Syntes det så veldig stort ut, men møblene satte ting i perspektiv. Solid utvalg av stikkontakter..! ;D
Takk Bjørn!

Bruker et vidvinkelobjektiv, så bildene lyver litt :)
Ikke en kontakt var ledig når jeg ble ferdig gitt ;D

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Virkelig flott arbeid dette :D Men har du ikkje glemt taklista over sofan ;) Blir nok bra dette mht lyden også,trur himlingen vil hjelpe til her :) Som dæ e æ bortskjemt med eget lytterom,det berger ekteskapet ;D

mvh Filip
Dærsken, du har virkelig øyne for detaljer ;D Trodde ingen ville legge merke til det. Men det er som Roda sier, den er ferdig, men venter med å slå den opp til kabelen er på plass.

Sitter akkurat nå og koser meg med vinyl og øl, og det er bare sååå herlig å ha fått meg eget rom. Og det er ingen tvil om at himlingen hjelper på lyden. Jeg var veldig skeptisk til hvordan lyden ville bli i dette rommet, men det var overraskende bra. Jeg har en heving rundt 32Hz som jeg må prøve å bli kvitt på en eller annen måte. Nå har jeg jo foreløpig ikke gjort noe for å dempe, så jeg tror dette vil ga veldig bra.


mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Og så vil jeg benytte anledningen til å takke Roda så mye for at han stillte opp og hjalp meg med hele flyttingen, målingene han foretok, og resultatet.
Takk Rolf!!

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Og så noen bilder av hele prosessen:

Jeg stod opp kl 05 30 i dag og begynte med å ta i fra hverandre racket, vaske alle komponentene og kabler, og skru ut elementene i høyttalerne for å få bedre grep. Ikke så mange rette vinkler på disse, så de er litt knotete å bære. I tillegg veier de over 80 kg stykket så de er ikke lett å ta alene heller.








Nyvasket må det være :)





Første høyttaler nede i hula :)





Plassering er viktig.




En runde på PC'en for å sjekke mål på avstander i forhold til rom osv.




Mvh
Lars ( som er såå utrolig fornøyd akkurat nå :D)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.897
Antall liker
13.961
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
sclalars skrev:
Og så vil jeg benytte anledningen til å takke Roda så mye for at han stillte opp og hjalp meg med hele flyttingen, målingene han foretok, og resultatet.
Takk Rolf!!

mvh
Lars
Bare moro, Lars! :)
Herlig at det ble et sånn knallresultat i lyden også. 8)
Tror den 32Hz-en blir tøff å temme, men det er jo ikke så nøye all den tid det er lite futt der i det meste av musikken.
Du er heldig som har fått deg en så flott man-cave. Gleder meg allerede til neste besøk.

Snakkes
R
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Se her ja, flinke guttær ;D

Roda pleier å ha kontroll på måling og plassering, du er i gode hender her. Mer bilder :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Hva er det du har målt, sier du?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.541
Antall liker
3.733
Torget vurderinger
96
Hei. Jeg har et rom svært likt dine mål, men litt høyere under taket. Hos meg var det umulig å få god lyd
uten akustiske tiltak. Merk at mine erfaringer i dette rommet kun er med KEF Reference 4 (gamle modellen).
Jeg har til sammen 18 paneler laget av 5 cm Rockwool her nede. Meget viktig å dempe refleksjoner i taket også, og på veggen
bak lytteposisjon i tillegg til sideveggene. Jeg spiller på kortveggen, helt klart best hos meg. I tillegg til panelene, har jeg noen tykke absorbenter
som går fra gulv til tak i hjørnene, for bedre basskontroll. Bassen kan bli vrien, svært vanskelig å få jevn uten romkorreksjon her i allefall.
Med subwoofere og romkorreksjon har det blitt bra her.

Helt utrolig flott rom du har fått da, og lykke til med lyden.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kjempefint rom :)

Flott håndtverk og smak! Gratulerer..

mvh
lassemann
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
sclalars skrev:
Og så vil jeg benytte anledningen til å takke Roda så mye for at han stillte opp og hjalp meg med hele flyttingen, målingene han foretok, og resultatet.
Takk Rolf!!

mvh
Lars
Bare moro, Lars! :)
Herlig at det ble et sånn knallresultat i lyden også. 8)
Tror den 32Hz-en blir tøff å temme, men det er jo ikke så nøye all den tid det er lite futt der i det meste av musikken.
Du er heldig som har fått deg en så flott man-cave. Gleder meg allerede til neste besøk.

Snakkes
R
Jeg satte på den Pink Floyd'en du snakket om, fyttihelve........ å det romla her ja ;D

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Se her ja, flinke guttær ;D

Roda pleier å ha kontroll på måling og plassering, du er i gode hender her. Mer bilder :)
Ja da, ja da ;D tålmodighet er en dyd. Må få rdigert dem også vettu, og i tillegg skal jeg jo skylle ned 8- 10 øl, det er jo lørdag ;)

mvh
Lars
 
Topp Bunn