O'hellige jul, nå er jeg snart i mål.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
MML skrev:
Jeg kikket på bildenen av rammen, men jeg har nok litt tungt for det... ;) Jeg skulle gjerne hatt en beskrivelse av hvordan du lagde den sorte rammen rundt - gjerne med teskje! ;D

Er forøvrig veldig glad jeg snublet over denne tråden, for tipset med buet lerret var jo aldeles ypperlig! Merker du noen lydmessig gevinst? Jeg tenker på at man unngår en diger, flat reflektor mellom høyttalerne...
Hehe, det var ikke akkurat noe hokus-pokus. Det er bare 3mm sort Forex som er skjært i 70mm bredde, og limt på den hvite 5mm'ern.
Passet på å kutte lengdene slik at den sorte "stakk" ut 1mm på alle sider. Gadd ikke å gjære, bare limte dem butt i butt. Med et godt snitt, må man helt innpå for å se at det ikke er gjæret. Lettere å få pent da ;)

Lydmessig forbedring? Hmm, jeg burde antageligvis vært medlem i hifi klubben "øresus". Beklager, men det kan jeg ikke si noe om. Har desverre fått så dårlig hørsel etter hvert, at jeg ikke klarer å definere slike forskjeller. Men, jeg kan høre om det låter "godt" kontra "dårlig" foreløpig. (innbiller jeg meg i hvert fall ;D)

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hadde store planer om å lage meg hjørnehyller til bakhøyttalere, og stativ til senter denne uka. Har tatt meg hele uka fri fra jobb. Men hva skjer da? Jo da, selvfølgelig blir man syk. Feber, og tett i (nesten) alle kroppsåpninger :-\
Faen, jeg føler at hver gang jeg tar meg ferie, så blir jeg syk. Og det er faen meg riktig også. Hva er det som skjer? Er kroppen mer mottagelig for sjukdom når man slapper av? Skjønner ikke dette jeg. Begynner å bli jævlig irriterende, å få ødelagt alle ferier på den måten :'(

Beklager utbrudd, måtte bare få skrevet det ned ;D ;D

God ferie!

mvh
Lars

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er desverre ett par krav som må åpfylles for å få igjen ferie. Sykemeldt minimum 2 dager før ferien starter eller sykemeldt minimum 6 dager av ferien.

Thomas

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
sclalars skrev:
Hadde store planer om å lage meg hjørnehyller til bakhøyttalere, og stativ til senter denne uka. Har tatt meg hele uka fri fra jobb. Men hva skjer da? Jo da, selvfølgelig blir man syk. Feber, og tett i (nesten) alle kroppsåpninger :-\
Faen, jeg føler at hver gang jeg tar meg ferie, så blir jeg syk. Og det er faen meg riktig også. Hva er det som skjer? Er kroppen mer mottagelig for sjukdom når man slapper av? Skjønner ikke dette jeg. Begynner å bli jævlig irriterende, å få ødelagt alle ferier på den måten :'(

Beklager utbrudd, måtte bare få skrevet det ned ;D ;D

God ferie!

mvh
Lars
Det er helt vanlig å bli syk når man slapper av. Og det er flott for arbeidsgiver at man ikke ødelegger arbeidsåret med kostbart fravær.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Det er helt vanlig å bli syk når man slapper av. Og det er flott for arbeidsgiver at man ikke ødelegger arbeidsåret med kostbart fravær.
Begynner å komme til hektene igjen, så da er jeg klar for en ny arbeidsuke ;D
Er jeg heldig, så friskner jeg til helt i løpet av helgen, så jeg kan yte 100 % ;)

mvh
Lars

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Er det helt vanlig å bli sjuk når man slapper av-dette er jammen meg første gang jeg har hørt noen har sagt. Jeg har aldri blitt sjuk nå jeg har slappet av og ikke hørt andre har blitt det heller av Å SLAPPE AV . Da bør du til Lege for å bli undersøkt både her og der vet du. ;D Godt Nytt avslapningsår .

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hvalross skrev:
Er det helt vanlig å bli sjuk når man slapper av-dette er jammen meg første gang jeg har hørt noen har sagt. Jeg har aldri blitt sjuk nå jeg har slappet av og ikke hørt andre har blitt det heller av Å SLAPPE AV . Da bør du til Lege for å bli undersøkt både her og der vet du. ;D Godt Nytt avslapningsår .
15cm tykt spekk-lag, støttenner for å holde deg fast i isen når du sover, eksklusiv tilgang på et harem av hunner, luktesans og hørsel er dårlig utviklet, men du har godt syn og når du ikke er i vannet er du ofte svært støyende.

Min kjære hvalross, du er en slapping hele tida!

Dersom man har et høyt arbeidspress og jager litt på av andre årsaker i tillegg så er det veldig vanlig å bli sjuk når man slapper av/ går på ferie.

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
sclalars skrev:
Ramma ble såpass stor at jeg måtte bende den litt for å få den ned trappa til kjellerommet.
Jeg var nå mest imponert over at vi fikk den inni S-Maxen, og ikke minst dine slangemannegenskaper der du lå krøllet i baksetet under lerretet mens vi kjørte! ;D ;D ;D

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Dette er bare tull og tøys.Roda .Hva er det dere er laget av da-bare flesk og tarmer . ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
maskinisten skrev:
hvalross skrev:
Dette er bare tull og tøys.Roda .Hva er det dere er laget av da-bare flesk og tarmer . ;D
Tja, tatt denne årstida vi er inne i nå i betraktning er det vel egentlig bare flesk som gjelder.. ::)

/jan

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Det er vel kanskje få som har jobbet og slitt så mye som jeg har gjort siden jeg startet opp med tungt kroppsarbeide i 1972med tømmerhogging på gammelmåten med motorsag og hest og støtting samt tungt betongarbeide med mye løfting og bæring hele dagene ,samt tømrerarbeide og betongarbeidet jeg idag har . Må vel takke arbeidet med mye slit og svette for den helsa jeg har idag . Er det noen av dere som er toppidrettutøvere og blir lett sjuk av den grunn kanskje. Trodde dere var Datanerder . Dere har altfor dårlig immunforsvar og motstandskraft i kroppen - kom dere ut og prøv litt skikkelig kroppsarbeide og dere vil holde dere friskere istedet for å sitte foran dataskjermen hele dagen og debattere og debattere .Det er vel få som klarer å jobbe så mye med kroppen idag av den oppvoksende generasjon . Det finnes da ikke vilje lenger i folket til å holde ut . Det merkes godt iblant den bortskjemte Nordmann idag . Du er vel ikke en av disse du Roda eller. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så kjedelig - jeg får ikke fram bildene i denne tråden. :(

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
hvalross skrev:
Det er vel kanskje få som har jobbet og slitt så mye som jeg har gjort siden jeg startet opp med tungt kroppsarbeide i 1972med tømmerhogging på gammelmåten med motorsag og hest og støtting samt tungt betongarbeide med mye løfting og bæring hele dagene ,samt tømrerarbeide og betongarbeidet jeg idag har . Må vel takke arbeidet med mye slit og svette for den helsa jeg har idag . Er det noen av dere som er toppidrettutøvere og blir lett sjuk av den grunn kanskje. Trodde dere var Datanerder . Dere har altfor dårlig immunforsvar og motstandskraft i kroppen - kom dere ut og prøv litt skikkelig kroppsarbeide og dere vil holde dere friskere istedet for å sitte foran dataskjermen hele dagen og debattere og debattere .Det er vel få som klarer å jobbe så mye med kroppen idag av den oppvoksende generasjon . Det finnes da ikke vilje lenger i folket til å holde ut . Det merkes godt iblant den bortskjemte Nordmann idag . Du er vel ikke en av disse du Roda eller. ;)

Ok, takk for svada og selvskryt, da går vi videre med topic :)

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Så kjedelig - jeg får ikke fram bildene i denne tråden. :(
Hmm, merkelig. Jeg ser alle uten problem, og det regner jeg med at alle andre gjør også. (utenom deg? )

Har desverre ikke noe forklaring på hvorfor. Kanskje noen andre har?

Mvh
Lars

N

nb

Gjest
sclalars skrev:
Er gjerne brannvegg e.l. på arbeidsplasser som blokkerer trafikk mot typiske "dele bilde-sider". Jeg bildene dine hjemme, men ikke på jobb. Siden bildene ligger hos photobucket og ikke lokalt på sentralens server er jeg temmelig sikker på at det er forklaringen.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Svada og selvskryt ,du liksom. Da går vi videre med Topic og snakker om Nissen dere. ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
sclalars skrev:
Er gjerne brannvegg e.l. på arbeidsplasser som blokkerer trafikk mot typiske "dele bilde-sider". Jeg bildene dine hjemme, men ikke på jobb. Siden bildene ligger hos photobucket og ikke lokalt på sentralens server er jeg temmelig sikker på at det er forklaringen.
Du er nok inne på noe der. Slemme arbeidsgivere... ::)

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
MML skrev:
Jeg kikket på bildenen av rammen, men jeg har nok litt tungt for det... ;) Jeg skulle gjerne hatt en beskrivelse av hvordan du lagde den sorte rammen rundt - gjerne med teskje! ;D

Er forøvrig veldig glad jeg snublet over denne tråden, for tipset med buet lerret var jo aldeles ypperlig! Merker du noen lydmessig gevinst? Jeg tenker på at man unngår en diger, flat reflektor mellom høyttalerne...
Hehe, det var ikke akkurat noe hokus-pokus. Det er bare 3mm sort Forex som er skjært i 70mm bredde, og limt på den hvite 5mm'ern.
Passet på å kutte lengdene slik at den sorte "stakk" ut 1mm på alle sider. Gadd ikke å gjære, bare limte dem butt i butt. Med et godt snitt, må man helt innpå for å se at det ikke er gjæret. Lettere å få pent da ;)

Lydmessig forbedring? Hmm, jeg burde antageligvis vært medlem i hifi klubben "øresus". Beklager, men det kan jeg ikke si noe om. Har desverre fått så dårlig hørsel etter hvert, at jeg ikke klarer å definere slike forskjeller. Men, jeg kan høre om det låter "godt" kontra "dårlig" foreløpig. (innbiller jeg meg i hvert fall ;D)

mvh
Lars
Takker for svar! Det blir garantert en lignende løsning i mitt gutterom ;)

For oss som ikke har slik fancy utstyr tilgjengelig og må bruke håndhold fres: Dersom man skal ha 2m bredt lerret og ønsker en bue som skjærer inn 3cm på midten, hvordan i all verden skal man beregne denne sirkelen?

N

nb

Gjest
MML skrev:

For oss som ikke har slik fancy utstyr tilgjengelig og må bruke håndhold fres: Dersom man skal ha 2m bredt lerret og ønsker en bue som skjærer inn 3cm på midten, hvordan i all verden skal man beregne denne sirkelen?
Kanskje bruke en elastisk snor?

Alternativt tegne den i lite format i et dertil egnet tegneprogram og projisere den på en på platen vha projektor eller overhead om man printer på transparent plast (og klarer å spore opp en teknologisk dinosaur som en overheadprojektor...)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
MML skrev:
Radius i en slik bue blir 16,68m. Finn deg en lang snor. ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
MML skrev:

Fikk du noe orden på det, eller trenger du assistanse?

mvh
Lars

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
MML skrev:

Fikk du noe orden på det, eller trenger du assistanse?

mvh
Lars
Da er jeg i gang med mitt lerretsprosjekt etter inspirasjon i denne tråden. Har laget en ramme som er 12 cm dyp. Spørsmålet er hvor mye lerretet bør bue? Bildet blir 210 cm bredt. Har laget en liten skisse i Google sketchup der buen er 6 cm dyp. Det ser greit ut på tegningene, men jeg tror kanskje dette er litt i overkant.

I forhold til mitt tidligere spørsmål hvordan man kan beregne denne sirkelen for oss som ikke har CNC fres, så er svaret Google Schetchup. Et verktøy der beregner buen i forhol til hvor lang offset jeg ønsker og så er det bare å bruke måleverktøyet og måle for hver 10 cm.

Vedlegg

Topp Bunn