Hei!
Skal forsøke å holde meg utenom de skumleste fellene på denne tråden, men synes kanskje at det er et viktig poeng vi trenger å trekke frem her, som har litt sammenheng med metaforer og fotball og greier...
I de fleste profesjoner er det slik at det finnes noen målbare kvaliteter, og så finnes det noen bakenforliggende årsaker, og så finnes det noen kvaliteter som ikke er så lette å måle.
Trivsel, f eks. Det er vanskelig å måle. Det er lett for deg og meg å vite om vi trives eller ikke, men det er vanskelig for andre å forstå hvilke faktorer som gjør at vi trives:
- Ryddig
- God lyd ;D
- Varmt
- God mat
- Gode venner
osv. Det som virkelig er vanskelig, dog, det er når man ikke bare skal beskrive hvilke faktorer som utgjør trivsel, men at de faktorene oftest er ekstremt kompliserte i sin oppbygning.
Gode venner, f eks. Hvordan beskriver man dem? Lojale, morsomme, ærlige (og så skal man oppholde ærlighet mot lojalitet...) og så videre. Og ikke engang disse byggeklossene er enkle å definere.
Nå skal jeg ikke fortsette med metaforen om trivsel, men gå tilbake til lyden.
Hvilke kvaliteter vil man at lyden skal måles etter, og er hi-fi- folket, musikerne, mixerne, produsentene, og konstruktørene enige om hvilke kvaliteter som må til?
En mulig liste:
Dynamikk
Max lydtrykk
Utklinging
Plasseringsevne
Listen er helt horribel, selvsagt. Men kanskje den er riktig for noen. Eller til og med et flertall. Man skal ikke glemme at selv om man finner ut at 60% av leserne liker en tabell, så kan man undertrykke 40% av leserne, og det er sikkert ikke slik at alle leserne absolutt VIL ha en tabell, og hvis de vil det, hvilke kvaliteter skal måles?
Forvregning? Da må jo alle forstå harmonisk og ikke harmonisk og fanden og hans andregrads oldemors forvrengninger av sannheten? Er det slik at annenharmonisk forvregning er mer å betrakte som hvit løgn, mens hvit støy er hinmannens eget språk?
Slik jeg ser det er det alt for mange mulige faktorer å bedømme til å kunne gi et korrekt bilde av hvordan det hele lyder, hvordan det svinger, hvordan kanonenes BOOOM avløses av granatenes kalde, harde smell, bare ved å sette opp noen grafer over frekvenslinearitet og alle disse greiene der. Impedanse. Eller hva det nå heter alt sammen. Hvordan kan impedansen bestemme hvor mye Oomph det er i magen til han som spiller tuba?
Og når dere har ledd litt av det enkle språket her, så vil jeg si det er med hensikt. Ikke at jeg skriver dårligere enn jeg kan, men jeg legger hodet på huggestabben for å vise hvor vanskelig det er å beskrive så utrolig komplekse ting som musikk- gjengivelse. Det er ikke bare musikk, engang, det er hvor godt musikken er gjengitt. Og alle vil ha sine egne preferanser...
Derfor: Man må kjenne testeren. Og så må man som Fidelity sier; Ikke tro et ord av hva vi sier! Hør først, kjøp senere...
Tilbake til fotballen; Hvorfor i H er det at Rosenborg er så gode? Fordi de velger ut 11 spillere som tilsammen har flest poeng på:
Hurtighet(Målbart)
Kondisjon(Målbart)
Spenst(Målbart)
Timing(Målbart)
Koordinasjon(Målbart)
Eller er det fordi de makter å sette ord på komplekse ting som:
- Spillforståelse
- Lagfølelse
- Offervilje
og så videre?
Ydmyk hilsen fra
Pelle