OHC og deres testpolicy

J

Janpe

Gjest
Er Høvdingen ute og sletter innlegg, eller er det jeg som er blitt blind?
Det er ikke første gang det skjer! Så kan jeg ihvertfall gjenta det jeg sa før idag:

Jeg har ingen "kunder" annet enn de som kjøper mitt brukte utstyr. Så er vel det avklart.

Mvh
JP
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Akto, er det vanlig at importør/produsent får lese "testen" før trykking ?
Roy Ervin oppsummerer det greit lengre opp i tråden, og jeg har ved enkelte anledninger gjort likedan. Særlig når en skriver om smale produkter eller om produkter levert av nyetablerte i bransjen - som da kanskje har et relativt ferskt agentur hvor det finnes lite eller ingen informasjon på nettsteder tilhørende produsentene.

Jeg har heller aldri fått kommentarer på mine synspunkter om produktet. Noen har spurt om å få høre på produktet i mitt lytterom, og det er ikke problematisk for meg - men det krever at jeg er dønn ærlig og kan se de i øynene når jeg eventuelt kritiserer noe. Det har heller aldri vært noe problem, for åpenbare mangler kan enhver høre. De som låner ut produkter er som regel entusiaster selv, og de tenker litt mindre business når de sitter med kaffekoppen i hånda i et privat hjem og hører på musikk.

Jeg har ingen problemer med å slippe leverandørene innpå meg, men det krever som nevnt lengre opp at en ikke mister fokus eller integritet :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Når det gjelder Lasse.
Mannen har en ganske bred erfaring.
Jeg har sett han som forfatter av de mest versatile artikler i ganske mange publikasjoner.

Dette tyder på at Lasse er en omgjengelig kar med personteft i tillegg til å være dyktig i sitt fag.

For Lyd og Bilde er det jo en ressurs å ha mannen i sin stab.
Man kan altså si hva man vil om Lyd og Bilde...

Det man heller skulle gjordt er å vise seg som en like omgjengelig kar som Lasse. Istedenfor å rakke ned på andre og deres da "suksess" med saker og ting.
Så kunne man jo f.eks legge seg i selen å utvide sin krets med tanke opå hvem som vil la en teste utstyr!

Jeg tror dette også har utrolig mye med hvordan man går frem i sitt ett og alt!
Jeg tror at mange kunne lære noe av nevnte Lyd og Bilde
medarbeider på dette feltet.

Å gjøre en bra jobb og overlate til andre å synse...
Det er jeg mer og mer en fan av jeg altså...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Akto og Roffe...er dere skribenter eller branskjetilknyttet...?

Mvh
OMF
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Jøss - det ante jeg ikke!

Hva med Fidelity?
Sluttet etter nummer 22. Nå skal jeg skrive hifi-stoff for Hjemmekino i stedet.

Roy
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.154
Antall liker
978
Torget vurderinger
2
Det som gjør det ekstra tvilsomt i forhold til OHC er at man ikke kan deponere på varer hos dem.Jeg har ved forespørsel kun fått tilbud om å kjøpe produkter.Hvis jeg ikke ble fornøyd kunne jeg bytte til andre produkter hos dem.det sier seg selv der handler ikke jeg mer.
 

MG

Medlem
Ble medlem
02.03.2004
Innlegg
30
Antall liker
7
Torget vurderinger
8
Hei...

... i så fall må jeg jo bare slenge meg på å uttrykke min reaksjon på at hifiutstyr tilsynelatende blir behandlet som de gjør ved tester/omtaler ( enkelte magasiner er her verstinger ).

Det er jo et faktum at utstyr tilsynelatende for "effekt ", blir stablet oppå hverandre i både 45gr og andre mildt sagt unaturlige posisjoner. Dette kan jo ikke være fornuftig med tanke på helsen til produktet. Er selv av typen " superforsiktig " og har forståelse for at et uhell kan komme, men ved fornuftig bruk og håndtering SKAL det ikke skje.

Det er HIFI vi har med å gjøre og ikke sofaputer

Mvh MG
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Du tenker da selvfølgelig på når vi tar bilder?

For min egen del vasker jeg ned utstyret før det blir stablet, og jeg er forsiktig når jeg plasserer ting oppå hverandre - de få gangene jeg gjør det.

Igjen gjelder det å ha respekt for de som eier utstyret. Det skal være mulig å selge utstyret i etterkant - uten skavanker.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har lurt litt i bagrunn på dette forumet i noen år uten å lage noen innlegg, men for en gangs skyld ønsker å ytre meg. Jeg forstår OHC svært godt vedr. denne politikken. Åraksen til dette er at norsk hi-fi presse er alt for uprofesjonell og testene er alt for vilkårlige.

Testerne har ikke et ordentlig utviklet vokabular for å beskrive hva de hører på en skikkelig måte. De foretar ingen måliger som kan bekrefte det de hører. Flere av lytterommene de benytter er ikke egnet til å kunne foreta skikkelige evalueringer. Det skinner også gjennom at flere av testerne har fargede og forutintatte meninger om hvordan en komponent skal lyde og dermed til stadighet foretrekker enkelte produsenters produkter. Det er selvfølgelig rettigheten en musikk elsker eller audiofil må få ha, men en tester i et blad som distribuerer sine meninger ut til den totale audiofile bestanden må være totalt objekt.

Når OHC tar inn produkter som får kjempekritikker fra det internasjonale markedet og som er ment for high end markedet som i seg selv er ganske smalt, forstår jeg godt at de ikke er intressert i å ødelegge muligheten for salg ved å la en hvilken som helst lydentusiast slakte produktet fordi det ikke låter som Electrocompaniet.

BTW, Jeg har ingen forbindelse med OHC overhode.
Roysen
 
P

Parelius

Gjest
Tiltroen til de norske testerne/skribentene er ikke akkurat overveldende.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg vil svare for meg selv, men jeg vil presisere at jeg på ingen måte føler meg truffet av innlegget ditt Roysen :)

De fleste som skriver for hifi-magasiner i dag føler seg på en eller annen måte meget sikker på hva en hører og opplever. De fleste er som du skriver glødende entusiastiske for lyd i alle former og fra alle kilder. De er så sikre at de våger å sette sine ord på trykk, ord som blir lest av 10-tusentalls mennesker hver måned.

Når det gjelder det å omtale - eller teste et produkt som du skriver - er det selvfølgelig slik at egne preferanser spiller inn når et produkt skal evalueres. Hvis en derimot skal teste et produkt må en gå dypere inn i materien. Dette gjelder fortrinnsvis forsterkere, forforsterkere og kilder. Kabler blir sjeldent gjenstand for omfattende testing, all den tid de målbare forskjellene er mikroskopiske - og man baserer seg her på sine egne ører. Jeg tror mange finner seg en "favorittskribent" - en man kan identifisere seg med, og dette gjør man gjerne på grunnlag av sammenfallende opplevelser med produktene. Om du og en skribent opplever mye av de samme tingene med det samme utstyret har dere muligens lik preferanse, noe som gjør at denne skribenten kan være med på å gi deg en pekepinn om hvordan du selv vil oppleve produktet om du velger å låne eller kjøpe det.

Man må som skribent kjenne sitt lytterom, både dets sterke og svake sider. Dette vil en kunne ta med i evalueringen og gi leserne et forbehold. Dette er ikke lett å gjøre, da man har mange ukjente faktorer med i det store bildet.

Vokabularet får være så sin sak, men det er enkelte skribenter som har et sterkt utviklet ordforråd, noe som for enkelte kan være med på å sette farge på artikkelen. Jeg selv kan ikke så mange fine ord, men jeg prøver så godt jeg kan å skrive så jeg blir forstått. Fremmedordboka ligger trygt og støver ned på loftet, men det kan være jeg bør finne den frem snart (ok, jeg føler meg litt truffet at det punktet der :) ). Jeg håper dog at folk vil ha rene ord for pengene, og at vi skribenter gjør oss forstått for alle. Jeg kan bare prate for meg selv her, men jeg skriver for massene - ikke for en liten gruppe mennesker. Målet er å få mannen i gata til å velge gode produkter, og på den måten tvinge produsentene til å utvikle seg i riktig retning med tanke på kvalitet og ytelse. Dette får man ingen Nobelpris for, men en bør være noe ideologisk om en skal drive med dette :)

Til slutt vil jeg nevne at jeg tror de fleste som leser Fidelity, Lyd & Bilde, Audiophile.no og Hjemmekino - de store norske magasinene - vet at de fleste ord som kommer på trykk er ærlige og i stor grad basert på preferanser. Det er sjeldent man finner graverende feil på produkter, så noen Pulitzer-pris tror jeg ikke havner i dette langstrakte landet enda, i alle fall ikke for en hifi-skribent :)
 
R

Roysen

Gjest
La meg si det slik - for meg er Fidelity og Lyd og Bilde å se på som litt morsom nattbordsektyre laget av likesinnede amatør audiofile som meg selv. Dersom jeg ønsker å finne ut om jeg muligens skal vurdere et produkt holder jeg meg langt unna og sverger til Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, Audio, Image HiFi eller Stereoplay.

Roysen
 
P

Parelius

Gjest
La meg få gjenta et poeng, som Høvdingen slettet, siden han mente det ikke hadde noe med temaet å gjøre:

De norske skribentene har ingen erfaring med høyeste high-end (og heller ingen tiltro), dog virker det som kundens erfarings- og vurderingsevne er fullt tilstede. Skjønt da gjelder vel tiltroen til kundens betalingsevne.

Joda, jeg vet at det er mer komplisert enn som så, likevel ....
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Flere av lytterommene de benytter er ikke egnet til å kunne foreta skikkelige evalueringer.
Jeg hang meg egentlig bare opp i denne setningen. Hvordan mener du et et lytterom skal være for å kunne foretå skikkelige evalueringer?
 
R

Roysen

Gjest
Det bør som et minimum være  stort nok til at høytalerne som testes kan spille med fullt potensiale og høytalerplasseringen bør ikke begrense høytalernes potensiale fordi det ikke passer inn i møblementet.

Når man tester høytaler til over 100K er vel <20m2 i minste laget og høytalere kloss inntil sidevegg ved siden av et piano som spiller med er vel ikke akkurat optimalt.

Forøvrig bør strømforhold ikke være berensende for forsterkerens ytelse.

Ut over det er hvordan et totalt anlegg og også den enkelte komponent spiller totalt avhengig av matching. Det er derfor helt avgjørende for en objektiv test at det testes i flere anlegg. Noen høytalere spiller best på rørforsterkere, mens andre er best på transistor. Noen signalkilder spiller best rett inn i effekttrinn, mens andre spiller bedre med et linjetrinn. Noen komponenter er bedre med balansert signalkabler mens andre spiller bedre med single ended.

Jeg leste en gang en test av Michael Fremer i Stereophile av en høytaler fra Lumen White. Han syntes ikke de spilte spesiellt bra hemme i sitt anlegg. Han hadde både varmtlydene og mer nøytralydende forsterkere til rådighet, men de var alle transistor.Han hadde imidlertid hørt de på en messe tidligere hvor de spilte på rørforsterkere. Han anskaffet derfor en rørforsterker og kombinasjonen var fantastisk bra.

Jeg vet at det krever økonimiske ressurser for å drive et magasin som har måleustyr, folk som kan benytte dette ustyret, testere med topptrimmede lytterom og testere som til en hver tid har flere backup komponenter å sammenligne testproduktet med. Dette vil vi nok dessverre ikke kunne få i lille Norge. Av den grunn blir det heller aldri serøst nok til at magasinene kan operere på et slik nivå de selv utgir seg for å gjøre.

Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hehe...
Se... der kjører det en Rolls Royce...
Lurer på om eieren liker å sladde med den.

Sladde er kuuuult... ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er sikker på at alt ikke er rosenrødt hos stereophile, absolute sound, etc. heller, selv om disse naturlig nok har større ressurser enn f.eks. fidellity.

men, til syvende og sist er det utstyr til hjemmebruk man tester, og de færreste av oss har en stue som ligner på et studio. for meg holder det lenge at skribenten beskriver hva slags komponenter som testobjektet matches med, og noe info om rommets størrelse, form og materiale i gulv, tak og vegg. resten leser jeg mellom linjene.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja. Det er ikke snakk om å få ett par høyttalere til å spille optimalt.

Jeg tror at i ca 93 av 100 tester konkluderer testeren med at han/hun sliter litt med romakkustikken!

Den eneste tester jeg vet om med ett rom som tar alle typer høyttalere med letthet er ... Mike Lavigne...

Han er vel den eneste som har ett custombygd rom.... som jeg kommer på i farten...

Noen andre som husker noen?
 
R

Roysen

Gjest
men, til syvende og sist er det utsyr til hjemmebruk man tester, og de færreste av oss har en stue som ligner på et studio. for meg holder det lenge at skribenten beskriver hva slags komponenter som testobjektet matches med, og noe info om rommets størrelse, form og materiale i gulv, tak og vegg. resten leser jeg mellom linjene.
Gjør du virkelig det? Kan du da si hvordan komponenten vil spille i andre omgivelser og på andre komponenter og kabler? Det kan jo bli som natt og dag.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Gjør du virkelig det? Kan du da si hvordan komponenten vil spille i andre omgivelser og på andre komponenter og kabler? Det kan jo bli som natt og dag.
Kremt... "host"
En tester, teste opp imot sine egne referanser, og forteller om dette...

"Host... host"

;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Ser det er flere på forumet som tilsynelatende også skriver for hifi-magasiner- og nettsteder. Roy Ervind skriver under fullt navn, da er det synlig. Akto hadde jeg ingen anelse om.

For litt siden var det en debatt som endte med at Høvdingen oppfordret alle med bransjetilknytning til å gjøre dette klart i profilen sin. Jeg mener det samme bør gjelde alle som har tilknytning til bransjen "i den andre enden". Legg inn i signaturen "Jeg er skribent i .........." så er ingen i tvil
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
.... en tester i et blad som distribuerer sine meninger ut til den totale audiofile bestanden må være totalt objekt.
Med all respekt, og uten noe ønske om nok en objektivist/subjektivist-debatt, å forlange total objektivitet av en som tester hifi-utstyr faller på sin egen urimelighet. Det er rett og slett ikke mulig. Å lytte til musikk er per definisjon en subjektiv opplevelse. Man bør selvsagt til enhver tid være seg dette bevisst slik at man kan forsøke å se utover egne preferanser og ønsker, men å eleminere dem? Glem det ! Derfor er det til gjengjeld en del av skribentenes ansvar å gjennom sine tekster beskrive også sine egne preferanser og erfaringer (i tillegg til sine lytterom og sitt referanseutstyr selvsagt). På den måten må skribenten gi sine lesere anledning til å tolke teksten gjennom de forutseninger og begrensninger de selv har, leseren trenger denne bakgrunnen for å forstå hva skribenten legger i teksten.

...hvilket bringer meg videre til vokabularet som Roysen også peker på...eller rettere sagt fraværet av et utviklet vokabular.

Vokabularet får være så sin sak, men det er enkelte skribenter som har et sterkt utviklet ordforråd, noe som for enkelte kan være med på å sette farge på artikkelen. Jeg selv kan ikke så mange fine ord, men jeg prøver så godt jeg kan å skrive så jeg blir forstått. Fremmedordboka ligger trygt og støver ned på loftet, men det kan være jeg bør finne den frem snart (ok, jeg føler meg litt truffet at det punktet der :) ). Jeg håper dog at folk vil ha rene ord for pengene, og at vi skribenter gjør oss forstått for alle. Jeg kan bare prate for meg selv her, men jeg skriver for massene - ikke for en liten gruppe mennesker. Målet er å få mannen i gata til å velge gode produkter, og på den måten tvinge produsentene til å utvikle seg i riktig retning med tanke på kvalitet og ytelse. Dette får man ingen Nobelpris for, men en bør være noe ideologisk om en skal drive med dette :)
Her tror jeg Akto har mistet hele poenget. Det er ikke nødvendigvissnakk om et stort og imponerende vokabular fullt av vanskelige fremmedord. Det dreier seg om å utvikle et felles vokabular for å beskrive lyd. Et vokabular som etterhvert får både skribenters og leseres tiltredelse, og således får brukernes aksept for meningsinnholdet.

Mange sammenligner tester av hifi-utstyr med vintester. Til forskjell fra hifi har vinfaget et velutviklet vokabular hvor alle er enige om hva man mener når lukt og smak beskrives med ulike sammenligninger. Det kan for utenforstående synes latterlig når man snakker om "et hint av gammel lær, men med en bunn preget av eik og svisker" (fritt etter hukommelsen, jeg er ingen vinkjenner), men de som er vant med vokabularet vet umiddelbart hvilke smakskomponeneter det siktes til. Slik har man gjort en svært upresis kunst litt mer presis. Man har forsøkt å objektifisere en svært subjektiv opplevelse ved å bli enige om en felles måte å beskrive opplevelsen på.

Det er dette som var selve kjepphesten til Sterephile-grunnleggeren J. Gordon Holt....pioneren bak den subjektive hifi-testen. Test av hifi-utstyr er en subjektiv opplevelse all den tid opplevelsen av musikk er et subjektivt fenomen. Følgelig må utstyret som formidler musikken også vurders subjektivt. MEN, man må samtidig heve hodet over den subjektive sumpen ved å stille til rådighet det nødvendige verktøyet: altså et vel utviklet vokabular som er egnet til å beskrive lyden. (og i Stereophiles tilfelle et sett målinger som underbygger (?) teksten.)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser det er flere på forumet som tilsynelatende også skriver for hifi-magasiner- og nettsteder. Roy Ervind skriver under fullt navn, da er det synlig. Akto hadde jeg ingen anelse om.

For litt siden var det en debatt som endte med at Høvdingen oppfordret alle med bransjetilknytning til å gjøre dette klart i profilen sin. Jeg mener det samme bør gjelde alle som har tilknytning til bransjen "i den andre enden". Legg inn i signaturen "Jeg er skribent i .........." så er ingen i tvil

Dette må då vere greitt?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Gjør du virkelig det? Kan du da si hvordan komponenten vil spille i andre omgivelser og på andre komponenter og kabler? Det kan jo bli som natt og dag.
Det er da ikke mer mulig å forutsi hvordan noe spiller i egen stue om det er testet på Seacliff enn hos en norsk hifi skribent. Jeg er litt forundret over denne nesegruse beundringen og tiltroen folk har til Stereophile, TAS, Hifi + etc.
Det er mange av skribentene i disse bladene som ikke har noe bedre lytterom enn den gjengse norske skribent, Fremer har f.eks et lite rom.

Når det gjelder testene i utenlandske blader så finner jeg ikke de mer troverdige enn i de norske. Jeg må si at når HP hører stor forskjell på forskjellige produksjonsenheter av samme modell CD spiller så trekker jeg nesten på smilebåndet.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjør du virkelig det? Kan du da si hvordan komponenten vil spille i andre omgivelser og på andre komponenter og kabler? Det kan jo bli som natt og dag.

vel, man kan aldri si noe sikkert før man har testet det selv. men etter over ti år i hobbyen, og sikkert mer enn hundre komponenter inn og ut av huset, så er jeg istand til å danne meg visse forestillinger om matching og romakustikk.

så, ja, jeg er istand til å lese en test mellom linjene så lenge skribenten har gjort en god jobb med tanke på informasjon om øvrig utstyr, rom og egne preferanser. jeg synes ikke fidelitys skribenter er så gæli her. det at de ikke har tjue ulike forsterkere, kassevis med kabler, og utstyr i millionbucksklassen til rådighet som enkelte av sine utenlandske kolleger, plager meg ikke noe særlig.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Her tror jeg Akto har mistet hele poenget. Det er ikke nødvendigvissnakk om et stort og imponerende vokabular fullt av vanskelige fremmedord. Det dreier seg om å utvikle et felles vokabular for å beskrive lyd. Et vokabular som etterhvert får både skribenters og leseres tiltredelse, og således får brukernes aksept for meningsinnholdet.

Det hadde jeg faktisk - mistet poenget altså. Hvor var hodet mitt i går ???

Beklager Roysen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg skriver også for Hjemmekino.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Ser det er flere på forumet som tilsynelatende også skriver for hifi-magasiner- og nettsteder. Roy Ervind skriver under fullt navn, da er det synlig. Akto hadde jeg ingen anelse om.

For litt siden var det en debatt som endte med at Høvdingen oppfordret alle med bransjetilknytning til å gjøre dette klart i profilen sin. Jeg mener det samme bør gjelde alle som har tilknytning til bransjen "i den andre enden". Legg inn i signaturen "Jeg er skribent i .........." så er ingen i tvil
Bare for å fortsette å være totalt off-topic, siden alle andre er det også...

Jeg aner ikke hvem denne Roy Ervind du sikter til er :D, men det kan jo tenkes at man med et mer eller mindre tilslørt nick føler at man kan skrive noe friere enn man kan når man står fram med fullt navn.

Selv om man skriver på et nettforum som dette som privatperson, vil tilknytningen til enten bladet, butikken, importøren etc. være til stede.

For min egen del har jeg roet ned deltagelsen på nettforum mye, men jeg har alltid hatt min tilknytning til bransjen synlig.

Den eneste grunnen til at det ikke står skribent for Hjemmekino i signaturen min, er at jeg ikke har begynt å teste utstyr for bladet enda. Når første produktet kommer inn døra, da endres også signaturen.

Personlig mener jeg at samtlige som har tilknytning til bransjen, enten det er som fast ansatte eller som mer eller mindre løselige medhjelpere for aktører i bransjen, bør flagge dette i signaturen sin.
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Fidelity?

Det er vel ikke helt uinteressant om det viser seg å være bransjeaktører som benytter anledningen til å ta mannen istedenfor ballen?

Temaet er hvorvidt det kan være et problem at en sentral high-end leverandør nedprioriterer å levere viktige produkter til skandinavias eneste high-end blad, men heller vil teste det i et større blad, men med betydelig mindre grunnlag for sammenlikninger med konkurrerende produkter. :-/

Min holdning til dette, er selvklar. Men det har jeg da ikke gjemt under en maske? Dessuten har OHC og Fidelity et utmerket samarbeid, selv om vi naturligvis er uenig i akkurat dette.

Men så sporer det som så ofte helt av: Om bladet og skribentene er idioter i forhold til et par av guruene her på nettet, så er jeg uansett utrolig stolt av den balansen vi har fått til som bindeledd mellom leverandør og kjøper.

Vi i Fidelity jobber hardt for å unngå vikarierende motiver for våre tester, inkludert altfor stor påvirkning av markedsavdelingene. Derfor er det også sjelden vi leverer fra oss manus på forhånd. De som påstår at gjennomlesning fra leverandørens side ikke vil påvirke resultatet, må bare drømme videre! Men vi har aldri nektet en leverandør å kommentere en test i neste nummer. Vi er ikke ute for å "ta" noen, men for å fortelle om det rike utvalget av tekniske duppeditter som kan gi leseren et rikere musikalsk liv! :)

Da vi startet bladet, ble jeg lettere skremt av et par aktører som foreslo et "tettere samarbeide". Jeg er uroet av at et par av innleggene på denne tråden som kan virke som om vedkommende var tilstede på det møtet? ???

Det er vanskelig å imøtegå kritikk fra anonyme aktører som gjemmer seg bak et tastatur. Nå er nytt blad underveis. Det får være vårt signerte svar på kritikken. Det er ikke perfekt, men jeg garanterer at vi har gjort vårt ytterste for at det skal være så nært det optimale som vi makter i et lite land! Langt viktigere; jeg er kjempestolt over vår uavhengighet og tror at dette tjener BÅDE leseren og leverandøren.:)

mvh
Knut Vadseth, red. av Fidelity
 
R

Roysen

Gjest
Knut jeg tror du vet hvem jeg er og jeg er ikke en aktør i bransjen.  Jeg er en helt vanlig audiofil på lik linje med andre lesere av ditt blad (Ja, jeg leser det). Grunnen til at jeg oprerer under et pseudonym er at når jeg skrev et innlegg med mitt virkelige navn sist hadde jeg et innbrudd i huset mitt kort tid etter og CD spilleren min forsvant.

Forøvrig snakker jeg ikke bare om Fidelity. Jeg sikter til hele den norske hifi pressen. Eksemplene ble kanskje litt ensrettet.

Når deg gjelder vokabulæret jeg siktet til lenger opp, var det helt i tråd med hva Trane skrev i sitt innlegg. Jeg mener på ingen måte at dere ikke har et godt utviklet norsk vokabulær. Det jeg mener er at dere ikke har et godt uviklet fast vokuabular for å beskrive hva man hører fra en hifi-komponent som referanse til gjenbruk fra en test til den neste.

Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Ja. Det er ikke snakk om å få ett par høyttalere til å spille optimalt.

Jeg tror at i ca 93 av 100 tester konkluderer testeren med at han/hun sliter litt med romakkustikken!

Den eneste tester jeg vet om med ett rom som tar alle typer høyttalere med letthet er ... Mike Lavigne...

Han er vel den eneste som har ett custombygd rom.... som jeg kommer på i farten...

Noen andre som husker noen?
Sett fra selgeren av produktets side er det klart at det er viktig å få produktene testet slik at de spiller optimalt.

....men det jeg skriver om her kan slå begge veier og det er nesten det verste scenarioet for oss forbrukere om følgende skulle skje.

Sett i forhold til testen Michael Fremer gjorde av Lumen White. Tenk om han hadde startet testen med å spille de på  rørforsterkere, så falt pladask for de og skrevet at dette var det beste han hadde hørt for så ikke å teste de på transistor.

Roysen
 
P

Parelius

Gjest
For litt siden var det en debatt som endte med at Høvdingen oppfordret alle med bransjetilknytning til å gjøre dette klart i profilen sin. Jeg mener det samme bør gjelde alle som har tilknytning til bransjen "i den andre enden". Legg inn i signaturen "Jeg er skribent i .........." så er ingen i tvil
Jeg tror ikke velmente oppfordringer er veien å gå. Her bør Høvdingen gjøre noe.

Se ellers quad-lars' forslag i denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=bruk1;action=display;num=1162050755
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Knut jeg tror du vet hvem jeg er og jeg er ikke en aktør i bransjen.
Roysen
Sorry, jeg vet ikke hvem du er og det er ganske frustrerende å være på fornavn uten å vite det.
KV
 
R

Roysen

Gjest
Sorry, jeg vet ikke hvem du er og det er ganske frustrerende å være på fornavn uten å vite det.
KV
Herr Vadseth,
Jeg har sendt deg en pesonlig melding på dette forumet som forklarer hvem jeg er og gir deg osgå muligheten til å snakke med meg direkte dersom du skulle ønske det.

Jeg skrev forøvrig ikke at "bladet og skribentene er idioter i forhold til et par av guruene her på nettet." Du og flere av dine kolleger er sannsynligvis noen av de mest respekterte audiofile i landet, men det betyr ikke nødvendigvis at magasinet dere lager er egnet som en objektiv referanse for evaluering av produkter av den grunn.

Roysen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.913
Torget vurderinger
24
Herr Vadseth,
Jeg har sendt deg en pesonlig melding på dette forumet som forklarer hvem jeg er og gir deg osgå muligheten til å snakke med meg direkte dersom du skulle ønske det.

Jeg skrev forøvrig ikke at "bladet og skribentene er idioter i forhold til et par av guruene her på nettet." Du og flere av dine kolleger er sannsynligvis noen av de mest respekterte audiofile i landet, men det betyr ikke nødvendigvis at magasinet dere lager er egnet som en objektiv referanse for evaluering av produkter av den grunn.

Roysen
Er en objektiv referanse for evaluering i det hele tatt mulig? Målinger kan vi være enige om at kan bli objektive, men de alene er vel ikke nok til å bedømme lydkvaliteten?
 
Topp Bunn