OHC og deres testpolicy

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.730
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Må nesten få lov til å sitere meg selv fra en annen tråd her på HFS:

Jeg visste ikke at Fidelity ble hugget i stein og ble funnet under en brennende busk i ørkenen.
Istedenfor Fidelity kan man sette inn valgfritt: Stereophile, TAS, HIFI+, HFNRR, Audio, Revue du son etc...

Alle disse bladene er infotainment, og må leses som det.

Alt som står skrevet der, må filtreres gjennom egen hjerne.

Ingen evig sannhet vil man finne der, og alle som vil lese- eller skrive- seg til slikt bedriver en grov overvurdering av seg selv og bladet.
                               mvh
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Se også KV sine betraktninger rundt dette i lederen i det siste nummeret. De er i alle fall sammenfallende med mitt synspunkt på temaet.

For i siste instans er det det vi hører, og hvordan vi oppfatter det vi hører, som er det avgjørende, ikke måleresultatene. For de som har lært seg å bruke måleresultatene konstruktivt for egen del kan de være relevante, ellers er det vel bare konstruktørene som har nytte av dem. For egen må jeg stole på ørene ettersom jeg ikke er i stand til å få noe fornuftig ut av måleresultater, og slik er det vel for de fleste av oss?

Derfor leser jeg blader som Fidelity når jeg skal handle noe nytt. Kan selvsagt lese Stereophile og andre også, men vil hoppe glatt over måleresultatene.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sett fra selgeren av produktets side er det klart at det er viktig å få produktene testet slik at de spiller optimalt.

....men det jeg skriver om her kan slå begge veier og det er nesten det verste scenarioet for oss forbrukere om følgende skulle skje.

Sett i forhold til testen Michael Fremer gjorde av Lumen White. Tenk om han hadde startet testen med å spille de på rørforsterkere, så falt pladask for de og skrevet at dette var det beste han hadde hørt for så ikke å teste de på transistor.

Roysen
Og nettopp derfor er det viktig å prøve komponenter også i mindre enn opptimale omgivelser, om dette blir oppfattet å være slik.
På den måten kan ting fremkomme som kanskje selv ikke ifra prodsents ståsted er helt klart.

Det å være en produsent er noe helt annet enn å være en kjøper.
Man lager ett produkt, så må man fortelle noen at dette er tigjengelig... så må produktet på ett eller annet tidspunkt kunne stå å fortelle sin egen lille historie.

Å få komponenten til å åpne hjertet og synge om du vil...

Jo ja, det er kanskje lurt å ha noen få typer amper tilgjengelig...
Eller flere medarbeidere med forskjellig utstyr tilgjengelig

Eller å la så mange som mulig få teste komponenten som kan være med på å belyse de aspekt som er viktig å vite!

Så er det dette... hva er viktig å vite? Er leverandør/produsent klar over alt dette på forhånd?
Ikke sikkert!

Til syvende og sist vil produktet sees for det det er.

Jeg har lagt merke til at det for noen komponenter først utkom supertester.
Og de solgte som gress.... så kom problemene i rekke og følge...

Det å da anbefale noe... å stemple med "godkjent" si å
putte de i "the A-list" om du vil...
Hva ligger bak?

Av og til bare en test på ett show!!!
Jeg skal ikke nevne produktnavn her... men altså...
Det er uttallige eksempler på dette...

Så kommer testen, og man finner ut ett par ting... vips klasse B... og mange sure kjøpere sitter og mumler...
For i samme nummer eller hva man nå sier der kom en konkurrent som man sa låt jo egentlig litt dårlig på samme show... men OI dette var saker i kombo med Duppeditt 2.0! ... som ingen andre har å teste med fordi den jo er en prototype som er utlånt ifra en hittil ukjent produsent...

og slik fortsetter det.. Så selger prototypen...
Men OI denne fiunker heller best på den som først fikk Klasse A rating, sånn i hjemmet funker den egentlig ikke så bra med den andre nå A-ratings saken alikevel...

Oppfølgingsartikkel! Hurra!!!!

Nå er det funnet en ny kabel som fikser alt...
Alle kjøper... Alle er fornøyd...

De som ikke ser taktikken bak slike ting som dette er ugler...
;)

Og for ordens skyld... Dette eksemplet er ikke hentet fra Norden!
 
R

Roysen

Gjest
Jeg tror du glemmer hva denne tråden handlet om - hvorfor en forhandler ikke ville gi produktene sine til test.

Produsentene er nok interessert i at testene skal foregå i så optimale forhold som mulig.

Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ok...

Fortell meg de optimale forhold da... i en evt test du vet om som fikk disse kriteriene oppfylt.
 
R

Roysen

Gjest
Ok...

Fortell meg de optimale forhold da... i en evt test du vet om som fikk disse kriteriene oppfylt.
Tyske Audio gjør dette veldig bra. Les f.eks. deres test av høytalerne Audio Physic Cerubin/Wilson Audio X1 Grand Slamm III fra 2000. Der beskrives prosessen de går gjennom for å teste ganske nøyaktig. De har et toptrimmet lytterom på 100m2, et stort lyttepanel og det stort utvalg av komponeneter og kabler og teste mot. I tillegg foretar de målinger for å bekrefte i hvert fall en del av det de har hørt.

Mvh
Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
;D

Jada... hehe.

Den største private stue jeg har lest om her på HFS er på 70kvm.
Den Største på Hortenmessa vil visst bli 110kvm...

Så du mener at om en tester ikke har rom tilsvarende de romma som kunder til disse utrolige produktene kommer til å ha...

(Med tanke på den mengde superutstyr som står og spiller brillefint i østens små lytterom... honk kong... diverse...)

De dyreste komponentene blir tildes testet i ganske små rom... og man hører det man trenger...

De har gjordt dette i årevis i østen og andre steder...
Men selvsagt... om en produsent har laget en høyttaler for å bare fungere i ett rom på 100kvm...
Da må man jo kanskje godta dette da...

Selv om jeg håper at det er mulig å plassere dem i ett på 50kvm til nød da...


Hvor stort er ditt lytterom Roysen?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Tyske Audio gjør dette veldig bra. Les f.eks. deres test av høytalerne Audio Physic Cerubin/Wilson Audio X1 Grand Slamm III fra 2000. Der beskrives prosessen de går gjennom for å teste ganske nøyaktig. De har et toptrimmet lytterom på 100km2, et stort lyttepanel og det stort utvalg av komponeneter og kabler og teste mot. I tillegg foretar de målinger for å bekrefte i hvert fall en del av det de har hørt.

Mvh
Roysen
Tror nok det er på tide å stikke fingeren i jorda, og innse at den da er plantet solid i et land som heter Norge. M.a.o et meget begrenset marked med ditto ressurser.
 
R

Roysen

Gjest
;D

Jada... hehe.

Den største private stue jeg har lest om her på HFS er på 70kvm.
Den Største på Hortenmessa vil visst bli 110kvm...

Så du mener at om en tester ikke har rom tilsvarende de romma som kunder til disse utrolige produktene kommer til å ha...

(Med tanke på den mengde superutstyr som står og spiller brillefint i østens små lytterom... honk kong... diverse...)

De dyreste komponentene blir tildes testet i ganske små rom... og man hører det man trenger...

De har gjordt dette i årevis i østen og andre steder...
Men selvsagt... om en produsent har laget en høyttaler for å bare fungere i ett rom på 100kvm...
Da må man jo kanskje godta dette da...

Selv om jeg håper at det er mulig å plassere dem i ett på 50kvm til nød da...


Hvor stort er ditt lytterom Roysen?
Mitt lytterom er ca 40 m2. Høytalerne kommer med en forsterker/delefilter som lar høytalerne tilpasses til lytterom fra 20 m2 til  over 100 m2.

Dette er ikke poenget. Poenget er at sett fra en forhandlers side ønsker de å se deres kjære produkter testet i optimale forhold.

Mvh
Roysen
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Men hvordan får man til å sette en rød B etter navnet sitt i signaturen?
Det er et teknisk problem som med litt programmering bør være enkelt å løse. Jeg regner med at det allerede ligger inne muligheter for å dele inn medlemmene i ulike grupper. Systemet avhenger også av at folk er ærlige og forteller at de er bransjefolk. Det kan gjøres ved at man krysser av en rubikk i profilen hvor det står Bransje.

Tilbake til OHC og deres testpolicy.
 
R

Roysen

Gjest
Tror nok det er på tide å stikke fingeren i jorda, og innse at den da er plantet solid i et land som heter Norge. M.a.o et meget begrenset marked med ditto ressurser.
Dette forsøkte jeg også å poengtere litt lenger opp, men faktumet er at det selges ustyr i Norge som er fullt på høyde med det beste i f.eks. Tyskland, Japan og USA. Når så produktene blir testet i disse landene ved mer optiamle forhold - som igjen sannsynligvis gir bedre omtale - hvorfor skulle forhandlerne ødelegge ryktet til produktene sine ved å la de restestes i Norge ved de forholdene som råder her.

Mvh
Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Mitt lytterom er ca 40 km2. Høytalerne kommer med en forsterker/delefilter som lar høytalerne tilpasses til lytterom fra 20 km2 til over 100 km2.

Dette er ikke poenget. Poenget er at sett fra en forhandlers side ønsker de å se deres kjøre produkter testet i optimale forhold.

Mvh
Joda jeg skjønner...
Men som du og nevner... kundene har oftest, med trykk på oftest ikke ett slikt rom...

Kan du være tilbøyelig til å være enig i at en test i ett rom som ditt kan ha en utrolig verdi for kjøper?
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Mitt lytterom er ca 40 km2. Høytalerne kommer med en forsterker/delefilter som lar høytalerne tilpasses til lytterom fra 20 km2 til  over 100 km2.
Sinnsykt stort lytterom du har Roysen...  Og ikke minst imponerende høyttalere! :eek: Sikker på at du ikke mener kvadratmeter?  
 
R

Roysen

Gjest
Joda jeg skjønner...
Men som du og nevner... kundene har oftest, med trykk på oftest ikke ett slikt rom...

Kan du være tilbøyelig til å være enig i at en test i ett rom som ditt kan ha en utrolig verdi for kjøper?
Jeg er helt enig med deg i det, men det betyr ikke nødvendigvis at en forhandler er enig i det.
 
R

Roysen

Gjest
Sinnsykt stort lytterom du har Roysen...  Og ikke minst imponerende høyttalere! :eek: Sikker på at du ikke mener kvadratmeter?  
Jeg lo så jeg nesten datt av stolen år jeg leste det - jeg mener selvfølgelig m2.
 
P

Parelius

Gjest
Dette forsøkte jeg også å poengtere litt lenger opp, men faktumet er at det selges ustyr i Norge som er fullt på høyde med det beste i f.eks. Tyskland, Japan og USA. Når se produktene blir testet i disse landene ved mer optiamle forhold - som igjen sannsynligvis gir bedre omtale - hvorfor skulle forhandlerne ødelegge ryktet til produktene sine ved å la de restestes i Norge ved de forholdene som råder her.
Klar tale dette (nesten). Motivasjonen du angir tror jeg nok kan si meg ening i (når det gjelder forhandlerne). Derimot tror jeg det er brukt vikarierende argumenter når det altså begrunnes med kritikerstandens håpløse tilstand (dette at de ikke blir testet her). Er da alle tester fra utenlandske blader som ikke er utført under "optimale forhold" ugyldige. De bør da selvfølgelig ikke brukes i markedsføringen, da deres resultater bare er resultat av tilfeldigheter og personlige preferanser.

Ta vekk de vikarierende begrunnelsene, behold de omtalte motivasjoner, og jeg er helt enig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg er helt enig med deg i det, men det betyr ikke nødvendigvis at en forhandler er enig i det.
Endelig! Da må jeg takke deg for å ha kommet med ett par meget bra innlegg!!!

Nettopp! Og da må man spørre seg...
Er det produsent igjennom forhandler som sier sin mening...
Eller er det bare forhandler som vil ha sitt produkt hørt på tiltenkt måte...

Det er tre mulige motiv i dette nemlig.

Det er en regel som er High-End lov nummer en!
Laget av J Gordon Holt.

Den lyder...
First, do no harm...

En HARM er en landingsstripe killer, om man ser på militær terminologi...

Joda selvsagt, å holde åpen landingsstripe for sitt produkt så det er mulig for det å ta av er jo en ting...

Så er spørsmålet... Når er det mulig å ta helt av?
Er ikke dette når man også har flest mulig passasjerer i det flyet?

Skjønner man bildet her...?

En liten sidestep... (J.A.G serien... piloten som krasjer heter Harm...)
Slikt liker jeg når skribentene har litt ordhumor på lager!!!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dette forsøkte jeg også å poengtere litt lenger opp, men faktumet er at det selges ustyr i Norge som er fullt på høyde med det beste i f.eks. Tyskland, Japan og USA. Når se produktene blir testet i disse landene ved mer optiamle forhold - som igjen sannsynligvis gir bedre omtale - hvorfor skulle forhandlerne ødelegge ryktet til produktene sine ved å la de restestes i Norge ved de forholdene som råder her.

Mvh
Roysen
Ok. Har falt litt av i forhold til alle poster i denne tråden. Min feil. Vi er egentlig enige, jeg har forståelse for at enkelte importører vegrer seg (har også gitt uttrykk for dette tidligere i tråden) Poenget mitt er egentlig at med de ressursene bladene rår over, må det nesten bli som det blir. Så får vi heller leve med at OHC ikke leverer ut dyrt utstyr til andre en Lasse Svendsen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ok. Har falt litt av i forhold til alle poster i denne tråden. Min feil. Vi er egentlig enige, jeg har forståelse for at enkelte importører vegrer seg (har også gitt uttrykk for dette tidligere i tråden) Poenget mitt er egentlig at med de ressursene bladene rår over, må det nesten bli som det blir. Så får vi heller leve med at OHC ikke leverer ut dyrt utstyr til andre en Lasse Svendsen.
Hva slags utstyr har Lasse... noen som vet?
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har kanskje  blandet litt "hummer og kanari" i noen av innleggene. Noe av det jeg skriver om er slik jeg tror det forholder seg fra forhandler/produsents synspunkt. Det jeg da snakker om er optimale spilleforhold, et utviklet referanse vokabulær og sterke personlige preferanser.

Andre ting jeg skriver om er slik jeg ser det fra mitt ståsted som Audiofil, kjøper av hifiustyr og leser av norske hifi magasiner. Det jeg sikter til da er også dette med et utviklet referanse vokabulær, men i tillegg forutintatte meninger og sterke personlige preferanser.

Mvh
Roysen
 
B

brand-x

Gjest
teakman !

Han hadde i 2005 ett oppsett fra T+A .
Men disse skribentene må jo nødvendigvis også eie eget og ikke bare basere seg på lån.

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
Det var vist en bokstav som falt ut W.. unnskyld så meget..

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Pøh... tweaking kan da forekomme... teaking og... ;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Da tar du høyde for at man er meget god i tysk, eller er dette bladet utgitt i andre språkformer?.



Tyske Audio gjør dette veldig bra. Les f.eks. deres test av høytalerne Audio Physic Cerubin/Wilson Audio X1 Grand Slamm III fra 2000. Der beskrives prosessen de går gjennom for å teste ganske nøyaktig. De har et toptrimmet lytterom på 100m2, et stort lyttepanel og det stort utvalg av komponeneter og kabler og teste mot. I tillegg foretar de målinger for å bekrefte i hvert fall en del av det de har hørt.

Mvh
Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
http://www.worldlingo.com

Med denne har jeg enda ikke kommet over en nettside jeg ikke har klart å oversett til noe jeg kan snakke.

Ei heller nedlastbare saker ifra hvorsomhelst...
 
R

Roysen

Gjest
I det nye Fidelity skriver de om TEAC Esoteric 0-1 uten å beskrive hvilke komponenter det faktisk er snakk om (jeg antar at de mener P-01, G-01S (kan også være G-01) og 2 x D-01):

"Overtonestrukturen gir deg en eng av blomster der du før bare har sett en avskåret bukett eller to."

Sett i forhold til det jeg har nevnt om et uviklet vokabular er det et godt eksempel på mangelen av dette. Hvordan i all verden skal man vite hvordan det lyder med en slik beskrivelse? Dette viser egentlig i klartekst det jeg har skrevet om uprofesjonalitet og vilkårlighet også. Slik språkbruk passer ikke inn i et hifi magasin, men i et magasin for landskaprsarkiteter eller bønder.

Roysen
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
I det nye Fidelity skriver de om TEAC Esoteric 0-1 uten å beskrive hvilke komponenter det faktisk er snakk om (jeg antar at de mener P-01, G-01S (kan også være G-01) og 2 x D-01):

"Overtonestrukturen gir deg en eng av blomster der du før bare har sett en avskåret bukett eller to."

Sett i forhold til det jeg har nevnt om et uviklet vokabular er det et godt eksempel på mangelen av dette. Hvordan i all verden skal man vite hvordan det lyder med en slik beskrivelse? Dette viser egentlig i klartekst det jeg har skrevet om uprofesjonalitet og vilkårlighet også. Slik språkbruk passer ikke inn i et hifi magasin, men i et magasin for landskaprsarkiteter eller bønder.

Roysen
Du har en lang vei å gå i forhold til å bruke og forstå metaforer ;-)
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Dette er vel ikke særlig redelig sitering, Hr, Roysen!
Vi snakker tross alt om en 10 sider artikkel hvor denne blomstrende allorgien nettopp er for å brekke opp stoffet en smule. Jeg tror faktisk enkelte kreative sjeler her på Nettet klarer å knekke koden?

Jeg blir stadig mer forbløffet over dine stadige angrep og private mail for å fortelle hvor håpløse vi er. Men du gjør i hvertfall ikke noe forsøk på å kamuflere det som "konstruktiv kritikk" for å tukte den man elsker. Skal jeg isteden oppfatte det som et forsøk på å få oppmerksomhet? Eller rett og slett en jobbsøknad?
Ha en fin kveld! ;)
Knut V. red, av Fidelity og forfatter at Esoteric 0-1 SACD-rigg.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
I det nye Fidelity skriver de om TEAC Esoteric 0-1 uten å beskrive hvilke komponenter det faktisk er snakk om (jeg antar at de mener P-01, G-01S (kan også være G-01) og 2 x D-01):

"Overtonestrukturen gir deg en eng av blomster der du før bare har sett en avskåret bukett eller to."

Sett i forhold til det jeg har nevnt om et uviklet vokabular er det et godt eksempel på mangelen av dette. Hvordan i all verden skal man vite hvordan det lyder med en slik beskrivelse? Dette viser egentlig i klartekst det jeg har skrevet om uprofesjonalitet og vilkårlighet også. Slik språkbruk passer ikke inn i et hifi magasin, men i et magasin for landskaprsarkiteter eller bønder.

Roysen
Men hva du vil, men jeg synes dette var en god metafor. Jeg hadde stor glede av å lese denne artikkelen, og tror jeg fikk en klar ide om hvordan den låter. Denne metaforen hjalp godt til.

Er du ikke vant til å tenke i metaforer? Må alt være rett fram for deg?

Synes du driver med unødvendig pirking.
 
R

Roysen

Gjest
Ikke pirking, men et forsøk på å gi et eksempel på hva jeg har skrevet tidligere og som kjøper av magasinet har jeg vel rett til å både ha og ytre mine meniger?

Forøvrig Herr Vadseth, så er vel det å si at man bør utvikle et fast vokabular for å beskrive det man hører slik at folk forstår og kjenner igjen begrepene et ganske konstruktivt forslag.

Den private e-mailen var for å imøtekomme ditt ønske om å vite hvem det var som omtalte deg på fornavn. Ikke for noe annet. Du hentydet at jeg var på et møte du hadde med en aktør i bransjen som ønsket et "nærmere samarbeid" og da var det vel greit at jeg avkreftet det?

Jeg er ikke ute etter oppmerksomhet og har hverken kapasitet eller evne til påta meg noen jobb, men jeg er interessert i et godt norsk hifi magasin. Noe jeg ikke synes finnes i dag - dessverre.

....men nok om det - denne debatten er tydligvis død.

Roysen
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Klart du har rett til å ytre dine meninger-og det gjør du da til gangs. Men det har da også jeg? :eek:
Lev vel.
KV
 
R

Roysen

Gjest
Selvfølgelig har du det Herr Vadseth, men dersom jeg har rett til å ytre mine meninger - hvordan var da dette en uredelig sitering?

....og en viss motvekt til din hentyding om at artikkelen var "verdens beste" er vel bare sunt?

Roysen
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Forøvrig Herr Vadseth, så er vel det å si at man bør utvikle et fast vokabular for å beskrive det man hører slik at folk forstår og kjenner igjen begrepene et ganske konstruktivt forslag.
Forstår jeg deg rett at du vil ha A4-artikler uten språklig variasjon?

Etter min mening ville det blitt utrolig kjedelig å lese. Metaforer er et kjent språklig virkemiddel for å gjøre leseopplevelsen større.

Det kunne selvfølgelig bare stått "mer oppløst enn noe annet jeg har hørt", og det ville vært like riktig. Men er det slike utsagn som gir leseopplevelser.

Ikke hos denne leseren og skribenten i hvert fall.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg vil gjerne bruke Stereophile og tyske Audio som eksempler på hva jeg mener er god hifi journalistikk. Jeg synes ikke denne typen metaforer eller andre fargerike beskrivelser har merverdi for å beskrive hvordan en komponent lyder. Det skaper bare mer forvirring. Kanskje ikke for å få et overblikk over hvordan den ene komponenten lyder isolert sett, men dersom man skal benytte omtalen/testen til å sammenligne inntrykket mot inntrykket magasinet gir av andre komponenter blir det vanskelig benytte omtalene/testene til noe fornuftig. Husk at det kan være små nyanser som skiller to komponenter fra hverandre lydmessig.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Roysen:

et konkret spørsmål: hvordan mener du det norske hifispråket burde været for eksempel når det gjelder å beskrive en overtonestruktur som tydeligvis er mye bedre enn alt annet man har hørt?
 
R

Roysen

Gjest
Roysen:

et konkret spørsmål: hvordan mener du det norske hifispråket burde været for eksempel når det gjelder å beskrive en overtonestruktur som tydeligvis er mye bedre enn alt annet man har hørt?
Jeg synes det du skrev nå var ganske bra, men man bør også legge til med eksempler hva man hører som man ikke har hørt på andre komponeneter som er nært opptil i kvalitet og kanskje gi referanser til lydmatrialet man har benyttet. Ut over det er det sikkert mulig å finne gode ord for å beskrive dette som også kan være fargerike, men de bør brukes som gjengangere for å beskrive det samme i andre komponenter. Man bør ikke benytte et nytt uttrykk for å beskrive det samme som er beskrevet med et annet uttrykk i en omtale av en annen kompoent. jfr. TAS.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Jeg synes det du skrev nå var ganske bra, men man bør også legge til med eksempler hva hva man hører som man ikke har hørt på andre komponeneter som er nært opptil i kvalitet og kanskje gi referanser til lydmatrialet man sikter til.
I min verden var det nettopp det Knut Vadseth skrev, at overtonestrukturen var bedre enn alt annet han har hørt. Men i stedet for å skrive det rett fram brukte han en metafor som for de aller fleste var meget enkel å forstå, samtidig som det løftet språket i artikkelen.

Språk uten metaforer er et fattig språk. Også når det gjelder hifi.
 
R

Roysen

Gjest
Forstår jeg deg rett at du vil ha A4-artikler uten språklig variasjon?

Etter min mening ville det blitt utrolig kjedelig å lese. Metaforer er et kjent språklig virkemiddel for å gjøre leseopplevelsen større.

Det kunne selvfølgelig bare stått "mer oppløst enn noe annet jeg har hørt", og det ville vært like riktig. Men er det slike utsagn som gir leseopplevelser.

Ikke hos denne leseren og skribenten i hvert fall.
OK, jeg respekterer din mening. Men da snakker du om en annen form for magasin enn jeg ønsker meg. Jeg ønsker et magasin jeg kan benytte for å evaluere komponenter jeg muligens kan ha interesse av å kjøpe opp mot hverandre. ala Stereophile eller tyske Audio.

Underholdende lesing har mindre priorietet og fargerike metaforer og beskrivelser som vanskelig lar seg benytte for å sammenligne med andre produkter er direkte uønsket og bare forvirrer sett i forhold til hovedobjektivet ovenfor.

Roysen
 
Topp Bunn