Nytt Riaa trinn?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hei, sitter i dag med et Hanss acoustic p-23 riaa trinn og synes det låter ganske så bra.
Men som alle med denne hobbyen så lurer man jo på om det kan bli litt bedre.
Har en Audio technica lp5x med en vm95se pu, har bestilt en vm95sh stylus til denne, dette blir oppsettet til jeg finner ut hva som er galt med Kenwood kd500 med sme improved arm.
Har også en Soundsmith Carmen pu liggende.
Bruker altså en Hanss acoustic p-23 riaa og lurer på om denne fortsatt holder mål eller om f.eks en Cambridge duo, Mofi studiophono (liker utseendet på denne), eller noen i tilsvarende prisklasse ville være en oppgradering?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Påmontert headshell i sme armen på Kenwooden, har ikke prøvd den på lp5x enda da jeg kjøpte den i går.
Ikke Carmen men lp5x altså.
Problemet med Kenwooden er at jeg har mistet lyden i venstre kanal, har sjekket alt, byttet kabler i headshell, justert pu på nytt, testet med andre kabler så det eneste jeg kommer frem til er at det er selve armen som er problemet på den.
Så endte opp med å kjøpe lp5x, liker direkte drift og likte det enkle utseendet.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Bestilte vm95sh stylus pga at den byttes enkelt på vm huset uten at man trenger å endre noe annet. Bare ta av vm95se stylus og klipse på vm95sh stylusen.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Så da er Carmen sjekket ok, så da er det selve armen på Kenwooden som er ødelagt, Kenwooden er nok bedre enn Audio technica lp5x, men lp5x spiller ganske så bra til prisen.
Å få fikset armen Sme 2 improved blir sikkert ikke billig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.194
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Om SME armen er med det gamle, brede stikk i bunnen:

4382455441_3e66e64b83_b.jpg


så er dette et dritt-stikk, hvor både stikk og fatning korroderer. Det gjorde det for 20 år siden og er nokk ikke blevet
bedre med tiden. Om du avmonterer, vil du se, at alle kontaktflatene er helt svarte. Få de renset opp igjen, og kanskje
din manglende kanal kommer igjen :)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har allerede reparert den en gang, monterte da ny terminering med rca ut fra armen noe som var ganske vrient, men virket fint. Har sett over loddingene jeg gjorde da og alt ser bra ut, ser ingen brudd eller noe.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Da er det jo bare å måle hvilke kabel det er brudd/vakkel i da.

Uten at jeg skal komme med noen direkte anbefaling av RIAA, så burde du (all den tid Carmen er en MI) vurdere å ha med Reflex M på short-list.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.603
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Schiit Mani har fine data og lastmuligheter på mm.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Så....
Endelig ferie, satte meg ned for å lytte litt, men plutselig bare lyd I venstre kanal....
Motsatt av tidligere, sjekket alle ledninger, byttet tilbake til At vm95se pu, fortsatt bare lyd I venstre...
Kom borti mc/mm velgeren bak på Hanss acoustic p-23 riaa......og der lå feilen....
Så ny riaa tenker jeg.
Schiit Mani 2
IFI zen phono
Mofi studiophono
Er litt å velge i, hva anbefales?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hadde ikke tenkt tanken på at det kunne være problemet en gang....
Ja ja, fikk da hvertfall enda en platespiller i samlingen da, fungerer jo evt i Creek/Epos anlegget og den.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det kan jo være at det finnes en svært enkel fix, hvis det bare er snakk om en lodding som har løsnet el.l., så hvis du er fornøyd RIAAen i utgangspunktet så kan du få noen til å kikke på den.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Kanskje begge deler?
Både fikse Hanss og prøve en ny?
Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på Ifi og de koster ikke mer enn en stylus...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.251
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Til trådstarter spørsmål.
Skal ikke påtvinge noen noenting jeg ,men sitter å leser Stereophiles anmeldelse og målinger av Pro-ject Phono Box RS2. Den virker å ha alle nødvendige variasjonsmuligheter og meget gode data. Der får man alt uten å betale high end tullepriser, men glem den ekstra eksterne powesupplyet, det bedrer ingenting, tvertimot.

Som måleFrik og eksperimenttulling er jeg ellers fan av Parks Audio Puffin, den er så mye mer enn et RIAA trinn. Google og se. Ikke dyr heller sett i forhold til hifiverdens prissettinger. Har Cambridge CP2 også , helt grei den, gode data, men begrenset med innstillinger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.603
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har snoket omkring og landet på at til MM trenger jeg ikke noe mer enn Schiit Mani til 2,5 k eller så.

Til MC er boksen jeg har Lindemann Limetree Phono II midt i blinken. Nok gain (66 dB) til en Denon DL-304 og verdensklassestille i tillegg. Det teite med Lindemannen er at den ikke fikser A-T MM-pickuper pga høy fast inngangskapasitans på 150 pF eller Soundsmith/Grace MI på grunn av lavt gain på 40 dB. Skreddersydd til Ortofon MM.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Så....
Endelig ferie, satte meg ned for å lytte litt, men plutselig bare lyd I venstre kanal....
Motsatt av tidligere, sjekket alle ledninger, byttet tilbake til At vm95se pu, fortsatt bare lyd I venstre...
Kom borti mc/mm velgeren bak på Hanss acoustic p-23 riaa......og der lå feilen....
Så ny riaa tenker jeg.
Schiit Mani 2
IFI zen phono
Mofi studiophono
Er litt å velge i, hva anbefales?
Det høre ut som problemet jeg har med en P23 jeg har stående som nå ikke er i bruk, lyden faller ut når det passer seg i den ene kanalen og det var venstre vis jeg husker riktig.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Min Hanss sender jeg på service ved en senere anledning, alltid greit og ha noe i reserve stående.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Fant gode tester, kjent merke, mange muligheter og ikke minst så er det et trinn som tåler videre oppgraderinger.
Vutderte først de rimeliger Ifi zen phono, Schiit mani osv. Men kom over mx-vynl på tilbud og tenkte at om jeg bruker litt mer nå så slipper jeg senere.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.251
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Ser skikkelig bra ut den der ja. Grattis den må bli bra ! et kupp til 6000kr. Du kan le av hele high end våset . Mer trenger det ikke koste.!!!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.576
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Grattis :) Der var den i hus, blir spennende å høre om du blir fornøyd

mvh
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Strålende fornøyd, vinylgleden har steget atskillige hakk, er virkelig moro dette.
Men, har lest litt på nett og mange anbefaler å oppgradere strømforsyningingen fra den knøttlille veggvorta som følger med...
Er 12 volt?
Noen anbefalinger i så måte?
Sbooster får jo mye skryt, men koster jo litt, hva med Ifi ( er vel ikke linjer men er ikke kresen på det).?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.194
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Strålende fornøyd, vinylgleden har steget atskillige hakk, er virkelig moro dette.
Men, har lest litt på nett og mange anbefaler å oppgradere strømforsyningingen fra den knøttlille veggvorta som følger med...
Er 12 volt?
Noen anbefalinger i så måte?
Sbooster får jo mye skryt, men koster jo litt, hva med Ifi ( er vel ikke linjer men er ikke kresen på det).?
Er det nøtvendigt da??
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.251
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Det er flere tester med målinger som viser at «forbedrede» strømforsyninger har lite for seg. Nå sist var det Project RIAA Preamp i Stereophile som viste mere støy og forvregning med oppgradert strømforsyning enn uten. ASR har vist det samme med andre.
Slapp av og nyt den flotte RIAA en din. Riktig plassering av RIAA og kabler , i forhold til utstrålt støy fra andre komponenters transformatorer kan ha noe å si, hos meg i allefall


Its performance on the test bench reveals that Pro-Ject's Phono Box RS2 is a well-engineered phono preamplifier. Both distortion and noise are very low in level, and its wide range of cartridge-matching options is commendable, as is the fact that the power supply connection uses a high-quality mini-XLR plug. However, I was puzzled both by the increase in distortion (albeit to still very low levels) and the shape of the higher-frequency noisefloor with the optional linear power supply. The only explanation I can think of is that the linear power supply is susceptible to RF interference.—John Atkinson
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.447
Antall liker
35.262
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis formålet er å bruke opp penger så kan det være en god ide...😉
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Både Project, Hanss og Musical Fidelity bruker veggvorter på flere av modellene som kunne vært av bedre kvalitet. På min Jasmine LP 3.0 er det ekstern solid strømforsyning og det er helt klart og foretrekke. Når de først skal ha en veggvorte så må det vel være mulig at de lager en av bedre kvalitet, regner med at de kjøper inn disse billig fra Kina.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.251
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Har du utdype det annet enn eget inntrykk?
Kjøpte meg en PSU til min Topping DAC E30, men det hadde absolutt ingenting og si, hverken på musikk eller hørbar støy med øret nær høyttaler. Kjøpte den fordi jeg var ukomfortabel med å bruke en iPhonelader som strømforsyning 24/7. Sover bedre mht brannfare.. det var også hele poenget
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.271
Antall liker
6.427
Sted
Under stjernene
Det ville være pussig, synes jeg, om en seriøs produsent slapp produktet sitt med en PSU som hemmet ytelsen.
Nevner f. eks Roon Nucleus og
SOtM sMS-200 Ultra NEO.
Sistnevnte tibyr også PS 500 som en bedre strømforsyning.

Synes utvendige strømforsyning a la veggvorte er noe svineri.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.603
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En del utstyr som blir ganske svinsk da.

Vurderer å prøve smps-forsyning til phonoforsterkeren min i stedet for den lineære som er standard. Har en idé om at miljøet hos meg er mer støyende enn laben hos Lindemann.
 
Topp Bunn