Nytt DHT forforsterker-prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ble ikke helt fornøyd med gyrator mu-follower lyden. Skal ta et steg tilbake og sette inn de gamle trafoene mine. Skal også sette inn en Salas SSHV2 shuntregulator i strømforsyninga (har mange ledige nå som jeg har droppa 1541A dac'en).
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har en liten strømforsyning (rørbasert må vite) som jeg bruker til å teste shuntregulatoren før jeg setter den inn i kassen.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nå har jeg fått loddet på trafoene. Hadde glemt hvor pene et par klassiske C-core trafoer med kobberdeksler faktisk er (et utsagn som vitner om hifi-nerding på høyt nivå).
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Spent på hva du synes om de to variantene
    26 med trafoer er definitivt bedre musikalsk sett enn med mu-out gyratorer - og gudene skal vite at jeg virkelig har prøvd å få sistnevnte til å yte optimalt. Det er noe med flyten i lyden som er bedre med trafoer. Kjører nå med Black Gate non-polars i super-e kobling foran en Salas' SSHV2 shuntregulator som går med kortest mulig ledningstrekk til to Audio Note 011 utgangstrafoer (gammel type med 5:1. De nye er 8:1 hvis jeg har forstått det riktige). Har også prøvd "elektrolyttfri" strømforsyning med Solen kondensatorer foran regulatoren og også dette hørtes bra ut, men det er noe med bassen, dynamikken, mørket og roen hos riktig gode elektrolytter som jeg aldri helt finner igjen med for mange polypropylen-kondensatorer i strømforsyninga. Mulig at oljefylte gjør også disse tingene bra, men det har jeg ikke testet.
    https://www.dhtrob.com/impressies/super_e_cap_en.php
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å følge prosjektet ditt. Har noe tilsvarende på gang, men pga tidsmangel står det for øyeblikket stille.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Spennende å følge prosjektet ditt. Har noe tilsvarende på gang, men pga tidsmangel står det for øyeblikket stille.
    Hadde ikke du en 26 preamp for noen år siden eller blander jeg kortene nå?

    Uansett - hvordan skal ditt nye prosjekt bli og hvilke rør skal du bruke?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å følge prosjektet ditt. Har noe tilsvarende på gang, men pga tidsmangel står det for øyeblikket stille.
    Hadde ikke du en 26 preamp for noen år siden eller blander jeg kortene nå?

    Uansett - hvordan skal ditt nye prosjekt bli og hvilke rør skal du bruke?
    Det er det samme. Jeg så vi diskuterte det i 2012. Det er da for galt, må se å få ut fingeren.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det er da for galt, må se å få ut fingeren.
    Du må nok det. Fort å glemme hvor utrolig mye bedre DHT forforsterkere er enn det meste annet. Når de ikke durer vel og merke. En gjør det ikke lett for seg når en velger 26. Ser forresten at 26 har gått litt av "moten" på forumsidene til Diyaudio. Nå er det andre DHT-rør som gjelder. Blir vel å forsøke meg på en 2p29l med batterier når jeg får anledning (jeg har 4 store 2 volts batterier (etter mine første forsøk med 26-røret) som jeg rett og slett må få brukt til noe. Batterier egner seg adskillig bedre til 2p29l enn 26 (120mA vs. 1A i strømtrekk til glødinga). Her har jeg tenkt å bruke Magnequest parafeed og CCS'er med VR-rør for moro skyld.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    I dag har det løsna en stor lydpropp i forforsterkeren. Jeg har erstattet den gamle Jensenkondensatoren (C1 og C2 i en "beholder") til to Audio Note Kaiseis. For en forbedring! Helt utrolig. Dette må være det beste elektrolyttkondensatoren som produseres per dags dato, og med tanke på de riktignok få polypropylenkondensatorene jeg har hørt i strømforsyninga så synes jeg faktisk Kaisei er bedre enn disse også på alle områder. Det synes også som om Kaisei fjerner en subtil elektronisk støy fra diskanten uten å samtidig å fjerne detaljer i lydbildet slik at alt framstår mye mer analogt og naturlig. Herlig! Helt herlig! Så til alle som mener at polypropylen i strømforsyninga er det beste som finnes i absolutt alle tilfeller så ville jeg i hvert fall prøvd med et par-tre Kaiseis bare sånn for å sjekke. Tror noen kan få seg en positiv overraskelse.

    Alternativ konklusjon er at Jensen og Solenkondensatorer er svært så middelmådige kondensatorer, noe som selvfølgelig også kan være tilfelle.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    I dag har det løsna en stor lydpropp i forforsterkeren. Jeg har erstattet den gamle Jensenkondensatoren (C1 og C2 i en "beholder") til to Audio Note Kaiseis. For en forbedring! Helt utrolig. Dette må være det beste elektrolyttkondensatoren som produseres per dags dato.
    Audio Note lager neppe kondensatorer selv så elektrolyttene er nok noe de har pakket inn i AN-forpakning og videreselger.
    Rubycon, er det ikke det?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Joda, det er Rubycon som har produsert kondensatorene, men de har vel forhåpentligvis hatt en liten finger med i spillet under utviklinga. Det høres i hvertfall slik ut.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Interessante erfaringer du har gjort deg med AN Kaisei Vidar.

    Slik jeg har skjønt det på Peter Quadrup, som sverger til Blackgate, så er AN kaisei produsert hos Rubycom etter AN spesifikasjoner. Rubycon produserte tidligere Blackgate for Jelmax Co Ltd. Rubycon har siden opphøringen av Jelmax, ikke produsert on the shelf modeller etter BlackGate prinsipper. Audionote har brukt mange penger på R&D hos Rubycon. Kaisei serien skal i følge Quadrup være helt identisk i oppbyggingen som de beste Blackgate modellene, med et unntak, ingen karbon partikler i papiret.

    Har selv testet Kaisei i et par posisjoner i min dac med positive resultater.

    Tviler ikke på at Kaisei kan danke ut vanlig polypropylen.

    Dette har jeg selv opplevd i mine monotrinn mot BG. Spilte i lang tid med solen PPE 400V 220uf i autobias posisjonen mellom katode og Jord i 300B blokkene mine. Blackgate NH 220uf 160V låter sykt mye bedre på absolutt alle parametere i denne posisjonen i min nåværende krets.
    Det var dag og natt i denne posisjonen.

    Kult at du har endret til AN trafoer i pre'n.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Siden jeg allerede var i gang så skiftet jeg like godt ut kondensatoren(e) på Salas-regulatoren også. Her sto det en SCR 10uF som var "bypassa" med en liten russisk teflon-kondensator. Nå er det en gul en her også. Med bedre mellomtone og musikalitet som resultat.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Her har dere forresten et bilde av selve forsterkerrøret. Russisk rør beregnet for gløding med batteri, innkapslet i metall og med et lite håndtak på toppen.
     

    Vedlegg

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Kult at du eksperimenterer med det siste innen sovjetisk direkteglød. Keep us posted:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Denne siste kommer det nok til å ta litt tid å få ferdig. Satser på mange rør og noe som ser litt spektakulært ut denne gangen. Uansett er den nærmest et hvileskjær mellom to 26 forforsterkere (ja - jeg er i ferd med å bygge en til for broren min som nærmest er en kopi av min egen).
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Er så veldig glad i min bror "VB". Han også jobber og sliter dag etter dag med å bygge ekstremt gode formidlere av musikk. Den som tror dette er lett, han vet ikke hva han snakker om.

    Mvh
    Kjell
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nå har jeg fått satt de fleste av delene til strømforsyninga på 2p29l-forforsterkeren inn i PSU-kassen. Kondensatorene gjenstår, men det blir vel en bestilling av Kaisei med det første. De to små "frække drenge" som danske sier som står foran de fire regulatorrørene til venstre på bildet er CCS'er fra K & K Audio. Disse er satt til 45mA slik at de etterfølgende regulatorrørene og CCS'ene over utgangsrørene får det de skal ha.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Veldig inspirerende tråd å følge. Har ubrukt powertrafo og choke fra både AE Europe, DHT Sound og Hashimoto liggende, i tillegg til Salas-regulatorer og parafeed trafoer fra Electraprint og Magnequest. Mon tro om jeg ikke må brette opp ermene snart.;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Selvfølgelig må du det! Men ikke ha for mye gain til overs på effektforsterkeren (eller kjør med spenningsdeler på inngangen til effekten - eller ha trafobasert volumkontroll på utgangen av forforsterkeren) slik at du unngår during. Da er det i boks. Gleder meg til tråden. For den kommer vel?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    He, he! :)
    Jeg har en lei tendens til å kjøpe inn deler til rør-prosjekter, oppdage et annet som ser enda mer spennende ut, kjøpe inn deler/rør til det nye prosjektet... og slik fortsetter det uten at jeg egentlig får begynt på noe.;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Mye bra deler. Synd å la de bli liggende ubrukte. Du får se gjennom alt og skrive en liste på hva du har muligheten for å lage med det du har.

    Skulle forresten ønske at noen i Norge kunne ha bygget en 6V6 forforsterker. Hint hint.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Har egentlig mest lyst til å lage noe med 27 først. Har mengder av dem incl. Arcturus Blueglass, men også en del 26 og 01. De to sistnevnte er nok noe mer utfordrende... som du sikkert har erfart.
    Har tenkt å likerette med AZ1 eller RGN1064. Har AVC trafoer fra sveitsiske Audio Consulting som jeg kan plukke ut fra en passiv preamp jeg lagde for noen år siden. Kondensatorer har jeg også trolig det jeg behøver av for samle sammen et linjetrinn. Da gjenstår det primært et snasent chassis. Har en del kinesiske aluchassis, men kunne tenkt meg noe i treverk. Vi får se... antagelig stopper det opp denne gangen også.;)
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Her følger et bilde av henholdsvis baksiden av "signalkassen" og et mer detaljert bilde av shuntregulatoren og delene på og rundt den.
    Her er det mye gode deler og fantastisk godt utført arbeide utført av broder'n. Du verden, hvor jeg gleder meg til å bruke den som forforsterker. Her er det lyd til et sekssifret beløp.

    Mvh Kjell
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hvilken type kondenstaor hadde du der hvor du nå har AudioNote-elektrolytten på Salas-regulatoren? Vanskelig å finne gode polypropylenekondensatorer som får plass her (i alle fall på oversiden av printet), men det frister ikke å sett en elektrolytt her... selv ikke en AudioNote.;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hvilken type kondenstaor hadde du der hvor du nå har AudioNote-elektrolytten på Salas-regulatoren? Vanskelig å finne gode polypropylenekondensatorer som får plass her (i alle fall på oversiden av printet), men det frister ikke å sett en elektrolytt her... selv ikke en AudioNote.;)
    Jeg brukte en SCR (Solen) 10uF/400V. Jo, du har rett i det. Vanskelig å finne noen skikkelig gode polypropylener som passer. Med litt kreativitet i forhold til kjøling så hadde det kanskje vært mulig å plassere en monsterkondensator på undersiden av printkortet og brukt lengre bein på selve printkortet. En tanke i hvert fall hvis du absolutt ikke vil bruke elektrolytter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har fått testet strømforsyninga til "pauseforsterkeren" min. Regulatorrørene fyrer opp som de skal.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har "kledd av" et 2p29l-rør. Nydelig lite men ganske tykt glassrør inni. Ser ut til å være et kvalitetsrør med mye getter-flashing på glasset. Om det høres bra ut er en annen sak, men anekdotene på nettet er veldig positive.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Litt framskritt de siste dagene. Satser på konvensjonell bias, men med batterigløding (hvis det fortsatt er liv i batteriene). Det blir lokal stjerne på volumpotmeteret og under hvert av rørene. Restene av jordledningene skal gå direkte til "hovedstjerna".
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Litt framskritt de siste dagene. Satser på konvensjonell bias, men med batterigløding (hvis det fortsatt er liv i batteriene). Det blir lokal stjerne på volumpotmeteret og under hvert av rørene. Restene av jordledningene skal gå direkte til "hovedstjerna".
    Hva skal du bruke som batteripakke? Rørene trekker vel tilsammen ca. 250ma?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Her er et bilde som viser hvordan jordinga ble til slutt. På bildet kan en også se Sprague 1uF kondensatorene som jeg har spilt med et par dager. De hørtes bra ut, men det var noe merkelig med bassen. Kanskje de var for små. Uansett så har jeg skiftet til russiske på 2uF som funker bedre så de får stå foreløpig (Hvis noen kan lære meg hvordan en beregner en parafeed kondensator på en fornuftig måte så tar jeg gjerne imot råd).

    Har også lagt ved et bilde som viser hvordan det ser ut når jeg har hele sulamitten i gang. Meget god lyd om jeg må si det selv. Bruken av katodebias med dertilhørende kondensator gjør selvfølgelig lyden feitere og noe mindre detaljert, men jeg liker det og på enkelte innspillinger er det faktisk en fordel.
    Fyldig og varm lyd med meget god bass og diskant. Og god dynamikk!!! Og helt støyfritt!!!!! Og ikke mikrofonisk!!!!! Dette er mitt nye favorittrør. Folkets DHT (eller nesten da siden det er en triodekoblet pentode).
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Og god dynamikk!!! Og helt støyfritt!!!!! Og ikke mikrofonisk!!!!! Dette er mitt nye favorittrør. Folkets DHT (eller nesten da siden det er en triodekoblet pentode).
    Kult! Er det Magnequest parafeed trafoer på utgangen? I så fall hvilken modell har du brukt? B7-10K?
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Du har godt syn. Ganske riktig, Magnequest ja. High Nickel må vite. Men, jeg hadde bare B7-15K "på lager" så da ble det det. Ikke rare forsterkninga her i gården altså. "No gain no pain" for å omskrive et mer kjent uttrykk. Forsterkeren fungerer i hvert fall utmerket. MEN jeg måtte lodde på et par grid leak motstander for å få volumpotmeteret til å fungere stabilt. Forsterkeren har altså nå noen flere deler enn det som vises på bildene ovenfor.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Du har godt syn. Ganske riktig, Magnequest ja. High Nickel må vite. Men, jeg hadde bare B7-15K "på lager" så da ble det det. Ikke rare forsterkninga her i gården altså. "No gain no pain" for å omskrive et mer kjent uttrykk. Forsterkeren fungerer i hvert fall utmerket. MEN jeg måtte lodde på et par grid leak motstander for å få volumpotmeteret til å fungere stabilt. Forsterkeren har altså nå noen flere deler enn det som vises på bildene ovenfor.
    Kjente dem igjen, fordi jeg har flere liggende å vente på å bli tatt i bruk til ett eller annet. Lurer på om kanskje Mike hos Magnequest har blitt syk og gitt seg. I så fall synd siden produktene er svært god uten kreve eksotiske priser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn