Nytt DHT forforsterker-prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Veldig ryddig ja. Jeg breadboarda et #26 prosjekt for noen år siden som jeg foreløpig la på is. Husker jeg måtte prøve et par forskjellige rør for å finne et ex som ikke støya. Så vidt jeg husker skjermet jeg de også med en jordet colaboks.
    Ellers er jeg enig i at DHT slår alt. Jeg er ved å avslutte et par monoblokker som er laget sånn at jeg kan bytte ut drivere og utgangsrør etter behov. I dag har jeg hørt på 45 driver 300b. Det er så nydelig klang at tiden stopper opp og jeg faller helt i staver.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ja, jeg har lest at det kan være stor forskjell på støynivået til det enkelte 26-rør.

    Sikkert herlig med 45 som driver. Har bare prøvd 46 og de syntes jeg var kjempebra.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Var usikker på i hvilken grad lyden responderte på ulike kondensatorer på selve gyratorkortet. Har testet ut Mundorf silver oil vs. Audio Note silver foil. Sistnevnte knuste Mundorf kondensatoren så grundig på absolutt alle lydmessige og musikalske nivåer at jeg faktisk ble overrasket. "Volkswagen-prosjektet" er i ferd med å få Rolls Royce lyd.
     

    Vedlegg

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Var usikker på i hvilken grad lyden responderte på ulike kondensatorer på selve gyratorkortet. Har testet ut Mundorf silver oil vs. Audio Note silver foil. Sistnevnte knuste Mundorf kondensatoren så grundig på absolutt alle lydmessige og musikalske nivåer at jeg faktisk ble overrasket. "Volkswagen-prosjektet" er i ferd med å få Rolls Royce lyd.
    Regner med at AN koster 20-50 ganger mer enn Mundorfen ??????

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Joda, dyre er de, men hadde et par til overs fra et annet prosjekt som jeg har demontert så de var "gratis" for dette prosjektet. Uansett verdt hver krone med tanke på forbedringa. Er millimeter fra å bestille sølvfolier i utgangen også, men skal styre meg. Foreløpig.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Spennende prosjekt.
    Har fått med meg at desse gyratorgreiene er det siste hotte. Får du et inntrykk av om dette er noe revolusjonerende,eller blir det for mange andre forandringer fra dine forrige 26DHT pre prosjekt til å konkludere med hva kun gyrator bidrar med lydmessig?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Spennende prosjekt.
    Har fått med meg at desse gyratorgreiene er det siste hotte. Får du et inntrykk av om dette er noe revolusjonerende,eller blir det for mange andre forandringer fra dine forrige 26DHT pre prosjekt til å konkludere med hva kun gyrator bidrar med lydmessig?
    Nei, gyratorer med mu-følgere gjør absolutt ingenting revolusjonerende med lyden så trafo-folket kan ta det helt med ro. Det som er bra med det er at en slipper et ekstra trinn i effektforsterkeren og det vil jo alltid være å foretrekke - ikke alltid lydmessig, men alltid konstruksjons- og prismessig.

    En ting som imidlertid kan være en lydmessig fordel for gyratorkortene vs. transformatorer er at en kan bruke noen tusen på å skaffe seg gode sølvkondensatorer, mens tilsvarende sølvtrafoer ville ha kostet mye mye mer. Ville jeg hatt gyratorer med sølv framfor middels trafoer i kobber? Ja, absolutt. Ellers så gjør jo mu-følgeren at impedansen blir mye lavere, så de driver kabler og de etterfølgende trinn mye bedre. Alltid en fordel.

    Men som sagt ingen grunn til å kaste utgangstrafoene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har et par AN silver PIO 0.47uf liggende ubrukt faktisk. Aner ikke hva jeg skal gjøre med dem, så da blir de vel fortsatt liggende i skuffen da?

    Ser fantastisk ut det prosjektet ditt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har et par AN silver PIO 0.47uf liggende ubrukt faktisk. Aner ikke hva jeg skal gjøre med dem, så da blir de vel fortsatt liggende i skuffen da?

    Ser fantastisk ut det prosjektet ditt.
    Hadde det vært 0.22uf så hadde jeg spurt om å få kjøpe de.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Den hvite støyen som jeg hørte i en kanal VAR fra røret. Forsterkeren ble tyst da jeg satte inn mine gamle og noe slitne RCA/Cunninghams. Supert. Da fungerer konstruksjonen som den skal.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Den hvite støyen som jeg hørte i en kanal VAR fra røret. Forsterkeren ble tyst da jeg satte inn mine gamle og noe slitne RCA/Cunninghams. Supert. Da fungerer konstruksjonen som den skal.
    Gratulerer, det er ikke lett å få til en tilnærmet støyfri 26-konstruksjon! :)
    Håper ikke at det endrer seg når du flytter dette inn i chassis. ;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk!

    Ingen "jinxing" av prosjektet nå! Skal det endre seg så skal det endre seg til det bedre.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Den hvite støyen som jeg hørte i en kanal VAR fra røret. Forsterkeren ble tyst da jeg satte inn mine gamle og noe slitne RCA/Cunninghams. Supert. Da fungerer konstruksjonen som den skal.
    Til lykke. Skal den rett i chassis, eller skal du prøve litt kondiser etc først?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Skal den rett i chassis, eller skal du prøve litt kondiser etc først?
    Det blir nok litt kondensatortesting først. Har allerede prøvd Vitamin Q, Jensen Kobber og noen litt for store 0.47uF FT-3 tefloner. Har et noe anstrengt forhold til russiske tefloner siden de høres svært gjennomsiktige ut, men samtidig mangler noe av den musikaliteten jeg søker. Kanskje den mindre 0.22uF varianten gjør mindre skade og enda mer gavn så de skal jeg prøve først. Kommer sikkert til å ende opp med V-cap eller sølvfolie til slutt uansett, men de er jo ganske dyre da så det venter jeg med. Foreløpig er det 600V Sprague Vitamin Q 196P kondensatorene som alt i alt er best. 600V-typen er mye bedre enn 200V-typen uvisst av hvilken grunn.

    Ellers så kan det jo godt hende at det er elektrolyttene i strømforsyninga som er det svakeste punktet så kanskje det hadde vært best å bytte de først på ett eller annet tidspunkt. Nå har jeg jo kommet til den konklusjonen at elektrolytter slett ikke alltid er så ille, men de trenger å stå på over tid for å yte sitt beste, og med dyre utgangsrør, så blir det jo til at en slår av etter hver "lyttesession" så jeg vet ikke helt. Claritycaps CMR hadde sannsynligvis vært det beste. Hvis det er plass.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har fått prøvd litt kondensatorer i strømforsyninga i dag. For å rekapitulere litt så besto den opprinnelige strømforsyninga av 20H-47uF-5H-47uF x 2. Alle kondensatorene var Jensen elektrolytter. Hadde et par 20uF Mundorf Tubecap polypropylener liggende så prøvde å erstatte de siste kondensatorene ved gyratorene til sistnevnte. Det funka dårlig. Noe lett og urolig lyd med litt elektronisk klang. Fant også et par 150uF Black Gate NH non-polar som jeg også plasserte ved gyratorene. Disse funka mye mye bedre på alle måter bortsett fra at lyden kanskje ble en liten tanke tregere. Klar og naturlig lyd, ingen elektronisk biklang og en helt fantastisk ro med en liten dæsj varme.

    Er usikker på hvilke konklusjoner en skal trekke av dette. Trenger gyratorene renere strøm enn antatt? Er Mundorf Tubecaps dårlige? Fungerer Black Gate (og andre elektrolytter) bedre sammen med papir og olje kondensatorer i utgangen enn polypropylen? Eller er det noe med responsen i selve strømforsyninga som blir bedre med store kondensatorer i siste ledd?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    De så bra ut de der som du har linket til på eBay. Hadde vært spennende å prøve. Det er bare det at forsterkeren har blomstret opp noe voldsomt etter at jeg satte inn Black Gate kondensatorene. Har sjelden hørt maken til forbedring. Helt utrolig faktisk. Har egentlig gått med en følelse av at Black Gate var særdeles oppskrytt, men i akkurat denne forsterkeren så er de helt fabelaktig gode. De blir med all sannsynlighet stående. Nå begynner forsterkeren å nærme seg noe virkelig virkelig bra. Helt utrolig hvor godt de passer til sølvfolie og Vitamin Q.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Gjorde antakelig en liten tabbe for et par dager siden. Fjernet plasten på Black Gate kondensatorene for å få samme aluminiumsfinish som før. Regnet med at ytterkapslinga ikke hadde spenning på seg. DET HADDE DE. Fikk meg en kraftig kilevink da jeg tok på de selv om kondensatorene var utladet. Målte spenninga relativt til jord og den var like høy som B+ selv om spenninga over polene var null. Når enkelte hevder at Black Gate trenger å "lades opp" for å yte sitt beste så trodde jeg ikke det var SÅ bokstavelig.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    I dag flytta jeg forforsterkeren over fra et billig hodetelefonoppsett og til det jeg vanligvis bruker som er en SPUD 4p1l parafeed med Magnequest nikkeltrafoer i utgangen. Signalet går altså nå fra en DIY 1541a dac til 26-forforsterkeren og videre til 4p1l hodetelefonforsterkeren. Det har gitt en del nye perspektiver for å si det mildt.

    For det første kan jeg slå fast at 26-forforsterkeren med Ales gyrator er hyperdetaljert. Ja, gjennomsiktigheten og detaljnivået er så sinnsykt høyt at det nesten går på bekostning av musikaliteten. Jeg var faktisk nødt til å skifte ut utgangskondensatorene til K75-10 (se bilde) for å roe det hele ned litt, og "metallisert" polypropylen i strømforsyninga er bare å glemme (ja, jeg har prøvd). Det er helt ufattelig at noen kan anbefale teflonkondensatorer i utgangen på denne gyratoren. De må ha mista mye av hørselen, eventuelt bruke høyttalere uten diskant. Har allerede bestilt et par russiske papir i olje (eller grease om jeg kjenner russerne rett) som jeg skal teste i strømforsyninga for å ro ting ytterligere ned.

    For det andre er det igjen merkelig hvordan et ekstra og i teorien unødvendig forsterkertrinn kan gjøre lyden enda mer gjennomsiktig og detaljert enn før. Det er jo ekstra kabler, forsterkning og ikke minst et volumpot som en skulle tro sløra lyden mer enn godt var, men faktum er at det motsatte har skjedd hos meg.

    Forsterkeren har imidlertid et enormt potensial og selv om den per dato høres ut som "verdens beste transistorforsterker" så kunne jeg godt tenkt meg en anelse tregere og varmere lyd. Vi får se hva ytterligere innbrenning og kondensatorbytter kan bringe til torgs.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hva med å forsøke andre 26-rør for å sjekke om det er relatert til rørsettet du nå benytter?
    Eller kanskje redusere anodestrømmen en bitteliten smule?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Joda, de eldre 226 ballongene fra RCA har en varmere lyd enn 26 fra Sylvania, men tror at noe av denne varmen er relatert til at de ofte er mer mottakelige for innstrålt brum. Det er lett å høre at lyden blir mer gjennomsiktig og kjøligere med bedre skjerming av rørene. Tror faktisk at dette fenomenet også kan høres på enkelte effektforsterkere med 300B rør i utgangen.

    Tviler på at en redusering av anodestrømmen vil føre til varmere lyd siden det ofte er motsatt. Men dette har jeg riktignok ikke testet så det er mulig jeg tar feil.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Forsterkeren har imidlertid et enormt potensial og selv om den per dato høres ut som "verdens beste transistorforsterker" så kunne jeg godt tenkt meg en anelse tregere og varmere lyd. Vi får se hva ytterligere innbrenning og kondensatorbytter kan bringe til torgs."

    Kan det være slik at det er ett annet ledd i kjeden som nå ikke henger med?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kanskje jeg bare tror at den har et enormt potensial og at det jeg egentlig har laget er en fancy transistorforsterker. Jeg liker egentlig mer varme og flow i lyden. Om det er mulig med gyratorer vet jeg ikke foreløpig. Er i hvertfall sjeleglad for at jeg har Cardas Golden Cross signalkabler.

    Det kan selvfølgelig hende at dac'en og hodetelefonforsterkeren er for detaljfokusert, men de var ikke det før jeg satte 26-forsterkeren imellom. Kanskje det hadde vært best å fjerne V-capene i utgangen på dac'en. Vi får se. Mye å sjekke ut. Skal uansett bygge 300B monoblokker en gang i framtida når jeg får bedre tid og det er jo egentlig der forforsterkeren skal finne sin plass.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er ledningskaoset godt igang. Har valgt en blanding av lokale jordstjerner og "bus wire". Om det kommer til å funke får tiden vise. Første post på programmet er imidlertid testing av gyratorkortene. Vi krysser fingre.
    Endelig et lett metall prosjekt: Aluminium.
    Eneste riktige.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kan det være slik at det er ett annet ledd i kjeden som nå ikke henger med?
    Du hadde på en måte rett VegardW. Det var rett og slett noe så idiotisk som at DAC'en ikke hadde stått på lenge nok. Nå har varmen kommet tilbake og jeg kan puste lettet ut for andre gang. Fortsatt hyperdetaljert, men nå er detaljnivået og åpenheten i balanse med nedre mellomtone og bass.

    Dette er kanskje feil tråd å pushe musikk, men det sier vel noe om at ting begynner å fungere som det skal. Last ned denne her folkens:

    https://seanwayland.bandcamp.com/al...-jochen-rueckert-matt-penman-and-james-muller
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har endret R1 motstandene i Rod Coleman regulatorene til Mills 12W (se bilde). En betydelig forbedring som alle MÅ gjøre. Mills'ene gjør lyden mye mer naturlig. "Diskant" slutter å eksistere og erstattes av ren og litt varm luft. Slik det skal være.

    Har også funnet ut at mine Hytron 26-rør, som jeg går ut fra er Sylvania, bidro i betydelig grad til å gjøre lyden skarpere enn godt var. Kanskje ubrukte rør ikke fungerer som de skal med "starved" gløding? Bør filament-trådene aktiveres skikkelig først med full strøm og spenning? Er enkelte Sylvania-rør dårlige?

    Fra nå av blir det bare "ballongrør".
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Har endret R1 motstandene i Rod Coleman regulatorene til Mills 12W (se bilde). En betydelig forbedring som alle MÅ gjøre. Mills'ene gjøre lyden mye mer naturlig"

    kan du linke til den aktuelle motstanden ?

    Ellers interessent dette med at komponent bytte i regulatoren endrer lyden: den leverer jo enestående dc messig...
    og ellers på annet som en kan måle...
    nok en bekreftelse på at en ikke kan måle/simulere seg helt til lydnirvana.
    Jeg skal gjøre noen forsøk med choker^n i filamentene på en av dht ampene mine...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker også mra-12 i delefiltrene på HT mine. Bra saker
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er støyfritt med LCL på filamentet, hva er det en regulator som coleman kan bidra med egentlig?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hvis det er støyfritt med LCL på filamentet, hva er det en regulator som coleman kan bidra med egentlig?
    Bedre lyd kan det se ut til hvis en leser alt på denne tråden: New DHT heater - diyAudio

    Det er spesielt noen innlegg av en greker som tilsynelatende har prøvd alt som kan være interessant lesning.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært gjennom den tråden før, så jeg orker ikke en gang til. Husker du hva grekeren synes?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det var spesielt to sitater som overtalte meg til å prøve Rod Coleman regulatorene en gang for lenge lenge siden:

    One more surprised victim here :)
    Yesterday I finished the DHT regulators. Last stop was Rod's solution. I have tried crazy and out of this world ideas there, even tripple chokes, two differential and one monstrous common mode right before the filament.
    Rod's circuit gave something I was missing till now. When switching back to common mode choke (22H of inductance!) I felt I missed a great part of immediacy and dynamism of music. I will try to replace 1-2 parts with better sounding ones, I think it deserves so because the result is fantastic.
    I will be back with more news during the days ahead.
    I think I have come to the end of this story...

    Replaced R1 resistor with a DIY graphite rod. Copper lead firmly wrapped on one side, permanently glued with cyanoacryllic glue (like logo, etc). Other side was wrapped quite loose and moved back and forth till the desirable amount of resistance was achieved. Then firmly wrapped and glued as well.

    Replaced the small plastic capacitor 0.22uF with a Sprague Vitamin Q of same value.

    If you consider yourself a real DIYer, Rod's circuit sound amazing, like NOTHING whitnessed so far. And I have tried many... Performance lift with those two mods is amazing to my ears. I think I have come to the end of story of DHT heating and will never look back. Nothing has ever given me this upgrade of performance. And if you have the skills, you can perform those simple two mods and you will gain double its performance.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Tror han grekeren har peiling så skulle vel egentlig ha kjøpt Duelund-motstander i stedet for Mills, men jeg ble litt skuffet da jeg så et bilde av hva som er inni. Det er jo bare en Faber Castell blyant med hardhetsgrad 5H!!! Får eventuelt gjøre et seriøst forsøk på å lage en DIY karbonmotstander selv en gang i framtiden for å sammenligne.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Fantastisk fin link! Tusen takk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    I går bytta jeg ut C3 kondensatorene på Rod Coleman regulatorene til Sprague Vitamin Q. Er det noen som tror meg hvis jeg sier at valg av C3 kondensator har nesten like stor betydning for det samlede lydresultatet som valg av utgangskondensatorer ETTER gyratorkortene? Her er det imidlertid ikke snakk om riktig eller galt, men om hvilken lyd en ønsker. Med mine ører er Vitamin Q uomtvistelig bedre enn de kondensatorene som fulgte med. De blir med andre ord stående.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    VB:
    Kan man kjøpe gyratorene som komplett kit slik som Coleman regulatorene? (PCB + komponenter)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nei, ikke komplett, men man kan kjøpe de med de minste smd komponentene allerede ferdig loddet på. Resten er en enkel sak siden Ale sender deg byggeinstruksjonen og ellers svarer på mail og forklarer alt du måtte trenge å vite.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    VB:
    Kan man kjøpe gyratorene som komplett kit slik som Coleman regulatorene? (PCB + komponenter)
    Hadde håpet at det gikk å kjøpe komplette kit. Syns alltid det er "pes" å fremskaffe dioder, FET etc., men i dette tilfellet er det sikkert verdt bryderiet.:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn