Nytt DHT forforsterker-prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du får en bom , fra Ale. ikke mange delene gjort på et øyeblikk å bestille de....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kan vel være ymse teorier mht hvilken vei en kondensator skal sitte i kretsen.
    I tilfellet avkobling mot jord er støy viktig.
    I signalveien blir det trolig hipp som happ. Hvilken ende som er mot lavest impedans kan ha betydning.
    Sist jeg hadde kontakt med Chris (V-Cap) ga han en forklaring, men la til:
    Noen som bygger med 300B (DHT) mener det er best omvendt.
    Han skriver dette:

    Although the V-Caps are not polarized, many have found it best to keep the lead orientation relative to the innermost and outermost foil consistent between left and right channels. Placement of the outer foil for each V-Cap series is listed below. Note that these are general guidelines, and there may be instances where reversing the caps may prove to be preferred in your system
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Ja, sikkert ymse, men uansett retning så er det jo betryggende å vite at det er likt i høyre og venstre kanal.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Enig. Vanskelig å vurdere hvis en endrer noe på bare en side.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    VB:
    Forforsterkeren har en forsterkning på ca. 8X. Er det vanskelig å styre volumet? Har vurdert en slikt bygge selv, men forsterkningen med gyrator kan kanskje bli litt i overkant i mange tilfeller? Lurer på om jeg heller ville ha valgt trafokobling med 4:1 omsetning eller noe slikt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Jeg "jukser" nå litt i testfasen jeg da, siden jeg bruker den på en hodetelefonforsterker som allerede har volumkontroll. Har du en følsom effektforsterker så vil jeg absolutt anbefale trafokobling. Du risikerer en hel masse during og frustrasjoner ellers. En trafokoblet volumkontroll i utgangen er jo også et alternativ. Sannsynligvis det beste.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har avsluttet søket etter utgangskondensatorer. Det blir Vitamin Q's også her
    JA, SÆRLIG! Når det kommer til kondensatorer så er jeg en vinglepetter av episke proporsjoner. Etter å ha brent inn noen russiske tefloner i 250 timer så er de jaggu ikke så ille de heller. De skiller mindre mellom innspillingene men har samtidig fjernet en eller annen form for digital støy eller oppflising i diskanten som kom fram av og til med Spraguene.
     

    Vedlegg

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    He, he har på fornemmelsen at det ikke er de siste kondisene vi ser i ampen din. Er ikke diy moro? De som ikke bygger selv vet simpelthen ikke all den gleden de går glipp av:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Høyst tvilsomt at de blir de siste ja. Det skal godt gjøres å bli fremmedgjort, i hvertfall i forhold til Hifi, så lenge en holder på med DIY. Det er iallfall bra sikkert.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    He, he har på fornemmelsen at det ikke er de siste kondisene vi ser i ampen din. Er ikke diy moro? De som ikke bygger selv vet simpelthen ikke all den gleden de går glipp av:)
    Diy er kjempe morro,kondis er ikke bare en kondis som enkelte mener.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    0.22u er jo i utgangspunktet en ganske lav verdi for en koblingskondensator, hva er det preampen skal drive?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    VB:
    Forforsterkeren har en forsterkning på ca. 8X. Er det vanskelig å styre volumet? Har vurdert en slikt bygge selv, men forsterkningen med gyrator kan kanskje bli litt i overkant i mange tilfeller? Lurer på om jeg heller ville ha valgt trafokobling med 4:1 omsetning eller noe slikt.
    Dette er en hendig trafo fra Tribute max 2 x forsterkning med 10 triode
    Vb: om en skulle bytte 1000 uF 10v og 220uf 35 V på regulator boardet,
    Hva burde en prøve?
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Vb: om en skulle bytte 1000 uF 10v og 220uf 35 V på regulator boardet,
    Hva burde en prøve?
    Jeg ville ikke bytta ut noen. Tror faktisk de er ganske bra de som står i. Det er vel gule Nichicons og blå Samwha hos deg også går jeg ut fra. Når ikke de værste blodtvikera har giddi så tror jeg ikke det spiller noen rolle. Et par stykker anbefaler forresten Amtrans AMCO i C3 posisjon. Det burde noen prøve. Samme med karbonmotstander vs. non-induktiv trådvikla. Hva med en "shootout" presentert her på sentralen i en egnet tråd?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Dette er et spørsmål til deg Whistler:
    0.22u er jo i utgangspunktet en ganske lav verdi for en koblingskondensator, hva er det preampen skal drive?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Dette er et spørsmål til deg Whistler:
    0.22u er jo i utgangspunktet en ganske lav verdi for en koblingskondensator, hva er det preampen skal drive?
    Har med hva neste trinns inngangsimpedans er.
    Jo lavere kapasitet jo høyere må impedansen være for å slippe gjennom BASS ??????

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    I dag har jeg lyst til å snakke om internkabling. Jeg kan begynne med et eksempel: La oss ta ANK L4i som er, for de som ikke vet det, en integrert push-pull rørforsterker. I denne forsterkeren er internkablinga til volumpotmeteret gjort på en slik måte at høyre og venstre kanal går gjennom den samme skjermede ledninga PLUSS en egen felles jordledning i tillegg. Introduseres det såkalt "crosstalk" mellom kanalene ved en slik løsning? Og i så fall - er dette nødvendigvis et onde med tanke på at platespillere, som jo mange mener er digitalmediet overlegent, har elendige verdier på akkurat dette området? Kan noe av go'lyden fra LP komme fra crosstalk?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Det er forresten også en annen ting jeg lurer på i forbindelse med kabler. Dette er sakset fra nettsiden til Blue Jeans Cable:

    There is a common misconception that twisting the two conductors of an interconnect cable together can somehow contribute to noise rejection, and even that it can perform as good a job of noise rejection as a good shield can. But the phenomenon by which twisted-pair wires reject noise--called common-mode noise rejection--works only in balanced audio circuits, not in the unbalanced circuits that are nearly universal in consumer audio gear.
    Er det hold i denne påstanden?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Dette er et spørsmål til deg Whistler:
    0.22u er jo i utgangspunktet en ganske lav verdi for en koblingskondensator, hva er det preampen skal drive?
    Min kommentar gir på at 8x ofte blir litt for mye forsterking i en preamp. 0,22uF blir da også kanskje litt lite som koblingskondensator, men kan godt tenke meg at dette hadde vært et ultimat drivertrinn i en effektforsterker. Har ikke oversikt over alle potensielle DHT rør, men kanskje det finnes noen med mindre forsterkning enn #26? Tøffe gutter bruker vel 300B, også i preampene sine!:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    I helga bytta jeg internledning i forforsterkeren. Jeg fant så mange divergerende teorier og forskjellige erfaringer på nettet at i stedet for å bli klokere så ble jeg MER forvirret. Tenkte det var best å prøve selv i eget oppsett. Jeg hadde noen gamle skjermede Cardas internledninger som jeg ribba for skjerming (bortsett fra fra volumpotmeter til gitter) siden dette burde være unødvendig med vanlige digitale kilder. Innenfor skjerminga var det noe svart plast som var impregnert med det som så ut til å være karbon. Dette lot jeg være på. Uansett, lyden tok et stort steg i riktig retning. Gudene skal vite at Cardas ikke er de raskeste kablene i klassen, men lyden ble definitivt mer tredimensjonal, naturlig og musikalsk. Skikkelig bra faktisk. Som å bytte til en mye bedre kondensator.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    I dag har jeg fått satt på skjerminga til rørene. Litt fikling var det, men det ble ganske så bra og brummen (hvilken brum?) har nådd et nytt lavmål. Ingen tvil om at mesteparten kommer ovenfra. Med litt lengre skjerming som dekker rørene helt så blir de ganske så immune mot innstråling utenfra.

    Cardas internledninga fungerer forresten fantastisk. Mellomtonen er gloriøs og med Sprague (ja, jeg har bytta igjen) så blir det enda mer gloriøst. Jeg tror nesten at dette prosjektet nærmer seg slutten. Men så var det å få alt sammen inn i kassene da....
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Litt synd å dekke til godsakene, men disse "pipene" så litt coole ut! ;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Ja, litt synd ja, men det som er VIRKELIG bra med slik skjerming er at rør som ellers ville ha blitt kastet i søpla for å være for "durete" nå fungerer helt utmerket.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    I dag har jeg laget volumknapp. Brukte en rest av røret som jeg laget skjerming av for å få en ytterkappe i aluminium. Inni er det MDF som selvfølgelig er finert med teak. Den ble slett ikke ille.
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei VB :)
    Nydelig arbeide du gjør. Me like :)
    Terningkast seks fra meg, for flott utførelse !
    Mvh.
    Johnny
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har prøvd meg på en Duelund spesial på kondensatorene. Silketråd og linolje. Det er vel ikke helt i henhold til ortodoksien å bruke strips i ytterkantene for å feste kondensatorene, men det bidrar til å gjøre det litt mer estetisk akseptabelt. For ikke å snakke om utskiftbart. Så denne går til eventuelle danske tittere.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Har prøvd meg på en Duelund spesial på kondensatorene. Silketråd og linolje. Det er vel ikke helt i henhold til ortodoksien å bruke strips i ytterkantene for å feste kondensatorene, men det bidrar til å gjøre det litt mer estetisk akseptabelt. For ikke å snakke om utskiftbart. Så denne går til eventuelle danske tittere.
    Hvilken type kondensator er det du har "kledd på"?

    Lekker knapp!:cool:
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Den du ser på bildet er en ganske så ordinær men ganske så god Jensen elektrolytt. De to du IKKE ser på bildet, men som også har fått sin "silkebekledning", er Black Gates.

    Ja, jeg ble ganske så fornøyd med knappen ja, og det er ikke så ofte det skjer. Det handler vel om at ambisjonsnivået alltid er høyere enn de faktiske ferdighetene. En kilde til mye frustrasjon for mange antar jeg. Inkludert undertegnede.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    He-he! Kanskje det. Nei, som med Duelund så er det vel en blyant inni de også, men med mer fancy innpakning.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg fått alt inn i begge kassene og loddet på allehånde ledninger og støpsel. Lokkene gjenstår, men det må jeg tenke litt på.
    Det der er jo vakkert,inspirasjon.....
    Likte den volume knotten din..
    Er glad i tre,men ikke spesielt flink til å få det til å se fint ut...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Lekkert! Imponerende trearbeid også. Du må vel ha en form for indikering på volumknappen?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Er glad i tre,men ikke spesielt flink til å få det til å se fint ut...
    Tror det meste handler om brukbart verktøy og tålmodighet.

    Du må vel ha en form for indikering på volumknappen?
    Neppe. Er ikke så glad i så mye "utstaffering". Kanskje treretninga på finéren kan brukes som en slags indikering. Men skal innrømme at det hadde vært litt stilig med et emblem eller en typebetegnelse av et eller annet slag.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Nå har jeg fått laget midlertidige kabler mellom signalkasse og PSU. Lyden er stort sett som før, men kanskje med litt bedre fokus og litt mindre bass. Må vel spille saker og ting inn litt på nytt. Hele anlegget har jo dessuten stått avslått i over en uke. Linolja på kondensatorene kommer vel ikke til å tørke med det første men kanskje det skjer noe da også.

    Når jeg tester for støy (med volumkontrollen på hodetelefonforsterkeren på max) så er det kanskje litt mer støy når jeg har volumkontrollen på forforsterkeren på maks. Denne støyen varierer imidlertid med volumsettinga på forforsterkeren og kan tyde på at "kabelrøkta" inn til potmeteret kunne vært noe bedre. Men ingen problemer. Alt fungerer som det skal. Har ellers litt "skrangling" i rørlikeretteren men det har skrangla helt siden 2011. Tror ikke det liker 50 Hz.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har fått hørt et par dager på anlegget og hva som i begynnelsen opplevdes som et lite avvik ble veldig irriterende i lengden. Når jeg skrev mindre bass i innlegget ovenfor så var dette definitivt riktig. Eller kanskje var det for mye diskant. Usikker om det var kassene, linolja eller Neutrik rca hunnene som gjorde det, men det ble uholdbart i lengden. Lyden manglet tyngde og varme slik jeg liker den. Så hva skulle jeg gjøre? Jo, løsninga ble å kvitte seg med V-cap Cutf'ene i DAC'en og bytte de ut med noen monstre av noen russiske papir i olje kondensatorer som jeg tilfeldigvis hadde liggende. En skulle tro at lyden ble mye tregere med overgang fra 0.47uF til 6uF!!!!, men det har ikke skjedd. De er rett og slett kjempegode og anlegget spiller bedre og med en mer naturlig mellomtone enn noensinne. Bassen har definitivt også kommet tilbake. Lett å høre når jeg spiller f.eks. Trentemøllers The Last Resort som nettopp er kjent for sin "generøse" bass. https://trentemoller.bandcamp.com/album/the-last-resort
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har du vurdert en trafo på utgangen i stedet for kondensatoren ?
    inspirert av det flotte bygget ditt!!! ... halte jeg en 10 dht pre jeg bygget i forfjor frem fra kjelleren.
    Den har lclc psu, separate trafoer for glød og Rods regulatorer. På utgangen en 4:1 trafo med tapninger slik at opt'en også funksjonerer som volumkontroll. Alle jern ble viklet av Tribute. Men jeg har foretrukket en custom autoformer fra ham. Hittil...
    10 er satt opp med filamentbias. Jeg brukte først noen caddock motstander montert på heatsinks, etter anbefaling fra Ale Moglia ble disse skrapet og erstattet med noen russiske motstander, så plukket jeg ut regulatorene og byttet r1 og c3 slik du gjorde. Dette resulterte i et betydelig lydmessig løft.
    Måler det forskjellig nå da ? Nei den er akkurat like stille som før (110 microvolt støy på utgangen) og ved det output som får powerampene til å klippe så ligger alt fra annen til ørtenharmoniske godt nede i Ginnungagap.
    Snapshot av Spectrum utgangen ved 5,6 V peak ut (drøye 4 x det output som får powersmpen til å klippe)

    Send meg en pm om du er interessert i de russiske motstandene Ale M ble så begeistret for som katodemotstand.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.380
    Har du vurdert en trafo på utgangen i stedet for kondensatoren ?
    Har vurdert trafo på DAC'en ja, men har aldri kommet meg så langt at jeg har fått testet dette. Mulig at de Audio Note 1:1 trafoene som jeg har liggende kunne fungert, men de har jeg lyst til å "spare" til den framtidige effektforsterkeren. Gode trafoer er jo så dyrt!!!!

    Jeg brukte først noen caddock motstander montert på heatsinks, etter anbefaling fra Ale Moglia ble disse skrapet og erstattet med noen russiske motstander, så plukket jeg ut regulatorene og byttet r1 og c3 slik du gjorde. Dette resulterte i et betydelig lydmessig løft.
    Godt å få en bekreftelse på at ørene mine fortsatt fungerer. Hva bruker du som C3?

    Tusen takk for tilbudet om de russiske katodemotstandene, men tror jeg skal holde meg til Welwyn foreløpig. De skal jo også være riktig så bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn