Høyttalere Nye høyttalere

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Har ikke sjekket specs på dem, men er ikke JBL ofte en del mindre lettdrevne enn Klipsch? Men har et inntrykk av at JBL kanskje har bedre byggekvalitet og kvalitet på drivere o.s.v.
LS80 90dB
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.645
Sted
Liten by
Dersom god mellomtone er en drivende faktor for nye høyttalere, hva da med Wharfedale Linton?

 
M

medlem215396

Gjest
Lytt til Focal om du kan. Effektive, lette å plassere, god dynamikk og flere serier å velge i.
Vh
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Virker allikevel som den står greit i forhold til hva andre produsenter oppgir. Iallfall hva jeg opplever.
Sensitivitet er da ikke en opplevelse?

Edit; Her er spindata fra LS80 fra JBL. Hvis det er utført med standardisert 2,83vrms så viser vel dette at de ikke lyger ang sensitivitet.



Spin - JBL LS80.png





Her er en interessant statistikk tatt fra ASR ang oppgitt vs målt sensitivitet. Ikke overraskende er det Klipsch som skiller seg mest ut i negativ retning;

Screen Shot 2020-06-15 at 1.02.44 PM.png


 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.689
Antall liker
9.989
Sted
London
Hva er egentlig galt med Klipsch?
Hvis du vil prøve noe annet, hva med brukt Tannoy, JBL eller PMC?
Alle forskjellig, men kanskje en av dem gir deg det som "mangler"...?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hva er egentlig galt med Klipsch?
Hvis du vil prøve noe annet, hva med brukt Tannoy, JBL eller PMC?
Alle forskjellig, men kanskje en av dem gir deg det som "mangler"...?
Er ikke noe galt med Klipsch.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg spiller en del metal selv, kanskje ikke ekstrem metal men dog.
Så for min egen del synes jeg att også høyttalere som feks Canton Vento
og Focal Aria kan spille metal på en godkjent måte og de spiller det meste
annet også ganske bra. Gode allroundere med andre ord. Litt i likhet med de andre jeg nevnte i forrige innlegg.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
660
Antall liker
683
Sted
Rogaland
Har blitt fortalt av en mye omdiskutert mann her på hfs at høytalere med mange elementer i mellomtone og/eller diskant er noe å vurdere mtp ekstrem metal (death, black etc). Men slike er vel ofte svært dyre dog. Ligger det noe i det utsagnet?
 

Nature Boy

Medlem
Ble medlem
09.10.2019
Innlegg
17
Antall liker
13
Hva med Elipson Heritage xls 15?

Eventuelt kan du overta mine Dali Oberon 9, så kan jeg teste ut Elipson :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Vi kan jo konkludere med at nesten alle anbefaler forskjellige og at smaken er som baken :) Mange gode forslag og spennende konstruksjoner. Valget landet på ett par 1723 Tower fra Arendal så får vi se hva som skjer etter 60 dager :)
 
M

MarkusH

Gjest
Vi kan jo konkludere med at nesten alle anbefaler forskjellige og at smaken er som baken :) Mange gode forslag og spennende konstruksjoner. Valget landet på ett par 1723 Tower fra Arendal så får vi se hva som skjer etter 60 dager :)
Spennende, til film kan man nok komme unna med AS, til musikk er jeg mer usikker (nå blir vel jeg målskive i vinden). Lenge siden jeg hørte de nå, men de er kun topp 100 her, Mentor 8 er dog på lista mi over "vil eie", men hvordan noen av disse to vil stille opp mot RF7 er uvisst for min del. Dali Mentor er uansett en veldig vellykket høyttalerserie hvis man er glad i rock, Heavy også. ;)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Vi kan jo konkludere med at nesten alle anbefaler forskjellige og at smaken er som baken :) Mange gode forslag og spennende konstruksjoner. Valget landet på ett par 1723 Tower fra Arendal så får vi se hva som skjer etter 60 dager :)
Blir spennende det :)
Jeg levde lykkelig med AS Tower i 3 år jeg , å jeg mener fortsatt at dem gir veldig mye for pengene.
Masse kapasitet og dynamikk , samtidig veldig gode allroundere.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Spennende, til film kan man nok komme unna med AS, til musikk er jeg mer usikker (nå blir vel jeg målskive i vinden). Lenge siden jeg hørte de nå, men de er kun topp 100 her, Mentor 8 er dog på lista mi over "vil eie", men hvordan noen av disse to vil stille opp mot RF7 er uvisst for min del. Dali Mentor er uansett en veldig vellykket høyttalerserie hvis man er glad i rock, Heavy også. ;)
Ja, i å med at de har 60 dagers prøve periode så er alle dører åpne enda :) Men har en open mind til AS ! Det kan hende de er utmerket for meg :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Spennende, til film kan man nok komme unna med AS, til musikk er jeg mer usikker (nå blir vel jeg målskive i vinden). Lenge siden jeg hørte de nå, men de er kun topp 100 her, Mentor 8 er dog på lista mi over "vil eie", men hvordan noen av disse to vil stille opp mot RF7 er uvisst for min del. Dali Mentor er uansett en veldig vellykket høyttalerserie hvis man er glad i rock, Heavy også. ;)
Jeg har hørt en del Dali oppimellom men har alltid syntes de mangler fundament. At lyden har føltes tynn. Husker ikke modellene men mentor 6 har jeg hørt å det låt som beskrevet. De andre jeg har hørt har vært rimelige modeller så kan være en annen sak når man går opp i pris.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har hørt en del Dali oppimellom men har alltid syntes de mangler fundament. At lyden har føltes tynn. Husker ikke modellene men mentor 6 har jeg hørt å det låt som beskrevet. De andre jeg har hørt har vært rimelige modeller så kan være en annen sak når man går opp i pris.
Jeg hadde mentor 5 og helicon 400 samtidig (en gang i tiden 🤭), Av de to ville jeg valgt mentor 5 hver gang. Hos meg ville de ha litt amp for å våkne, helicon ville jeg beskrevet som skral nedover, mentor synes jeg var et annet dyr. Nå i dag hadde vel ingen av disse fått innpass som hovedhøyttalere hos meg, men jeg har blitt for sær. :LOL: Så er det greit å ta med at jeg per tiden ikke eier et eneste anlegg uten en del tillegg i bassen, det skraleste består av 4* 10" i bassen, mulig det blir 6* 10" også ....
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.645
Sted
Liten by
Finnes det noen eiere av Wharfedale Linton som kan dele noen erfaringer her inne?
Type rom det står i, forsterker, positivt og negativt?
 
M

MarkusH

Gjest
Hvordan ble det med høyttalervalget @Alek264 ?
Ligger noen spennende Elipson Prestige Facet 34f på torget her nå til 18k. :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hvordan ble det med høyttalervalget @Alek264 ?
Ligger noen spennende Elipson Prestige Facet 34f på torget her nå til 18k. :)
Det blei rett og slett ikke noe av, jeg skal komme meg rundt å lytte litt på forskjellige oppsett og høyttalere først. Jeg orker ikke dra i hus masse forskjellig utstyr hehe
 
M

MarkusH

Gjest
Det kan hende er lurt, finne ut hva man mener låter bra og ikke. ;)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.645
Sted
Liten by
Ingen som har erfaringer med hav som funker best på Linton?
Tar gjerne imot råd på vintage utstyr som kan fungere.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
This is it! Gryphon Mojo S
Kanskje litt i det øvre sjiktet, men definitivt en endestasjon.
1643289277939.png
 
Sist redigert:
Topp Bunn