Høyttalere Nye høyttalere

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg har nå hatt Klipsch i flere år å lysten til å prøve noe annet melder seg stadig oftere!

Jeg spiller stort sett ekstrem metal sammen med symfonisk metal og en del akustisk gitarer. Mye live også.
Jeg heller veldig mot Dynaudio men er veldig usikker. Noen som har noen tips eller erfaringer i samme gate? Vil ha godt med kapasitet i høyttalerne og gulvstående :)
Pris rundt 15-20k, lite rom på ca 11m2 og 200+w pr kanal.

Mvh Aleksander
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Oi, hva skal erstatte Klipsch RF7III til 20k? Du er jo vant til futt og fart og vil fremdeles ha det forstår jeg. Vil du gå i en helt annen retning, hva med Martin logan elektrostathøyttalere? Fortsette med futt og fart, hva med System Audio Explorer, JBL LS80 eller Tannoy DC10?
 
Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Oi, hva skal erstatte Klipsch RF7III til 20k? Du er jo vant til futt og fart og vil fremdeles ha det forstår jeg. Vil du gå i en helt annen retning, hva med Martin logan elektrostathøyttalere? Fortsette med futt og fart, hva med System Audio Explorer, JBL LS80 eller Tannoy DC10?
Greia er vel at ekstrem metal av typen rask og komplisert er litt vrien da det må ha luft, hurtighet og kontroll ellers blir det bare en grøt. Det var det forøvrig tendenser til hos meg før dsp
 
P

parafinoksen

Gjest
Siden rommet er såpass lite, blir det vel mer eller mindre nærfeltslytting. Hvordan hadde det vært med et par gode, kraftige aktive studiomonitorer, tro?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Er litt på Dali også men har en tror kanskje de blir litt kjedelige? mulig jeg tar feil ?
 
P

parafinoksen

Gjest
Skal ikke være noe problem med store høyttalere i små rom :)
Sier ikke at monitorene må være små, men i og med at du nødvendigvis blir sittende ganske nærme, hadde du kanskje vært tjent med høyttalere som er beregnet på det.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Sier ikke at monitorene må være små, men i og med at du nødvendigvis blir sittende ganske nærme, hadde du kanskje vært tjent med høyttalere som er beregnet på det.
Ser den, men er gulvstående jeg har lyst på i første omgang i allefall :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Det står i manualen til JBL M2 at lyttedistanse er fra 1 meter. Går med andre ord fint som snus i små rom :D
Den fleksibiliteten skyldes vel i stor grad waveguide-designen til JBL. Det hadde vært kult å teste et sett med JBL 708P, en mindre modell, men med samme waveguide. Koster vel rundt 20k per monitor, men så er de aktive også. Mye god lyd for pengene, skulle jeg tro.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den fleksibiliteten skyldes vel i stor grad waveguide-designen til JBL. Det hadde vært kult å teste et sett med JBL 708P, en mindre modell, men med samme waveguide. Koster vel rundt 20k per monitor, men så er de aktive også. Mye god lyd for pengene, skulle jeg tro.
Jeg er ikke en som uten videre biter på reklame, så jeg løftet ræven og satt nebbet 1 meter foran høyttaleren for å sjekke om JBL skryter.

Jepp, bare skryt. Tonaliteten forandrer seg ikke kontra lenger bak, men når man nærmer seg 1 meter kan man lokalisere driverne som separate enheter.
Coaxialdrivere vinner lett en slik setting (y)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Aktive coax-høyttalere kan være en løsning. Da får man friheten til å plassere de der det låter best uten å tenke på kritisk avstand. Man får også bra bass til bruk i lite rom. Alternativt nærmer man seg kanskje brukte System Audio Silverback 40.2.
Aner ikke om de låter bra, men har hørt veldig mye bra om dem.

 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
ZU Audio Omen MKII
Hva med noe slikt?
" Som alle Zus høyttalere er Omen II bygget rundt Zus 10,3" store fulltoneelement, helt uten delefilter og med en superhomogen gjenngivelse. "
En form for papirdriver. Sitter jo papirdrivere i gitarkabinettene til metalbandene, så det kan ikke være for dumt.
Har ikke hørt denne høyttaleren, men jeg er veldig nysgjerrig.

For den type musikk må vel (relativt) stor papirdriver være som hånd i hanske.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg er ikke en som uten videre biter på reklame, så jeg løftet ræven og satt nebbet 1 meter foran høyttaleren for å sjekke om JBL skryter.

Jepp, bare skryt. Tonaliteten forandrer seg ikke kontra lenger bak, men når man nærmer seg 1 meter kan man lokalisere driverne som separate enheter.
Coaxialdrivere vinner lett en slik setting (y)
Var det M2 eller 7-serien?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Aktive coax-høyttalere kan være en løsning. Da får man friheten til å plassere de der det låter best uten å tenke på kritisk avstand. Man får også bra bass til bruk i lite rom. Alternativt nærmer man seg kanskje brukte System Audio Silverback 40.2.
Aner ikke om de låter bra, men har hørt veldig mye bra om dem.

Skal nok benytte MI oppsettet mitt så aktive er ikke så interresant :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har nå hatt Klipsch i flere år å lysten til å prøve noe annet melder seg stadig oftere!

Jeg spiller stort sett ekstrem metal sammen med symfonisk metal og en del akustisk gitarer. Mye live også.
Jeg heller veldig mot Dynaudio men er veldig usikker. Noen som har noen tips eller erfaringer i samme gate? Vil ha godt med kapasitet i høyttalerne og gulvstående :)
Pris rundt 15-20k, lite rom på ca 11m2 og 200+w pr kanal.

Mvh Aleksander
Like du Dynaudio, vil du også Elske Piega. 😊 Verdt en lytt før du kjøper noe.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg ville nok valgt noe annet enn Dynaudio til den type musikk selv om jeg personlig liker de godt.
Ta en kikk på Dali Mentor 8 eller Monitor Audio sine større utg ala silver/gold 500.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Spørs om ikke det kan bli vanskelig å venne seg til noe med lavere følsomhet og en presumptivt mer tilbakelent spillestil, hvis man er vant til "rask" musikk og Klipsch.

Finnes det ingen alternativer med tilsvarende høy følsomhet?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Jeg har nå hatt Klipsch i flere år å lysten til å prøve noe annet melder seg stadig oftere!

Jeg spiller stort sett ekstrem metal sammen med symfonisk metal og en del akustisk gitarer. Mye live også.
Jeg heller veldig mot Dynaudio men er veldig usikker. Noen som har noen tips eller erfaringer i samme gate? Vil ha godt med kapasitet i høyttalerne og gulvstående :)
Pris rundt 15-20k, lite rom på ca 11m2 og 200+w pr kanal.

Mvh Aleksander
Ettersom du benytter både DSP og sub, ville jeg prøvd å få tak i et par brukte Klipsch Heresy. Ypperlige i små rom, fantastisk hurtighet og headroom. Et helt annet totaluttrykk enn RF7, men så langt jeg forstår vil de bare bringe med seg enda mer moro, og mindre trøbbel.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ettersom du benytter både DSP og sub, ville jeg prøvd å få tak i et par brukte Klipsch Heresy. Ypperlige i små rom, fantastisk hurtighet og headroom. Et helt annet totaluttrykk enn RF7, men så langt jeg forstår vil de bare bringe med seg enda mer moro, og mindre trøbbel.
Subben er borte. Hva med Chorus eller forte? Men da er vi jo i Klipsch verden enda 😅
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Spørs om ikke det kan bli vanskelig å venne seg til noe med lavere følsomhet og en presumptivt mer tilbakelent spillestil, hvis man er vant til "rask" musikk og Klipsch.

Finnes det ingen alternativer med tilsvarende høy følsomhet?
JBL LS80 da som jeg forøvrig har kikket på i flere år🤔
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
JBL LS80 da som jeg forøvrig har kikket på i flere år🤔
Har ikke sjekket specs på dem, men er ikke JBL ofte en del mindre lettdrevne enn Klipsch? Men har et inntrykk av at JBL kanskje har bedre byggekvalitet og kvalitet på drivere o.s.v.
 
Topp Bunn