Høyttalere Nye høytalere hjelp

Olavsen

Medlem
Ble medlem
23.02.2024
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Asker
Hei

Jeg har i lang tid vært utenfor Hi-fi verden men i forbindelse med bygging av nytt hus så melder lysten seg på ett Stereoanlegg igjen
Etter mye søk rundt så er jeg veldig sugen på NADM33 pga funksjonene denne har som Hegel 390 ikke har, selvom sistnevnte visstnok låter noe bedre
Men så er det høytalere og eventuell sub 😰
jeg har sett på B&W 702, System Audio legend 60.2, noen typer av Audiovector, KEF R7 og 11
Er det noen anbefalinger her ?
Romstørrelse er ca 30m2, litt ekstra høyde under taket rundt 265 cm
Musikktype er mer mot rock, men jeg lytter egentlig til mye forskjellig musikk
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.528
Antall liker
4.970
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Velkommen tilbake til kaninhullenes evige runddans :)
Jeg tok selv opp ballen igjen, etter rundt 12 år med bare Geneva som lydkilde. "Skulle bare ha et lite og helt OK anlegg" var mine famous last words. Noen hundre tusen og halvannet år senere, tenker jeg at det hadde vært smart å være litt mer realistisk (ambisiøs) fra start av. Jeg ville sett etter noe som er til å vokse med, så ikke pengene går på raske oppgraderinger alt for tidlig.
Og brukt i Norge er ca. 1/2 pris av nytt. Ikke dumt å vurdere Finn.no kanskje?
Brukt PMC Twenty 5 24i uten sub i første omgang eller Twenty5 21i og en SVS SB1000 Pro sub, er det jeg ville kikket på som ligger på Finn nå.
Men her er det MYE smak og behag å ta høyde for selvsagt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg har i lang tid vært utenfor Hi-fi verden men i forbindelse med bygging av nytt hus så melder lysten seg på ett Stereoanlegg igjen
Etter mye søk rundt så er jeg veldig sugen på NADM33 pga funksjonene denne har som Hegel 390 ikke har, selvom sistnevnte visstnok låter noe bedre
Men så er det høytalere og eventuell sub 😰
M33 har jeg hatt noen år nå og vært veldig fornøyd med ihvertfall, Dirac som den har utligner lett forskjellen på H390. Når du starter å integrere sub så får du noen aha opplevelser som sier mer enn noen kan forklare, ikke vær redd for å tukle med crossover til sub og ikke vær redd for å sette den høyere enn tradisjonelle anlegg med sub. Da avlaster man front høyttalerne og lar sub ta seg av det den er beregnet for og slipper forvrengningen på fronthøyttalerne. Med digitalt delefilter imot sub så slipper man også denne ekstra bassen med sub som spiller samme frekvens som frontene. Et tips er å koble til PC for kalibreringen med Dirac, da det gir noen ekstra funksjoner på tweakingen av lyden enn det gjør om man bruker mobilen og enklere å reversere og lagre endringer man gjør.
BluOS integrert er også bare genialt og gjør den veldig enkel i bruk, bruker faktisk aldri fjernkontrollen til forsterkeren.

Når det gjelder høyttalere så må man nesten bare høre på og se hva man har plass til. Best å ta seg en runde for å høre rett og slett.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Lurt å si litt om budsjett.

Om du ikke har forsterker fra før er det lurt å vurdere aktive høyttalere.

Dirac er ikke noen "fikse dårlig lyd"-løsning. Det er mange som har blitt skuffet og bare gitt opp Dirac. Samtidig kan Dirac være effektivt på enkelte ting. Akkurat hvilke er uklart, derfor stiller de som er fornøyde seg totalt uforstående til de som ikke er fornøyde, og vice versa. Jeg tenker bare så du ikke legger altfor mye i at Dirac skal være en avgjørende faktor for hva du velger.
 

Olavsen

Medlem
Ble medlem
23.02.2024
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Asker
Lurt å si litt om budsjett.

Om du ikke har forsterker fra før er det lurt å vurdere aktive høyttalere.

Dirac er ikke noen "fikse dårlig lyd"-løsning. Det er mange som har blitt skuffet og bare gitt opp Dirac. Samtidig kan Dirac være effektivt på enkelte ting. Akkurat hvilke er uklart, derfor stiller de som er fornøyde seg totalt uforstående til de som ikke er fornøyde, og vice versa. Jeg tenker bare så du ikke legger altfor mye i at Dirac skal være en avgjørende faktor for hva du velger.
Tenkte 130-160 for forsterker og høytalere
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Aktivt, aktivt , aktivt.
Hør på KEF LS60. Da får du mange penger igjen. Legg til suber fra Kef om du vil ha renere bass og bruke mer penger.
Klipsch The Nines pluss sub(er). Du trenger vel kilde med volumkontroll til dem.
Ellers? Sigberg Audio. Du trenger da også kilde med volumkontroll. Og brukt opp alle pengene.
Spørsmål: Har du grammofonplater (CD-plater ripper du til f.eks en Eversolodings som kan være kilde med volumregulering) eller gir beng og abonnerer på Tidal (jeg tror Tidal er mest haifai av strømmetjenester for tiden).
Dirac er ikke så himla bra egentlig. Som Snickers er inne på er det litt pingpong. Mulig at mellomtone og diskant lider av 48 kHz fs, jeg vet ikke.
 
Sist redigert:

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Jeg kaster meg på her og anbefaler også å vurdere aktive høyttalere. Har NAD kanskje en modell som kun er forforsterker, så vil aktive høyttalere fra Sigberg Audio med en eller to av Sigbergs forskjellige suber bære aktuelle. Jeg har selv SBS.1 med én sub og syns det er tydelig bedre enn kombinasjonen integrert forsterker/passive gulvstående høyttalere i nogenlunde tilsvarende prisklasse som jeg nøt tidligere.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Tja, der la Valentino også inn et godt ord for aktive og Sigberg før jeg rakk å lese hans innlegg.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Jeg ser at NAD har en modell som heter C 658 med en hel haug med innganger og funksjoner. Etter rask skumlesinh ser det ut til at den mangler Tidal-funksjonalitet, men ellers virker veldig fleksibel. Og på nettsiden til hifiklubben ser det ut til å være 4stk tilgjengelig på «outlet» til en levere pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
409
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Er man ikke så voldsom byttegal så driver jo @inselwind på med et diy prosjekt som er en slags aktiv 3-veis høyttaler, som snart står klar. Aner ikke pris på de, men når det kommer til ytelse per krone må man nok uansett inn på bruktmarkedet for å komme tett på ytelsen på de ift prisen på de. Tråden om de finnes under diy-segmentet av forumet, kalt Seas eclat.
I bunn og grunn trenger man vel bare en minidsp shd pre i tillegg (dsp/volumkontroll/streamer), de ligger av og til brukt på finn.no også. ;)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg ser at NAD har en modell som heter C 658 med en hel haug med innganger og funksjoner. Etter rask skumlesinh ser det ut til at den mangler Tidal-funksjonalitet, men ellers virker veldig fleksibel. Og på nettsiden til hifiklubben ser det ut til å være 4stk tilgjengelig på «outlet» til en levere pris.
Jeg hadde C658 før og Tidal var ikke noe problem. Bluesound (BluOS) er inkludert og Tidal funker smertefritt gjennom Bluesound.
 

Olavsen

Medlem
Ble medlem
23.02.2024
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Asker
Aktivt, aktivt , aktivt.
Hør på KEF LS60. Da får du mange penger igjen. Legg til suber fra Kef om du vil ha renere bass og bruke mer penger.
Klipsch The Nines pluss sub(er). Du trenger vel kilde med volumkomntroll til dem.
Ellers? Sigberg Audio. Du trenger da også kilde med volumkontroll. Og brukt opp alle pengene.
Spørsmål: Har du grammofonplater (CD-plater ripper du til f.eks en Eversolodings som kav være kilde med volumregulering) eller gir beng og abonnerer på Tidal (jeg tror Tidal er mest haifai av strømmetjenester for tiden).
Dirac er ikke så himla bra egentlig. Som Snickers er inne på er det litt pingpong. Mulig at mellomtone og diskant lider av 48 kHz fs, jeg vet ikke.
Likte de fra KEF utseende messig og ikke minst hva som skrives om de.
Ser system Audio er i samme prisklasse med sine 60.2 Silverback, noen kjennskap til de opp mot hverandre ?

2*6,5 subben til KEF var stilig og ikke minst muligheten til å utvide med noen snertne små bakhøyttalerne om det skulle bli ett behov ved filmtitting etterhvert
 

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2021
Innlegg
121
Antall liker
181
Sted
Haslum
Her er det valgets kval.
Å kjøpe brukt er ett godt tips, om du kan høre og prøve først, er enda bedre. Da f.eks fra noen forhandlere som tilbyr det, og evt. kjøpe nytt om du skulle falle for noe du liker.

Evt. begynne helt i det små om tid og tålmodighet tillater det.

Oppgraderingsspøkelset, eller suget etter å prøve noe nytt er en varselblinkende abstinens, som man man bør ta på alvor;)

Ellers ønsker jeg deg lykke til, håper du oppdaterer oss veien videre.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Likte de fra KEF utseende messig og ikke minst hva som skrives om de.
Ser system Audio er i samme prisklasse med sine 60.2 Silverback, noen kjennskap til de opp mot hverandre ?

2*6,5 subben til KEF var stilig og ikke minst muligheten til å utvide med noen snertne små bakhøyttalerne om det skulle bli ett behov ved filmtitting etterhvert
En kompis av meg hadde små aktive KEF LS50. Så bygde han seg suber til dem. Det fungerte på sett og vis fint, men det var to problemer. Det ene var at kapasiteten i høyttalerne var veldig definert av hvordan de fungerer når de spiller alene uten sub. Så selv om de fikk drahjelp i bassen og bassen var kuttet vekk fra selve høyttalerne så gikk de rett i klipping lenge før lyden hadde forlatt "skoeskenivå". Det andre var at han da heller ikke klarte å tune frem størrelse i lydbildet, for da gikk han enda raskere tom for kapasitet. Så alene er de høyttalerne kjempekjekke, men i kombinasjon med sub mister man liksom hele poenget IMO.

Dette vil potensielt være et tema for aktive høyttalere da disse har en definert maksimal effekt og ofte er begrenset med limiter. Her bør man se nøye på hva slags bruk høyttaleren er laget for.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
LS60 har en slik peak limiting som @Snickers-is nevner. Erin sin test går i dybden:

Output seems limited to about 96dB/1m (anechoic) for a single speaker. In my listening in my room at approximately 10 feet listening distance I found I was volume limited to 100-105dB (depending on source). This should be adequate for most but if you have a very large room with further seating distance than this you may find yourself wanting additional output. Or you may not. Use an SPL meter to determine your volume needs if this is a concern for you. You may find you don’t listen as loud as you think.

Hjemme hos meg ville nok de heftigste Mahler- og Brucknerfortissimoene blitt bremset, men de blir de av et par Quader også...
105 dB er drit høyt det altså, og jeg forstår meg ikke på folk som sitter lengre enn 3 m fra høyttalerne. LS60 er akustisk "små" og innbyr til å sitte mye nærmere med alle fordelene det gir.
 

Olavsen

Medlem
Ble medlem
23.02.2024
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Asker
LS60 har en slik peak limiting som @Snickers-is nevner. Erin sin test går i dybden:

Output seems limited to about 96dB/1m (anechoic) for a single speaker. In my listening in my room at approximately 10 feet listening distance I found I was volume limited to 100-105dB (depending on source). This should be adequate for most but if you have a very large room with further seating distance than this you may find yourself wanting additional output. Or you may not. Use an SPL meter to determine your volume needs if this is a concern for you. You may find you don’t listen as loud as you think.

Hjemme hos meg ville nok de heftigste Mahler- og Brucknerfortissimoene blitt bremset, men de blir de av et par Quader også...
105 dB er drit høyt det altså, og jeg forstår meg ikke på folk som sitter lengre enn 3 m fra høyttalerne. LS60 er akustisk "små" og innbyr til å sitte mye nærmere med alle fordelene det gir.
105db er HØYT ja, betydelig mer enn de fleste benytter til daglig. Jeg er mer opptatt av å god lyd enn høy lyd, mange år siden ungdomstiden her 😅 Soundgarden i Oslo har de inne så kan jo dra dit å lytte på de
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Jeg føler ikke en annen persons måling av SPL på musikk er særlig mye å støtte seg på. Det vil variere med utstyr, filtreringsmetode, type musikk osv.

For en tid tilbake fikk jeg anledning til å måle på L-Acoustic Kara. Den er oppgitt å gå til 55hz. Ved 90Hz målte jeg 112,25dB med 10,3% THD. Produsenten oppgir 142dB.
 

rolfrander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
75
Antall liker
96
Sted
Norge
Hvis du først ser på aktive kan du jo også vurdere Genelec og Neumann. Disse er designer for profesjonell bruk, og det synes, så de er kanskje ikke egnet i finstua, men det er jo smak og behag. Begge har modeller med romkorreksjon.

edit: Genelec i 7.1.4-oppsett hos Lindberg Lyd
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Foreslå klassiske komponenter Audiovector Arrete SR3 brukt til 67000 pluss en lekker forsterker fra Accuphase, Luxman eller Norma + en streamer fra Eversolo for resten av budsjettet.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Ja men MÅ ikke bruke så mye.
KEF ls60 som nevnes her er jo betydelig billigere enn det og har veldig gode skussmål
Den er oppskrytt, søk etter et par avantgarde zero 1 xd på Finn, spiller ringer rundt dem. Eller se på noe fra genelec
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
tja noe stort værre sted enn å starte hifireisen enn horn skal man lete lenge etter
Ellers er mitt råd å høre minst 2 ulike par høyttaler hjemme samtidig,
Mye av det som folk lirer av seg av anbefalinger her inne ( generelt asså) er skikkelig dritthøyttalere, ikke stol på noen...
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Dirac er ikke så himla bra egentlig. Som Snickers er inne på er det litt pingpong. Mulig at mellomtone og diskant lider av 48 kHz fs, jeg vet ikke.
MiniDSP gjør jo det samme, ad/da konvertering for digitale delefiltre og det samme gjør alle mixere i studio.. Merker ikke noe negativt på mellomtone eller diskant hverken på M33 eller Lyngdorf. Med Dirac så kan man også velge hvilken frekvens Dirac skal kjøre rombehandling, man trenger ikke å kjøre full-frekvens og heller ikke helt nederst heller for den del eller å kjøre den aktiv i det hele tatt. M33 har også digitalt delefilter med crossover imot sub. Tuningen i Dirac er det som gjør den bra, enkelt å prøve og enkelt og sette seg inn i og enkelt å skru av og på for å sammenligne direkte onthefly med og uten og flere forskjellige filtre.
Audiosciencereview har også målinger på M33, med tanke på alt man får integrert i en boks så er den ikke akkurat dårlig på målingene der. Starter man med flere bokser så går jo gjerne forvrengning etc. Opp og gir ikke nødvendigvis en bedre total selv om man har en effektforsterker som måler bedre, med en verre pre/streamer/DAC/aktivt delefilter og whatnot.

Ikke alle er interessert i et overkomplisert anlegg med fullt av bokser heller.. M33 er ganske enkelt en boks som bare gjør alt og bare fungerer, her blir den ihvertfall stående.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg var upresis. Det jeg burde ha skrevet er at Dirac (og nå håper jeg virkelig at jeg husker riktig) gjør kalkylene ved 48 kHz. Uten Dirac regner min MiniDSP Flex Eight ved 96 kHz.

Alt dette sagt er anlegget mitt kraftig vektet mot lyden heller enn elektronikkprisen eller hva som står trykket på DAC-chippen.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Jeg var upresis. Det jeg burde ha skrevet er at Dirac (og nå håper jeg virkelig at jeg husker riktig) gjør kalkylene ved 48 kHz. Uten Dirac regner min MiniDSP Flex Eight ved 96 kHz.
Akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Det er ikke nødvendig å gjøre korreksjon over 24kHz. Det har ikke andre konsekvenser enn at ingen ting endres over 24kHz. Selv et multi rate filter med 1kHz Fs har en øvre grense på 500Hz, men man hører ikke at det skjer noe spesielt som følge av grensefrekvensen. Det viktigste er da at man ikke prøver å få det til å gjøre noe det ikke kan, for da er ikke informasjonen lenger intakt og man har ikke kontroll på hva som skjer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg var upresis. Det jeg burde ha skrevet er at Dirac (og nå håper jeg virkelig at jeg husker riktig) gjør kalkylene ved 48 kHz. Uten Dirac regner min MiniDSP Flex Eight ved 96 kHz.

Alt dette sagt er anlegget mitt kraftig vektet mot lyden heller enn elektronikkprisen eller hva som står trykket på DAC-chippen.
Det stemmer på Input sample frekvens ja med 32 bit, M33 har 24 bit 192KHz som er veldig vanlig på DAC.
Dirac behandler signalet på 48KHz, det gjør den også på din flex om man kjøper lisens og trykker på enable, og alle andre enheter.
Men 44,1KHz er uansett det mest vanlige på PCM og CD, da har man fortsatt noe overhead til DSPn. 20KHz×2 holder i realiteten til en perfekt analog og digital konvertering, med 44,1KHz som er standardisert så har man litt overhead for å få en ren 20KHz sinus analogt.

Men igjen, på Dirac så kan man gå inn og si at det er kun imellom 50Hz og 80Hz at Dirac skal behandle og deretter kan man justere på frekvensresponsen innenfor den frekvensen om man ikke er fornøyd med targets.. Fleksibiliteten på Dirac er veldig fin, og gjør at jeg synes den fungerer veldig bra.

Edit: TS skrev at han har havnet på M33 i første post, men at Hegel hørtes bedre ut og det var de to valgene han har vært på. I realiteten så har M33 en bedre forvrengning enn Hegel, men frekvens respons er jo som kjent foran forvrengning på de aller flestes ører så derfor er det faktisk mange som foretrekker Hegel foran Nad. Frekvens respons kan man endre på f.eks: med Dirac, men forvrengningen er det vanskelig å forbedre på noen som helst måte.
 
Sist redigert:

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.074
Antall liker
3.512
Torget vurderinger
8
Det er veldig forskjellig hva som menes er god lyd og gode råd.
Jeg tenker den beste investeringen hadde vært å tatt seg en dag på Oslo Hifi Show. Da kan trådstarter kanskje få en formening hva som faller i smak for ham.
mvh
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.387
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Enig! Hør på, bia! Slike generelle hjelp meg tråder er direkte meningsløse. Mange kjepphester, mange gode hensikter i en salig saus, og ender som oftest opp med kun å forvirre trådstarter.
 

Olavsen

Medlem
Ble medlem
23.02.2024
Innlegg
17
Antall liker
14
Sted
Asker
Enig! Hør på, bia! Slike generelle hjelp meg tråder er direkte meningsløse. Mange kjepphester, mange gode hensikter i en salig saus, og ender som oftest opp med kun å forvirre trådstarter.
Liker å lese meg opp jeg så alt er velkommen

første test tur blir til Soundgarden i Oslo, lytte på både KEF ls60 og Systemaudio 60.2 silverback på samme besøk.
Videre har de også B&W 702 med M33 på demo i drammen, helt annet oppsett enn de første men har ikke dårlig tid så jeg tar heller noen ekstra lytte turer rundt om.
Hva som blir neste der igjen vet jeg ikke, må bare begynne en plass
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Lurt å ta en runde innom diverse forhandlere. Ta med Sigberg i samme åndedrag. Så kan du søke råd her når du har hørt litt forskjellig. Da får du trolig noen verdifulle og noen verdiløse råd.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Stereofil og Duet er også to steder det kan være greit å stikke innom, i tillegg til de andre som er nevnt.
De fleste har mye i forskjellige prisklasser, så får man bare se hva som passer både øret, stue og lommebok.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
Topp Bunn