"Nye" AvForum!

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
591
Antall liker
497
Torget vurderinger
4
Hva skjer med avforum? Mitt siste innlegg der på min DIY tråd var for 1.5 måned siden, ennå så ligger den som åttende siste tråd som er oppdatert. På Hifisentralen telte jeg 110 nyoppdaterte tråder på samme tidsrom i DIY avdelingen

Hvorfor holder de dette forum åpent? er det i respekt for de, kanskje, ti aktive brukerne.
Tja, si det. Forumet er ganske så dødt i forhold til før. Den siste omleggingen var en heller dårlig suksess. Ikke ser det pent ut heller, men desverre så er det vel det eneste avforumet i Norge. :-\
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Avforum er dødt for meg,synd egentlig for jeg likte det. Var utfyllende for HFS med masse hjemmekino stoff der og hifi her.
Nå er det hi-fi for alle penga så savnet er ikke stort.Har prøvd og legge inn innput der om hvor dårlig det er blitt,men "prater" for døve ører :(

O
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Litt forskjell i teknisk soliditet når Høvdingen her kan ligge rett ut et par ukers tid uten at noen egentlig merker det - da tenker jeg på det rent tekniske ved forumet. Her virker stort sett alt som det skal hele tiden, også etter større oppgraderinger. Kudos til Høvdingen (og eventuellt co - jeg vet ikke hvem andre som eventuelt er involverte i den tekniske siden).
Jeg jobber sammen med en programmerings-partner, og vi brukte ett år på de nye sidene. De ble alpha og beta-testet i 3 mnd, og selv om alt fungerte bra under testingen, så er jeg selv overrasket over hvor smertefritt denne oppgraderingen gikk. Det vi slet mest med var den nye annonse-visningen på Torget, men til slutt så fikk vi det til. Det er nok noen eldre browsere som sliter litt med det "nye" Torget, og derav beholdt vi også den gamle visningen.

Vi har forøvrig laget en ny tjeneste/modul til som ikke er lansert ennå, og pga. mitt fravær så har ikke den blitt lansert ennå, men det kommer jeg tilbake til snart. Jeg snakker ikke da om støttemedlemskap, men en egen side med en egen tjeneste.
 
D

Danke

Gjest
AVforum nede i går og idag. Nede i julen, skulle jo gjerne ønsket folk God jul da, men men.

Lurer litt på om det stopper seg selv, reklame og sånt forsvinner vel med brukerne?

Uansett ønsker jeg alle folk på AVforum god jul her på Hifisentralen. Jeg vet lederne har sitt å slite med, maken til trøblete oppgradering finnes vel ikke..

Alt skulle jo bli så bra, men det gikk ikke helt sånn.. Var ikke så ille smart å ansette folk i India da skjønte jeg, er vel bedre å la kjentfolk ordne opp.... De som sliter der nå er flinke da, men for få. Nedetid over jul er skandale...
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
^
Jeg syntes du holder en framifrå tone!
Det er ikke lett for avforums eier(e) å se at nærmest et livsverk smuldre opp mellom ens hender - slikt kan råke enhver!
Fint å lese ditt innlegg.

G
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Synd med AV-forum, jeg var litt aktiv der før når surround var "det store". Men jeg lurer av og til på om folk ofte "konverterer" til stereo/hifi etter å ha holdt på med flerkanal en stund. Slik var det i alle fall med meg, og da er veien kort til hifisentralen... Man starter med effekt og oppgradering av frontene, så er man i gang....??? Bare noe som slår meg dette, en hypotese..
 
D

Danke

Gjest
Jeg sier som Ole Brum, ja takk begge deler. Har dröm om eget kinorom engang og mer dedikert stereo, men jeg synes effekt og hjemmekino med bra front og senter er bra kompromiss. Rock og basstung musikk og konsertblurays er kult med flerkanaler og sub, kritisk lytting feks vokalbasert, akustisk eller klassisk må det stereo til..


Ellers har jeg inntrykket at sentralen har litt eldre folk med endel dyrere stereo oppsett, AVforum har litt yngre medlemmer, men det er endel investeringer der også i Kinorom, effekt og tv/projektor. -synes de utfyller hverandre bra og vi trenger begge forum av dette slaget i Norge.

AVforum hadde sine glansdager i sin tid, med masse interessante bildetråder, bruktmarked og gode tips som jeg selv fant veldig gode, og hjalp meg til å velge utstyr som var topp for sin pris.

Det spörs jo om AVforumet kommer tilbake til et sånt nivå, de sier det skal gå men det tar jo sin tid da.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Ved AVforum sin omlegging fikk hele hobbyen min en liten knekk. Etter noen år med grei byttesyke i budsjettklassen var det morsomt at vi var en "gjeng" med brukere som alle byttet litt og delte erfaringer. De aller fleste forsvant bort ved omleggingen, kun et fåtall har blitt med over på HFS. Det er sant som sies at AVF hadde nok en del mer yngre fokus, man kunne ha ganske rimelige ting og fortsatt får cred og heftige diskusjoner utav det, folk var åpne for det meste, nye og erfarne brukere diskuterte godt i samme trådene. Her på,HFS er det en hardere nøtt med mye eldre folk ser jeg, vanskelig og få innpass så mye foregår for min del på PM. AVF tror jeg desverre aldri gjenoppstår fra de døde, og jeg selv kommer aldri til å være like entusiastisk og dele så mye som i AVF dagene. Evig trist !
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel ingenting i veien for å skape et slikt miljø her? Det er egen avdeling for hjemmekino og mange her inne som også har interesse for bilde og surround. Flere som ha betydelig kunnskap. Det mangler bare større deltakelse og aktivitet.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Det bør absolutt være mulig å få gode diskusjoner og et miljø rund AV her på sentralen. I mitt innlegg noe tidligere tok jeg ikke med at selv om mitt hovedfokus nå ligger på HiFi, er stereo'n fremdelen integrert i et surroundoppsett - og slik vil det fortsette å være!

Men nu er det snart ribbe - God jul folkens!:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ved AVforum sin omlegging fikk hele hobbyen min en liten knekk. Etter noen år med grei byttesyke i budsjettklassen var det morsomt at vi var en "gjeng" med brukere som alle byttet litt og delte erfaringer. De aller fleste forsvant bort ved omleggingen, kun et fåtall har blitt med over på HFS. Det er sant som sies at AVF hadde nok en del mer yngre fokus, man kunne ha ganske rimelige ting og fortsatt får cred og heftige diskusjoner utav det, folk var åpne for det meste, nye og erfarne brukere diskuterte godt i samme trådene. Her på,HFS er det en hardere nøtt med mye eldre folk ser jeg, vanskelig og få innpass så mye foregår for min del på PM. AVF tror jeg desverre aldri gjenoppstår fra de døde, og jeg selv kommer aldri til å være like entusiastisk og dele så mye som i AVF dagene. Evig trist !
Det er vel bare å starte noen diskusjoner om aktuelle temaer, det. HFS er hva de som skriver her inne gjør det til. Det hadde vært flott med litt mer aktivitet på AV-seksjonen av forumet, og om det tiltrekker noen yngre deltagere er det enda flottere. Vi gamle grinebiterne er ikke så farlige som vi kan se ut til. (Som Per Egil Hegge skrev om seg selv og Arne Strand: To gamle gubber med stabilt humør - alltid sure.)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
Enig, savner mer fart i AV-delen av HFS. Tror også (dessverre) at AVforum ikke kommer tilbake. Mulig hjemmekino var mer inspirerende i pionertida med allverdens tråder om alt mulig. Man diskuterte pioneers nyeste generasjon plasma på kilometervis og krigen mellom HDDVD og bluray fikk også opp tempen husker jeg. Nivået på den tekniske siden av ting var/er veldig høyt på hjemmekino på AVforum og foreløpig når ikke HFS opp i det hele tatt. Til det trengs det at ringrevene fra AVforum etablerer seg fast på HFS.
 
D

Danke

Gjest
Er mer av respekt at jeg ikke melder så mye på sentralen. Det er ofte eldre mennesker med dyrere anlegg og lengre erfaring, dessuten er sentralen veldig intern da, ikke noe vondt ment. Virker som om folk kjenner hverandre godt her.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Nytt friskt blod må alltid være velkomment i denne hobbyen, enten det er tokanals traust stereo eller avanserte multikanals lyd- og bilde oppsett. Vi gamle hifisløfokker har MYE å lære av kinofolket, særlig dette med å gutse mht. rom, innredning og gjennomførte installasjoner!! Har sagt det flere ganger før og gjentar det til det kjedsommelige, fordi nøkkelen til virkelig engasjerende lyd ligger gjerne i rom/høyttalerutførelse. I kinosammenheng er dette nesten et absolutt krav, men ikke så påaktet innen stereo. Er selvsagt klar over at ikke alle som driver med hifi har slike muligheter, men slik er jo bare livet da.

Vi gamle må bli flinkere til å oppmuntre og å dele, bedre på å skjule våre elitistiske besserwissertendenser så de ikke skremmer fugger'n, som det heter :cool:
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Nytt friskt blod må alltid være velkomment i denne hobbyen, enten det er tokanals traust stereo eller avanserte multikanals lyd- og bilde oppsett. Vi gamle hifisløfokker har MYE å lære av kinofolket, særlig dette med å gutse mht. rom, innredning og gjennomførte installasjoner!! Har sagt det flere ganger før og gjentar det til det kjedsommelige, fordi nøkkelen til virkelig engasjerende lyd ligger gjerne i rom/høyttalerutførelse. I kinosammenheng er dette nesten et absolutt krav, men ikke så påaktet innen stereo. Er selvsagt klar over at ikke alle som driver med hifi har slike muligheter, men slik er jo bare livet da.

Vi gamle må bli flinkere til å oppmuntre og å dele, bedre på å skjule våre elitistiske besserwissertendenser så de ikke skremmer fugger'n, som det heter :cool:
Godt sakt Sluket :)

O
 
I

Intrepid-AV

Gjest
Tillatter meg som bransjeaktør å kommentere det forumet: AVforum er eid og drevet av AVshop, og det er ikke uvanlig at administratorer gir direkte kjøpsråd i forhold til produkter avshop fører og vi har dessverre sett flere tilfeller der administratorer sletter innlegg som favoriserer andre bransjeaktører, eller faktisk også direkte skriver nedsettende om andre bransjeaktørers produkter.

Det hadde vært flott med et bedre, og mer nøytralt forum for surround/video. Det er naturligvis muligheter her inne, eller f.eks. det som Watt har dratt i gang (Forum - Hjemmekino.no), men da må folk begynne å ta det i bruk også.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er helt riktig hva Intrepid-AV skriver. Kjenner til flere historier der bransjeaktører på AVforum har blitt fullstendig kneplet fordi de har blitt sett som konkurrenter. Til tross for at det ikke fremkom som noe direkte reklame, men det ble det alikevel sensurert og fjernet. Flere aktører har derfor boikottet Avforum fullstendig.

Dette bør folk som aktive der være klar over. Det er ikke et nøytralt forum, men fungerer i tillegg som en reklamekanal for Avshop og hvor andre aktører ikke har samme frie spillerom. Ønsker brukerne det?
 
U

Utgatt11378

Gjest
....så da er det vel AVshop-forum som egentlig er riktig :p
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Det er helt riktig hva Intrepid-AV skriver. Kjenner til flere historier der bransjeaktører på AVforum har blitt fullstendig kneplet fordi de har blitt sett som konkurrenter. Til tross for at det ikke fremkom som noe direkte reklame, men det ble det alikevel sensurert og fjernet. Flere aktører har derfor boikottet Avforum fullstendig.

Dette bør folk som aktive der være klar over. Det er ikke et nøytralt forum, men fungerer i tillegg som en reklamekanal for Avshop og hvor andre aktører ikke har samme frie spillerom. Ønsker brukerne det?
Ja, men dette er vel ikke noe nytt? Jeg var selv aktiv her på hifisentralen (eller gamle Audio) tidlig på 2000-tallet, men gikk over til avforum i 2004 (?), og skrev noen tusen innlegg der. Alle vi som var aktive der, så jo lett de sterke bindingene til avshop.

Men i dag er vel dette kun en teoretisk problemstilling: avforum.no er tilnærmet dødt, og alt det rotet de har stelt i stand gjør at jeg levner de liten sjanse til å overleve. Når man ser hvor greit "høvdingen" har klart transformasjonen her på hifisentralen, så fremstår det som en gåte for meg at de skuslet bort alle mulighetene med avforum og over 70 000 brukere. Grådigheten ble trolig for stor; Eierne ville gjøre avforum til et internasjonalt forum, men endte i stedet opp med å skremme bort alle norske brukere gjennom en elendig layout.

Så ja, kanskje noen her på forumet kan opprette et nytt, nøytralt forum for LYD og Bilde (og hjemmekino) i det litt billigere segmentet - og med lavere inngangsterskel?
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Det er helt riktig hva Intrepid-AV skriver. Kjenner til flere historier der bransjeaktører på AVforum har blitt fullstendig kneplet fordi de har blitt sett som konkurrenter. Til tross for at det ikke fremkom som noe direkte reklame, men det ble det alikevel sensurert og fjernet. Flere aktører har derfor boikottet Avforum fullstendig.

Dette bør folk som aktive der være klar over. Det er ikke et nøytralt forum, men fungerer i tillegg som en reklamekanal for Avshop og hvor andre aktører ikke har samme frie spillerom. Ønsker brukerne det?
Du har som deltaker og bransjeaktør et viktig poeng, orso. AVForum er som du sier ikke så nøytralt akkurat, selv om det muligens har vært bedre i perioder. Jeg tror for egen del at hvis det ikke hadde vært for AVShop, så hadde det ikke vært noe AVForum. Og hvis Lygren og Co vil ha det slik så er det det samme for meg, bare vi har et forum som er brukandes for oss, som bare blogger. Det har det ikke vært de siste ukene, med nedetid hver natt.

Nå det er sagt så har forumet vært greit for oss (uten bransjetilknytning). Jeg har i hvertfall ikke følt et kjøpepress fra AVShop, og skriver hva jeg vil om andre produkter hvis det passer meg. Forumet har over flere år hatt en fin blanding unge og eldre folk, og for oss som liker hjemmekino har det vært helt unikt. Den biten mangler det litt på her (selv om det er utrolig mange fine byggetråder her også, dog med mer stereostoff).

Nå er de fleste gamle traverne borte fra AVForum. Noen få holder enda stand, men nytt stoff blir for det meste skrevet av yngre folk. Dette er nå i hvertfall slik jeg ser det, på de sidene jeg er inne på. Desverre er den sørgelige situasjonen skapt av forumeierne (Lygren og Co), som ikke har tatt nok hensyn til brukerne ved omleggingen. Det er ikke måte på for en hengemyr de har rotet seg ut i.

Høvdingen og de som driver her har sett viktigheten i å holde forumet åpent under omlegging, og mange har noe å lære av driften her inne. Selv om ting av og til har gått tregt her også, er tilbakemelding og oppfølging svært bra. Jeg har brukt mye tid her inne det siste året, selv om jeg ikke har vært så aktiv. Men svært mye gode tips har blitt plukket opp. Det lover svært bra for egen del, og jeg kan godt tenke meg en egen anleggstråd etter hvert. Så får vi se om AVForum klarer seg over kneika. Det ser ikke lovende ut nå, med så mye nedetid, rot og dårlige løsninger på torget, desverre.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når det gjelder sensureringen på avforum så har den variert mye slik jeg har opplevd det. Det var en periode det var rene gestapo virksomheten. Alt som kunne være konkurranse ble effektivt luket vekk. Med e-post varslingen så jeg flere av disse innleggen før de ble fjernet, og det var helt uforståelig for meg at det skjedde da det overhodet ikke var noe som kan kalles reklame. Jeg var ikke aktør på den tiden, men det provoserte meg. Hvorfor? Fordi at slikt er med på å ødelegge et forum og bredden i diskusjoner. Flere klaget på det og sensureringen roet seg noe ned. De har en balansegang der hvor man på ene siden må vise hensyn til brukerne og på andre siden ønsker å skjerme sine kommersielle interesser.

For min del mener jeg at et kombinasjonen av forum og aktørvirksomhet slik avforum driver er en svært uheldig blanding. Et forum bør IMO være fritt og åpent. Det er helt klart best for brukerne, for å sørge for gode diskusjoner og utvekslinger. Når folk ikke lenger kan si sin mening eller nevne et annet produkt eller butikk/tjeneste, så fungerer ikke et forum slik det bør gjøre lenger.
Dette mener jeg uavhengig av å være bransjeaktør, selv om sikkert flere vil stille spørsmål ved det.

Høvdingen på sentralen er selv aktør som de fleste vet, men han har aldri brukt dette forumet på denne måten og det er virkelig forbilledlig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så ja, kanskje noen her på forumet kan opprette et nytt, nøytralt forum for LYD og Bilde (og hjemmekino) i det litt billigere segmentet - og med lavere inngangsterskel?
Det er mye arbeid å starte et forum. Jeg tenker det beste er å bruke enten sentralen eller Hjemmekino.no

Hjemmekino var forøvrig en liten konkurrent til avforum for en god del år siden. Avforum slettet alt av linker til Hjemmekino, mens Hjemmekino gjorde aldri det med linker til avforum. Det gjorde at jeg for min del holdt meg på Hjemmekino alene en god stund og hadde blant annet en anleggstråd gående der i noen år, men aktiviteten tok seg dessverre aldri opp og jeg gled gradvis mer over til avforum og Hifisentralen. Rune som sto bak Hjemmekino mente et forum skulle være helt fritt og hadde helt andre tanker enn Lygren. Avforum prøvde dessuten å kjøpe opp Hjemmekino for å fjerne seg meg en konkurrent.

Da Hjemmekino inngikk samarbeid med Watt (het Hjemmekino da) så trodde jeg forumet skulle ta seg opp med mer aktivitet ifra skribentene. Men til min skuffelse forble flere av skribentene mer aktive på avforum, noe jeg syntes var merkelig.

Uansett så er både surround avdeling på sentralen og Hjemmekino gode alternativer. Et forum er helt avhengig av aktivitet og blir ikke bedre enn hva brukerne gjør det til. Det er plass til både billig segment så vel som dyrere. Jeg for min del er ingen snobb og syntes rimelige surround receivere i grunnen er veldig bra. Ofte lavere forvrengning i slikt utstyr enn dyr hifi. ;)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det aller beste (for brukerne) er nok å prøve å få opp aktiviteten på surround avdelingen her på sentralen - dette vil igjen kanskje øke antall støttemedlemmer her, noe som sikkert er ønskelig for høvdingen (og brukerne).

Avforum har virkelig kjørt seg i grøften, og desverre virker evnen til å komme opp igjen ikke til stedet - kanskje pga viljens manglende nøytralitet.

Ironisk nok var det stor stå-hei på avforum når l&b kjøpte opp bladet hjemmekino for å kvitte seg med konkurrent - når avforum tydeligvis gjorde det samme på nettet. Dette var ikke jeg klar over. Husker dog at tråder som handlet om bladet ble slettet, i motsetning til her hvor vi hadde "fidelity" tråder etter hvert nummer.
 
T

Tittentei

Gjest
Det som beskrives her er avveining mellom kortsiktig og langsiktig tenkning. Ved å sensurere vekk alternative produkter og moderere informasjonsflyt i forsøk på å lede pengestrømmene sin vei, så oppnår man kortsiktig økonomisk vinning, men når det blir klart for alle at dette har skjedd systematisk, så mister folk tilliten og går andre steder. I dette tilfellet mister man både omsetning i nettbutikken og potensielt kunnskapsrike folk som vil bruke tid på communitiet.

Sensurering i den formen orso skriver om begås overlagt og er av strategisk art. Sannsynligvis var den eneste grunnen til at praksisen opphørte protestene, med andre ord ikke av eget valg fundert på solid og åpenbar etikk.

Når man har personer som gjør slik én gang, så kan man banne på at dette mest sannsynlig er opportunister som hele tiden spekulerer i og vurderer hvor mye de kan slippe unna med for å optimalisere kortsiktig vinning.

Kun i lys av det orso skriver, så vil jeg påstå at AVForum var korrupt pga grådighet, og grådigheten ble deres undergang. Dette bør egentlig feires. Videre bør de av dere som har kontakt med hverandre utenfor AVF enes om annen platform, f.eks. denne.
 
D

Danke

Gjest
Her i Sverige har vi Min Hembio som er helt suverent, så dersom du forstår svensk og er intressert i lyd og bilde, så er det verdt en titt....
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
....Så ja, kanskje noen her på forumet kan opprette et nytt, nøytralt forum for LYD og Bilde (og hjemmekino) i det litt billigere segmentet - og med lavere inngangsterskel?
Hifisentralen har hatt en veldig positiv utvikling, og det ser ut som dette forumet er kapabelt til den betydelige økningen innen flerkanals lyd.......
Høvdingen og staben har vist at oppgraderinger og implementeringer funker når det gjøres en SKIKKELIG jobb.....takk til dere.

De fora innen Lyd & Bilde som tydelig bærer preg av "tomgangs-aktivitet" har vel egentlig bare seg selv å takke...?!
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Jeg savner "gamle" AV-forum. Syntes det var en veldig fin og god tone der, men nå har jeg aldri vært innom noen tråder med litt temperatur (engasjement :rolleyes:) på forumet. Til mitt bruk var AV-forumet veldig fint, lodde stemningen blant folk om diverse rimelige Hi-Fi/Kino-løsninger og lese om folk som hadde kjøpt nytt utstyr og altid fikk den beste lyden de noengang hadde hørt ;)

Nå med "nedleggelsen" av AV-forum har dessverre min AV-interesse dabbet en hel del av.

Jeg bruker en del tid på Sentralen, men det er for å få stereo-stimuli. Nå som jeg har kjøpt et anlegg som skal vare en hel del år, til jeg har fått bygget opp kapital så kan jeg ikke lese så mye om stereo, det blir for mye fristelser...:p

AV-forumet var mer uformelt, hadde en hyggeligere tone enn her.
Jeg er ikke så engasjert i hva andre skal mene at jeg orker å kjøre lange diskusjoner om ting og tang for å endre hva folk skal mene.

Når det er sagt så er Sentralen et veldig godt forum, missforstå meg riktig.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hjemmekionodelen på dette forumet er nesten blank, så her er det mulighet til å forme den i den retning man ønsker. Men hvis alle tenker som deg blir det ikke mye liv.

Synes dette forumet har en meget hyggelig tone. Man må bare vite hvilke tråder man skal styre unna. :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
Her i Sverige har vi Min Hembio som er helt suverent, så dersom du forstår svensk og er intressert i lyd og bilde, så er det verdt en titt....
Etter at AVforum 'døde' har jeg vært mye innom MinHembio. Trivelig sted å være! Folk er hyggelige og "lugna" med en positiv og hjelpsom omgangstone. Det går helt greit å skrive på norsk og det finnes utrolig mange tråder om det meste. I tillegg er designet på MinHembio det lekreste av alle! Og søkefunksjonen er uovertruffen, det er bare å begynne å skrive det du søker etter så popper det opp både tråder, bilder, prisjakt og alt hva hjertet begjærer. Anbefales som et supplement til HFS!
 
D

Danke

Gjest
Tragisk hvor få medlemmer som er på AVforum for tiden. Hvor lenge kan det vare mon tro. Selvom forum for det meste virker nå, så har de jo tapt masse medlemmer..
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg er en av dem som regner meg som fast inventar på AVforum. Et fantastisk forum med masse spennende prosjekter og mennesker, hvor jeg også har et visst nettverk som jeg møter jevnlig. Men så falt det plutselig sammen. Midt i en svært interessant diskusjon for min del. Men, men. Water under the bridge.

Min innfallsvinkel i "hjemme-lyd" er hjemmekino, basert på min bakgrunn fra PA og studio (her på HFS har jeg faktisk lov å si det). Jeg har lenge vært på sidelinjen i HFS fordi jeg ikke finner helt roen i high-end. Mitt (stigmatiske) inntrykk var at man måtte ha anlegg i 100k området og kabler fra Nordost for å passe brukerprofilen på HFS. Men med litt nærmere øyesyn så var det mer "jordnære" ting som diskutere også. I et dødt øyeblikk på AVForum så fikk jeg opprettet en konto her og mitt førsteinntrykk av brukergrensensittet her med avforum i minne var "åhh. deilig. endelig".

Poenget mitt er, at jeg skulle gjerne ønske å få liv i AVForum igjen, og at jeg foreløpig fortsetter å gi mitt bidrag der. Men jeg bruker mer og mer tid i dette forumet, rett og slett fordi det er her det er folk. Men dersom HFS skal få en velfungerende AV-avdeling, tror jeg at det må kunne foregå uten at alle diskusjoner ender ut i kabeldiskusjoner, for der tror jeg high-end og AV står langt fra hverandre.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Poenget mitt er, at jeg skulle gjerne ønske å få liv i AVForum igjen, og at jeg foreløpig fortsetter å gi mitt bidrag der. Men jeg bruker mer og mer tid i dette forumet, rett og slett fordi det er her det er folk. Men dersom HFS skal få en velfungerende AV-avdeling, tror jeg at det må kunne foregå uten at alle diskusjoner ender ut i kabeldiskusjoner, for der tror jeg high-end og AV står langt fra hverandre.
Ble litt nysgjerrig på dette utsagnet da jeg ikke har opplevd det så mye i AV-avdelingen, men jeg er sjelden der og det er lenge siden. Så jeg tok en kikk og klikket meg inn på noen tråder og scrollet til slutten for å se hvordan det utartet seg.
Jeg fant ingen som endte i kabeldiskusjon. Når du sier alle skjønner jeg jo det ikke menes alle, men antar det menes en solid andel.
Opplever du at "alle" tråder i AV-avdelingen ender i kabelkrangling?
Hvilke tråder sikter du til?

For meg ser det mer ut til at aktiviten rett og slett bare er lav. Trolig grunnet begrenset interesse.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
logget meg inn.. var jo min hifi som var veien der for meg.. fant ikke hifipresentasjonen min der? var vel bortimot en 400 bilder jeg hadde lagt ut.. mange tilbakemeldinger osv.. borte liksom..slettet... var jo litt pøø og legge inn alle disse bildene da...men men.. nye sider..nye tider.. tror det forsvant mye "tid" folk hadde lagt ned på de sidene der... ikke mye respekt fra driverne av avforum der synes jeg...litt streng kansje...men har heller ikke satt meg inn i hva som gikk galt under "flytteprossesen" der...Blir nok bra de nye sidene også.......etterhvert..

Sense..
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Ble litt nysgjerrig på dette utsagnet da jeg ikke har opplevd det så mye i AV-avdelingen, men jeg er sjelden der og det er lenge siden. Så jeg tok en kikk og klikket meg inn på noen tråder og scrollet til slutten for å se hvordan det utartet seg.
Jeg fant ingen som endte i kabeldiskusjon. Når du sier alle skjønner jeg jo det ikke menes alle, men antar det menes en solid andel.
Opplever du at "alle" tråder i AV-avdelingen ender i kabelkrangling?
Hvilke tråder sikter du til?

For meg ser det mer ut til at aktiviten rett og slett bare er lav. Trolig grunnet begrenset interesse.
Det var ment som en generell (ydmyk) kommentar, ikke en observasjon. Dersom dette ikke skjer i AV-avdelingen av HFS, så er det kjempemessig. Dette kan absolutt være fundamentert i min egen fordom, så vennligst ikke overtolk at jeg prøver å si at alle tråder ender i kabeldiskusjon. High-end, hjemmekino, (kino og PA) styrer etter litt ulike prinsipper. De har ulikt fokus, og de har ulike premisser. Og definitivt mye å lære av hverandre!

Og for syns skyld, 1000-innleggs kabeldiskusjoner har sin plass i forumet også, bare ikke når en ny stakkars bruker har et enkelt spørsmål "Har kjøpt anlegg XYZ. Hvilken HT kabel skal jeg ha?"
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er kjempebra at det kommer over folk fra AVforum, ikke fordi det er noen konkurranse mellom forumene eller slikt noe, men rett og slett fordi det trengs folk med erfaring og kompetanse på dette feltet på HFS. AV er en mye mer teknisk komplisert sak enn tokanals hifi på mange måter. Da tenker jeg først og fremst på den lydmessige delen, ikke så mye på bilde, selv om det selvsagt er fint om vi kan få tråder og temadiskusjoner rundt skjermer og projektorer også.

Der mye av veien til godlyden innen hifi går gjennom bytting av komponenter, kabler inkludert, er man på AV-siden mer fokusert på hvordan optimalisere lyden i det aktuelle antall kanaler ved å lære seg å bruke de komponentene man har. Hvilket ikke er så enkelt, det er utstrakte kalibrerings-og innstillingsmuligheter på dette utstyret. Målet er likevel det samme: Best mulig lyd på den musikken man spiller og de filmene man ser.

Kalibreringsmulighetene på dagens AV-utstyr medfører også et stort fokus på egenskaper ved rommet det hele står i og her tror jeg mange innen tradisjonell tokanals har mye å lære av kinogutta:)

Det vil alltids være gode argumenter for at det ene er bedre enn det andre innenfor denne hobbyen og veien til nirvana diskuteres heftig overalt. Jeg håper likevel at vi på Surround-delen av forumet (skulle vi kalle det kringlyd?) slipper å hele tiden bli minnet på at stereo er best (selv holder jeg en knapp på mono:)).

Åkkesom: filminteressen i familien er større enn ren lytting på musikk og far sjøl er ikke uenig i at dette er spennende. Det finnes massevis av konserter/operainnspillinger som også fortjener et god forsøk på flerkanalslyd. Har en stabel på et par hundre SACDer her som også skulle fått kjørt seg i fem kanaler.

Jeg vil derfor bare ønske alle nye fra andre fora velkommen til HFS! Jeg er sikker på at det blir både trivelig og lærerikt;)
 
D

Danke

Gjest
logget meg inn.. var jo min hifi som var veien der for meg.. fant ikke hifipresentasjonen min der? var vel bortimot en 400 bilder jeg hadde lagt ut.. mange tilbakemeldinger osv.. borte liksom..slettet... var jo litt pøø og legge inn alle disse bildene da...men men.. nye sider..nye tider.. tror det forsvant mye "tid" folk hadde lagt ned på de sidene der... ikke mye respekt fra driverne av avforum der synes jeg...litt streng kansje...men har heller ikke satt meg inn i hva som gikk galt under "flytteprossesen" der...Blir nok bra de nye sidene også.......etterhvert..

Sense..
Ja, de har mistet masse bilder, og meldinger fra min hifi og min hjemmekino. Liksom lagt alt på is og latt nye medlemmer legge ut bilder, glemt de gamle.

Det er flere som har lagt ut sine liv og byggeprojekter i hjemmekino over flere år etc, med bilder, tegninger, mål og bilder av komponenter. Når så alt dette slettes i en klönete oppgradering, som ved förste öyekast var en gigantisk nedgradering.

Derfor har AVforum mistet mesteparten av medlemmene, de tenkte ikke at folk ble forbannet pga sånne ting, men har et eller annet mål om å få det på plass igjen i framtid.

Jeg har mine tvil til at de klarer å spare tusenvis av bilder fra forrige versjon, det tar sin tid, iaf utrolig klönete gjort.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er ikke mye håp igjen nei.

HÅper det blir flere spennende byggetråder her på HFS etterhvert :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Løsner liksom ikke helt for AvForum. På en periode på litt over et døgn nå, har avforun 108 innlegg mens hifisentralen har 1354........... derav sikkert halvparten i kabelkrigen:rolleyes:
 
Topp Bunn