Nybegynner trenger tips ifm innkjøp av vinylsnurre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Du plotter inn 40 (i eksempelet ditt) :) Pass på at det er dynamic compliance.
    Nope.

    Se: https://www.audio-technica.com/en-us/vm740ml

    40 er statisk, 10 er dynamisk ved 100 hz. Og om jeg ikke husker feil så baserer formelen du henviser til dynamisk compliance målt ved 10hz.
    Nå tar jeg ikke dette på husken, så det må verifiseres, men mener du skal gange comp. målt ved 100hz ca med 2 for å få det tallet du skal bruke. Men som sagt, det tar jeg ikke helt på stående for.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    ^ Høyst trolig. Har noen slike selv også der x-ganger i ultralydvasker ikke har gitt bedring. Sjekk av rillene med USB-mikroskop viser tydelig slitasje.

    Er den platen svart, blank og fin i overflaten, eller er den (stedvis) mer gråaktig "spettet)?
    Har ikke studert den, kan sjekke ved anledning ;)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Nope.

    Se: https://www.audio-technica.com/en-us/vm740ml

    40 er statisk, 10 er dynamisk ved 100 hz. Og om jeg ikke husker feil så baserer formelen du henviser til dynamisk compliance målt ved 10hz.
    Nå tar jeg ikke dette på husken, så det må verifiseres, men mener du skal gange comp. målt ved 100hz ca med 2 for å få det tallet du skal bruke. Men som sagt, det tar jeg ikke helt på stående for.
    Om man bruker 10 som dynamisk, så får jeg ikke match, om jeg legger inn 20 (10x2) så blir det en match. Jeg får se om det er mulig å oppdrive en slik formel som du viser til på intranettet en eller annen plass(y)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du finner nok neppe en slik formel fordi det ikke er en direkte omregningsfaktor. 2 ulike målemetoder.
    Men - om man bruker 1,8 - 2,0 x så er man nær nok.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om man bruker 10 som dynamisk, så får jeg ikke match, om jeg legger inn 20 (10x2) så blir det en match. Jeg får se om det er mulig å oppdrive en slik formel som du viser til på intranettet en eller annen plass(y)

    Da jeg spurte dem om dette var svaret at Audio-Technica Europe selv bruker x1.7 internt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Pkt 3: Kjøp en god platebørste, eller helst en platevasker. Knotsi Disco 2 er et rimelig og ok alternativ å starte med.

    Når det gjelder platebørster er Audio-Technica AT6012Xa den suverent beste jeg har vært borti. Flerfoldige hestehoder foran alle kullfiber-børster og denslags jeg har brukt opp gjennom årene.

    Når det gjelder håndvask av plater er Audio-Technica AT6017 ditto effektiv. Den nærmer seg effektiviteten til en ordentlig platevasker. Er også å finne på eBay, men tydeligvis ikke akkurat nå. Om man bruker denne er det veldig greit å ha en AT6012a i tillegg som kun brukes til tørking.

    Jeg hadde en tidlig utgave av Knosti for lang tid tilbake og den er definitivt et godt alternativ så lenge man har relativt få plater. AT6017 er dog like effektiv til langt mindre penger.

    Når man har innhentet noen hundre plater er det imidlertid på tide å tenke på en ordentlig platevasker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørnar: Du veit aldri hva eldre skiver har vært ute for hos tidligere eiere, så HVIS du har raidet platebutikken, pass på stand, vask og de omnipresente forsiktighetsregler mht LPer. Fiks et standard vedlikeholdssett som består av:

    -Platebørste (Som Super Exstatic) Denne skal du ikke være for hard med- da trekker den inn karbonbusten, og den får du ikke ut i samme lengde.
    -Stiftbørste
    -Protractor
    -Plastlommer til LP
    -Platevasker, som en Pro-Ject VC-S---
    ;)
    www.elektroniskbureau.no

    Mht PD: Den knitringa kommer hovedsaklig av bildetrykket på skiva..det er forskjellig beskaffenhet på enkeltområdene på skiva:) Setup? Pass på nåletrykk, sporingsvinkel. Støyen ligger som oftest OPPE langs rilleveggene, og dersom disse to, samt protrakteringen og armbalansen stemmer..happy days.. Da ligger diamanten rett på sporet i rilla, og vil få med seg det den kan. Med minimalt knitter.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles Argon RIIA, eller har du fått Regaen?
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Fremdeles Argon RIIA, eller har du fått Regaen?
    Rega er på plass. Dog viste det seg at pinner på stikk på strømforsyning har fått seg en kilevink så jeg har bestilt ny. Selger var heldigvis grei å ha om å gjøre og dekket dette. Jeg har gjort en nødreparasjon så tester med den nå. Det låter mer detaljert og luftig, men kanskje en anelse slankere i bassen også. Jeg liker det sånn, så passer egentlig utmerket😉
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Slankere, eller kanskje mer kontrollert? ;)

    Uansett, grattis med flott spiller og godt resultat!
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Slankere, eller kanskje mer kontrollert? ;)

    Uansett, grattis med flott spiller og godt resultat!
    Var svak for denne spilleren fra starten av, så var greit å endelig få bestemt seg🙂Er jo som det ble sagt her vanskelig å vite når man ikke har kjennskap til det, så må vel bare begynne en plass. Men "glad" for budsjettsprekken. Tror den var nyttig med tanke på resultatet.
     
    Sist redigert:

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Technics o.l. kommer ikke i hus her...
    Ser jeg har vært ganske bastant tidligere i tråden🤣, men har nå fått fruen litt mer med på en platespiller som nødvendigvis ikke er et møbel også (ala Pro-Ject, Rega osv). Mulig jeg kan få henne med på en Technics. Mitt spørsmål bli da om det vil være noen audiofile forskjeller på feks en
    SL-1210 MK7 og en SL-1500C, gitt at man utstyrer de med samme pickup? 1210 er jo i utgangspunktet en DJ spiller (jeg har brukt slike tidligere og de tåler jo alt mulig), mens 1500 er jo en spiller laget for "hjemmebruk". Prisen for de er ca den samme (1210 kommer riktignok uten PU, og 1500 med 2M red), så sånn sett er vel 1210 hakket dyrere. Skal man opp på feks SL-1210GR, så man vel enda ca 5000,- opp i pris + PU.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thetjomster: Du vil få samme signatur, men i forskjellig grad. Gå etter den dere helst vil ha, men disse har imo kun ett riktig pickupvalg- de skal ha Ortofon. Så avhenger det av hvor høyt dere vil gå i det danske hierarkiet. Nyere maskiner er ofte mer raffinerte lydmessig, og en DJ-maskin har nok levd et hardere liv, men så tåler de også mer..opp til et visst punkt. En ny 1500 VIL holde lenger enn en DJ-brukt 1210...
     
    Sist redigert:

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vinglet ganske mye hit og dit nå i denne tråden. Får håpe jeg kan avslutte kapittelet snart, med både meg selv og resten av husstanden fornøyde. Har sendt et par mailer til diverse aktører, så får vi se hva det ender opp med.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Endte opp med en 1200gr etter litt famling i blinde. var å luktet på spillere i 50k klassen ned til 5k klassen. jo, tja, kanskje ikke det mest spennende designet men gud bedre for en arbeidshest. bare å snurre plate etter plate i et nå bekymringsfritt vinyl liv :D Anbefales! ligger for så vidt en 1210 "brukt" på finn nå i uåpnet eske til noen lapper billigere.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Det er vel en SL-1500C som ligger på finn? Har kikket på denne, men det er langt fra Trondheim til Ås, og jeg betaler ikke kr 9000,- til noen som annonserer på finn uten en gang å bruke navnet sitt i annonsen om jeg ikke kan treffe de face to face:oops: Hadde det vært en verifisert bruker med gode tilbakemeldinger, så hadde jeg kanskje vurdert annerledes.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    nei ikke den, men ser den jeg tenkte på er slettet å vekk. gikk nok fort :)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Har sett folk erfarer det med Rega, ja. Virker som det kanskje ikke er et like stort problem med Pro-Ject.
    Jeg hadde store utfordringer med at min Pro-Ject Debut Carbon Espirit plukket opp mye støy fra tv-benk.
    Etter det har jeg hatt Rega P8 og Linn LP12, som begge har vært uproblematiske og langt bedre dempet. Kjøpte Ground-it E til Projecten, men det hjalp ikke alt for mye.

    At P8 og LP12 er bedre dempet skulle jo bare mangle med tanke på prisdifferansen.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Jeg hadde store utfordringer med at min Pro-Ject Debut Carbon Espirit plukket opp mye støy fra tv-benk.
    Etter det har jeg hatt Rega P8 og Linn LP12, som begge har vært uproblematiske og langt bedre dempet. Kjøpte Ground-it E til Projecten, men det hjalp ikke alt for mye.

    At P8 og LP12 er bedre dempet skulle jo bare mangle med tanke på prisdifferansen.
    Uten at jeg har noe å sammenligne med så opplever jeg min Pro-Ject 2 Xperience som ok. Den tar opp vibrasjoner fra min benk dersom den får en påvirkning av noe slag. Men det at man går/hopper og/eller danser på gulvet rett foran etc virker ikke som noe problem. Skal legges til at jeg sjelden står der å danser.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Uten at jeg har noe å sammenligne med så opplever jeg min Pro-Ject 2 Xperience som ok. Den tar opp vibrasjoner fra min benk dersom den får en påvirkning av noe slag. Men det at man går/hopper og/eller danser på gulvet rett foran etc virker ikke som noe problem. Skal legges til at jeg sjelden står der å danser.
    Ja, vil tro 2 Xperience er ganske mye bedre dempet enn Debut.Jeg har betonggulv, så har aldri hatt problem med at spiller hopper, men den plukket opp veldig mye bakgrunnsstøy og det var en god del «rumble»
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ I utgangspunktet 3 ting:
    a) Ulik vekt
    b) Ulik tallerken (vekt)
    c) Ulike føtter

    I tillegg er det en vesentlig bedre tonearm på 2Xperience
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Uten at jeg har noe å sammenligne med så opplever jeg min Pro-Ject 2 Xperience som ok. Den tar opp vibrasjoner fra min benk dersom den får en påvirkning av noe slag. Men det at man går/hopper og/eller danser på gulvet rett foran etc virker ikke som noe problem. Skal legges til at jeg sjelden står der å danser.
    Vi har også betonggulv, plate på mark med laminat. Mistenkte at spilleren var nødt for å havne på en hylle på veggen hos meg, men kan se ut som det fungerer uten det. Benken trenger dog en liten modifisering i form av avstivning under hylla på toppen da den kun består av en 1,6 meter lang herdet glassplate. Har også vurdert å sette spiller på en trefjøl med føtter.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Noen som har lyntips til brukbar signalkabel med jord for bruk mellom platespiller og RIAA? Jeg har kabel, men denne er ømfindtlig for støy og altfor lang. Trenger kabel som er 0,5-0,6 m. Jeg er av den oppfatning at kabel betyr noe, men ikke alt - så kabel til heroinpris er uaktuelt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørnar: Her er mitt forslag en VAN DEN HUL THE THAMES. Spesiallaget til formålet. Sitter som en drøm på Pro-Jects...

    www.mono.no
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^^ Pro-Ject har (m/jordkabel), men de er lenger - og det bør de vel også være mht kapistans.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn