Nybegynner trenger tips ifm innkjøp av vinylsnurre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Oi, grattis!! Pen spiller 🤩
    Takk! Jeg har trua. Foreløpig spilles det med midlertidig RIAA (Argon Phono 1) mens jeg håper Rega'n jeg har kjøpt dukker opp så fort som mulig til uka. Dette ble akkurat dobbelt så dyrt som jeg hadde tenkt, men satser på jeg har utstyr i mange år🤩Første plate ut er forøvrig Pink Floyd - Animals (180g). Jeg har hatt denne liggende pakket inn i plast i flere år i påvente av å få på plass en spiller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig spiller. Enkel, klassisk og stilren.

    Regner med at den spilte relativt bra? ;)
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Nydelig spiller. Enkel, klassisk og stilren.

    Regner med at den spilte relativt bra? ;)
    Jeg har trua på dette. Uten å ha særlig sammenligningsgrunnlag naturlig nok. Men det låter vel cirka sånn jeg hadde håpet på. Vet ikke hva de riktige ordene er, men det er musikk i mine ører. Det er vel det alt handler om?😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har trua på dette. Uten å ha særlig sammenligningsgrunnlag naturlig nok. Men det låter vel cirka sånn jeg hadde håpet på. Vet ikke hva de riktige ordene er, men det er musikk i mine ører. Det er vel det alt handler om?😁
    Trenger ikke så mange ord. Holder lenge med at det låter sånn du hadde håpet på 😁
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Så endte historien om å skaffe seg en spiller her. Det ble en pent brukt Pro-Ject 2Xperience SB i valnøtt med Ortofon 2M Black pickup. RIAA havnet på Rega Fono MM MK3. Begge deler kjøpt brukt fra Finn.no😉

    Takk for gode innspill på veien👍🏼
    Nå skal det nytes musikk, og jeg gleder meg til å skifte og snu plater, studere cover.
    🎵🎤🎸🎹🎺
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Ser fin ut.

    Jeg hadde en Project Perspectiv jeg hadde mye glede av. Deretter hadde min kamerat mye glede av den. Dette blir nok bra, trygt valg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer. Det var jo ikke noe kupp som flere har nevnt her, men hva gjør vel det.
    Det var jo denne du, av ulike årsaker, hadde lyst på :) . Jeg hadde 2xperience Classic m/2M Blue en periode og den var helt ok (i sin prisklasse) den. Med 2M Black har du jo fått en vesentlig bedre PU enn Blue - og det er jo en overkommelig pris på ny stift når den tid evt kommer.

    Når oppgraderingsspøkelset etterhvert kommer, er det naturlige valget oppgradering av RIAA´n.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Gratulerer. Det var jo ikke noe kupp som flere har nevnt her, men hva gjør vel det.
    Det var jo denne du, av ulike årsaker, hadde lyst på :) . Jeg hadde 2xperience Classic m/2M Blue en periode og den var helt ok (i sin prisklasse) den. Med 2M Black har du jo fått en vesentlig bedre PU enn Blue - og det er jo en overkommelig pris på ny stift når den tid evt kommer.

    Når oppgraderingsspøkelset etterhvert kommer, er det naturlige valget oppgradering av RIAA´n.
    Jeg liker denne spilleren godt, så det var vel denne jeg hele tiden hadde mest lyst på. Ble enig med selger også, så om den ikke ble et kupp ble den i alle fall overkommelig. Lang leveringstid på alternativ spiller var også medvirkende årsak til at det ble denne😉
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.349
    Gratulerer med fint oppsett. Synes du treffer spikeren på hodet når du sier det spiller musikk. Det er jo tross alt ikke utstyret vi er interessert i å lytte til, men det som er i rillene. Da er det viktig at man er fornøyd med utseendet også. Tror du vil bli positivt overrasket over hvor forskjellig ting høres ut , når du evt. sammenligner med streaming a' la Spotify. Kom gjerne med tilbakemeldinger når Riaa'en er i hus.
    Steen
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Gratulerer med fint oppsett. Synes du treffer spikeren på hodet når du sier det spiller musikk. Det er jo tross alt ikke utstyret vi er interessert i å lytte til, men det som er i rillene. Da er det viktig at man er fornøyd med utseendet også. Tror du vil bli positivt overrasket over hvor forskjellig ting høres ut , når du evt. sammenligner med streaming a' la Spotify. Kom gjerne med tilbakemeldinger når Riaa'en er i hus.
    Steen
    Skal gi en oppdatering med "riktig" RIAA på plass. Jeg syns ikke det låter så halvgæærnt nå heller, men blir spennende å sammenligne. Jeg har få plater foreløpig (8-10 i antallet), men følgende har jeg hørt en del på siden jeg fikk spilleren i hus for cirka et døgn siden:

    Kari Bremnes - Det vi har. Låter veldig bra syns jeg. Mer spennende lydbilde enn ved streaming, hører detaljer og instrumenter jeg ikke har tenkt så mye over før. Vet ikke om den jeg har er 180g, men det er 11 spor fordelt på to plater - det er vel et slags tegn på at de har prøvd å oppnå en viss grad av lydkvalitet når det er fordelt på 47 minutter spilletid om jeg ikke har misforstått helt? Kari er uansett en stor favoritt, og jeg har flere veldig gode konsertopplevelser med henne både underholdningsmessig, og ikke minst med tanke på lyd. Hamar Kulturhus sin Kirsten Flagstad sal med dette bandet er skikkelige saker.
    Favorittlåt: Det einaste vi ville.

    Christel Alsos - At that time of the night. Litt varierende lydkvalitet ettersom hvilken låt det er, men sånn opplever jeg dette albumet ved streaming også - men jevnt over bra likevel. De låtene som har skikkelig god lyd låter veldig bra, og de låtene som er mest "pop" er de jeg liker minst. Christel har en meget flott stemme, og den kommer godt frem på mitt anlegg.
    Favorittlåt: If you knew me now.

    Thomas Dybdahl - All these things. Litt som ovennevnte - noe variabel lydkvalitet, men det er aldri direkte dårlig her heller vil jeg si - som med Alsos.
    Favorittlåt: What you came for.

    Pink Floyd - Animals. Dette er saker. Versjonen jeg har er en ganske ny utgave i 180g. Et av mine favorittalbum uansett artist og jeg liker lydbildet på gamle rockeplater. Har hørt denne to ganger i sin helhet siden i går.
    Favorittlåt: Pigs (three different ones).
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Neste nybegynnerspørsmål. Noe spesielt å se etter når man skal handle plater? (Gjelder vel kanskje spesielt brukte plater). Hvor kjøper folk helst plater? Vi er så heldige å ha ei lokal sjappe som ifølge ryktet skal være bra både med tanke på kvalitet, utvalg etc: Vinyl og kaffe på Hamar. Det er mye som tyder på at jeg må innom der en dag innen kort tid.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Neste nybegynnerspørsmål. Noe spesielt å se etter når man skal handle plater? (Gjelder vel kanskje spesielt brukte plater). Hvor kjøper folk helst plater? Vi er så heldige å ha ei lokal sjappe som ifølge ryktet skal være bra både med tanke på kvalitet, utvalg etc: Vinyl og kaffe på Hamar. Det er mye som tyder på at jeg må innom der en dag innen kort tid.
    Jeg ville startet med å se etter musikk du liker hvertfall 😆🤪
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    1500C er meget driftsikker og solid. Vil gå jevnt og fint i mange år. Pro-ject trenger ny rem en gang iblant og motorene er det ikke topp driftssikkerhet på.
    Er det noen som har formening om levetid på lageret på Technics sine direktedrevne spillere, og om dette må skiftes?
    Eller er dette en non-issue på disse?
    Jeg var og hørte på Linn og på deres toppspillere snakket de om kun et par år så må dette skiftes, og det koster litt mere enn Kr 10,- o_O
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har formening om levetid på lageret på Technics sine direktedrevne spillere, og om dette må skiftes?
    Eller er dette en non-issue på disse?
    Jeg var og hørte på Linn og på deres toppspillere snakket de om kun et par år så må dette skiftes, og det koster litt mere enn Kr 10,- o_O
    En av grunnene til at Technics 1200 ble populære i bl.a. DJ-miljøet har også med spillernes driftssikkerhet å gjøre. De går og går.

    Og så kommer de i alle varianter, som her:

    0B841983-207A-4F0E-98E6-D0CE469EBC71.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørnar: Liker du Animals, prøv Wish You Were Here, Love Over Gold og Chris Reas "Road To Hell"....pluss Genesis´"Nursery Cryme og Supertramps "Crime Of The Century"..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noe spesielt å se etter når man skal handle plater? (Gjelder vel kanskje spesielt brukte plater). Hvor kjøper folk helst plater? Vinyl og kaffe på Hamar. Det er mye som tyder på at jeg må innom der en dag innen kort tid.
    Pkt 1:
    Plater m/band og artister du liker selvfølgelig
    Pkt 2: Mht brukte plater - se etter riper og andre skavanker i godt lys. Fine overflateriper (hairlines) har sjelden innvirkning på lyden, men dypere riper, hakk osv bør du unngå
    Pkt 3: Kjøp en god platebørste, eller helst en platevasker. Knotsi Disco 2 er et rimelig og ok alternativ å starte med.

    Unngå Picture Disc´s. Egner seg egentlig kun som veggpryd. Alltid dårligere lyd enn ordinær pressing.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørnar: PD er kult nok, det. Men de brukes til dekorasjon. Har selv flere, fra Elton, A-ha, Toto og andre. Gleder meg stort til å få dem på plass i Play&Display-rammer oppe på veggen en gang i vår. Etter en solid rens. Sørg for et det KUN er dine VIRKELIGE favoritter som også finner veien til samlinga di som LP. Og det i så rå en utgave som mulig.. Da tar det tid å bygge opp samling, men den skal heller ikke være større enn at du rekker å få et ordentlig forhold til ALL din musikk før du får gå ut av verden i en Blaze Of Glory og en dag har hvit, keramisk enebolig med eventuelle blomster på steintaket.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Bjørnar: PD er kult nok, det. Men de brukes til dekorasjon. Har selv flere, fra Elton, A-ha, Toto og andre. Gleder meg stort til å få dem på plass i Play&Display-rammer oppe på veggen en gang i vår. Etter en solid rens. Sørg for et det KUN er dine VIRKELIGE favoritter som også finner veien til samlinga di som LP. Og det i så rå en utgave som mulig.. Da tar det tid å bygge opp samling, men den skal heller ikke være større enn at du rekker å få et ordentlig forhold til ALL din musikk før du får gå ut av verden i en Blaze Of Glory og en dag har hvit, keramisk enebolig med eventuelle blomster på steintaket.
    Ikke uenig denne tankegangen. Plater som man syns er kun ok funker på Spotify også. Jeg har kun en stk plate med bilde på, som jeg fikk i gave ved en anledning. Denne er det ganske mye ulyder på. Svak brumming hele tiden, og kommer nok ferdig fra fabrikk med riper og hakk. Har fått tak i noen gamle Pink Floyd-plater som DSOTM, Wish you were here, The wall. Har ikke hørt på The Wall enda, men de to andre har litt knitring. Er vel kanskje ikke til å unngå på gamle plater? Når jeg legger en kliss ny PF - Animals på spilleren blir det brått noe helt annet gitt😁

    Hørte på en ny utgave av Eagles - Hotel California I går. Dette er etter min mening et must i samlingen til en som liker gammel rock, meg selv inkludert😉 Sammenlignet tittelsporet med streaming i går også. Det er vel egentlig ikke mulig å si at noe låter "bedre" enn det andre, men det låter annerledes. LP er definitivt mest musikalsk av de to alternativene i mitt oppsett. Også så sjarmerende a gitt🤩
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Det er det armen som bestemmer. Fin relevant teknisk info, og plot inn her:

    Takk, den var fin! Sliter med å finne compliance info for de fleste stifter jeg sjekker da. Finner jo bare feks "40 x 10-6 cm/dyne" og det passer jo ikke inn i skjema:p
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... men de to andre har litt knitring. Er vel kanskje ikke til å unngå på gamle plater?
    Knitring (peiskos) kan komme av ulike årsaker. Platen kan være slitt, men som oftest er det støv og urenheter i platerillene. Derfor anbefalte jeg deg en platevasker ;). Du vil da vaske vekk det meste av disse urenhetene og støvet. Husk samtidig at det trolig ligger igjen mer støv osv i innercoveret. Mange av oss pleier å bytte til et nytt, rent innercover etter vask. Det originale stikker man inn i innercoveret ved siden av.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Knitring (peiskos) kan komme av ulike årsaker. Platen kan være slitt, men som oftest er det støv og urenheter i platerillene. Derfor anbefalte jeg deg en platevasker ;)
    Saken er at den ene platen som knitrer en del ble vasket med en sånn platevasker rett før jeg fikk den, men spørs om den bare er sliten. Er vel fra 1973 så har sikkert snurret noen runder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Høyst trolig. Har noen slike selv også der x-ganger i ultralydvasker ikke har gitt bedring. Sjekk av rillene med USB-mikroskop viser tydelig slitasje.

    Er den platen svart, blank og fin i overflaten, eller er den (stedvis) mer gråaktig "spettet)?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk, den var fin! Sliter med å finne compliance info for de fleste stifter jeg sjekker da. Finner jo bare feks "40 x 10-6 cm/dyne" og det passer jo ikke inn i skjema:p
    Du plotter inn 40 (i eksempelet ditt) :) Pass på at det er dynamic compliance.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn