Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skjedd så utrolig mye her i julen, men har bygget opp igjen DSP og delefiltere fra grunn av, litt slakere filtere, avlastet mellomtone litt og brukt litt finere pensel enn initiell runde (hvor fokuset var mer på kardioide og kabinett da jeg allerede visste at driverne var kapable).

    Her er en innendørsmåling (derfor fra 400hz så dere slipper se på støy fra rommet nedover). Målt on-axis med micen midt mellom coax og 12" driveren.

    Her er det

    • Kun baffelstepkompensasjon på 12" elementet, ingen korreksjon av ujevnheter i driveren
    • Kun baffelstepkompensasjon i mellomtonen, ingen korreksjon av ujevnheter i driveren bortsett fra demping av oppbrytning over 5500hz
    • Tre korreksjonspunkter i diskanten
    Delefilterne er assymmetrisk med dobbel 1.ordens, så primær 1.ordens, og så en 1.ordens til som slår inn et stykke lenger ned/opp i frekvens.

    1641381171267.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yeah. Løfte den oktaven om 1 kHz og dra ned 3 db fra 1,5 til 3 kHz, så låter Gardiner og Monteverdikoret ok de også, jeg lover.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gutten er på rett spor, med andre ord?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Godt jobba, men er likevel usikker på hvordan man skal tolke dette kraftuttrykket til isen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg kan ha kommet i skade for å sleve litt i går, selv uten whisky i glasset. Dessuten er jeg jo ganske kjent for ikke å gidde å uttale meg særlig ofte om ting som ikke er veldig interessant å høre på.

    Men Ås er jo rett i nærheten av de aller fleste, og det virker ikke spesielt vanskelig å få audiens. Så får vi se om det er flere som er enig i at "å dæven" er en passende beskrivelse av førsteinntrykket?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Første gang jeg var på Ås og lyttet var veldig tidlig i prosessen, Med noe mer tålmodighet nå, er dette absolutt verdt en liten kjøretur igjen.
    Du er alltid velkommen! :) Litt over påske har kanskje første "pene" utgave av kabinettet kommet på plass, og ikke minst har det gått noen måneder til med fikling og pussing, så det er sikkert et passende tidspunkt. :geek:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at Umik ikke er særlig egnet til å måle forvrengning, spesielt ikke når volumet går opp, så absolutte verdier må vel kanskje tas med en klype salt.
    Men relative målinger med samme mikrofon mot hverandre må da fungere greit, tenker jeg?

    Max SPL for 1 % THD @ 1kHz133 dB SPL @OdB gain setting

    Står det i speken til UMIK-1. Ser jo ut til at den burde kunne måle forvrengning på ganske høyt nivå iht spek hvertfall.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Max SPL for 1 % THD @ 1kHz133 dB SPL @OdB gain setting

    Står det i speken til UMIK-1. Ser jo ut til at den burde kunne måle forvrengning på ganske høyt nivå iht spek hvertfall.
    Sakser litt fra et AVS forumet;

    The new UMIK-1 measures almost identical to the older UMIK-1, same issue with 2nd harmonic distortion creeping up as you get above ~90dB masking the real distortion from the driver/speaker being tested...


    Now the comparison of 2nd harmonic distortion, The UMIK-2 is not included here because of the compression/clipping. The older UMIK-1 is on top with the newer one just below, UMM6 is at the bottom. You can see the curves converge near 1khz where the level drops enough (and the driver's distortion rises) that the UMIK-1 mics are picking up the driver's actual distortion instead of this self generated distortion.
    3118185




     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sakser litt fra et AVS forumet;

    The new UMIK-1 measures almost identical to the older UMIK-1, same issue with 2nd harmonic distortion creeping up as you get above ~90dB masking the real distortion from the driver/speaker being tested...


    Now the comparison of 2nd harmonic distortion, The UMIK-2 is not included here because of the compression/clipping. The older UMIK-1 is on top with the newer one just below, UMM6 is at the bottom. You can see the curves converge near 1khz where the level drops enough (and the driver's distortion rises) that the UMIK-1 mics are picking up the driver's actual distortion instead of this self generated distortion.
    Hm, så det tilføres 0.5-1% THD bare fra mikrofonen ved 100dB da i så fall hvis jeg skjønner grafen rett? Hvertfall over 1khz? Det er jo litt problematisk. På den positive siden har jeg i så fall enda lavere THD enn jeg tror da.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan virke slik. THD er iallefall ubrukelig som verdi tatt med Umik-1 da 2 harmoniske ofte dominerer. 3 harmoniske og opp virker å være relativt bra på de nivåene målt opp mot andre mikrofoner.

    Det er vel uansett 3. og opp som er interessant rent lydmessig også, om jeg husker riktig ang maskering?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Den høyeste målingen jeg har gjort er målt til 100 db i lytteposisjonen ved 1kHz. Der er forvrengning akkurat under 0,2 %
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er testen i sin helhet med store mengder data. Earthworks er good stuff.

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den høyeste målingen jeg har gjort er målt til 100 db i lytteposisjonen ved 1kHz. Der er forvrengning akkurat under 0,2 %
    Ja, det blir vel ikke helt riktig innendørs tror jeg.

    Uansett, her er f.eks 99dB ved 1khz med Manta utendørs, den gir 1,34% åpenbart dominert av 2.ordens, så spørs om hvertfall deler av det er micen, men ikke godt å si.

    Jeg har bestilt en Cross-Spektrum kalibrert Umik-2 nå for moro skyld, så kan vi jo sammenligne etterhvert.

    1642013939464.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    UMIK-1 med sin unike kalibreringsfil, men ganske sikke på at det er noe galt med den målingen
    Kan jo hende det er riktig, litt vanskelig med THD-måling innendørs - men du har jo veldig jevn respons så det kan jo bli ganske riktig. Og dette vet du jo allerede, men til evt andre som leser - hvis man f.eks har en peak i rommet ved den aktuelle frekvensen så vil jo den bidra til "gratis" energi så du en lavere THD-måling enn hva som er reelt, og motsatt hvis du har en dip i rommet ved den aktuelle frekvensen blir du straffet og får en høyere THD-måling enn hva som er reelt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Dette var såpass interessant at jeg bare måtte avlegge en visitt.

    Er veldig glad i punktkilde, kontrollert direktivitet og kapasitet.

    Her har vi et Kinderegg i en relativt liten forpakning for dem som ikke har plass til et stort hornsystem.

    Stikkord: presisjon, trøkk og et stort lydbilde også i dypbdeperspektivet noe som jeg kjenner igjen fra store CD horn, frontladede midbasshorn og dipoler.

    Blir spennede å følge dette videre. Meget bra jobba så langt med prototypene.


    Her er mannen bak produktet…. Eller rettere sagt foran, litt på skrå :)

    Takk for lytten og praten.

    30D32123-726B-4222-B27C-4FEE6D35944A.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Veldig hyggelig. Imponerende hva du har utviklet på kort tid. Vi andre knoter i flere tiår 😂
     
    Ble medlem
    05.09.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Møtte første gang Thorbjørn på messa i Horten. I etterkant har jeg fulgt hans supre innlegg med faktabasert info både her og på Audiosciencereview. Da jeg er ute etter mitt end-game oppsett måtte jeg rett og slett ut og høre.

    Jeg har selv vært gjennom et stort spenn høyttalere fra Cornwall 3, dipole Forsman D2-8 og sitter igjen med Forsman D2-10. Jeg er på jakt etter oppgradering og falt for tilnærmingen til Sigberg Audio.

    Jeg fikk hørt både SBS1 og Manta.1 prototypen. Begge med 2 subber. Oppsummerer kort subjektive inntrykk. De objektive målingene taler for seg selv.

    SBS1 - Ulv i fåreklær

    Et lydtrykk, lekenhet og letthet som disse presenterer skal du lete lenge etter. De tenger et superpresist lydbilde og låter utrolig definert. Virkelig et presist verktøy. Jeg synes de manglet litt luft i mellomtone/diskankt. Synes det låt litt for hardt/klinisk sammenliknet med magnetostat dipolene som sitter i mine høyttalere hjemme. Jeg savnet også noe dybde/3-dimmensjonalitet.

    MANTA.1 - Løvenes konge

    Disse er rett og slett mer av det gode i SBS1 og i tillegg for mine ører snillere og luftigere i mellomtone og diskant. De spiller sjeldent definert og presist samtidig som de virker musikalse og behangelige å lytte på. Jeg kan fylle denne posten med klisjeer om luft, åpenhet, letthet osv. Konklusjonen er at disse er rå musikkformidlere som spiller svært ufiltrert. Stor, presis lyd i et relativt lite lytterom. Utrolig avbalansert. Legger man i tillegg til at de ser RÅ ut og er utrolig plaseringsvennlige så tenker jeg man kan tikke av både WAF og egne behov.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @keeperofthesound Tusen takk for hyggelige ord! Det er gøy at det falt i smak!

    For tiden er Manta.1 koblet ned til fordel for SBS.1. Jeg har tilnærmet meg tuningen av coaxen litt annerledes i Manta enn jeg opprinnelig gjorde med SBS.1, og har nå brukt noen dager på å teste ut revidert utgave av SBS.1 sin coax med samme tilnærming. Blant annet ender delefrekvensen enda høyere, og det låter lovende! Det låt selvsagt bra allerede, men man aner litt mer av den samme luftigheten og lettheten som Manta har, selv om coaxen låter noe annerledes der uansett pga det portede kammeret.

    I morgen skal både SBS.1 og Manta.1 til Seas for en runde i deres ekkofrie kammer, så det er mulig det blir noen mindre justeringer etter det også. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt i SBS.1-tråden så har jeg vært hos Seas og lånt Klippel.

    Så har da fått verifisert kardioideeffekten :)

    Her er 0 og 180 grader. Som man ser er det reell effekt hele veien ned, selv om det er noe begrenset under 200hz. Fra 600hz og oppover så er det 20dB eller mer demping :)

    1643378538605.png


    For å gi et inntrykk av hvor stor effekt kardioiden egentlig har, her er tilsvarende graf for SBS.1 som har tradisjonelt, lukket kabinett:
    1643378594071.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og her er 0-90 for Manta. Litt ujevnt oppe i diskanten, men husk at dette er en ganske grov prototype, og det er mange porter og hull i baffelen og det ene med det andre uten nevneverdig avrunding, så tipper det skal ende opp noe bedre etterhvert. Ellers er i stort ganske jevn spredning her :)


    1643379499262.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den linjen fra 150 Hz og opp ved 180 grader er intet mindre enn imponerende.

    Undrer meg på om du kan få noe ut av å vinkle utskjæringene ved coaxen noe, slik at du får variabel minibaffelbredde der, ref. diffraksjonsstyringen på Linkwitz LX521.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt i SBS.1-tråden ser det ikke ut til at THD er så presist med umik-1 utendørs. Klippelmålingene viser hvertfall grei kapasitet med Manta.1 :)

    Ved 99dB@1m ligger den rundt 0,4% gjennom nesten hele frekvensområdet. Oppe og snuser på 1% helt i bunn og helt i toppen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fra samme måling så ser vi at mellomtonen jobber litt mer (som jo da er kardioide), men her har jeg ikke referansemåling fra lukket kammer.

    99dB@1m ved 700hz med 1,7% THD
    99db@1m ved 1khz med 2,2% THD
    98,5dB@1m ved 2khz med 2,8% THD
    101,5dB@1m ved 3khz med 2% THD

    Dette er dog fortsatt ikke helt krise da. Og litt uformelle tester indikerer at jeg ikke blir helt overrasket om vi bikker 120dB@1m med to høyttalere (113-114dB med én) før det passerer 10% sånn jevnt over. Da begynner det vel å hjelpe for de fleste.
    Så ovenstående er tydeligvis bare tull og stort sett støy fra mikrofonen. Tilsvarende nivåer på Klippel hos Seas viser 0,3-0,4% i de fleste områder, litt nærmere 1% akkurat ved 1khz av en eller annen grunn. Men generelt laangt under det som ble målt ovenfor.

    Det er også enkelte som har lurt på om ikke denne 5.5" coaxen og spesifikt diskanten er altfor svak til å holde følge med 12". Som man ser under så ligger den og lunker godt under 0,5% THD det meste av tiden ved 99dB. Ved 110dB vil den trolig fortsatt være under 2% basert på utendørsmålinger jeg har gjort tidligere.

    Jeg skal ta THD-målinger ved de "vanlige" 86dB, 96dB og 102dB neste gang jeg er der.

    1643528891328.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har forsøkt å lage en liten illustrasjon av forskjellen på Manta.1 og et tradisjonelt kabinett - som viser hvor mye lyden er dempet fra baksiden av kabinettet (så ved 180 grader) kontra en tradisjonell lukket konstruksjon.

    1644351427835.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er fristende å foreslå at du fullfører den kurven til 20kHz, for der vil jo den lukkede konstruksjonen falle langt mer enn det Manta gjør siden de har omtrent samme forutsetninger. Da får du bedre frem ikke bare forskjellen i spredning, men også forskjellen i hvor jevnt det er. Vanlige høyttalere har gjerne en spredningsboost rett over delefrekvensen. Du finner masse eksempler på dette ute på verdensveven.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn