Ny PU, erfaringer?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hvorfor jeg ønsker ny PU, men mye vil ha mer etc så jeg lurer på hva som kan anbefales?
Smaken er som baken og erfaringene er forskjellige, og det er kanskje erfaringene og beskrivelsene jeg er mest opptatt av. Målinger er bra og viktig, men det er ikke via spec sheet jeg hører musikk (selv om specs kan være viktig for begrensninger og styrker).

Vinylriggen er:
ClearAudio Performance DC
ClearAudio Tracer Tone Arm (mener effektiv masse er 10gr)
Audio Analouge AAphono
Ortofon 2M Black
Resten er:
Bladelius Thor mk3
Sonus faber Olympica 2
REL S3 subber

Musikk jeg hører på er
Diana Krall, Tom Waits, Pink Floyd, Led Zeppelin....smaken har nok blitt roligere med årene og enkel jazz har begynt å få innpass, men det kan spilles Rammstein, Rage Against the Machine og Seigmen også.

Prisantydning? tja si det. Minst mulig, men helst så bra som mulig.

PUer jeg har vurdert er Ortofon Cadenza Black, ClearAudio Concerto V2, DV XX2 mk2, Sumiko Blackbird. Noen som har hørt disse og kan si noe om type lyd de har og hvilke musikk de passer til. Det er lite klassisk og death metal her så det trenger man ikke en PU for.
Siden jeg bare har hørt Rega carbon, Elys2 og Ortofon 2M black (ikke på samme rigg) så er mine erfaringer begrenset.

BTW: 2M black er bra den, men resten av riggen og anlegget tåler vel enda bedre PU enn den?
 
Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Ut i fra tester over hele internettet, er vel Hana SL eller ML bortimot det beste du får i prisklassen.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Prisantydning? tja si det. Minst mulig, men helst så bra som mulig
:D

Du var vel ute etter noe som låter en del bedre, ikke nødvendigvis koster mye mer? Dessuten - Hana ML er doble prisen av 2M Black.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Har en Clearaudio essence mc til litt over 10k. Denne er jeg meget fornøyd med. Spiller ganske variert utvalg i musikk og har fått alt jeg hadde håpet på. Den har fått en del supre tester men er en liten sleeper siden mange sverger til ortofon, Hana og AT etc.

lykke til

mvh Atle
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Jeg vet ikke hvorfor jeg ønsker ny PU, men mye vil ha mer etc så jeg lurer på hva som kan anbefales?
Smaken er som baken og erfaringene er forskjellige, og det er kanskje erfaringene og beskrivelsene jeg er mest opptatt av. Målinger er bra og viktig, men det er ikke via spec sheet jeg hører musikk (selv om specs kan være viktig for begrensninger og styrker).

Vinylriggen er:
ClearAudio Performance DC
ClearAudio Tracer Tone Arm (mener effektiv masse er 10gr)
Audio Analouge AAphono
Ortofon 2M Black
Resten er:
Bladelius Thor mk3
Sonus faber Olympica 2
REL S3 subber

Musikk jeg hører på er
Diana Krall, Tom Waits, Pink Floyd, Led Zeppelin....smaken har nok blitt roligere med årene og enkel jazz har begynt å få innpass, men det kan spilles Rammstein, Rage Against the Machine og Seigmen også.

Prisantydning? tja si det. Minst mulig, men helst så bra som mulig.

PUer jeg har vurdert er Ortofon Cadenza Black, ClearAudio Concerto V2, DV XX2 mk2, Sumiko Blackbird. Noen som har hørt disse og kan si noe om type lyd de har og hvilke musikk de passer til. Det er lite klassisk og death metal her så det trenger man ikke en PU for.
Siden jeg bare har hørt Rega carbon, Elys2 og Ortofon 2M black (ikke på samme rigg) så er mine erfaringer begrenset.

BTW: 2M black er bra den, men resten av riggen og anlegget tåler vel enda bedre PU enn den?
En gammel traver, så billig at den ofte går under radaren: Denon dl103 gjerne en av ZU's varianter
Passer J.... bra til den musikken du nevner
En anstendig SUT er påkrevd, men må ikke koste all verden
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Kan også slå et slag for Orto's SPU. Det er ofte en grunn til at et produkt er blitt produsert i 50+ år
 
X

X186841

Gjest
Er så smak og behag att det er umulig å si noe bastant, men jeg hadde hele Cadenza serien samtidig pluss noen andre pick-up,s og en SL-1200 GR. Av Cadenza så var min favoritt Blue.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Audio-Technica ART9 er mitt standardforslag. Jeg spiller blant annet også på en Benz Ebony TR og en Van den Hul Colibri XGP til henholdsvis 2 og 5 ganger prisen på ART9, men kan ikke med hånden på hjertet si at noen av dem er bedre. I mine ører har ART9 alt: oppløsning, bass, fylde og en lekker mellomtone.

Om du vil høre det samme er selvsagt en helt annen sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: tno
T

ThomasN

Gjest
Hvis du ikke har lyst til å bruke veldig mye penger på en PU, så er Hana ML noe du seriøst bør vurdere. Den er bedre enn det meste til mer enn dobbel pris.
Det er så bang the buck at du kjenner smellen :)

Da må du i tillegg begynne å se på nytt RIAA osv for å få full utnyttelse... Blir fort dyrt... og veldig bra

Jeg vet alt om det, har prøvd :)
 
T

ThomasN

Gjest
Gikk fra PS Audio NPC til ASR Basis Exclusive High Voltage som nok er noe av det beste som er der ute... Men tar jo plass som 2 store monoblokker.

Gikk noen runder med meg selv og nedgraderte til phono kort i Audio Flight FLS1 som fungerer bra, men ikke like magisk som den største ASR selvfølgelig.

Derfor ligger PUen ute til salg, den fortjener ett heftig riaa.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis du ikke har lyst til å bruke veldig mye penger på en PU, så er Hana ML noe du seriøst bør vurdere. Den er bedre enn det meste til mer enn dobbel pris.
Det er så bang the buck at du kjenner smellen :)

Da må du i tillegg begynne å se på nytt RIAA osv for å få full utnyttelse... Blir fort dyrt... og veldig bra

Jeg vet alt om det, har prøvd :)
Selvfølgelig vil jeg ikke betale mye, men det må jo også tilfredsstille forventningen om god lyd. Ofte koster sånt så jeg er inneforstått med at lommeboka kommer til å blø, igjen :)

Den RIAAen jeg har skal hvis nok fint klare en PU til 40-50.000 uten å være flaskehalsen, men jeg har ikke sjekket.

Siden jeg har 2M Black og liker den så er vel neste hopp innen Ortofon cadenza black, men jeg regner med at det er flere enn bare Ortofon som lager gode PUer.
Når jeg leser så er jo Dynavector XX2 mk2 interessant. Og Hana ML skrytes det mye av her inne (som jeg ser du har erstattet den dyre Ortofonen din med).
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Gikk fra PS Audio NPC til ASR Basis Exclusive High Voltage som nok er noe av det beste som er der ute... Men tar jo plass som 2 store monoblokker.

Gikk noen runder med meg selv og nedgraderte til phono kort i Audio Flight FLS1 som fungerer bra, men ikke like magisk som den største ASR selvfølgelig.

Derfor ligger PUen ute til salg, den fortjener ett heftig riaa.
Ja, ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
Ser man sånt på det er det heller ikke noen god ide å ha et ledd veldig mye sterkere enn di andre.

Lykke til med salget:)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Siden jeg har 2M Black og liker den så er vel neste hopp innen Ortofon cadenza black
De fleste av oss som liker Ortofon ender ofte tilbake dit, selv om det kan være greit å prøve annet innimellom. Har ingen problem med å anbefale Cadenza Black. Klarer ikke helt sette fingern på det, men opplevde den som noe eget. Hadde den bare en kort stund da muligheten for å hoppe videre opp i kjeden plutselig meldte seg. Ikke overbevist om at jeg gjorde det rette.

Rakk å rippe noen spor med den før den gikk videre.


 
T

ThomasN

Gjest
Selvfølgelig vil jeg ikke betale mye, men det må jo også tilfredsstille forventningen om god lyd. Ofte koster sånt så jeg er inneforstått med at lommeboka kommer til å blø, igjen :)

Den RIAAen jeg har skal hvis nok fint klare en PU til 40-50.000 uten å være flaskehalsen, men jeg har ikke sjekket.

Siden jeg har 2M Black og liker den så er vel neste hopp innen Ortofon cadenza black, men jeg regner med at det er flere enn bare Ortofon som lager gode PUer.
Når jeg leser så er jo Dynavector XX2 mk2 interessant. Og Hana ML skrytes det mye av her inne (som jeg ser du har erstattet den dyre Ortofonen din med).
Jeg hadde Hana ML fra før når jeg skaffet meg Ortofon MC Century, og det hersker ingen tvil om at den er i en annen liga... Men det er først da du merker hvor mye riaa har å si også.

Det fine nå er at jeg tør la andre komme i nærheten av platespillern uten å miste pusten, og ikke minst kunne ta meg ett par øl uten å være redd for å sleppe nåla nedpå.

Men det låter fortsatt veldig bra, bare ikke helt sinnsykt...
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
De fleste av oss som liker Ortofon ender ofte tilbake dit, selv om det kan være greit å prøve annet innimellom. Har ingen problem med å anbefale Cadenza Black. Klarer ikke helt sette fingern på det, men opplevde den som noe eget. Hadde den bare en kort stund da muligheten for å hoppe videre opp i kjeden plutselig meldte seg. Ikke overbevist om at jeg gjorde det rette.

Rakk å rippe noen spor med den før den gikk videre.


Går det an å spørre hva du gikk til? :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei, jeg er litt i samme båt og håper det går greit med ett enkelt spm her fra min side. Jeg har en reloop turn 3 med en 2m Black men kunne veldig gjerne tenke meg en hana sl men passer den rett inn i på min platespiller? Jeg skal muligens oppgradere platespiller etterhvert også.

mvh Aleksander
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Likte ikke helt kommentaren " Ikke overbevist om at jeg gjorde det rette."
Kan hende jeg bare romantiserer litt. :giggle: Men det korte stunden jeg hadde den, fikk jeg noen sjelsettende opplevelser jeg ikke har hatt siden gamle Jubilee. Hadde høye forventninger til Windfeld, kanskje for høye?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hadde en mistanke om det ja.
Min gamle The Well Tempered venter på ny jordingstråd før ny Windfeld Ti monteres.
Likte ikke helt kommentaren " Ikke overbevist om at jeg gjorde det rette."

God Sommer
Jeg leste det som at Windfeld Ti er bedre en Cadenza Black, men kanskje ikke verd pengene i mellom. Stemmer det, @MakkinTosken
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kan hende jeg bare romantiserer litt. :giggle: Men det korte stunden jeg hadde den, fikk jeg noen sjelsettende opplevelser jeg ikke har hatt siden gamle Jubilee. Hadde høye forventninger til Windfeld, kanskje for høye?
Jubilee, som i clearaudio?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Spiller p.t. på det bedste, jeg nogensinde har haft (incl. Sumiko Palo Santos).
Du ta´r en spritny Ikeda 9ts og starter med at sende den til Tyskland til Techne Audio.
Dér be´r du om at få skiftet den originale nål/nålearm ud med en Boron nålearm/MicroRidge nål.
Monterer den i et "wood-headshell" ved hjemkomst og Voila...... Englesang :cool:

Har lige optaget et nr. med Yello i 24/96 med denne modificerede Ikeda/Yamamoto African Blackwood headshell/Jelco 750LB/diy Pass X-Ono clone.

https://www.dropbox.com/s/5xd6jkzwv12llnn/Yello, Electrified.wav?dl=0

Vil også gerne høre jeres mening, om hvordan i opfatter lydsignaturen/det tonale på Ikeda´en :giggle:
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Ser at det prates lite her om PU forslagene passer til Clear Audio spilleren.
Er det noen som har erfaring her?:)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det som slo meg når jeg leste denne tråden var at det var ymse forslag i øst og vest, men svært lite som passet spiller/arm til trådstarter, virker litt som en del bare slenger ut av seg ting bare for og si noe. Ortofon SPU på denne spilleren eller Denon 103 er pickuper som overhodet IKKE passer denne armen...... faktisk omtrendt så langt i fra som det er mulig og komme, dette er pickuper som krever armer med mye masse som klarer og ta seg av superstive pickuper. Dog skal det sies at vedr Denon DL103 så finnes det minst 50 varianter, jeg har hatt 27 av de og noen av de er så moddede med mykere oppheng at man knappt kjenner igjen 103 lyden, en annen ting er at det er vanskelig og oppdrive de virkelig gode 103 variantene som vil passe din arm og ikke minst begynner de og bli svindyre.

Mitt forslag som vil passe armen din og musikken du opplyser om vil være en
ZYX R-1000 Airy 3 Cosmos

.......... hvis den fremdeles er og få tak på..... tror den har gått ut av produksjon hos Zyx, men den finnes sikkert i noen butikker enda.

Hvis ikke så er det jo Hana pickupene som gir mye for pengene, de vil også passe bra i armen din og er enkle og få til og spille bra med hensyn til riaa'er.
Når det gjelder Ortofon sine pickuper så har jeg fremdeles ikke hørt noen ny Ortofon pickup som overgår Cadenza Bronze i pris/ytelse. Windfeld synes jeg blir grå/anemiske i forhold og Cadenza Black for steril......... men dette er nå min smak og jeg liker ikke at vinylen min skal lyde som en cd fra 80 årene, for meg skal vinyl lyd være levende og gjerne ha en innsmigrende spillestil som får meg til slappe av og føle at jeg lytter til "kjøtt&blod" og ikke noe kaldt anemisk og mega analytisk.
 
Sist redigert:

Ivgubahta

Medlem
Ble medlem
26.07.2016
Innlegg
39
Antall liker
42
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Har Clearaudio Performance med tracer arm, bruker Hana ML og er veldig fornøyd med denne.
Har også en Dennon 103r og DV-20x2. Dynavector'en er veldig vanskelig å få montert på armen pga størrelsen. Brukter Dennon på en 10'' Jelco i et annet oppset , men har seff prøvd denne på Tracer armen. Kan ikke noe om tonearm resonans og slike ting, men det er jo artig å prøve ut . Var Ikke store forskjeller som jeg merket.
Tenkte også på å kjøpe en Clearaudio Stradivari eller Jubilee da jeg oppgraderte platespilleren, men valgte å kjøpe en billigere pga angst for min egen og fulle kameraters koordinasjon ved festlige anledninger. Synes også det er høvelig å ha flere PU og skifte mellom, artig med "nytt" anlegg en liten stund.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Windfeld synes jeg blir grå/anemiske i forhold og Cadenza Black for steril......... men dette er nå min smak og jeg liker ikke at vinylen min skal lyde som en cd fra 80 årene, for meg skal vinyl lyd være levende og gjerne ha en innsmigrende spillestil som får meg til slappe av og føle at jeg lytter til "kjøtt&blod" og ikke noe kaldt anemisk og mega analytisk.
Grå, anemisk, steril, kaldt, 80 talls CD. Nettopp de egenskapene vi som har sansen for Ortofon er ute etter! :giggle:
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har Clearaudio Performance med tracer arm, bruker Hana ML og er veldig fornøyd med denne.
Har også en Dennon 103r og DV-20x2. Dynavector'en er veldig vanskelig å få montert på armen pga størrelsen. Brukter Dennon på en 10'' Jelco i et annet oppset , men har seff prøvd denne på Tracer armen. Kan ikke noe om tonearm resonans og slike ting, men det er jo artig å prøve ut . Var Ikke store forskjeller som jeg merket.
Tenkte også på å kjøpe en Clearaudio Stradivari eller Jubilee da jeg oppgraderte platespilleren, men valgte å kjøpe en billigere pga angst for min egen og fulle kameraters koordinasjon ved festlige anledninger. Synes også det er høvelig å ha flere PU og skifte mellom, artig med "nytt" anlegg en liten stund.
Jeg har ikke råd til å ha slikt utstyr tilgjengelig for andre, og iallefall ikke når noen har fått en del alkohyler i blodet.
Skill alkohol og nål så slipper man sånne bekymringer ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Grå, anemisk, steril, kaldt, 80 talls CD. Nettopp de egenskapene vi som har sansen for Ortofon er ute etter! :giggle:


Man bare må elske folk som plukker ut enkelt ord og som "glemmer" andre ord og meninger som så setter de sammen til en annen kontekst enn den oprrinnelige for å fremme deres egen agenda om og latterliggjøre andres meninger.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Man bare må elske folk som plukker ut enkelt ord og som "glemmer" andre ord og meninger som så setter de sammen til en annen kontekst enn den oprrinnelige for å fremme deres egen agenda om og latterliggjøre andres meninger.
:oops:
Glemte meg bort Rudi! Sorry!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da sporer vi tilbake, takk :)
At vi har forskjellige meninger bra, det er jo de jeg spør etter her, men vi trenger ikke bli personlige :)
 
Topp Bunn