Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes du skulle linke til den obositen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Ah, takk. Da var det samme etternavn i to oppgaver denne gangen, men de var nok ikke i slekt.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    289
    "REBUS" er det største forbannede tulle-programmet jeg har hørt. Hvorfor kunne de ikke ha fortsatt med "Klar en klassiker" som det var? Hvorfor må ALT forandres på? "Klar en klassiker" var et flott program der ALLE kunne delta. Det ble vel for dyrt igjen(og en grunn til som jeg ikke skal nevne) for NRK? Jeg er glad jeg har min egen platesamling å høre på. Jeg leser "Gramophone", leser på nettet, og bestiller plater også på nettet, så jeg får greie meg med det.

    Mvh
    Palle
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Programmet har hevet seg, synes jeg. Fra det naivt enkle til det veldig vanskelige. Bra variasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Relativt greit sist da, selv om Haarklou og Borgstrøm vel satt langt inne hos de fleste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det var jo en del hint da. De to siste måtte jo være norske, og med hintet om orgelsymfoni er jo ikke veien lang til et nettsøk på norge+orgelsymfoni, og da kommer vel Haarklou opp som eneste alternativ.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Det var jo en del hint da. De to siste måtte jo være norske, og med hintet om orgelsymfoni er jo ikke veien lang til et nettsøk på norge+orgelsymfoni, og da kommer vel Haarklou opp som eneste alternativ.
    Vi hadde det jo slik med KEK også, at vi kunne resonnere oss frem til svarene. Så Rebus har nok funnet sin stil nå håper jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johannes Haarklou har selvfølgelig folket i hylla. Skulle bare mangle.

    Skjermbilde 2017-09-16 kl. 09.18.29.png
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rebus har tatt seg opp i kvalitet, med utfordringer for flere av oss, og er i ferd med å bli tradisjon her, som etterfølger til KEK.
    Jeg er tilpasningsdyktig, eller god til å late som jeg er det. Bare ikke kall meg endringsvillig.
    Har vært bortreist noen uker, og skal få med meg de siste episodene på nett, så klar for neste runde.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja der har du nok platen de spilte fra. Jammen er ikke den platen tilgjengelig i Apple Music.

    Jeg hører på Rebus og løser oppgavene, men sender ikke inn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja der har du nok platen de spilte fra. Jammen er ikke den platen tilgjengelig i Apple Music.

    Jeg hører på Rebus og løser oppgavene, men sender ikke inn.
    Jøss. Og på Spotify.
    Ser ut som det en gang på 90-tallet ble utgitt en CD med begge orgelsymfoniene til Haarklou. Min LP har bare nr.2
    Absolutt verd å se etter. Dette er meget hørverdig musikk, og Haarklou hadde format.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    I dag en ny rebus. Med feil - musikken i oppgave 4 var feil. De klarte jammen å spille musikk fra en annen komponist ennd et som var løsningen. Jaja. Sånn kan det gå.
    For en gangs skyld har jeg sendt inn svar - alle komponister og verk selvfølgelig. Oppgave 3 var ikke så lett å finne svaret på.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppgave 3 aner jeg ikke svaret på (har ikke brukt tid på det heller). Men å tro at blomsterduetten er skrevet av Massenet er sterkt......
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Oppgave 3 aner jeg ikke svaret på (har ikke brukt tid på det heller). Men å tro at blomsterduetten er skrevet av Massenet er sterkt......
    Det var vel ingen i NRK som hevdet at den var skrevet av Massenet........
    Alle kan gjøre feil og KEK hadde også sine i de årene de holdt på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men det var vel åpenbart at det påtenkte svaret i oppgave 4 var Massenet. Det er vel en teknikker som har trykt på feil knapp.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Men det var vel åpenbart at det påtenkte svaret i oppgave 4 var Massenet. Det er vel en teknikker som har trykt på feil knapp.
    Ikke mere åpenbart enn Messiaen eller Gershwin eller andre med s i 4.bokstav.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Med en fransk romantisk operaarie? Det virker som om dette ikke bare var en teknikerfeil likevel. Eller kanskje de bare spilte spor 3 fra en plate med franske operaarier/duetter der de skulle spilt spor 4.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Med en fransk romantisk operaarie? Det virker som om dette ikke bare var en teknikerfeil likevel. Eller kanskje de bare spilte spor 3 fra en plate med franske operaarier/duetter der de skulle spilt spor 4.
    Hvem vet. Uansett synes jeg de løste feilen godt med tidlig info på FB siden og med å besvare alle innkomne svar på løsningsordet med personlig epost/sms.

    Veldig synd at ikke denne blomsterarien har blitt benyttet i et verk av en senere komponist med S som fjerdebokstav.
    Eller at f.eks Rosa Ponselle har fremført den en gang :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Men det var vel åpenbart at det påtenkte svaret i oppgave 4 var Massenet. Det er vel en teknikker som har trykt på feil knapp.
    Ikke mere åpenbart enn Messiaen eller Gershwin eller andre med s i 4.bokstav.
    Åpenbar fransk romantisk opera? Vel, nei.
    Tror du misforstår her. Vi vet vel ikke om han hadde fransk romantisk opera i tankene for oppgave 4?
    At det ble spilt er en ting, men hva det skulle vært spilt vet vi vel ikke, eller?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rebus på NRK Klassisk

    Jeg hører som regel på Rebus til søndagsfrokosten.

    Lette oppgaver, men fint å høre på. Jeg nyter spesielt oppgave 6 og 7 idag.
    Innspillingen i 6 er fenomenal, med komponisten selv, og en guddommelig hornist.
    7 er også til å bli småskjelven av.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sliter med salmearrangøren dessverre. Men gidder aldri å sende inn, uansett.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klarte ikke den salmen jeg heller på direkten.
    Det vil si salmen kan jeg, og kjenner den engelske tittelen, så da kan vel google svaret nå mens jeg nyter ettermiddagskaffen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gamme tråd, men programmet går fremdeles i samme form, og jeg hører på hver søndag.
    Gjerne andre dager også , siden det er minst like greit å høre det på nettet.

    Forrige søndag var oppgavene greie, jeg klarte komponistene og stikkordet uten hjelp. Verktittelen fra Skriabin kunne jeg ikke. Lise Davidsen i Otello var nydelig men ikke noe jeg identifiserte på direkten.
    Med lang erfaring fra disse gjettelekene melder det seg raskt lister over komponister med et visst antall bokstaver i navnet.
    Fire er oftest Bach. Fem er mest Grieg, Haydn, Verdi, Elgar, Holst. Med seks bokstaver blir lista fort litt lengre.
    Status for dagens oppgaver er at en og to var greie, men treeren trenger mer omtanke. Elleve bokstaver etternavn og tyskspråklig senromantisk opera, hm...
    Fjerde var enkel og hyggelig, har spilt den selv. Femmeren er mer snål, tygges og fordøyes nå.
    Siste var grei, velkjent musikk her.
    Kanskje femmeren løsner når jeg tar en tur i sol og frisk luft.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg sender inn hver søndag.
    Jeg har noen hjelpemidler som gjør det enklere og SMSer med erato underveis, men synes egentlig at oppgavene i dag var helt greie.
    Det er noen hekser involvert i flere av dagens oppgaver.

    Jeg har nevnt rebus i "Klassisk; Hva hører du på nå" - tråden, men kanskje vi skal holde oss til denne tråden når det gjelder det programmet?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    treern: Han hjalp Wagner med noteskriving...
    firern: komponisten var grei, men jeg gikk rett på feil stykke, men så sa han at det var et enkeltstående verk, og da satt'n.
    The Queen of XXXXX, whom we hate...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er nesten litt flaut å måtte innrømme at i dag sliter jeg med et verk. Det kan selvfølgelig være at jeg har bommet på komponisten, men jeg tror ikke det. Jeg finner rett og slett ikke verket i biblioteket mitt, og jeg har vel komponisten omtrent komplett. Jeg snakker om siste oppgave.
    For det kan vel ikke være noen annen enn en der navnet starter med C ?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har vel rett i det: symf1/II scherzo, trur eg. Nummereringen av symfoniene hans er litt "vag".
    Edit: Alsops innspilling kanskje.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg misforsto en artikkel på nettet der jeg trodde det sto at han hadde 3 symfonier :
    Dance symphony (symf. 1)
    Short symphony (symf. 2)
    Symfoni nr. 3

    Disse 3 har jeg og det var ikke ra noen av dem.
    Dermed fant jeg ikke den virkelige symfoni nr. 1 (Dance symphony er vel ikke egentlig en symfoni annet enn i navnet)

    Kanskje innspillingen på Chandos fra 2018 med John Wilson?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Måte jobbe litt med de 2 første oppgavene i dag, men det gikk greit tross alt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En lang søndagsfrokost idag, inkludert tilberedning, ga meg to episoder av Rebus.
    Ikke så vanskelig forrige uke, men jeg droppet ut på Piazzolla, som interesserer meg lite. Samme med Scott Joplin, selv om oppgaven var av letteste sort.
    Idag lurer jeg på om vi har en norsk komponist på lista, men har ikke undersøkt nærmere.
    Siste oppgave var enkel, men uvanlig å høre det sunget på engelsk. Fin gammel innspilling på LP, tydeligvis, men er spent på hvilken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er en nordmann der. Rart de ikke hintet om det.
    Og oppgave 4 hinter jo om løsningsordet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn