Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
4.117
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Synes du skulle linke til den obositen.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Ah, takk. Da var det samme etternavn i to oppgaver denne gangen, men de var nok ikke i slekt.

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
151
"REBUS" er det største forbannede tulle-programmet jeg har hørt. Hvorfor kunne de ikke ha fortsatt med "Klar en klassiker" som det var? Hvorfor må ALT forandres på? "Klar en klassiker" var et flott program der ALLE kunne delta. Det ble vel for dyrt igjen(og en grunn til som jeg ikke skal nevne) for NRK? Jeg er glad jeg har min egen platesamling å høre på. Jeg leser "Gramophone", leser på nettet, og bestiller plater også på nettet, så jeg får greie meg med det.

Mvh
Palle

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Programmet har hevet seg, synes jeg. Fra det naivt enkle til det veldig vanskelige. Bra variasjon.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
Relativt greit sist da, selv om Haarklou og Borgstrøm vel satt langt inne hos de fleste.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
Det var jo en del hint da. De to siste måtte jo være norske, og med hintet om orgelsymfoni er jo ikke veien lang til et nettsøk på norge+orgelsymfoni, og da kommer vel Haarklou opp som eneste alternativ.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Det var jo en del hint da. De to siste måtte jo være norske, og med hintet om orgelsymfoni er jo ikke veien lang til et nettsøk på norge+orgelsymfoni, og da kommer vel Haarklou opp som eneste alternativ.
Vi hadde det jo slik med KEK også, at vi kunne resonnere oss frem til svarene. Så Rebus har nok funnet sin stil nå håper jeg.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
6.731
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Johannes Haarklou har selvfølgelig folket i hylla. Skulle bare mangle.

Skjermbilde 2017-09-16 kl. 09.18.29.png

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
6.731
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Rebus har tatt seg opp i kvalitet, med utfordringer for flere av oss, og er i ferd med å bli tradisjon her, som etterfølger til KEK.
Jeg er tilpasningsdyktig, eller god til å late som jeg er det. Bare ikke kall meg endringsvillig.
Har vært bortreist noen uker, og skal få med meg de siste episodene på nett, så klar for neste runde.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
Ja der har du nok platen de spilte fra. Jammen er ikke den platen tilgjengelig i Apple Music.

Jeg hører på Rebus og løser oppgavene, men sender ikke inn.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
6.731
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja der har du nok platen de spilte fra. Jammen er ikke den platen tilgjengelig i Apple Music.

Jeg hører på Rebus og løser oppgavene, men sender ikke inn.
Jøss. Og på Spotify.
Ser ut som det en gang på 90-tallet ble utgitt en CD med begge orgelsymfoniene til Haarklou. Min LP har bare nr.2
Absolutt verd å se etter. Dette er meget hørverdig musikk, og Haarklou hadde format.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
I dag en ny rebus. Med feil - musikken i oppgave 4 var feil. De klarte jammen å spille musikk fra en annen komponist ennd et som var løsningen. Jaja. Sånn kan det gå.
For en gangs skyld har jeg sendt inn svar - alle komponister og verk selvfølgelig. Oppgave 3 var ikke så lett å finne svaret på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
4.117
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Oppgave 3 aner jeg ikke svaret på (har ikke brukt tid på det heller). Men å tro at blomsterduetten er skrevet av Massenet er sterkt......

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Oppgave 3 aner jeg ikke svaret på (har ikke brukt tid på det heller). Men å tro at blomsterduetten er skrevet av Massenet er sterkt......
Det var vel ingen i NRK som hevdet at den var skrevet av Massenet........
Alle kan gjøre feil og KEK hadde også sine i de årene de holdt på.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
Men det var vel åpenbart at det påtenkte svaret i oppgave 4 var Massenet. Det er vel en teknikker som har trykt på feil knapp.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Men det var vel åpenbart at det påtenkte svaret i oppgave 4 var Massenet. Det er vel en teknikker som har trykt på feil knapp.
Ikke mere åpenbart enn Messiaen eller Gershwin eller andre med s i 4.bokstav.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
3.817
Sted
Trondheim
Med en fransk romantisk operaarie? Det virker som om dette ikke bare var en teknikerfeil likevel. Eller kanskje de bare spilte spor 3 fra en plate med franske operaarier/duetter der de skulle spilt spor 4.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Med en fransk romantisk operaarie? Det virker som om dette ikke bare var en teknikerfeil likevel. Eller kanskje de bare spilte spor 3 fra en plate med franske operaarier/duetter der de skulle spilt spor 4.
Hvem vet. Uansett synes jeg de løste feilen godt med tidlig info på FB siden og med å besvare alle innkomne svar på løsningsordet med personlig epost/sms.

Veldig synd at ikke denne blomsterarien har blitt benyttet i et verk av en senere komponist med S som fjerdebokstav.
Eller at f.eks Rosa Ponselle har fremført den en gang :)

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
712
Ikke mere åpenbart enn Messiaen eller Gershwin eller andre med s i 4.bokstav.
Åpenbar fransk romantisk opera? Vel, nei.
Tror du misforstår her. Vi vet vel ikke om han hadde fransk romantisk opera i tankene for oppgave 4?
At det ble spilt er en ting, men hva det skulle vært spilt vet vi vel ikke, eller?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
6.731
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Rebus på NRK Klassisk

Jeg hører som regel på Rebus til søndagsfrokosten.

Lette oppgaver, men fint å høre på. Jeg nyter spesielt oppgave 6 og 7 idag.
Innspillingen i 6 er fenomenal, med komponisten selv, og en guddommelig hornist.
7 er også til å bli småskjelven av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
4.117
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sliter med salmearrangøren dessverre. Men gidder aldri å sende inn, uansett.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
6.731
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Klarte ikke den salmen jeg heller på direkten.
Det vil si salmen kan jeg, og kjenner den engelske tittelen, så da kan vel google svaret nå mens jeg nyter ettermiddagskaffen.

Topp Bunn