Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en filemaker-database med data for ca 4500 komponister. Søk på 8 bokstaver med kjent første bokstav og nasjonalitet ga bare et alternativ, så da må det vel være ham tenker jeg. Når det står på nettet at han har tonesatt det diktet føler jeg meg ganske trygg...

    Det føles om litt juks med den databasen... ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det irriterer meg at det er så vanskelig å høre teksten i oppgave 1. Enkelte ord kan høres innimellom, og jeg mener det synges nynorsk. Google med halve setninger gir meg flere feiltreff, morsomme og interessante alle sammen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Let i en sangbok for barneskolen fra noen tiår tilbake så finner du den garantert. ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Skogen med sin grøne..." og et par andre bruddstykker gjør at jeg finner sangen. En forunderlig kjent tittel, må jeg innrømme. En berømt komponist har visst også satt musikk til diktet, men komponisten i oppgaven er totalt ukjent for meg. Wow!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin sang. Og en fabelaktig, og med god grunn berømt, tekstforfatter med mange klassiske tekster.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dærsken hvor jeg sleit med 1, og i mindre grad med 2. Den eneste sangboka jeg sitter med er "Allsangboka" fra 1942, og der er den ikke...menmen det kom fram ila tid. 2.ern; der mente jeg at jeg hadde komponisten klar, men som jeg har for (u)vane hørte jeg ikke hele stykket før jeg begynte å lete, og trodde i utgangspunktet det var en cello. Nuvel. Rett komponist; feil instrument, men til slutt satt'n, etter å ha vært fullstendig på villstrå en halvtimes tid.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Slåbrok og tøfler, på an igjen. Engelsk te med honning i koppen, spoler tilbake i nettradioen og strømmer NRK Klassisk på Naim via Chromecast.
    Kjekt å høre mer om Ulvrstad, tydelig en komponist med en viss kapasitet.
    Idag er 1, 2, 5 og 6 raskt på plass. 5 spilte jeg høyt og tydelig denne uken, sladret på HFS om det og.
    Oppgave 3 hadde jeg et raskt inntrykk av, virker veldig kjent, men så skal det være en "operakomponist": Han jeg tenkte på er ikke kjent som det.
    4 kommer når kona har fått kaffen, vi hørte visst på den nylig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slåbrok og tøfler, på an igjen. Engelsk te med honning i koppen, spoler tilbake i nettradioen og strømmer NRK Klassisk på Naim via Chromecast.
    Kjekt å høre mer om Ulvrstad, tydelig en komponist med en viss kapasitet.
    Idag er 1, 2, 5 og 6 raskt på plass. 5 spilte jeg høyt og tydelig denne uken, sladret på HFS om det og.
    Oppgave 3 hadde jeg et raskt inntrykk av, virker veldig kjent, men så skal det være en "operakomponist": Han jeg tenkte på er ikke kjent som det.
    4 kommer når kona har fått kaffen, vi hørte visst på den nylig.
    Jo det er han. Og for å ha holdt Beatles unna på hitlistene.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte faktisk jobbe litt med 4-ern... En pekte seg jo ut som sannsynlig ganske tvert, men -det blir for enkelt, tenkte jeg... Idiot! Såh, jeg sjekket et par andre først... Forresten, hverken von Otter eller Bonney var umiddelbart gjenkjennelig, det var først med LD og LOA at den satt riktig. Jeg må høre flere av de tyske sangene hans. Ellers var det nokså grei skuring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Den er på CDen med von Otter og Forsberg på DG. Det var der jeg fant den.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke cd-en, og måtte på YT. Det er mulig at yt-videoen starter feil; ihvertfall savnet jeg klaver-introen. Selvsagt er det like mulig at jeg trykket feil...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens var da ganske grei. Den eneste lille utfordringen kunne vel være 3-ern? Jeg var heldig, og gikk rett på. Må medgi at jeg måtte pønske ut løsningsordet først, før jeg i det hele tatt startet med ham, men så - rett på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Og tenk at komponist nr. 6 gikk i lære hos Nadia Boulanger, Darius Milhaud og Bohuslav Martinů.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Rotet en stund med at det var variasjoner over sangen "Bjørnen sover", men det var jo "Gubben Noa" :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sleit litt med 4-ern. Som vanlig inn i en blindvei, og måtte virkelig leite. Menmen, tror nok jeg traff til slutt :) Og den der Gubben Noa-saken... Ikke akkurat typisk for komponisten!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Nei, disse trønderne er ikke lette å bli klok på (selv om han ikke bodde i Trondheim da han skrev den).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Og dagens oppgaver da? Komponistene var vel rimelig greie, men verket i oppgave 3 blir vel litt verre? Har ikke funnet det foreløpig.
    jeg trodde jo at oppgave 6 skulle være Louise Farrenc - det hadde passet - men slik ble det ikke.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Verket i 3-ern måtte jeg gi opp etter megen møye; resten var så noenlunde greit.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jepp. Verket i 3-ern måtte jeg gi opp etter megen møye; resten var så noenlunde greit.
    Ja, jeg også :)
    Jeg mener å ha oversikt over hele hans verkliste her: https://imslp.org/wiki/List_of_works_by_Scott_Joplin
    Og jeg har da vært igjennom alt av dette som ligger på Spotify og det er ikke noe som ligner.
    Stykket som ble brukt i sendingen varer i ca 7:20 og det er svært få verk av Joplin som er så lange.

    Jeg har også vært igjennom platene til pianisten Morten Gunnar Larsen som jo har flere utgivelser av Joplin-musikk. Rebus bruker ofte norske utøvere der de kan.
    Mistenker at det vi hørte er en slags jazz-taffel-improvisasjon over en av Joplins mange rag's - f.eks Gladiolus Rag

    Men det var jo et meget pent og behagelig stykke musikk vi hørte. Gleder meg til å få vite hvem og hva det var.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg har akkurat samme opplevelse som deg, Daniel62. Vi (erato og jeg) hadde akkurat samme tanke som dette: "Mistenker at det vi hørte er en slags jazz-taffel-improvisasjon over en av Joplins mange rag's".

    Jeg har vært gjennom det meste av det jeg har funnet på Apple Music og ingen ting ligner på dette. Det ender opp med typiske rags etter en langsom introduksjon. Kan det ha vært noe som har blitt spilt på radio i den siste tiden? Jeg følger jo ikke med på NRK klassisk så mye, så det er jo mulig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Kan det ha vært noe som har blitt spilt på radio i den siste tiden? Jeg følger jo ikke med på NRK klassisk så mye, så det er jo mulig.
    Ved å søke "Scott Joplin" på radio.nrk.no får jeg bare 3 treff og de er alle fra 2020/19 - The Entertainer, Solace(Morten Gunnar Larsen) og et snakkeprogram Studio 2 (The Entertainer). Men det er slettes ikke sikkert at denne søkingen gir svar fra alle avspilte programmer/spillelister.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syns ikke det hørtes som Joplin, men strever med å finne alternativ. Løsningsordet begrenser. Og nei, jeg kommer ikke til å røpe svaret hvis jeg finner verket.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Komponisten skulle komme langt borte fra, så antagelig Amerika. Her er alle alternativene på 6 bokstaver med P som nr. 3 i min database. 2 er ikke fra Europa (Joplin og McPhee):

    Terje Rypdal, André Caplet, Hermann Koppel, Thomas Koppel, Scott Joplin, Sylvain Dupuis, Colin McPhee og Václav Kaprál.

    Databasen inneholder ikke mange jazzmusikere.

    PS: Hvis du finner verket kan du bare opplyse om det - innleveringsfristen er gått ut.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Vi har også Domenico Zipoli. Barokkomponist som døde i Argentina. Tvilsomt at det er han som står bak verket :)
    Herr og Fru Thomas og Bertha (Feiring) Tapper, sistnevnte født i Norge(!) - men begge var nok mer kjent som musikere enn komponister.

    Det var nok uten tvil Joplin og hans musikk som ble både beskrevet av programleder og musisert, i en eller annen tolkning/variasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Zipoli er i min database, men jeg begrenset søket til de som var født i perioden 1850-1950. Hvis jeg ikke hadde gjort det ville vi også funnet
    Jacques Duphly, Arvid Höpken, Henri Duparc, Thomas Dupuis, David Popper, Johannes Japart, Jean-Perre Duport, Jean-Louis Duport og Conrad Rupsch.

    Jeg tror ikke mange av disse er aktuelle :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg hørte meg gjennom de 5 cd-ene som er oppgitt som "the complete works of Scott Joplin"... - vel nei; alt som ikke sto oppført som rag, og bare noen innledende sekunder på hvert stykke. Nope. Det skal bli interessant.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Har de spilt feil kutt? Det har skjedd før.
    Ja det tror jeg.

    Har hørt utrolig mye Joplin og rag-solo-piano denne uka, men har enda ikke funnet det som ble spilt.
    Men nesten......
    En som har plate med rolig Joplin musikk er en pianist som heter William Morton. Han har et album som heter Joplin ragtime piano ballads & lullabies. Sånn sett passer jo dette med stemningen i musikken vi hørte.
    Men det er ikke noe fra den plata.
    Men helt tilfeldig så hørte jeg igjennom en annen av hans plater: The Dreamland Tree og der finnes en låt som er mistenkelig lik deler av det vi hørte: Are you sleeping yet my love.

    Jeg finner ikke noe sted at dette er en Joplin låt. Det jeg finner er at dette er en plate med Mortons egen musikk.

    Om noen har mere å bidra med så hadde det vært hyggelig.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi får vel høre fasiten snart :) (Ooog - så viser det seg at komponisten er "Eubie Blake", som igjen viser seg å egentlig hete Egbert Dopman eller noe sånt...)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Så Morten Gunnar Larsen i Joplins Gladiolus Rag. Det låt ikke som en rag i det hele tatt, men at det var MGL var egentlig ikke så uventet - de bruker jo norske artister veldig ofte.
    Umulig å finne hvis du ikke har platen da det var veldig utypisk.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ja, det var fra den. Så coveret på sendingen på nettet under gjennomgangen. Vet ikke om den er tilgjengelig på streaming. Den er ikke på Aplle Music i hvert fall.

    Litt sprøtt å bruke noe der man er avhengig av å ha en spesifikk plate for å finne musikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Relativt greit i dag, selv om det tok litt tid å finne sangen i oppgave 2. Heldigvis var det mulig å høre litt av teksten.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ganske greit, ja. Tok meg litt tid før jeg kom på verket i 4-ern, rota meg litt bort i et par divertimenti først :) Komponisten var jo soleklar fra første takt.
    Litt sprøtt å bruke noe der man er avhengig av å ha en spesifikk plate for å finne musikken.
    Jupp. Enig, så enig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Scott Joplin sin rag var både irriterende og interessant. Overrasker meg ikke at Larsen ikke hadde lyst å gi ut dette opptaket.
    Jeg hadde samme problemet som flere her, jeg sjekket gjennom alt mulig jeg kunne finne som ikke hadde Rag i tittelen.
    Og så var det en relativt kjent rag, spilt som en romantisk ballade. Sånt som man av og til gjør i enerom når man slapper av kanskje med et glass vin.
    Jeg hørte gjennom flere innspillinger av Gladiolus Rag på Spotify idag for å sjekke at det faktisk var den. MG Larsen sin finnes ikke der, men det finnes en og annen som våger seg på nesten like langsomt tempo.
    Joda, alt er lov, men god oppgave var det ikke.
    Idag tok jeg alle komponistene på direkten, de fleste veldig kjente. Av og til kan jeg tippe hva de skal spille før avspillingen begynner.
    Verkene har jeg ikke sjekket, er mest usikker på sangen i oppgave 2.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ganske greit, ja. Tok meg litt tid før jeg kom på verket i 4-ern, rota meg litt bort i et par divertimenti først :) Komponisten var jo soleklar fra første takt.

    Jupp. Enig, så enig.
    Fant det aldri. Utypisk så det holder, selv om komponisten var klar og har en ganske begrenset katalog. Lureri.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Scott Joplin sin rag var både irriterende og interessant. Overrasker meg ikke at Larsen ikke hadde lyst å gi ut dette opptaket.
    Jeg hadde samme problemet som flere her, jeg sjekket gjennom alt mulig jeg kunne finne som ikke hadde Rag i tittelen.
    Og så var det en relativt kjent rag, spilt som en romantisk ballade. Sånt som man av og til gjør i enerom når man slapper av kanskje med et glass vin.
    Jeg hørte gjennom flere innspillinger av Gladiolus Rag på Spotify idag for å sjekke at det faktisk var den. MG Larsen sin finnes ikke der, men det finnes en og annen som våger seg på nesten like langsomt tempo.
    Joda, alt er lov, men god oppgave var det ikke.
    Idag tok jeg alle komponistene på direkten, de fleste veldig kjente. Av og til kan jeg tippe hva de skal spille før avspillingen begynner.
    Verkene har jeg ikke sjekket, er mest usikker på sangen i oppgave 2.
    Ja, jeg skulle kanskje kommentert det med MGL og Joplin da jeg sendte inn, men gjorde det ikke.

    I dag ga de jo hint som gjorde det enklere å finne verkene. "Legg merke til antall solister...", "Legg merke til hvordan musikken utvikler seg..." etc...
    Så problemet i dag var Brahms-sangen, men heldigvis var det mulig å høre et eller 2 ord av de de sang. Jeg søkte på "Komm" i mitt iTunes-bibliotek og da dukket den opp. Det var jo også enkelt å høre hva som ble sunget i operaeksempelet.

    Vi (erato og jeg) prøver å finne løsningsordet, og når det er i boks har jeg stort sett klar en liste over mulig komponister før oppgaven blir spilt.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Hint til den oppgaven sist søndag som vel egentlig ikke trenger noe hint:
    IMG_2494.jpeg


    Ps: Bildet tatt mandag i forrige uke. Blank sol, vindstille og temperaturer rundt 18° i over en uke her nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn