Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil helst ikke vite de eksakte svarene før neste program sendes. Da må jeg slutte å følge denne tråden
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, det var vel bare komponisten i første oppgave som ble avslørt her. Det var ikke vanskelig å finne verket med et raskt søk på nettet - tekstuttalen var så tydelig.

    Men det er greit du sier fra slik at vi vet at vi ikke skal røpe svarene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Noen som kunne kjenne igjen hvem som spilte i oppgave 2 i går? Var det en norsk musiker kanskje?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var min tanke. Det pleier å være ham i det repertoaret, og han har spilt de inn om jeg husker rett.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    både på Simax og LAWO, hvis jeg hadde rett. (Jeg har bare Fagius, og han bruker en annen registrering, så jeg kan ha hørt feil; det var en Triosonate, ja?)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nå må vi ikke skremme bort ottone, folkens!

    Det kan ligne på Nordstoga på LAWO. Jeg sjekket også Fagiusinnspillingen og som du sier bruker han en annen registrering. Det er i det hele tatt problemet med orgel - både tempo og registervalg varierer så det kan være vanskelig å sammenligne for å finne riktig verk. Denne gangen var det greit - dette er et av de orgelverkene jeg alltid har hatt stor sans for.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, jeg er ikke så lettskremt.
    Tilstår at jeg liker å sole meg i glansen av familiens beundring når de avslører forrige ukes løsninger. Hvis de bare kunne lære seg å stå tidlig nok opp. Inntil det skjer er jeg stort sett alene om saken, og må kose meg med den lille spenningen jeg kan få
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og ja det likner Norstoga. Tror jeg har alle men har ikke funnet verket. Og da har jeg vært med å røpe ganske mye syns jeg.😊
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det tok litt tid med oppgave 7 i dag. Det lignet på en i åpningen, og så en annen etter hvert. Og så var det ingen av dem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det tok litt tid med oppgave 7 i dag. Det lignet på en i åpningen, og så en annen etter hvert. Og så var det ingen av dem.
    7 er velkjent musikk her. Antall bokstaver varierer kanskje med hvilket språk som skrives. Med min norske staving blir det 13 bokstaver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Joda, fant jo ut av det relativt raskt.
    Verket er jo også brukt tidligere i rebus.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vedder på at det tok meg lengre tid :) Dere vet godt hvem jeg trodde det var som hadde skrevet den, men da passet det absolutt ikke med noe kjent norsk ord. Satt til slutt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Alltid et problem med norsk skrivemåte på russiske komponister. Jeg er vant med Stravinsky og Shostakovich, men hvordan skrives det på norsk?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Alltid et problem med norsk skrivemåte på russiske komponister. Jeg er vant med Stravinsky og Shostakovich, men hvordan skrives det på norsk?
    Programlederne har vel ved flere anledninger sagt at de legger SNL til grunn når de lager oppgavene for oss lyttere:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg vet jo det og bruker snl selv, men hvis du ikke kjenner skrivemåten får du ikke treff. Jeg søker på Wikipedia og når komponisten dukker opp bytter jeg fra en. til no. Da kommer norsk skrivemåte opp (forutsatt at det er en norsk wikipediaside om komponisten).

    Søk opp Shostakovich på Wikipedia
    en.wikipedia.org


    Bytt en. til no.
    no.wikipedia.org

     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi må vel opprettholde tradisjonen med å kommentere dagens oppgave? Komponistene var vel grei skuring; jeg grudde litt for å grave i listene til 1, 4 og 5, men han var snill og valgte ikke det mest obskure fra dem. God sesongåpning!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Relativt enkelt i dag ja. Sendte inn svar med verkene allerede 10:05, men jeg har hele platesamlingen min digitalisert på lokal harddisk, så å scanne gjennom for å finne verktittel når komponisten er kjent gåt fort. Nr. 2 har jeg imidlertid ingen ting av.
    Og tenk at jeg har bodd på det samme stedet som nr. 2 kom fra.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Mye fin musikk i dag (også) og vanskelighetsgraden var ikke til å få den helt store skjelven av..............
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nei, det kan jo ikke være for vanskelig. Da mister de mange innsendere, og da legges programmet ned. Det kunne imidlertid vært litt flere oppgaver.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Nei, det kan jo ikke være for vanskelig. Da mister de mange innsendere, og da legges programmet ned. Det kunne imidlertid vært litt flere oppgaver.
    Definitivt. Og heri ligger forskjellen på programlederne.
    Eirik Os Simonsen snakker mindre, er mer rett på sak - og har flere oppgaver pr. sending.
    Stein Eide er mer taletrengt, mye 'rundtomsnakk' og da begrenser sendetiden seg til stort sett 6-bokstavers ord i oppgavene.
    Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker: kjør på med oppgaver og musikk, mindre 'preik' :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Men Simonsen er veldig glad i filmmusikk og da gjerne John Williams. Jeg har store problemer med å høre forskjell på musikken til John Williams - jeg synes alt høres likt ut...
    Men det er mange som har skrevet filmmusikk. Vaughan Williams (en annen Williams! :) ), Shostakovich, Herrmann, Corigliano, Khatchaturian, Korngold, Rota, Rózsa, Walton... Og alle amerikanerne som skrev musikals på 20- og 30-tallet. Mye av dette er vel imidlertid for obskurt selv om han vel har brukt filmmusikk av Korngold en gang. Og Gershwin (?).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    John Williams i går, NRK 2 (TV) - fin konsert :)
    Filmmusikk gir jo en økt dimensjon til oppgavene - og deri større lytterskare kanskje ?
    I tillegg til listen din, så har vi jo også f.eks Steiner, Zimmer og Morricone - gode filmmusikkomponister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, Morricone har han brukt en gang.
    Det er mange gode komponister som har skrevet filmmusikk, men musikken taper seg litt når filmen ikke er med. Musikken skal illustrere og forsterke uttrykket i en filmsekvens, og når den filmsekvense ikke er med kan musikken ofte bli litt meningsløs. Musikken skal være en del av en helhet og når du tar bort deler av denne helheten blir gjerne musikken litt uinteressant.
    NB: Jeg nevnte John Williams, og han har jo skrevet mye musikk som ikke er filmmusikk. Den musikken kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Han har startet ganske lett i høst. Sliter de med å få nok innsendere?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det, ihvertfall var dagens såre enkel; felles første bokstav var vel litt for hjelpsomt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blir det vanskeligere oppgaver hvis flere av oss sender inn svar?
    Idag tok jeg alle komponistene på strak arm, men verktitlene må sjekkes. Jeg må ha med verktittel hvis jeg skal sende inn, men det er sjelden jeg tar meg tid til det. Kanskje jeg skal ta meg sammen, til beste for fellesskapet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Men da går det lenger tid til jeg vinner kaffekopp nr. 2 :(

    Hvis det er det som skal til så send inn - enkelt med e-post (rebus@nrk.no).
    Det tar vanligvis ikke så lang tid å finne verkene. Jeg har de ofte klare 15 min etter at programmet er ferdig. Med en stor samling digitalisert på harddisk samt tilgang på en strømmetjeneste og youtube er det ikke så vanskelig (men det kan jo ta litt tid å identifisere et orgelverk av Bach eller hvilken sonate av Scarlatti/fiolinkonsert av Vivaldi det er).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Vi må ikke la tråden dø!
    Enn at han brukte en oppgave som ble brukt den 10/7. De bruker jo verk de har brukt tidligere hele tiden, men dette er tross alt bare 8 uker siden den samme sangen ble brukt.

    Ellers var det jo ganske lett i dag også. Kanskje med unntak av oppgave 2. Regner med at det var Andsnes' innspilling han brukte.

    Ellers hadde jeg trodd at de skulle spille noe Pärt i dag, han har jo tross alt fødselsdag (87 år).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Som du skriver, måtte jeg jobbe noe med 2-ern. Og 4-ern, der var det den norske transliterajonen som drev meg litt ut av kurs. I 5-ern, er det egentlig operakomponistens eget arrangement vi hørte, eller var det f eks Horowitz' ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Horowitz etter mine notater. Komponisten arrangerte det nok ikke for klaver.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelige spørsmål idag. Jeg måtte helt til oppgave 5 før jeg kjente igjen en komponist. Kan være håp hvis de to siste kan gi meg løsningsord, ellers blir det mye jobb.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    4 på plass, 5 og 7 var greie. Jeg gir ikke opp.
    Stor frokost og påfølgende familiebesøk med eplekake av årets eplehøst gir nok energi til fortsettelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Arien i oppgave 3 er ganske kjent. Finnes noen ganger på CD-er med arier av komponisten. Jeg fant den på en Dessay-plate. Godt at jeg ikke måtte sjekke gjennom alle innspillingene jeg har av ham - det er mange.
    Oppgave 1 spilles alt for sjelden. Det er en flott konsert. Når du har løsningsordet og får forbokstaven i navnet burde det gå greit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg vet hvem som spiller i oppgave 1, og synger i 3, men er ikke sikker på komponistene. Står mellom to i 1, og jeg sjekker nå. Ble litt forvirret av språket i 3, det forsinket meg litt.
    Fine nye norske plater. Og løsningsordet kom der.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn