Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flott var det, men det tok litt tid å finne fram. Jeg brukte vel minst like lang tid på 4-ern, da jeg ikke har noe av ham her. Komponisten var enkel, men han har jo en hel bråte, og verklister er fraværende. Det var dog ingen marsj, så det lot seg gjøre. Tonespråket i 7-ern var umiskjennelig, og han ga jo et godt hint om antall solister. Resten var -planke....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det var vel ikke så mye å diskutere denne gangen. Relativt enkelt eller...?. De sper på med enkle oppgaver etter at de har hatt en rebus med en vanskelig oppgave. Er de redde for å miste deltagere tro?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende. Jeg er enig, det meste her var velkjent; mange må vel lete litt i 4, 6 og 7, men løsningsordet var enkelt, og da kommer vel komponistene i hvertfall rimelig greit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kommer an på hva vi mener med enkelt, egentlig. Vanligvis sitter jeg med full konsentrasjon og søker på internett mens programmet går. Da søker jeg på diverse websider etter "7 letter composers" og resonnerer og noterer mens jeg hører. Da har jeg ofte både løsningsord og komponister klare før programmet er ferdig.
    Men av og til hører jeg bare på uten å bruke hjelpemidler, og da er et bare unntaksvis at jeg får ting på plass fort. Idag var en sånn dag, og det var bare tre komponister som var klare umiddelbart.
    Så definisjonen av vanskelig avhenger av hvor mye vi konsentrerer oss og hvor mye innsats vi legger i det.
    Med mitt vanlige repertoar av verktøy tror jeg jeg hadde tatt alle idag ganske greit, men med bare direkte lytting til frokosten idag står jeg med tre komponister. Og underholdningsverdien er likevel høy når vi er flere musikknerder i familien.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Det var vel bare 1, 2 og 5 som satt direkte for meg, 3 etter litt tenking, 7 litt mer, 6 enda litt til, og 4 burde jeg ha tatt tvert, men tenkte vel at de kunne da ikke bruke det samme verket nå igjen, men innså at joda, det kunne de; heldigvis ikke en av de mest kjente delene, i hvertfall ikke for meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Joda, hva som er lett eller ikke blir jo en vurdering. Jeg tok alle komponistene på strak arm, men måtte sjekke verkene på de 2 siste.
    Det er jo også litt avhengig av hvilke hjelpemidler man har tilgjengelig.

    PS: Løsningsordet ble gjettet etter oppgave 4 og dermed ble det jo enklere da man hadde både antall bokstaver og en av bokstavene i de 3 siste navnene.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    6 krevde litt tenking selv om verket definitivt var kjent, og 7 ga seg selv ut fra løsningsordet. De 5 første verkene satt umiddelbart.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men er det ikke på tide at de bruker et annet verk av 4-ern enn denne balletten? Lang verkliste! Som otare sier i #403, det kan jo ikke være for vanskelig heller, de skal jo både rekruttere og holde på innsenderne...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har etterlyst noen andre verk av nr 6. Det er ofte 2 som spilles. Denne gangen valgte de noe annet, men dette er vel også brukt før. Han skrev mye forskjellig, men det meste er nok ukjent for et norsk publikum. Han skrev bl.a. minst 7 operaer, men det er vel bare en som er kjent her i Norge. Og klavermusikken hans er spilt inn komplett på 7 CDer, så der er det litt å ta av.

    PS: Han skrev 9 operaer (8 fullført og et fragment). Jeg har alle. 6 på CD, de 3 siste på vinyl.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag klassifiserer oppgavene som lette for meg, da jeg tar 5 av 6 på strak arm.
    6´eren var jeg i tvil om men instrumentene her fører meg til svaret. Fin komponist.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, helt enig. Instrumentene satte meg på sporet på oppgave 6 - har faktisk verket i samlingen. Og så var det dette med å identifisere en bel canto opera da. Det gikk for så vidt greit det også.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok de 5 første komponistene tvert, men måtte lete litt. Det var vel Dame Joan i 4-ern (?) og selv om jeg både hadde operaen og komponisten klare greide jeg ikke å fange opp teksten fra elendigheten av en fang-pc før et stykke uti. 6-ern, som ottone og otare.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Mitt problem med bel canto operaen var at det de spilte var midt inne i et kutt (på alle 3 innspillingene jeg har) så jeg måtte hoppe litt rundt inne i forskjellige spor for å finne det. Operaen var egentlig ikke så vanskelig å tenke seg. Men man vil jo være helt sikker før man sender inn.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det var noe med den der "rataplan" greia som gjorde ting litt klare...
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På an igjen.
    Frokost må vi ha, og da blir det tid til Rebus, selv om sola skinner.
    Fine og greie oppgaver idag.
    De flest kjente jeg igjen, men måtte undersøke litt på oppgave 5. Den virker så kjent, men jeg kan ikke huske hvorfor. Har den vært brukt i radio/TV-sammenheng?
    De tre første var plankekjøring, de tre siste oppgavene var veldig gode. Nydelig musikk den blåsesatsen til slutt, en favoritt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Solisten i oppgave 3 har jeg truffet, da jeg fikk signert noen CDer etter en konsert her. Han var meget hyggelig, og pratet lenge med flere av oss. Vi snakket om å ta en tur på nærmeste pub, men det ble desverre ikke noe av. Angrer på det fremdeles.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Oppgave 3 var jo en underlig oppgave, men var ikke så veldig vanskelig å løse når man hadde bokstaven. Det er jo noen komponister med den bokstaven i 3. posisjon, så man kunne jo holdt seg til det vanlige skjemaet.
    Og tenk at jeg har 2 komplette innspillinger av oppgave 5. Det er jo vanligvis suiten som spilles, sjelden hele greia.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt en grei oppgave i dag. Misunner ottone samtalen med han der, og dersom det hadde blitt en pubrunde! :) Det var vel egentlig ingen "bremser" i dag, alle gikk glatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes oppgavene blir lettere og lettere. Det er selvfølgelig ikke så veldig lett å plassere fløytesonaten i oppgave 7, men det lar seg jo gjøre. Det var vel bare 2 oppgaver som kunne skape problemer i dag (nr. 3 og 7)?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, komponistene kom jo fort, selv om jeg måtte ty til løsningsordet i 3 (kjente jo igjen temaet som kom uti, og da var det fort gjort) og 7. Sleit faktisk lengst med 1-ern, selv om den har vært brukt før; han har jo godt over 4 timer med klavermusikk. Skylder på søvnørska, jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fant løsningsordet idag etter to oppgaver. Det var det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kombinasjon av ofte åpenbare løsningsord (hint + 3 oppgaver er vanligvis nok) kombinert med derpå følgende kunnskap om bokstav samt lengde på komponistnavn, gjerne fulgt av hint fra programleder, gjør dette lite utfordrende. De 3 oppgavene i klar en klassiker var som regel langt mer vanskeligere. Har 11 CDer med KEK emblemet, men dette lytter jeg på uten å gidde å sende inn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 3 var litt morsom, ikke noe de fleste tar på direkten, men med en kjent melodi som man kan google. Jeg kjente tilfeldigvis verket fra før.
    1 kjente jeg på karakteren, og skjønte fort at jeg tippet rett.
    7 begrenset seg mye på navnelistene, og jeg fant fort en kandidat. Ikke av de mest berømte, men jeg har hørt musikken før, uten å huske eller skjønne hvorfor jeg kjenner den godt. Kan ha spilt det i min ungdom, da jeg ofte kompet en dyktig fløytist-venn.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    KeK, ja. Det var som regel verre, kanskje mest pga at vi ikke hadde de samme ressursene/ oppslagsmulighetene da. Klar en komponist var de klart enkleste. Jeg vet ikke helt hvor mange cder med emblemet jeg har, nok ikke 11, og den DAB-radioen står på hytta. Den sugde... Ennå ingen kaffekopp her, og den vil jeg ha, så jeg sender inn. Jepp, to oppgaver og løsningsordet sto klart, selv om verket satt for langt inne i nr. 1. Nr 5 har vært oppe mange ganger før, og den var min faste følgesvenn i bilen i flere år, samt at jeg alltid brukte den når jeg hørte på høyttalere o l.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og så ser jeg at oppgave 9 også har en link til løsningsordet :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjettet løsningsordet før første oppgave og bare ventet på nettopp den komponisten de spilte.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Når NRK Klassisk nå har holdt på med ukentlige Rebusoppgaver i over 5 år, så må det påregnes en del gjentagelser av musikkeksempler :)

    Etter det jeg kan se av mine notater, var det i denne runden litt vel mange. Ganske unødvendig siden disse komponistene alle har hver sine store katalog.
    Oppgave 1, 2, 5, og 6 har vi hatt tidligere (Oppgave 2 var nok bevisst valgt på grunn av løsningsordet).

    Men så var det nr.7: her burde vel programleder nevnt at komponisten var en debutant i rebus-sammenheng?

    1669622726592.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har flere ganger nevnt for dem at komponistene de bruker også har andre verk som kan brukes. Hvorfor spiller de Moldau eller Skočna (fra Den solgte brud) hver gang de har med musikk av Smetana? Nå brukte de riktignok en av strykekvartettene sist, men likevel. Han har nok klavermusikk til å fylle 7 hele CDer, 10 symfoniske dikt, en flott klavertrio, 2 strykekvartetter og 9 operaer. Det meste av det er nok ukjent for de fleste, og å fylle opp oppgavene med for mange vanskelige oppgaver er nok ikke spesielt lurt, men en og annen oppgave med litt ukjent musikk av en kjent komponist burde jo være mulig. Hvis de ønsker å koble det mot Norden kan de jo spille fra "Håkon jarl" av Smetana (hans op. 16). Og han var jo tross alt sjefsdirigent i Göteborg i flere år.

    Innimellom spiller de jo ukjent musikk av en ukjent (for de fleste) komponist, som i oppgave 3 denne gangen, så hvorfor ikke noe ukjent musikk av en kjent komponist? De er jo heller ikke fremmed for å spille en klaversonate av Scarlatti og la oss bruke masse tid på i finne ut hvilken av de ca. 600 sonatene det er (selv om de hittil stort sett har brukt platen Ivo Pogorelich spilte inn for mange år siden).

    Nå brukte jeg Smetana som eksempel, men det samme gjelder jo for mange komponister - det er de samme verkene (sviskene?) som går igjen til tross for at det finnes så mange andre ting de kunne valgt.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Tro hvordan det blir framover når NRK har sagt at de skal kutte antall ansatte med 5% grunnet budsjettreduksjon, og at alle i NRK nå har fått tilbud om sluttpakke. Hvor skal de kutte? Kanskje de kunne kutte ut noen av kanalene og satse mer på de dyktige journalistene de tross alt har. Jeg er dessverre redd for at de kommer til å kutte ut de dyktige journalistene (de tar gjerne en sluttpakke fordi de har muligheten til å få andre jobber) og satser mer på kjendiser og småprat. :(
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nå må de snart få noen utfordrende oppgaver. Man har jo så mange hjelpemidler nå at det meste lar seg søke opp på nettet. Jeg gjettet løsningsordet før første oppgave, akkurat som forrige gang, og når man har både antall bokstaver og en bokstav i rett posisjon er det mildest talt ikke vanskelig å finne komponistene.
    Når man i tillegg har oppgaver med tekst der man kan søke opp teksten på nettet blir det ikke veldig vanskelig. Operaene ga seg jo stort sett selv i dag, og sangen i oppgave 1 er lett å finne på strømmetjenestene.

    Men folk er kanskje ikke like oppdatert på bruk av nettet som oss som er på dette forumet?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den var grei nok, kanskje som du skriver, litt for grei. Jeg hadde vel også løsningsordet rimelig kvikt. Eneste måtte være at jeg en kort stund tenkte på den andre minimalist- komponisten (PG) i 2-ern, men kom fort ut av den blindveien da han slett ikke passet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, men når han i tillegg sa at det dreide seg om storpolitikk var det ikke så vanskelig å gjette hva det var.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det oppfattet jeg ikke at han sa før lenge etter; angrepsmåten min for disse oppgavene er basert på kaosprinsippet :) Dyppe litt her, litt der... skippe det meste av rundtsnakket... Jeg er jo aldri våken når programmet sendes, så det blir jo på nett etterskuddsvis.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Tror jeg må sende Stein Eide & co en epost nå:
    Beklager å si dette, NRK klassisk og Rebus, men nå er det like før dere mister en trofast lytter. Jeg liker ikke måten dere "fordummer" oss lyttere på med de, tidvis, banale hintene i oppgavene. I dag ble det alt for lett når vi fikk servert "...én komponist fra hvert av de nordiske landene....."
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå du... I dag ble jeg grundig og langvarig lurt! Oppgave 5. Et kammerverk som ble framført som en konsert ( i hvertfall som jeg klarte å oppfatte det). Musikken var jo grundig kjent, men jeg håper jeg blir tilgitt for at jeg grep an konsertene for instrumentet først, og gikk hodestups for den andre komponisten med forkjærlighet for det. Fysj, berxter, din tosk! Tok sin tid, men satt endelig. Det var faktisk bare 2, 3 og 4 som satt umiddelbart, 6-ern, der satt jo komponisten og forsåvidt tittelen. 1-ern har vi jo hatt flere ganger før, og 7-ern ble jo enkel med hint og bokstaver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det hadde vel vært riktigere av ham å gi et hint om at oppgave 6 ikke var originalbesetning når han først skulle gi et hint. Oppgavene i den siste tiden har vært alt for lette, men sånn må det vel bli for at de ikke skal miste lyttere. Eller?
    Enig med Daniel62 om at de "fordummer" lytterne med vanskelighetsgraden og alle hintene. Hint kan man gi når man spiller ukjente ting, ikke når man spiller en komponists mest kjente sang der utøverens diksjon er så klar at du hører sangens tittel i åpningsordene. Det var vel bare et hint det hadde vært fornuftig å gi denne gangen og det var i oppgave 6.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Så er vi i gang igjen. Oppgave 6 kan da umulig være skrevet av han de vil fram til? Han døde jo lenge før dette ble laget?
    Og i oppgave 4 er vi igjen på evig vandring i en lang verkliste med svært mange klaverstykker, eller tar jeg helt feil? Det kan da ikke være noen andre? Jeg har ham komplett og har hørt gjennom starten på alt uten å finne det, så kanskje jeg tar feil?
    1, 2, 3, 5 og 7 var jo relativt rett fram.

    Det satt nr. 4. Jeg tok feil - det var en helt annen komponist enn ham jeg tenkte på. Endelig noe som krevde litt leting og tankevirksomhet (selv om jeg egentlig burde tatt det tidligere)
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. 4-ern var vel den enkleste for meg i dag. Et favorittstykke. Sleit faktisk endel med oppgave 6, tok sin tid før jeg oppdaget at han hadde skrevet mye av musikken til den første filmen på 20-tallet. I 2-ern husket jeg heldigvis at denne biten høres mye mer moderne ut enn den faktisk er, og gikk rett på.Ellers var de greie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn