Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man lærer mye av å undersøke disse løsningene. Sangen i oppgave 7 var flott framført, og det står stor respekt av denne oversettelsen. Kommer til å bestille CDen.
    Ellers var jo 6 åpenbar, litt overrasket og skuffet at jeg ikke kjente den igjen på direkten.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjente igjen de 5 siste komponistene nokså umiddelbart; diksjonen i 3 var lesbar, må medgi at jeg måtte høre på et par langsomme satser blant de siste av 6-ern. Ergrer meg litt over det, ettersom jeg har en god del innspillinger (og deltatt i debatt her inne om dem). 4, 5 og 7-ern satt jo tvert. Da ble løsningsordet klart, og så kom 1 og 2 rimelig raskt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Siden det skulle være norske kunstnere, regnet jeg med at det var Vertavo-kvartetten som spilte i oppgave 6. Da så jeg hvilket verk det måtte være, men har ikke sjekket om det faktisk var Vertavo som spilte.
    Den bratsjkonserten til ... er veldig fin!
    Og det er vel fra nr. 2s mest spilte symfoni?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den symfonien er ikke hans mest spilte her hos meg ihvertfall. Men flott.
    Bratsj-konserten er nettopp det, veldig fin. Strykekvartetten, med det fantastiske verket, var sannsynligvis Vertavo, tror jeg også.
    Idag sendte jeg inn for første gang på lenge, med alle detaljer. Bortsett fra hvem som spilte og sang, selv om jeg vet alle, inkludert vår musikalske hjemmelag i en av oppgavene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Komponistene var vel greie i dag, men verket i oppgave 2 sliter jeg med. Og i siste oppgave har de vel brukt denne MGL-platen som ble brukt tidligere der MGL vel har fabulert litt over musikken til den aktuelle komponisten. Det låt jo som C først, men endte opp som J, som det ikke var likevel, men det var M.
    Trodde strengt tatt M ikke hørte med i dette programmet, men han skrev rags han også akkurat som J

    Så komponistene var ikke så greie som jeg først trodde... :D
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Står fast på verket i oppgave 2. Klarer ikke å høre hva som synges, og finner ikke verkliste for S på nettet. :(

    Og der satt den, gitt! Mye leting, men bingo til slutt
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du bæskede ha! Aldri om jeg hadde klart å identifisere 6-ern uten tipsene om MGL. Fant'n på YT, Live fra WCRF 2009. Ellers har du helt rett, 2-ern var bæltøff ettersom verklistene synes fraværende, men den satt til sist.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg visste ikke, eller hadde glemt, at nr.1 hadde skrevet noen hornkonsert, så det var en kjekk påminnelse.
    Nr.2 tippet jeg fort, men verket får vente.
    3 lurer jeg fremdeles på men her er denne tråden til hjelp.
    4 er velkjent, men komponisten tipper vi fra en tidlig gjetting av løsningsordet.
    5 er grei, den kjenner jeg.
    6 er også grei, den er hva det høres som.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Bra jobbet, @otare
    Fine oppgaver i dag. 1, 2, 4 tok søster og jeg ganske umiddelbart. 5 og 6 tok vi mens vi gikk tur i skogen.
    3'eren jobber jeg fortsatt med.

    Men nå er alt på plass:)
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre jeg har tullet meg fullstendig bort syntes jeg vel at 3 og 4 var de enkleste i dag; 3-ern ble vel beskrevet som det viktigste innen sjangeren etter LvB, og det er en av satsene, ikke fra starten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    4ern måtte jeg jo ta her jeg sitter i Praha :)

    PS: Jeg lurer på om programlederen har blingset og trodd at oppgave 6 er skrevet av J - navnet passer jo i rebusen, men det er den altså ikke. Jeg har ikke assosiert komponisten med "klassisk" musikk i det hele tatt, men kunstnernavnet hans passer jo i rebusen.

    PS: Nå ser vi fordelen med å ha rippet hele CD-samlingen - jeg har hele greia med meg på en bærbar disk så jeg har tilgang på hele samlingen min lokalt. Samlingen fyller ca 4 TB så god plass på en 5 TB disk.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    4ern måtte jeg jo ta her jeg sitter i Praha :)
    Naturligvis. Vi kjente den igjen men klarte ikke med en gang å feste hva det var. Syntes det liknet en overtyre, så det tok litt tid.
    Så gikk det endelig opp for meg at jeg har spilt den selv, arrangert for korps, der den har vært mye brukt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg visste ikke, eller hadde glemt, at nr.1 hadde skrevet noen hornkonsert, så det var en kjekk påminnelse.
    Nr.2 tippet jeg fort, men verket får vente.
    3 lurer jeg fremdeles på men her er denne tråden til hjelp.
    4 er velkjent, men komponisten tipper vi fra en tidlig gjetting av løsningsordet.
    5 er grei, den kjenner jeg.
    6 er også grei, den er hva det høres som.
    Mye likt meg. Jeg hadde også glemt at nr., 1 hadde en hornkonsert (eller flere?). 2 fikk man jo litt hjelp med gjennom tipset han ga. 3, 4 og 5 tok jeg uten videre (og tippet også verket). Nr. 6 er ikke det man fort kan tro, så der bommet jeg litt. Den er faktisk ikke skrevet av den det høres som. Originalen (spilt av komponisten selv med sitt ensemble) fant jeg på youtube.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg: 3-ern er egentlig skrevet i ett(/ ensatsig), men de gangene den inndeles i satser eller hva man enn kaller delene, min Gilels er slik.. Vel, det er et stykke uti :)
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Mye flott musikk i 5 av dagens oppgaver. Den tredje oppgaven, dog, var musikalsk sett helt malplassert - kunne nesten like godt valgt Money med Pink Floyd :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja.. Jeg må medgi at jeg sleit litt. Ikke med komponistene, men med verkene. 1-ern var irriterende, men verre var det med 5-ern. Der hørte jeg jo både hvem som sang, og komponisten. Dog, jeg feilhørte teksten noe så dyrisk og søkte dermed i totalt feil del av verklistene hans. Vel, til slutt måtte jeg krype til korset (gralen?) og søke etter henne i den største delen av repertoaret til komponisten. Det hjalp at programlederen sa at det var et sent verk, og da satt endelig operaen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg slet også med 5. Trodde lenge det var en orkestersang, men det fikk jeg ikke til å passe med hintene. Men fant verket til slutt etter berxters lille hint. Dette er jo i tillegg et verk jeg har sett og hørt live.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Eneren idag var kjekk, den har jeg øvd på en stund. Og må fortsette med det, for det er meget vanskelig.
    Jeg var fascinert av opptaket i 2, lurer på hva slags miks de har mekket til der.
    Trompeten var grei for sånne som oss, den er mye spilt her.
    Og enig med berx om 5, jeg syns jeg kjente igjen hvem som sang, og komponisten, men strevde litt med verket. Fremdeles usikker etter å ha hørt om igjen.
    Sekseren er velkjent, og høyt verdsatt her.
    Tulleoppgaven midt i forbigås i stillhet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Men det er vel opprinnelig en fiolinkonsert?
    Og han kunne vel brukt originalutgaven av det siste verket. Eller kanskje korutgaven?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    RE: Oppgave 3
    Det er jo nok av alternativer med N som 3. bokstav:
    Sinding
    Taneyev
    Mendelssohn (kanskje Fanny)
    Händel
    Honegger
    Dinicu (brukt en gang før?)
    Monn
    Lanner
    Janacek
    Monteverdi
    Finzi
    Langgaard
    Ponchielli
    Arnold
    Hindemith
    Donizetti
    Penderecki
    og en mengde til ...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    (gralen)... Enda et hint: Jeg så barnet ved hans moders bryst... Jeg trodde i begynnelsen jeg hørte "Ich frag dich nicht..."
    Han ville vel gi et hint om hvilken retning vi skulle i når det gjelder de aktuelle ting i dag...
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forrige ukes løsning på oppgave 2 var Caruso som sang fra Rigoletto av Verdi. Jeg trodde opptaket av stemmen var et gammelt med ny orkesterlyd mikset inn, men det be ikke nevnt noe om dette. Stemmen var tydelig matt i lyden, som forventet da Caruso døde for over 100 år siden. Det orkesteret må da være innspilt senere, såvidt jeg kan skjønne?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og denne gangen var det ikke så fryktelig vanskelig. Både oppgave 4 og 7 har vært brukt før.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enkle oppgaver idag ja. Bare oppgave 5 jeg måtte søke på nettet, men det var fort gjort. Man hører jo hva slags instrument det er, og nøkkelordet er på plass, da kommer komponisten. Jeg har sannsynligvis hørt det før men komponisten har gått i min stadig voksende glemmebok.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Brukte litt tid, jeg. Jeg eier jo ikke plata 2-ern er hentet fra, og søking med komponisten og første linje i teksten brakte meg ingetstedshen, og jeg måtte gå i verklista. Samme med 5-ern (telte til å begynne med feil, og brukte noen minutter på Boccherini før det demret). Ellers greit nok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg måtte lete litt etter verket i oppgave 2. Komponisten var jo grei. I oppgave 5 har jeg en av de 2 konsertene han skrev for instrumentet. Dette var den andre. Enda en av disse komponistene fra Böhmen (selv om han var født i Wien bodde han mesteparten av livet i Böhmen). Sikkert derfor all musikken jeg har av ham finnes på Supraphonplater.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Da kunne de spilt nr. 1 denne gangen (i oppgave 5). Den har jeg på CD :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter at løsningsordet ble klart var ikke dagens oppgaver av de aller vanskeligste. Man kunne vel slite litt med 2 da det ikke var så enkelt å oppfatte den (engelske) teksten. 1-ern var vel ikke den mest kjente biten av det store verket, og i 5-ern anbefaler jeg dere alle å søke opp William Christie på YT; en herlig framføring.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Enig, @berxter
    Og så må det ha vært en Rebus-debutant-komponist med oppgave 2.
    Jeg finner ikke at vi har hatt oppgaver med ham tidligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jo, jeg mener han har vært med en gang før, men det var før jeg begynte å sende inn.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må vel kommentere dagens oppgave også. De fleste var ganske lette; utfordringen måtte være nr 2, da han er fraværende i de oppslagstingene jeg rutinemessig bruker. Tror bare vi har hatt fiolinkonserten hans med en gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja det stemmer vel det. Operaen, for det er en opera, er innspilt. Det står i hyllene mine.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag koser vi oss med to programmer i reprise, da vi har vært mye bortreist og opptatt i det siste.
    Oppgavene idag var greie, og når løsningsordet kommer etter to bokstaver kan jeg tippe de fleste komponistene nedover.
    Ble litt overrasket av verket i oppgave 4, da jeg ventet meg en symfoni. Komponisten er rimelig klar.
    Siste oppgave på 7 bokstaver hadde en rekke kandidater fra løsningsordet, men tvilen forsvinner fort. Kjenner det øyblikkelig igjen, et populært stykke hos messingfolket, og vi har begge spilt det selv flere ganger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, når løsningsordet ble klart (etter 2. oppgave) gjettet jeg de 3 neste komponistene før oppgavene ble spilt (selv om det potensielt kunne være mange som passet i oppgave 5 - Pergolesi f.eks.). Og de hadde ikke spilt mange toner av det siste verket før det ble klart hva det var. Oppgave 3 har de forøvrig brukt før. Sikkert oppgave 6 også (og kanskje oppgave 5?).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Etter det jeg kan se av mine notater:

    Nr 2 har vært brukt 1 gang tidligere
    Nr 3 har vært brukt (minst) 1 gang tidligere
    Nr 6 har vært brukt (minst) 1 gang tidligere

    Nå har programmet snart 6 års jubileum - første sending var vel i november 2016?
    Da er det ganske naturlig at oppgaver gjenbrukes.

    Oppgave 6 har mange et nært forhold til, men da med 3 eminente musikere i en ganske annen sjanger :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Det var vel i den utgaven jeg hørte verket første gang.

    PS: Det er jo masse å ta av, men de kan ikke være for vanskelige. Da mister de mange lyttere og programmet legges ned. Så en god del gjenbruk må man regne med.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 1 idag var en nøtt. Kortreist debutant, moderne kormusikk med tekst fra gammel folkediktning. Jeg begynte med et par klare kandidater men finner ikke verk som stemmer, og de er nok ikke debutanter heller. Her står vi bom fast.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ta tak i informasjonen om at komponisten har fått en prestisjefyllt pris for dette verket. Og første bokstav har du vel etter å ha løst de andre oppgavene?

    PS: Du finner verket på youtube
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De fleste oppgavene var greie, og siste var umiskjennelig.
    Da er første bokstav klar, og kombinert med teksten finner jeg oppgave 1. Ukjent for meg, men stilig og dyktig framført.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn