Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Javisst. To av seks oppgaver jeg ikke tok på direkten. Et par av dem skikkelige personlige favoritter hos meg Må vente til solen går ned med å løse de to siste.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 1 er veldig kjent, men jeg måtte vente på de andre og løsningsord før jeg fant komponisten. Hvorfor virker dette så kjent? Brukt i TV kanskje?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    De fikk nok ikke mange riktige svar på den forrige rebusen. Da blir det lett neste gang.
    Sist var det nødvendig med hint, denne gangen kunne de spart seg syns jeg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Sliter med Purcell-verket i dag. Skal jo være et av hans mer kjente. Jeg har det meste som er innspilt av Purcell, men finner det ikke.

    Edit: Der fant jeg den likevel, gitt :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 1 er veldig kjent, men jeg måtte vente på de andre og løsningsord før jeg fant komponisten. Hvorfor virker dette så kjent? Brukt i TV kanskje?
    Selvhjelp. Selvfølgelig, det var Poirot! Fauré har mye fint.
    Jeg var bortreist forrige helg, og hører oppgavene på nett nå.

    ps: flere favoritter hos meg forrige gang, med Schuberts oktett i spissen. Den er fantastisk!
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er greit med en stor, digitalisert musikksamling. Jeg har Scott Ross' komplette innspilling av Scarlattis sonater, så å finne den i E-dur, Kk 135 var jo bare å scanne gjennom den innspillingen og høre de første taktene i hver sonate.
    Den sonaten er forøvrig også på Ivo Pogorelichs Scarlattiplate på DG (som jeg også har :) )
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Scarlatti-plata har jeg også, og kjente igjen stykket, men har ikke sjekket tittel.
    I gitarmusikken i oppgave 1 måtte jeg ha hjelp av løsningsordet, og proglamlederens hint om geografi.
    Mine søk på "7 letter composers" finner ingen som passer fra det landet, med den forbokstaven. Men jeg fant ham omsider.
    Det engelske korverket har jeg heller ikke funnet, men komponisten er gitt. Jeg hørte med en gang at det var engelsk, men strevde med å plukke opp tekst. Det løsnet mot slutten der gjenkjennelige fraser blir gjentatt. Og Amen.
    Forøvrig er løsningsordet godt representert her akkurat nå, betraktes og nytes i pausene fra gjemmekontoret.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grei i dag. Komponistene sto umiddelbart klare; jeg må medgi at jeg måtte lete hos J og E etter de spesifikke verkene; begge har jo et mangfold av slikt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, men med hintet om del av samme ord gikk jeg rett på verket til E. J var litt verre, men det gikk egentlig ganske greit. Når man må finne noe i en stor katalog hos en komponist pleier de å velge fra de mest kjente verkene i sjangeren.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hah! Du hørte altså på siste oppgave før du begynte å lete... ;) Det gjorde ikke jeg. Jeg har jo klimpret meg gjennom bok1 en gang i tiden, så jeg visste jo hva slags ting det var, men kjenner slett ikke de andre i detalj, så jeg begynte med børjan i ESNs samlede. Hørte jo bare såvidt på starten av de stykkene som syntes relevante, og da jeg kom til oppgaveløsningen skjønte jeg at jeg hadde kommet rett før første tone. Når det gjelder J gikk jeg først på korverkene, før lyset endelig kom på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke enig med berxter idag, om at det var greie oppgaver, og er redd jeg ligger litt bak.
    De to siste oppgavene kjente jeg igjen med en gang, og 4 fikk jeg en rask følelse for da det hørte amerikansk ut.
    Jeg hadde noen forslag i det tre første, men det går ikke opp med løsningsord.
    Lete hos J og E, det har ikke vært aktuelt hos meg, men jeg tar deg på ordet og prøver.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oppgave 4 var engelsk. Se avataren min.
    vickers1.jpg
    Kanskje et bedre bilde :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å da så. Akkurat. Da hadde jeg kanskje rett om 2 og 3 også. Bare 1 som ikke stemmer. Han er kanskje ikke fullt så berømt som de andre. Da dukker det opp en....
    I så fall hadde jeg fire av seks riktig fra start, og selvfølelsen er tilbake.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rota meg litt bort i oppgave 4 i dag; høyttaleren på fang-pcen prøvde å overbevise meg om at det var en fløyte, og ikke det det var :)
    (Men det kan hende at jeg var forutinntatt etter å ha hørt på Ian Andersons fantastiske fløytesolo i natt
    ) Åpningsteksten på 6-ern var heller ikke helt klokkeklar, men stilen og språket tilkjennega jo komponisten så noenlunde.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Regner med at nr. 5 var noe fuktige greier, men har ikke helt funnet det enda. Komponisten er jo grei, men han har skrevet en del. Nr. 6 krevde litt leting, men det gikk rimelig greit.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jeg mener at nr 5 var den andre, tørre tingen, gjerne spilt direkte sammen med overtyren, eller kanskje del 2 av overtyren med tempobetegnelse...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg bommer alltid på de 2. Du har rett. Del 2 av overtyren der det blir Allegro.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var vel heldig som støtte på en innspilling med markør/ skille ved temposkiftet. Var også såvidt innom den "blaute"....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    5 var plankekjøring, og 6 kvikt resonnement fra språket i teksten. Løsningsordet er klart, men den forbannede oppgave 4.
    Ikke engang jukse-appen klarer å plukke den opp. Fordømt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Sikkert Martin Frøst som spilte. Ut fra hintet og løsningsordet burde/måtte det være en fra Norden. Hvor mange moderne nordiske klarinettkonserter har Martin Frøst spilt...
    For ikke å snakke om at det var allerede en norsk, en svensk og en dansk komponist. Så hvor mange moderne finske klarinettkonserter har Martin Frøst spilt inn på plate?

    Sånn tenkte jeg i hvert fall og fant fram til Magnus Lindberg.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Min kone insisterte på at det skulle være en fra hvert av de nordiske landene, og litt googling med ønsket land og klarinett gir klare hint.
    Overrasker meg at jeg ikke kjente til dette, sjangeren burde være kjent for meg. Og jeg liker musikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Litt rart at han ikke brukte noe av Nordheim. Navnet ville passet i både oppgave 3 og oppgave 4.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja det tenkte jeg også, og sto fast en stund, men stilen stemmer jo slett ikke. Og jeg har brukt mye tid på Nordheim. Veldig mye, med begrenset utbytte. Personlig liker jeg bedre å høre ham snakke enn å lytte til musikken hans. Han var en klok mann, med stor formidlingsevne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Morsomme oppgaver i dag. Gikk rimelig greit å finne svarene, men i et par av oppgavene måtte man lete litt for å finne verkene. Strengt tatt var det vel bare oppgave 3 som det tok litt tid å identifisere. Og oppgave 1, da det er en del sanger å høre gjennom. Heldigvis har jeg sangene til komponisten komplett på CD (og dermed også rippet og lett søkbart på min 💻).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sleit mest med nr 5, mest fordi komponisten ikke umiddelbart dukket opp for meg. Ellers var de jo, som du sier, artige.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artige oppgaver idag. Jeg må innrømme at oppgave 6 voldte meg bry, og det overrasker meg at det var så vanskelig å finne komponisten, selv om jeg fort fant innspillingen på Spotify når jeg søkte på teksten. Er det et stadig mer utbredt problem at man ikke gidder å liste riktig komponist? Youtube var det som omsider gav riktig svar. Snodig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg bruker YT først; når jeg har en tekst jeg oppfatter, og "Kom Karina" var jo lett hørbar. Jeg tror jeg var innom 7 eller 8 sanger i FiDi-boksen i oppgave 1 før den satt (Der oppfattet jeg ikke teksten, fang-pcen min trekker på årene.).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en boks med 11 CDer med alle innspillingene Aksel Schiøtz gjorde mellom 1933 og 1946. Ikke spesielt vanskelig å finne Kom Carina (i heftet skrives Karina med C) der. Det var jo åpenbart at det var Aksel Schiøtz som sang. Det var vel Matthias Goerne som sang i den første oppgaven. Det var i hvert fall kliss likt innspillingen jeg har med Goerne og Aleksander Haefliger.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er bare å se på hva som skjedde med gamle ærverdige Vyborg etter at russerne overtok. Triste greier. Avfolking og forfall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja hvordan i alle dager skjedde det? Mobilkluss tenker jeg, trives best med stor skjerm!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja hvordan i alle dager skjedde det? Mobilkluss tenker jeg, trives best med stor skjerm!
    Samme her. Legger svært sjelden inn noe fra telefonen. Leser innlegg på telefonen, men venter med å svare til jeg har stor skjerm og skikkelig tastatur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Litt utfordrende i dag også, men ikke så veldig. Det var vel bare oppgave 5 som krevde litt jobbing.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte jobbe mest med oppgave 1 (!). Komponisten var jo soleklar med en gang, og jeg gøyv løs på Impromptuer, Barcaroller osv. Dærsken for en idiot! Og så var det det det var :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg traff verket på første forsøk. Sikkert fordi jeg har lest mye Donald i sin tid ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn