Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.453
    Torget vurderinger
    28
    Nå om dagen er det egentlig to ur jeg sikler på:

1) Eldre Rolex Submariner No date (de som fortsatt er litt små og mer avrundet, type https://www.bobswatches.com/rolex-b...PYqgTF5MFs58kusabI2xXYwHUqqKGG2qdrdFrlC6aG6Es ) og

2) Audemars Piguet Royal Oak Offshore (den eldre utgaven fra 90-tallet med måned, dag og dato).

Men da må noe ut.
    Siden det ble Submariner tidligere i år, og Royal Oak Offshore var ment som et alternativ til denne, heller enn både og, så ble det en Audemars Piguet Royal Oak i gull (på rem). Fikk med et godt utvalg flotte remmer.

Planen er, fortsatt å ha færre, heller enn flere klokker, men at de utfyller hverandre bedre enn de jeg har i dag. Større variasjon altså. Har kun én annen ren gullklokke (IWC) og én som er kombinasjon gull-stål (Girard Perregaux).

16DAC5E8-7CB0-413A-8A08-9979E124CB3A.jpeg

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.583
    Torget vurderinger
    5
    Hadde ikke tenkt å bli med på dette klokkegreiene. Tiden går uansett….

Men, så er det dette store spørsmålet da: Når man sitter å glaner på en klokke og ser fascinert på en sekhundviser som tar runde på runde og man bare lar den gjøre jobben sin, og en sjøl lar tida bare gå av seg selv, hvilken diagnose kan man da stille?

Så til saken: Ønsker tips til nødvendig verktøy for å bygge på og ta av ledd, montere ledd, ta av og på claps og bytte lenke til reim og reim til reim og reim til lenke. Kanskje skal man selv bytte batteri på den type moderne klokker som fortsatt måtte finnes av sorten. Annet man trenger?

mvh Olav E

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.453
    Torget vurderinger
    28
    Hadde vært moro å høre hvilke planer folk har for samlingen sin. Hva planlegger du å kjøpe, hva planlegger du å selge, og hvorfor? Eller bare, hva kunne du hatt lyst til å kjøpe eller selge?

For egen del:

Potensielt ut:
    - IWC Pilot Chrono. Synes den er litt stor og klumpete.
    - IWC Portuguese Chrono, litt mer usikker på den, men har relativt mange pene ur med lys skive
    - Jaeger-LeCoultre Memovox. Havner litt imellom. Usikker på salg av den også, men blir aldri helt komfortabel med «bomber-movement» og det faktum at det er uunngåelig å ikke sette på alarmen i vanvare.

Kunne tenkt meg inn:
    - AP Royal Oak Offshore (må være av de eldre, mindre, og mer «understatement», ikke de moderne, de blir for voldsomme)
    - Jaeger-LeCoultre Reverso i en eller annen variant. Har alltid villet ha et slikt, men blir ikke helt enig med meg selv om størrelse etc. Synes halve poenget er at den har to sider, samtidig blir de da fort litt store for et såvidt klassisk ur
    - Rolex GMT. Samtidig er det litt likt Sub-en, men mangler en GMT.

Vi får se.

Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    En GMT master anbefales. Kjøpte min 1675 i år 2000 eller deromkring. Solgte den i 2004 og fikk kjøpt den tilbake i 2015. Utrolig mange klokker har kommet og gått, denne består. IMG_4023.jpeg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    "Capt. Willard" - Seiko variasjon, - basert på AddisDive og selv-byttet skive/chapter-ring... =vanntett bruks-klokke med safir-glass, og etter litt finjustering går den rimelig rett... total-kostnad mindre enn 1500...

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hadde vært moro å høre hvilke planer folk har for samlingen sin. Hva planlegger du å kjøpe, hva planlegger du å selge, og hvorfor?
    Vurderer å trimme ned litt, og årsak er liten eller ingen bruk. Gjelder:
    Ca 30 år gml Eternamatic
    Tag Heuer Twin Time automatic fra ca 2000
    Longines Flagship automatic fra 2013

Tviler på at noen nye kommer inn, men man vet jo aldri:)

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Hadde vært moro å høre hvilke planer folk har for samlingen sin. Hva planlegger du å kjøpe, hva planlegger du å selge, og hvorfor? Eller bare, hva kunne du hatt lyst til å kjøpe eller selge?
    Kjenner litt på savn etter en IWC flieger, så det er mulig jeg gjør noe med det. Hadde en Mark XV som eneste klokke i 10 år mens jeg slikket sårene etter dyrt samlivsbrudd.
    Tenker også at jeg nå kanskje er gammel nok til å gå med gull. Ble 52 forrige uke, og driter litt i om jeg ser ut som en bruktbilselger i Florida. Har hatt flere two tone Rolex datejust, men de er for små. Kanskje en two tone Submariner eller en snasen root beer GMT.

Tudor heritage chrono er veldig tøff, men litt stor og voldsom. Mulig at den ryker ut. Nå som flipperne og crypto bros er på tur vekk fra merket er det håp om å få en enkel Explorer som hverdagsklokke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn