Oris ble levert tilbake til Urmaker Lian idag, pengene jeg betalte er på vei til min konto.
Kjøpsloven tatt i betraktning, så har Urmaker Lian forholdt seg korrekt til den etter mitt skjønn. De har krav på å reparere en gang, dersom det ikke fungerer kan kunden kreve et nytt produkt eller pengene tilbake. Sistnevnte løsning er etter hva jeg leser noe mer juridisk flytende. Idag var det ingen diskusjon, de ba om mitt kontonummer og vi sluttet fred på hyggelig vis og med gjensidig forståelse
Klokken fikk som nevnt nytt urverk, versjon 2. Klokken gikk, men hadde veldig varierende tidsavvik der den nesten uten unntak sakket. En natt hentet den inn 10 sekunder, en annen dag kunne den sakke så mye som 20 sekunder. Jeg etterspurte anbefaling fra Oris, de skrev "avhenger av bruk etc , etc, de måtte ha den inn via forhandler". De anbefalte uansett å trekke den ca. 220 tørn før nullstilling. Dette kjente jeg til, men prøvde på nytt og etter dette startet klokken aldri opp igjen. Fra fredag ettermiddag til idag gikk klokken 5 sekunder.
Urmaker Lian. Juridisk sett har de handlet etter boken. Oppførselen underveis ift kundebehandling derimot er ikke veldig flatterende, men de tok seg fint inn igjen idag må jeg si. Takk og lov.
Selger hos UL sier; ingen klokker er nøyaktige, men nevnte noen eksempler på ulike designer. Jeg tror jeg fint kan leve med en automatisk klokke som ikke er presis, at den må stilles en gang i uka er helt innenfor. Jeg synes faktisk dette var en trivelig eksersis.
Det blir nok ikke en dykkerklokke neste gang, jeg har gjort meg noen erfaringer mtp hvilken type bruk jeg vil ha. Det er av den ikke så aktive/ fysiske delen av min hverdag, ved aktiv bruk kan min Garmin Venu gjøre nytten, den tåler aktivitet. Ønsker meg heller en pilotdesign ala Stowa

eller det rene fra Seiko sine serier.....i en lavere prisklasse denne gangen, kanskje brukt til og med.