Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.451
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    Så må vi spørre oss; er standarden riktig? Og hva kommer etter 24.00? 24.01
    ISO 8601 er jo ein standard som er meint å systematisera og laga eit konsistent og eintydig system ut av alle dei menneskelege måtane å snakka om tid på. Slik sett er det, som alle andre slike system, ein konstruksjon.

    Eg har følgt utviklinga av standarden gjennom meir enn tjue år, og er utruleg imponert over arbeidet som er lagt ned, sjølv om ein del av notasjonane dei føreslår er i overkant barokke.

    Difor er måten vi skal forstå «kl 24:00» på også eintydig definert i standarden (jf lenkja over). 24:00:01 finst altså ikkje, og det gjev difor meining i at ei klokke med digital vising sluttar på 23:59:59. Eg har iallfall alltid forstått slike som at dei viser at vi er i eit intervall mellom vist tidspunkt og neste tidspunkt (td mellom 18:56 og 18:57 dersom klokka viser 18:56). 24:00 viser til eit tidspunkt, men ikkje til eit intervall.

    Sorry om dette vart veldig, veldig nerdete
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.471
    Antall liker
    11.041
    Sted
    Holmestrand
    Litt fristet av denne:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    1
    Litt fristet av denne:
    Den bør du prøve før kjøp om du da ikke har brede underarmer, Fortis har endel ekstra på lug to lug og spesielt på stålreimene.
     

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte altså en Oris Aquis Date Calibre 400 i juni. Etter et par uker stoppet den. Den ble levert inn og jeg fikk muntlig beskjed om at det nok var mulig å bytte den inn mot annet.
    Etter en ukes tid hos urmakeren ble den friskmeldt, min opplevelse av feilen og det hele var brukerfeil. Av den grunn ga jeg maskineriet en ny sjanse. Etter dette har klokken stoppet ytterligere 4 ganger, både på dagtid når den er på og når den er tatt av for natten.

    Jeg har lest meg opp og dette er en gjenganger for V1 av Calibre 400. I tillegg er slarken en opplever ved setting av minutter, også et V1 problem.
    Klokken ble levert inn igjen hos butikk idag, Urmaker Lian i Trondheim. De tar den ikke tilbake. De lover ikke at den får V2 urverk som iflg rapporter løser disse problemene. De ville også at jeg signerte på en avtale der butikkens utgifter ved reparasjon begrenses til kr 800,-

    Det er sikkert mange kunder som er fornøyd med dem. For min del har jeg lært en gang for alle, jeg går ikke dit igjen, hele opplevelsen var nedverdigende, kunden er problemet. Det skal føyes til at jeg ikke lagde noen scene av noe slag, men var tydelig i min tale. Å motta klokken med samme urverket derimot, kommer ikke til å gå upåaktet hen 🤨
     
    Sist redigert:

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    ^ Kjøpsloven gir deg ulike rettigheter i forhold til feil og mangler. Utbedring - ombytte - heving. Alt avhengig av...

    https://advokatmatch.no/hva-er-forbrukerkjopsloven
    Heve kjøp: Slik hever du et kjøp enkelt (kjøpsloven m.m.)
    Takk så mye. Nå har jeg ikke lest artikkelen til ende, men det hele stopper nok allerede ved denne.
    • Hvis saken kan løses på andre måter, for eksempel gjennom prisavslag eller retting, skal det mye til å få heve kjøpet.
    Denne kjenner jeg til og her har nok forhandleren sitt på det tørre inntil videre. Mitt ankepunkt var at jeg meldte inn før det var gått 4 uker, synd butikken overbeviste meg om at jeg var problemet, ikke klokken.
    Når det er sagt, får de orden på den tror jeg den er et godt valg tross alt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.451
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er lett å kjenna seg att i den situasjonen du står i, @Bonus. Det kjenst nedverdigane å stå i butikken (her har ein vore lojal kunde og handla kvalitetsvarer over disk) og oppleva at rullegardina går fullstendig ned og butikken ikkje tek det ansvaret du forventar. Hugs på at du sannsynlegvis har rett her.

    Eg ser på nettsida til Lian at Oris har ti års garanti på urverket (https://urmakerlian.no/produkt/oris-divers-sixty-five-12h-calibre-400/), og i tillegg tilrår ti års serviceintervall.

    Her burde du ha ei god sak for reklamasjon, anten det er urverksbyte eller innbyte, særleg om du loggfører og melder frå om alle problem. Ei såpass kostbar klokke bør vel gå feilfritt?

    Men fin klokke, då.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.523
    Antall liker
    4.445
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En klokke er ment å vare betydelig lenger enn to år. Derfor har du fem års reklamasjonrett.
    Men denne er et nytt produkt. Har du vært ute og svømt med åpen krone stiller det seg annerledes, men her er det bare å enten kreve omlevering, altså et nytt produkt eller penger tilbake.


    Du skal ikke betale en krone.
     

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    En klokke er ment å vare betydelig lenger enn to år. Derfor har du fem års reklamasjonrett.
    Men denne er et nytt produkt. Har du vært ute og svømt med åpen krone stiller det seg annerledes, men her er det bare å enten kreve omlevering, altså et nytt produkt eller penger tilbake.

    Du skal ikke betale en krone.
    Takk for støtten @Tweedjakke og @Chalshus
    Jeg er enig i alt dette, men forhandleren er ikke med. Nå velger jeg å avvente svar og resultat, får jeg tilbake et nytt urverk V2 og det hele fungerer, er jeg fornøyd.
    Poenget må være at man ikke er "blåøyd" som meg og tror kjøp fra forhandler er tingen. Når sant skal sies kunne jeg ha kjøpt en Stowa (kjøp direkte fra nett), som @BritFi anbefalte.
    Uansett, i de periodene klokken har fungert ble den på mystisk vis en del av meg :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.976
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    En klokke er ment å vare betydelig lenger enn to år. Derfor har du fem års reklamasjonrett.
    Men denne er et nytt produkt. Har du vært ute og svømt med åpen krone stiller det seg annerledes, men her er det bare å enten kreve omlevering, altså et nytt produkt eller penger tilbake.


    Du skal ikke betale en krone.
    Kanskje ymte frempå om å kontakte Forbrukerombudet, dersom selger ikke tar til vett.......

    mvh
    Proffen
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.523
    Antall liker
    4.445
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Forhandleren kan gjerne være misfornøyd, men her har du en krystallklar sak. Tidligere hadde forhandleren tre muligheter til å rydde opp i samme feil. Fra nyttår 2025 er dette endret til to forsøk. Om du ønsker, er det bare å heve kjøpet. De kan ikke nekte deg dette. Spør om de har lest kjøpsloven.

    Dette er et nytt produkt. Om det ikke er bulker i kassen, knust glass eller vanninntrengning som følge av åpen krone, er det annerledes.

    Forbrukerrettighetene til oss kunder i Norge er best i verden.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.150
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for støtten @Tweedjakke og @Chalshus
    Jeg er enig i alt dette, men forhandleren er ikke med. Nå velger jeg å avvente svar og resultat, får jeg tilbake et nytt urverk V2 og det hele fungerer, er jeg fornøyd.
    Poenget må være at man ikke er "blåøyd" som meg og tror kjøp fra forhandler er tingen. Når sant skal sies kunne jeg ha kjøpt en Stowa (kjøp direkte fra nett), som @BritFi anbefalte.
    Uansett, i de periodene klokken har fungert ble den på mystisk vis en del av meg :)
    Hei!

    Kjedelig at du fikk et urverk som stopper, kan jeg spørre hva du (Eller Lian?) mener med brukerfeil? Et automatisk urverk som stopper tar jo bort hele gleden ved å eie et skikkelig ur av den typen som du har kjøpt. Denne skal kunne tåle en trøkk, og du skal kunne stole på det under tøffe forhold. Usikkerhet som dette skal du ikke akseptere fra et nytt ur, og når det attpåtil er gjentagende ville jeg krevd å få heve kjøpet. Dette burde en forhandler av denne typen ur forstå og respektere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    1
    Usikkerhet som dette skal du ikke akseptere fra et nytt ur, og når det attpåtil er gjentagende ville jeg krevd å få heve kjøpet. Dette burde en forhandler av denne typen ur forstå og respektere.
    Det er jo akkurat det, om man har en klokke man ikke kan stole på så har det heller ingen funksjon. En klokke til en tusenlapp eller to har man lave forventninger til, men de er gjerne dønn presise og tåler all slags vær og juling man kan gi de. Man burde jo ikke forlange noe mindre for dyrere klokker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.851
    Antall liker
    20.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De bør jo enkelt forklare hvilke brukerfeil uret er utsatt for. Egentlig kun 2 ting:
    a) Hardt slag/støt - kan få pendel litt ut av stilling.
    b) Vann/fukt - enten ved å bli utsatt for større trykk enn den er konstruert for, eller å ikke ha skrudd til krone under bad/dusj.
     

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    Takk til alle bidragsytere.
    Klokken var/ er på ingen måte skadet, verken ved slag, fukt eller annet. Jeg har nå skrevet en lang e-post til forhandler så får vi se om de responderer.
    Så langt i saken har jeg vært problemet og har også måttet stå til ansvar for en klokke som ikke fungerer som den skal.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.523
    Antall liker
    4.445
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    Takk så mye.
    Håper jeg kan komme med en solskinnshistorie etterhvert. Løfte tråden opp fra brønnen og tilbake der den hører hjemme 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Bonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    172
    Antall liker
    397
    Sted
    Trondheim
    Takk så mye.
    Håper jeg kan komme med en solskinnshistorie etterhvert. Løfte tråden opp fra brønnen og tilbake der den hører hjemme 😁
    Vel, Urmaker Lian har ikke besvart mailen jeg sendte dem.
    I forrige uke ble jeg imidlertid og omsider oppringt med nyheten om at klokken hadde versjon 1 urverk og nå har fått montert versjon 2 urverk. Oris trengte kun et par dager for etterkontroll.
    Versjon 1 har hatt flere sykdomstegn, dårlig opptrekk og slark i urverk som krever en bestemt teknikk når klokken stilles(minuttviseren flytter seg idet kronen skyves inn).

    På et tidligere tidspunkt ringte jeg forbrukerrådet, det jeg kan forvente er at forhandler/ produsent skal reparere 1 gang, dersom feilen dukker opp igjen (innenfor 2 år tror jeg), kan jeg kreve ny klokke eller kjøpet hevet. Det skal noe til å forbigå dette slik jeg forstod det, begge veier. 4 ukers returrett slik jeg ønsket, er noe butikkene selv avgjør å ta del i.

    Uansett, selv om forhandleren etter mine begrep har behandlet kunden som problemet og oppført seg ganske så arrogant, ser jeg frem til å motta klokken igjen og gå videre, ikke for det, når mailen var sendt og forbrukerrådet var konsultert, gikk jeg videre 😊

    Jeg har lært mye om klokker og den spesifikke Orisklokken ifm dette. Kan hende skulle jeg startet med en rimeligere klokke med et ETA urverk som hvilken som helst urmaker kan skru på, mens Calibre må sendes til Oris. Når det er sagt, det finnes vel gode og mindre gode urmakere også, som kan skape glede og frustrasjoner, alt etter hvor du treffer.
    I tillegg, jeg så for meg å eie kun en klokke og da er det kanskje greit at det ble akkurat denne, jeg kjenner at eiegleden er stor og klokken ble raskt endel av meg.

    Tilslutt, jeg kan ikke på noen måte tenke at jeg kjøper klokke hos denne, eller hos andre forhandlere i fremtiden. Høye på seg sjøl rett og slett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    1
    Tilslutt, jeg kan ikke på noen måte tenke at jeg kjøper klokke hos denne, eller hos andre forhandlere i fremtiden. Høye på seg sjøl rett og slett.
    De forhandlerne jeg har brukt synes jeg har vært veldig imøtekommende og aldri vært noe problem om det har oppstått feil heller. Og jeg er en slik en som like gjerne handler klokker i joggebukse, det er jo hjemmekontor dressen.. Er de ikke service innstilte så er det ikke verre enn å handle et annet sted. ;)

    Nå har vel også de fleste klokker garanti internasjonalt, så om den urmakeren man har kjøpt klokken av ikke gidder å stille opp ved feil så skal det i prinsippet ikke være noe problem å dra innom en annen urmaker om de er autorisert til det merket.

    Forøvrig bra å høre at det ser ut til at ting ordner seg for deg med klokken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn