Ny high-end høyttaler fra XTZ til lavpris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    For utenforstående som er nye på dette forum og ikke bevandret i diverse hifi kretser så virker det særdeles merkelig hvordan man pirker og leter etter feil. Ingenting som tyder på at disse høyttalerne ikke skal spille skapelig med tanke på bestykkningen og tidligere høyttalere fra xtz.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    99.26 f.eks, er jo gode, men ikke helt optimale mtp delefilter, diskanten er litt frakoplet resten følte jeg da jeg hadde dem i hus, men gir jo god valuta for pengene. Det folka mener er nok at hvis så mye penger er lagt i luftflytterne - har de da lagt ned nok arbeid i delefiltre. R&D koster og rarthvis ingen andre bruker slik bestykning i høyttalere til ca samme penger.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De fleste andre bransjer og de fleste av produkter vi vurderer så er jo kostnad kontra kvalitet evt ytelse en veldig stor faktor, når det gjelder hifi virker det for meg som det er helt motsatt. Alt som er "billig" hamres i stykker. For meg virker det som om XTZ har en annen forretningsmodell og kan muligens hente inn R&D kostnadene sine på volum. Virker ofte på meg som om prislappen er et halvt hus så _kan_ det ikke være bra.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    cybervision_ skrev:
    99.26 f.eks, er jo gode, men ikke helt optimale mtp delefilter, diskanten er litt frakoplet resten følte jeg da jeg hadde dem i hus, men gir jo god valuta for pengene. Det folka mener er nok at hvis så mye penger er lagt i luftflytterne - har de da lagt ned nok arbeid i delefiltre. R&D koster og rarthvis ingen andre bruker slik bestykning i høyttalere til ca samme penger.
    Mht det frakoblede så er det vel ikke første gang noen bemerker diskrepans mellom tung membran i en typisk bass/mellom enhet og diskant-bånd.

    Ellers er det mye gull på baksiden (på nyheten). Lurer på hvor mange i årenes løp som kommer stikke pinnene inn i feil hull. Antagelig brukes de vertikalstilte jumperne til å frakoble de respektive passive delefilter-seksjonene, men om det er hele greia, så vil jo muligheten for å få svidd av noen elementer ved feilplassering av plugger fremdeles være stor (?). Det er en såpass fundamental ting å konvertere til aktiv drift; de kunne kanskje med fordel ha spandert et fastskrudd deksel over den aktive seksjonen. Ikke noen stor ting, bare en strøtanke (hvis slike kan forekomme i entall). No
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.728
    Antall liker
    21.581
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare det at man gis enkel mulighet til aktiv deling uten å måtte herje innvendig er et stort pluss.
    Men det så noe enkelt ut å koble fullrangesignalet rett på diskantdriveren, ja...
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Ja, og ikke bare aktivt Valentino, her kan man også forsøke seg med et eget eksterne passive uten å måtte ty til skrujern og loddebolt. Eller kanskje oppfordre f.eks spesialistene på Eltek til å produsere en komplett ekstern oppgradering (om nå behovet for oppgradering skulle melde seg i det hele tatt). No
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Men hvorfor er det dobbelt opp med kabel-tilkoblinger? Det burde være enkelt og kurrant å lage jumpere som bypasser delefilteret
    uten et ekstra sett innganger...ikke særlig logisk, og hvor "parkerer" man jumperne ved aktiv bruk?

    Arne K
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Cobra2 skrev:
    Men hvorfor er det dobbelt opp med kabel-tilkoblinger? Det burde være enkelt og kurrant å lage jumpere som bypasser delefilteret
    uten et ekstra sett innganger...ikke særlig logisk, og hvor "parkerer" man jumperne ved aktiv bruk?

    Arne K

    Kanskje de mener det blir mer oversiktlig på denne måten. Uansett må jo delefilteret frakobles 'i begge ender' ved bytte til aktivt. Og det går ikke med et sett enkle jumpere. No
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Derfor er det 6 jumpere som må fjernes for å kunne kjøre aktivt (?) - hvis jeg har forstått det riktig. Veldig kjedelig å ikke finne igjen alle jumperne en dag man mot all formodning skulle gå over til passiv drift igjen. Men bevares - det å kjøre aktiv drift med elektronisk delefilter rett på elementene er ikke plankekjøring det heller. Elementene i seg selv blir jo av det passive delefilteret korrigert for frekvensavik, oppbrytninger og annen f--skap som alltid følger med - selv på de beste elementene det går an å oppdrive. Det må vel til en 6 kanals equalizer med ukjent antall innstillingsmuligheter med på moroa, skal det kjøres aktivt.

    Vidar
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.728
    Antall liker
    21.581
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pfft. 6-kanals DAC, eller et lydkort. 6 forsterkerkanaler. Målemikk. Høyttalermekking uten loddebolt. Fabelaktig. ;D
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Kanskje 3 av jumperne er 'dummy jumpers' (juksejumpere)….

    Seriøst, så har vel antallet jumpere og de separate inngangene heller å gjøre med at det kan frakobles/tilkobles både på pluss og minus terminalene på delefilteret. Det gir muligheten for å kjøre en hvilken som helst seksjon aktivt eller passivt uavhengig av de andre, uten å få rot i jorden (så og si). No

    "Genom en snillrik konstruktion så kan de olika elementen kopplas om så aktiv drift kan köras på antingen ett eller flera register. Allt för att ge lyssnaren möjligeheter att få till så bra ljud som möjligt".
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Den så lekker ut i valnøtt ja.

    Noen som har lyttet til disse, eller sett en test noe sted?
     

    TOBRA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Lyttet såvidt til disse på messen på Arken i Gøteborg, og selv med "billig" XTZ elektronikk og messerom som sjelden er optimalt lydmessig, synes jeg de låt overraskende bra. Fullt på høyde med mye dyrere systemer som ble demonstrert på messen! Her tror jeg det er stort potensiale til en forholdsvis rimelig pris :)
    "Micke Y" har skrevet en liten kommentar og lagt ut bilder fra Arken her: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81294&whichpage=5
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Interesante observasjoner her må jeg si, elementer som er bedre enn i de fleste andre merker til 10 ganger prisen og så er de for "tjukke" og ser ut som de er "designet av en Kineser"??? Og sort piano på toppen!

    Jeeeeze.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Går utifra at det ikke er ekte tre, men juksevalnøtt som på mine 99.26?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.728
    Antall liker
    21.581
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei R! Welcome to back!*



    *skilttekst i tandoori, Maridalsveien, sent nittitall.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har testet ut den sluttforsterkeren fra XTZ, AP100 ??
    Finner lite omtaler av den på nettet.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Noen som har lest testen i Lyd og bilde, og har lyst å dele litt om hva de mener om den?

    mvh.
    Ole
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    bjos skrev:
    Noen som har lest testen i Lyd og bilde, og har lyst å dele litt om hva de mener om den?

    mvh.
    Ole
    I veldig korte trekk, så sier de at høytalerne er meget god, at den spiller stort og imponerende, og det eneste negative de kan si er at lydbildet er litt difust. Ny refferanse i prisklassen under 40 000,-.

    Det virker litt som at de må finne noen feil, for å kunne forsvare at høytalere som er vesentlig dyrere skal være bedre. (men det er kunn mitt intrykk ved å lese mellom linjene)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Takk for svar, får vel stikke innom Narvesen en dag og kjøpe L&B:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    uob skrev:
    bjos skrev:
    Noen som har lest testen i Lyd og bilde, og har lyst å dele litt om hva de mener om den?

    mvh.
    Ole
    Det virker litt som at de må finne noen feil, for å kunne forsvare at høytalere som er vesentlig dyrere skal være bedre. (men det er kunn mitt intrykk ved å lese mellom linjene)
    Mitt inntrykk av XTZ er at de har fått ufortjent god omtale, mye pga den store fanskaren rundt omkring i landet.

    Har hørt den modellen til 6500 kroner og den er god men ser ikke hva som skiller den fra andre høyttalere i prisklassen som f. eks Krix og i mine ører er Klipsch RF82 til 500 kroner mer et betraktelig bedre kjøp.
     
    H

    Heah55

    Gjest
    Hei
    Dette virker interessant, her har vi en høytaler som benytter elementer av like høy kvalitet som maarten coltrane til ti ganger prisen!!
    Er det for godt til og være sant? Blir spennende å følge med på...
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Lyd og Bilde testet den i samme nr som et par Wilson til en kvart mill.
    Ikke et ord om disse i forhold til hverandre, selv om de skrev at Wilson Sasha så puslete ut stående ved siden av. Slik at de må ha stått i samme rom.
    En kommentar hadde vært artig, da man nå hadde mulighet til å beskrive hva man fikk ekstra for 200 000 kr.
    Det synes jeg er påfallende.
    Mulig det hadde vært pinlig for Wilson hvis XTZ var for tett på.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    eldo472 skrev:
    Lyd og Bilde testet den i samme nr som et par Wilson til en kvart mill.
    Ikke et ord om disse i forhold til hverandre, selv om de skrev at Wilson Sasha så puslete ut stående ved siden av. Slik at de må ha stått i samme rom.
    En kommentar hadde vært artig, da man nå hadde mulighet til å beskrive hva man fikk ekstra for 200 000 kr.
    Det synes jeg er påfallende.
    Mulig det hadde vært pinlig for Wilson hvis XTZ var for tett på.
    Akkurat det var min tanke også.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Heah55 skrev:
    Hei
    Dette virker interessant, her har vi en høytaler som benytter elementer av like høy kvalitet som maarten coltrane til ti ganger prisen!!
    Er det for godt til og være sant? Blir spennende å følge med på...

    Eneste likheten er at de også benytter Thiel i mellomtonen, men det er ikke samme element. XTZ har heller ikke valgt de beste basselementene fra Seas.

    Spennende med god konstruksjon til relativ lav pris, men de burde gjort en langt bedre jobb med designet!
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    "..heller ikke valgt det beste"

    val, hva mener du med 'det beste'. Det dyreste? (Et basselement velger man naturligvis etter tekniske parametre. Dvs etter mellom tonenes virkningsgrad, hvor delefrekvensen ligger, eller kabinett-størrelse og type osv, og man ender ikke nødvendigvis opp med det dyreste elementet i katalogen).
    Mht til Thiel-elementet, prøver du å antyde at det er noe slags Billlig-Thiel? (Finnes noe sådant overhodet?).

    Forøvrig: Min oppfordring til firmaet ville være å lansere en enklere versjon med et enkelt sett terminaler. En pluss og en minus, punktum. 99% av brukerne vil spille med høyttaleren som den er. Av de som forsøker å forandre på noe vil 50% koble noe feil, og allerede om 5 år vil SNAFU være et faktum: Ingen finner bruksanvisningen (eller diverse jumpere), nye eiere av firmaet vil ha rotet bort dokumentasjonen eller ikke gidde å legge den ut til nedlasting osv. En god høyttalere skal kunne virke like bra ikke bare etter 5 år, men også etter 20-30.. Mht til vanlig 'bi-wiring', så har vel de fleste luktet lunta, og moten er visst på vei ut uansett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dr.No skrev:
    Forøvrig: Min oppfordring til firmaet ville være å lansere en enklere versjon med et enkelt sett terminaler. En pluss og en minus, punktum. 99% av brukerne vil spille med høyttaleren som den er. Av de som forsøker å forandre på noe vil 50% koble noe feil, og allerede om 5 år vil SNAFU være et faktum: Ingen finner bruksanvisningen (eller diverse jumpere), nye eiere av firmaet vil ha rotet bort dokumentasjonen eller ikke gidde å legge den ut til nedlasting osv. En god høyttalere skal kunne virke like bra ikke bare etter 5 år, men også etter 20-30.. Mht til vanlig 'bi-wiring', så har vel de fleste luktet lunta, og moten er visst på vei ut uansett.
    En tilsvarende høyttaler med 2x8" basselementer og de samme diskant- og mellomtonene, samt uten all leamikken bakpå, til kanskje 25K, hadde vært på toppen av min shortlist i alle fall.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hadde de bare sett litt pene ut da.... Ikke det verste jeg har sett, men litt "feite".
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Dr.No skrev:
    "..heller ikke valgt det beste"

    val, hva mener du med 'det beste'. Det dyreste? (Et basselement velger man naturligvis etter tekniske parametre. Dvs etter mellom tonenes virkningsgrad, hvor delefrekvensen ligger, eller kabinett-størrelse og type osv, og man ender ikke nødvendigvis opp med det dyreste elementet i katalogen).
    Mht til Thiel-elementet, prøver du å antyde at det er noe slags Billlig-Thiel? (Finnes noe sådant overhodet?).

    Forøvrig: Min oppfordring til firmaet ville være å lansere en enklere versjon med et enkelt sett terminaler. En pluss og en minus, punktum. 99% av brukerne vil spille med høyttaleren som den er. Av de som forsøker å forandre på noe vil 50% koble noe feil, og allerede om 5 år vil SNAFU være et faktum: Ingen finner bruksanvisningen (eller diverse jumpere), nye eiere av firmaet vil ha rotet bort dokumentasjonen eller ikke gidde å legge den ut til nedlasting osv. En god høyttalere skal kunne virke like bra ikke bare etter 5 år, men også etter 20-30.. Mht til vanlig 'bi-wiring', så har vel de fleste luktet lunta, og moten er visst på vei ut uansett.


    Med det beste så mener jeg det best lydende! De hele blir selvfølgelig et kompromiss for å få de til å spille sammen som en helhet som du også beskriver, men det blir uansett et kompromiss og ikke en ultimat løsning (ved passiv deling)
    Ved aktiv drift som blir en mulighet med enke høyttalern tar de et langt skritt i riktig retning da man fritt kan sette sammen de elementene man måtte ønske uten å ta hensyn til følsomhet.
    Har ikke nevnt noe om billig variant av Thiel, tvert imot så er mellomtonen XTZ bruker den dyreste de selger, men den er ikke like god oppover i frekvens som C79 som MD benytter
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    Knut Vadseth kommer med test i Fidelity 49.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Spennende, får håpe vi får noe konkret om forhold i kvalitet til dyrere høyttalere
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    Knut Vadseth kommer med test i Fidelity 49.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Men, da lar jeg være å kjøpe L&B, da! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjos skrev:
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    Knut Vadseth kommer med test i Fidelity 49.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Spennende, får håpe vi får noe konkret om forhold i kvalitet til dyrere høyttalere
    Ja, håpe kan man jo alltids.

    Sikkert like sannsynlig som at jeg får lese en test av Emotiva XPS-2 i Fidelity. ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    val skrev:
    Dr.No skrev:
    "..heller ikke valgt det beste"

    val, hva mener du med 'det beste'. Det dyreste? (Et basselement velger man naturligvis etter tekniske parametre. Dvs etter mellom tonenes virkningsgrad, hvor delefrekvensen ligger, eller kabinett-størrelse og type osv, og man ender ikke nødvendigvis opp med det dyreste elementet i katalogen).
    Mht til Thiel-elementet, prøver du å antyde at det er noe slags Billlig-Thiel? (Finnes noe sådant overhodet?).

    Forøvrig: Min oppfordring til firmaet ville være å lansere en enklere versjon med et enkelt sett terminaler. En pluss og en minus, punktum. 99% av brukerne vil spille med høyttaleren som den er. Av de som forsøker å forandre på noe vil 50% koble noe feil, og allerede om 5 år vil SNAFU være et faktum: Ingen finner bruksanvisningen (eller diverse jumpere), nye eiere av firmaet vil ha rotet bort dokumentasjonen eller ikke gidde å legge den ut til nedlasting osv. En god høyttalere skal kunne virke like bra ikke bare etter 5 år, men også etter 20-30.. Mht til vanlig 'bi-wiring', så har vel de fleste luktet lunta, og moten er visst på vei ut uansett.


    Med det beste så mener jeg det best lydende! De hele blir selvfølgelig et kompromiss for å få de til å spille sammen som en helhet som du også beskriver, men det blir uansett et kompromiss og ikke en ultimat løsning (ved passiv deling)
    Ved aktiv drift som blir en mulighet med enke høyttalern tar de et langt skritt i riktig retning da man fritt kan sette sammen de elementene man måtte ønske uten å ta hensyn til følsomhet.
    Har ikke nevnt noe om billig variant av Thiel, tvert imot så er mellomtonen XTZ bruker den dyreste de selger, men den er ikke like god oppover i frekvens som C79 som MD benytter
    OK, val, så er det med Thiel-elementet oppklart. (Thanks).
    Jeg tror egentlig ikke vi nødvendigvis ville være uenige når det kommer til stykket, hva bass-elementer og deres implementering angår, og/men for alt jeg vet har du mye mer peiling på det enn meg..
    Men jeg ville aldri brukt uttrykket "et basselement som lyder bedre", uten å presisere at det eventuelt måtte gjelde oppførselen over de egentlige bass-frekvensene (i de tilfeller det deles høyt). I det egentlige bassområdet har ikke bass-elementer egenlyd. Forskjellen på et billig og et påkostet er i grunnen bare at du kan spille høyere med det sistnevnte før ulineariteter (primært kompresjon) inntreffer, og at det tåler mer juling etc.. Innefor sitt optimale arbeidsområde vil også det billige elementets membran bevege seg som et stempel. Egenlyden (i bassområdet) blir temmelig entydig bestemt av kabinettet og avstemningen etc (for et gitt element)...vil jeg påstå. No
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    At flere høyttalerprodusenter har fortrukket 10 tommers Prestige elementet (L26RFX) fremfor det dobbelt så dyre Excel-elementet sier meg om hvor bra Prestige elementet er - også i forhold til Excel elementet. Det er ikke så mye som skiller Excel elementet fra Prestige elementet; bla. Magnesium belegg, kopperringer rundt magnet polstykke, kopper faseplugg og litt kopper på toppen av magneten. Thiel/Small parametrene er identiske av det jeg kan se. Tipper at forvrengingmålingene er stort sett helt identisk for begge variantene. Det var noen på DIY-forumet som hevdet at med Prestige-elementet så får man 95 % av Excel lyden - men til halvparten av prisen.

    Det hadde vært interessant om Fidelity hadde sammenlignet denne XTZ høyttaleren med f.eks. Von Schweikert VR-4SR MKIII. VR-4SR vinner på utseendet, men hva med lyden...?
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Brukeromtale av XTZ Divine 100.49








    First things first. These speakers should come with a warning. Actually two warnings.

    Delivery.

    The first warning is to make sure you are not alone when taking delivery. The pallet weighs in at about 181kgs - 400lbs. The two huge boxes are securely ‘shrink-wrapped’ together. I had fun and games getting each box up our 6 foot high front steps. In the end I made a ramp and literally rolled the boxes up. Not easy. Each one weighs 87kgs – or just over 190lbs. Basically, it is doable if you are pretty fit, but best to have a friend.

    Unpacking.

    The packaging is superb, as you would expect for heavy, flagship devices such as these. You will need to keep the packaging, so a space large enough for two mega-coffins is required. Flat-packing, although an option, will destroy the integrity of boxes designed to be this strong. As above. Get a helper. The sheer weight of these magnificent creations is intimidating. Handling is awkward, and one slip could cause great damage – either to you or the devices. They are very slippery due to the lacquer finish and by virtue of being in their own ‘sock’ to prevent in-transit marking of the lacquer. Try using rubber gloves.

    Once out of the packaging, take a moment to stand back and admire. These are awesome. They are magnificent. Even if you have owned large, high-end speakers before, you will still be seriously impressed. Mine are in the piano black finish. My partner, Penny, loves big speakers (I know, I know, but you just have to live with it…..), and she immediately christened them ‘my beautifuls’.

    Also in the box.
    Two sets of floor mounts. Metal cone type ‘spikes’, and also a set of high density rubber cones for delicate floors. A very good instruction manual. Details of design philosophy, construction (4” thick base, 3” thick baffles etc.), drive unit provenance – and here you get a significant clue as to the thought and design imperatives that have gone into creating these speakers. For example, Thiel midrange units with ceramic ‘cones’. If you design and build your own speakers as I have done for many years, these will set you back over $500 each, plus shipping, plus duty. Very tasty, very expensive.

    There are probably only a handful of speakers in the world utilising these, and all the ones I know of cost over £10,000 a pair. So actual, as well as perceived value is being reinforced by the second. The crossovers are simply the best. Construction of same utilises the best of components as you will have by now, come to expect. But it is the sheer range of options. Active or passive. Mono,bi or tri-wiring. Ditto for ‘amping’. Selectable filter (via superb links) levels to alter bass/mid, mid/treble balance. Twin ports with bungs for room-tuning. XTZ seem to have thought of everything.

    Positioning.
    We have a pretty big listening room. About 10 metres long by 6-8 metres wide into a truncated ‘L’ shaped end. This works out close to 155cu metres. Plenty of space for low bass to make its presence felt. As this is my first dedicated stereo system for many years (more emphasis on home cinema set-up) there are no precedents to be followed in respect of prior or existing installations. In order to fit in with partner expectations (not entirely plain sailing then!), the short leg of the ‘L’ initially saw the speakers firing across the room and about 2.5metres apart and just over a metre from the wall. A set of solid mahogany double doors (more of which later) sit between them, and the equipment rack is situated immediately to the left of the doors, just to the right of, and behind, the left hand speaker.

    Connections and Kit.
    Cambridge Audio Azur 840 pre-power and matching CD player on a Spectral high end 4-shelf rack (18mm glass version – superb). All topped off with a Project Xtension with Ortofon 309D and a O tofon 2m Black. All very new and only had about 10 hours of running-in before the Divines arrived. I bought some of the XTZ cables offered on Audio Sanctum’s website. At £50 for a 3m terminated pair, I thought it would be fun to try them. And boy, am I glad I did. I have other very expensive cable and it does not sound as good as these amazing offerings from XTZ.

    Interconnects have been varied, but include Artisan Silver Dream, and MIT balanced. I also have XTZ but have not tried them yet.

    First Impressions.
    There are few moments in life to compare with the first notes that flow from a really good pair of speakers. And then there are moments like this!! I was transfixed. The delicacy of the top and the ethereal imagery of the midrange just stopped me in my tracks. And this was from cold, and not run in. Hard to believe. Bass was firm and tight but clearly lacking as everything was so tight. So out came the port bungs and the link that gives +3dB at the low end. Better, much better. So a few hours of a whole mixture of music just to get the suspension softened on the bass units in particular, but a noticeable easing in the mid and top was clearly occurring as well.

    It’s about a month now, but due to work commitments only about 10 hours of programme material has been through the system. But what a difference in that time. And they are much louder for the same pre-amp volume. I would estimate about a 90dB efficiency, but they still require a fairly hefty amp to cope with transients well. These are very forgiving speakers. Soundstage is great almost whatever you do, but as always, careful positioning brings additional benefits. Nonetheless, these are not members of the ‘place to within a millimetre or else’ brigade.

    I have recently tweaked the positions slightly. About a 5 degree toe-in and moved closer to the ‘back’ wall, so only 0.5m away now. Top port bung is now in and crossover link replaced to give a flat response.

    Those double doors? BB King was playing – quite loudly and I made to leave the room. Such was the force of the image presence that I quite literally, stopped because I thought I was going to bump into someone. Incredible. That’s a first for me after 45 years of music listening.

    Sound Quality and More Auditioning.
    By now I was getting a lump in my throat every time I switched on. Nora Jones’ ‘You Turn Me On’ – she was there, in the room, singing to me. I turned the lights out and felt as if I could have danced with her. Queen, Bohemian Rhapsody – always difficult and can sound congested especially at high volumes. Amazing. Like never before. The extra detail in the mix, little things that I have never heard before. CD’s that have always been so-so, have suddenly come to life. A voyage of discovery.

    It is as though my entire disc collection has been remastered. Eclectic or catholic taste, it really does not matter. You will be thrilled. Jazz, Rock, Classical, Opera, solo voice, solo piano, massed strings, and of course, Organ. I sat through Bach’s Toccata and Fugue, followed by Widor’s 5th. Transfixed and palpitating with the delicacy of the higher registers and the majesty of the lower ones. The differentiation between the larger pipes being clearly and distinctly audible. In fact, for me, it was the first time when listening to Organ that I could perceive a soundstage with width, height and depth.

    A good loudspeaker will present a seamless integration between the individual drive units. It’s hard to achieve. These babies have it all. Sit left, sit right, stand up, sit down. The image remains in place.

    A good loudspeaker somehow does not get louder when you turn the wick up, instead the sound seems to expand into the room in a way that leaves you feeling pleasantly satisfied. You may recall the rock mocumentary ‘This is Spinal Tap’ – the one where the volume control on the amp ‘goes up to 11 man’. I tell you, with the Divines you get all the way to ‘12’ and there is still much more to come. I have run these briefly at deafening levels – not a hint of compression or congestion, just the feeling of ‘wow’.

    A great speaker however, has all of the above but of itself, it disappears - simply connecting you to the performance so that you forget where you are. You exult, you cry. You cannot help it.

    Concluding Remarks.
    So there we are. Look beautiful, sound beautiful and I cannot fault them. Compare with speakers 2 or even 3 times the price and you will not want to stray. They are nowhere near fully run-in yet, so I expect more ‘wow’ moments as time passes. Clearly it will be possible to connect significantly more expensive kit than my Cambridge trio, but I am bound to say that, at present I am feeling that rare thing in a hi-fi addict. Satisfaction.

    Oh, and that second warning referred to at the beginning. It’s a wallet warning. The 30-day home trial. Forget it. You absolutely will not be able to return them. They are Divine by name, and Divine by nature.

    David Sobey, Northamptonshire UK.

    http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?p=283102


    Test på gresk med målinger.
    :p

    http://www.avmentor.gr/reviews/xtz_divine_100_49_2.htm

    Bruk google translator. Kopier og lim inn det som måte virke interressant. Blir ikke 100% men man får tolke litt selv. :)





    Gunzi skrev:
    Noen som har testet ut den sluttforsterkeren fra XTZ, AP100 ??
    Finner lite omtaler av den på nettet.
    Review XTZ AP100 Tech-Radar (HiFi-Choice)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn