Ny high-end høyttaler fra XTZ til lavpris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    XTZ er et merke som leverer fantastisk god kvalitet i forhold til pris.
    Nå kommer de med flere nye produkter i litt høyere prisklasse og det er jo litt spennende.

    Ingen ting og si på elementene eller finish i alle fall i den kommende XTZ Divine 100.49 høyttaleren. Det ryktes om en pris på mellom 30.000 og 50.000 SEK, men det er som sagt rykter og kan være feil.

    * Floor speaker
    * 122 cm height
    * 60 kg each unit
    * dual SEAS Excel 10" drivers
    * Thiel & Partner midrange driver
    * Ceramic 1" tweeter from German Visaton
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Virket litt "tjukkas"?

    Men - keramiske elementer låter jo bra da, gjerne sammen med bånddiskant, eller diamantdiskant.. Kan jo fort vekk bli bra dette her, men jeg synes at høyttaleren virket litt lite elegant, men jeg liker litt slanke høyttalere. Men - at det finnes mange som vil like denne er jeg ikke i tvil om!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    tore_v1 skrev:
    Virket litt "tjukkas"?

    Men - keramiske elementer låter jo bra da, gjerne sammen med bånddiskant, eller diamantdiskant.. Kan jo fort vekk bli bra dette her, men jeg synes at høyttaleren virket litt lite elegant, men jeg liker litt slanke høyttalere. Men - at det finnes mange som vil like denne er jeg ikke i tvil om!
    Store høyttalere med store elementer blir jo sjelden slanke. Da må de i så fall være mye høyere.

    XTZ 99.36 er en slank høyttaler, men med langt mindre elementer. God til prisen er den, men langt ifra high-fidelity.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Triamping. Det er mulig på 99.36 også. Eller biamping. Jeg merket ingen forskjell da jeg prøvde å biampe 99.36, men det kommer sikkert ann på forsterkeren man bruker.
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    XTZ skrev:
    Det stämmer, aktiv drivning är möjlig, så tre anslutningar är ingen nackdel utan en fördel. Det passiva filtret at nycket riktigt justering för woofer, mid och treble, men någon kylning av motstånd finns inte. Det kanske ser ut så på bilden bara.

    Det är en helt standalone-produkt, tanken är inte att erbjuda ett hembiopaket med dessa som fronthögtalare.
    Aktiv deling er interessant. Mange justeringsmuligheter også, ser jeg.

    XTZ skal visst lansere en ny stereoforsterker med DSP på Malmö-messan, tror jeg.
    Det snakkes også om rackmonterbare subforsterkere med ICE-teknologi og DSP sånn etterhvert.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    tore_v1 skrev:
    Virket litt "tjukkas"?

    Men - keramiske elementer låter jo bra da, gjerne sammen med bånddiskant, eller diamantdiskant.. Kan jo fort vekk bli bra dette her, men jeg synes at høyttaleren virket litt lite elegant, men jeg liker litt slanke høyttalere. Men - at det finnes mange som vil like denne er jeg ikke i tvil om!
    Helt riktig - i mine øyne er dette en lekker høyttaler.
    Det blir spennende å følge med her, det kan jo bli riktig bra - til en overkommelig pris.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Fy flate,den var lekker! :eek:

    Etter høyden og bedømme er den nok litt stor,men det skal bli spennende å lese omtaler og tester av denne. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.940
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    BanjoArrne skrev:
    Fy flate,den var lekker! :eek:

    Etter høyden og bedømme er den nok litt stor,men det skal bli spennende å lese omtaler og tester av denne. :)
    helt enig,dette kan bli et spennende merke å følge fremover.
    håper bare ikke at de priser seg ut etter som populariteten stiger,som ting i denne bransjen har en tendens til å gjøre.

    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så spennende ut dette , helt klart.
    Har jo tidligere trålet meg gjennom hele rekka så kjenner XTZ sine kvaliteter godt.
    Iht pris er de nesten uslåelige ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om lakkjobben er bra kommer den til å gjøre lite av seg, størrelsen tatt i betraktning.

    Skulle gjerne sett nærmere på de terminalene. Ser nesten ut som at den er klargjort for aktiv deling. Mycket interressant.
    Ang. pris: Jeg tipper at XTZ får god bulkpris på standardelementer (ikke OEM-spesialer hos XTZ, altså), og så bygger man i østen, og har prima logistikk. Og vips.

    Elementkvaliteten er i klasse med Sonus faber Amati Anni, men kokken er ikke Gud...
    ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Utfra bildene ligner bassene mer på Prestige-serien med sort faseplugg. 10"ern i Excel kommer vel med kobberplugg?

    Mvh. Johan
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Ja enten er det W26 med svarte faseplugger, eller så er det L26 som sitter der.
    Lekker høyttaler som absolutt burde ha potensialet, er det i tillegg klargjort for triamping OG aktiv drift burde denne interessere flere.

    99.36 er forøvrig langt fra high-end, men langt fra hifi er jeg ikke enig i at de er. Knallgode til prisen.
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Stor høyttaler som sikkert krever stor plass rundt seg. bakoverfyrende bassport også.
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Rojoh skrev:
    Utfra bildene ligner bassene mer på Prestige-serien med sort faseplugg. 10"ern i Excel kommer vel med kobberplugg?

    Mvh. Johan
    Det er 10" Excel med svart faseplugg, samme som blir brukt i 99.38.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    norcad skrev:
    99.36 er forøvrig langt fra high-end, men langt fra hifi er jeg ikke enig i at de er. Knallgode til prisen.
    Hvis du siktet til hva jeg skrev, så sa jeg high-fidelity. Jeg har blitt belært til å bruke det framfor high-end. ;D

    Finishen er jo allerede førsteklasses på de rimelige modellene i pianolakk. Ikke dårligere finish på mine 99.25 enn Von Scwheikert til 140k.
    Jeg synes XTZ Divine 100.49 ser utrolig flott ut. Hvis XTZ fortsetter med direkte salg fra nettbutikk, så sparer man jo et mellomledd og klarer å holde prisene nede. Blir spennende å se sluttprisen her. Kommer de med aktiv deling og god DSP som det ryktes, kan det bli veldig bra.
    Nye forsterkere skal også komme. Muligens ICEpower... Så der røk det vel det for noen. ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Spennende høyttaler, eneste jeg har hørt av XTZ er 99.26 og det er en god høyttaler.
    Håper denne viser seg å være like god i sin prisklasse.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Synes dette ser meget bra ut. Spennende å se spesifikasjoner, muligheter for tilpasninger i delefilteret (ser ut som er rad jumpere på baksiden) og pris på dette.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    AndreWerdenskrieg skrev:
    Rojoh skrev:
    Utfra bildene ligner bassene mer på Prestige-serien med sort faseplugg. 10"ern i Excel kommer vel med kobberplugg?

    Mvh. Johan
    Det er 10" Excel med svart faseplugg, samme som blir brukt i 99.38.
    Sorry, men det er nok 10" fra prestigeserien. Det er forøvrig mellomtonene i 99.38 som er fra Excelserien.

    Men lekker er den i alle fall.
     

    babayaga

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Ser bra ut, men hvor kan vi høre disse "XTZ" høytalerne? ::)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Pene og litt rare på likt. Men artig hvis de får til bra indre organer.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Spennede at XTZ tar steget inn i hi-end land for alvor. Kanskje de blir tatt mer seriøst nå? Virker som en veldig spennende høyttaler men litt for klumpete for min smak. En modell med 8" eller 6,5" ville vært veldig interessant.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da var det noen som tok til vettet og brukte ideen som jeg luftet i en annen tråd ang høyttalere og pris/kvalitet! ;D
    Her er det brukt elementer som vanligvis står i høyttalere til 100-300k. Det som gjenstår da er at en ikke har "kjiipet" ut på delefilteret eller tiden til fintuning!
    Basselementene er vel samme som står i mine Von Schweikert som i dag har en veil. pris på 145k!!!!!!
    Mellomtonen er vel samme som Marten og Avalon bruker i sine avsindig dyre modeller!!!
    Diskanten kjenner jeg ikke til, men virker som den også er av svært god kvalitet!!
    Dette er virkelig en spennende høyttaler
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart spennende hvor bra den blir. Men det er jo en kassehøyttalere med rundstrålende bass og neppe noe kontrollert spredning oppover. Så den vil spille mye med rommet. ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte å se til, selv om de ikke er av de "slankeste" kreasjoner jeg har sett. ;)
    Virker voldsomt store og trenger trolig ditto plass.
    Valg av elementer sier ikke at de skal stå tilbake for andre konkurenter, om de holder prisene som de tradisjonelt har holdt på "folkelig nivå" så langt.
    Men gjenstår å se hva de har lagt i delefilter og tuning.
    Bør vel lyttes til før vi roper hurra... ;)

    gismo
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    tore_v1 skrev:
    Virket litt "tjukkas"?

    Men - keramiske elementer låter jo bra da, gjerne sammen med bånddiskant, eller diamantdiskant.. Kan jo fort vekk bli bra dette her, men jeg synes at høyttaleren virket litt lite elegant, men jeg liker litt slanke høyttalere. Men - at det finnes mange som vil like denne er jeg ikke i tvil om!
    Ser ut som den trenger et Grete Roede-kurs, men bevares, den ser absolutt ut som et potent produkt til å gjengi litt riktigere bass enn knøttsmå elementer i en smal baffel.

    Vidar
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ser ut som den trenger et Grete Roede-kurs, men bevares, den ser absolutt ut som et potent produkt til å gjengi litt riktigere bass enn knøttsmå elementer i en smal baffel.

    Vidar
    [/quote]

    ??? ???

    gismo
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Av utseeende stilren/sober/eksklusiv, spør du meg. Sammenling f.eks med de største monstrene til vonSchweikert som ser ut som en utstillingkassse i butikken som selger høyttalerelementer til bilstereo. No
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    Jeg synes de er stygge som fy. Det ser ut som det er en kineser som har tegnet dem. De er skikkelig pompøse...
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Minner litt om TAD høyttalere sånn rent designmessig, men ikke like stilige. Noen som har fått rede på pris?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    DSP skrev:
    Har dei fått til delefilteret/tuning så må dette være tidenes kupp!!!!!!!!
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    DSP skrev:
    gikk litt fort i svingene. Prisen er 39000 svensKe. Lager de en junior utgave med dobble 6"ere til 23000 begynner vi å snakke om en mulig killer.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor NOEN u-hørte høyttalere til over 30 000,- kan være et kupp?
    Det er langt mellom kvalitets-elementer og kvalitets-lyd.

    Arne K
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Cobra2 skrev:
    Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor NOEN u-hørte høyttalere til over 30 000,- kan være et kupp?
    Det er langt mellom kvalitets-elementer og kvalitets-lyd.

    Arne K
    Det er det, og jeg tok forbehold ang. lyd/tuning av høyttaleren!

    Men på den annen side så er det enda mye lengre mellom bruk av kvalitets elementer/rimelig pris ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stygg grill, men ellers pent design, men ikke en høyttaler jeg hadde hatt i ei lite stua, tar mye plass rent estetisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn