Ny high end 4K blurayspiller - Magnetar UDP900

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ny spiller med matchvekt på hele 15,5kg.


1681809564502.png


1681809583101.png


Synes det er litt rart at det nesten utelukkende er Sony og Panasonic som har 4K-spillere utenom disse rådyre merkene som Reavon og Magnetar.
Nå har vel heller ikke Sony/Panasonic sine blitt oppdatert på rundt 4-5 år.

Siden receiverprodusentene kjører på med å pushe høyere og høyere oppløsning, nå oftest 8k som salgsgimmick, så synes jeg det er rart at de i det minste ikke har en entry-level bluray-spiller som støtter 4K. Baserer de seg bare på at folk kjører spillkonsoll, Chromecast, Apple TV eller dekoderboks fra TV-leverandør gjennom receiverene deres :unsure:
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.485
Antall liker
904
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Kan ikke se at denne har WiFi? Da blir det tungvint med oppdateringer, samme som med Reavon, må bruke kabel eller USB pinne. Kan ikke se at DVD-A er støttet heller? Ser ellers ut som en flott spiller, men må nok greie meg med min Oppo 105 for multi disker og Sony og Panasonic for UHD. ;)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.176
Antall liker
2.110
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mystisk nok så fungerer min gamle Oppo UDP 203 fortsatt veldig fint. Merker meg også at Magnetar mangler 12V trigger (som alle andre som har blitt lansert etter Oppo UDP 203/205). For min del er det fullstendig uinteressant med en fancy 2 kanals DAC i en blu-ray spiller, alt går via HDMI uansett.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.843
Antall liker
2.812
Torget vurderinger
1
Det finnes en rimeligere UDP-800 som har fått noen tester her og der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Ny spiller med matchvekt på hele 15,5kg.


Vis vedlegget 912857

Vis vedlegget 912858

Synes det er litt rart at det nesten utelukkende er Sony og Panasonic som har 4K-spillere utenom disse rådyre merkene som Reavon og Magnetar.
Nå har vel heller ikke Sony/Panasonic sine blitt oppdatert på rundt 4-5 år.

Siden receiverprodusentene kjører på med å pushe høyere og høyere oppløsning, nå oftest 8k som salgsgimmick, så synes jeg det er rart at de i det minste ikke har en entry-level bluray-spiller som støtter 4K. Baserer de seg bare på at folk kjører spillkonsoll, Chromecast, Apple TV eller dekoderboks fra TV-leverandør gjennom receiverene deres :unsure:
Ser den er lagd i Kina. Da finnes det vel en kopi fra Kina som koster halvparten? :cool:

Jeg ville ventet med til Panasonic eller Sony kommer med en bluray, 4k/8k spiller, som oppskalerer lavere oppløsning til 8k.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke helt poenget med en 15kg klump til å spille av bluray.. Ser veldig 90-talls ut.
Det er endel forskjeller på analoge og digitale drivverk ute og går, buffer er et stikkord.
Vekt og størrelse er ikke lengre nødvendigvis synonomt med kvalitet akkurat, men man begeistres av forskjellige ting selvsagt.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.485
Antall liker
904
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke helt poenget med en 15kg klump til å spille av bluray.. Ser veldig 90-talls ut.
Det er endel forskjeller på analoge og digitale drivverk ute og går, buffer er et stikkord.
Vekt og størrelse er ikke lengre nødvendigvis synonomt med kvalitet akkurat, men man begeistres av forskjellige ting selvsagt.
Dette er en multi format spiller for BluRay, UHD, SACD og DVD-A og kan det være greit at den er godt bygd.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.176
Antall liker
2.110
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Høy vekt indikerer vel ikke god byggekvalitet alene?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det veldig feil å spørre om denne er sonefri? Er noe som har plaget meg med nyere spillere, i gamle dager var det veldig lett. Men så ble alt så mye strengere.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Dette er en multi format spiller for BluRay, UHD, SACD og DVD-A og kan det være greit at den er godt bygd.
Er ikke "alle" bluray spillere idag multi format..?
Kjenner ingen bluray spillere som ikke klarer de andre formatene du nevner.
Ble en discman (du husker de lette små bærbare CD-spillerne?) bedre kvalitet av mindre eller mer vekt senere i produksjonen?

Alle disse nisje (nisse?) produktene som dukker opp stadig vekk, sikkert fint med påkostede analoge balanserte utganger som ikke kan brukes, da man går glipp av atmos lyd etc.. :rolleyes: Nææh, holder meg heller til de som mer eller mindre fant opp formatet.
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.485
Antall liker
904
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Er ikke "alle" bluray spillere idag multi format..?
Kjenner ingen bluray spillere som ikke klarer de andre formatene du nevner.
Ble en discman (du husker de lette små bærbare CD-spillerne?) bedre kvalitet av mindre eller mer vekt senere i produksjonen?

Alle disse nisje (nisse?) produktene som dukker opp stadig vekk, sikkert fint med påkostede analoge balanserte utganger som ikke kan brukes, da man går glipp av atmos lyd etc.. :rolleyes: Nææh, holder meg heller til de som mer eller mindre fant opp formatet.
Av nye spillere utenom Reavon vet jeg bare om Sony M800 2 som spiller disse formatene i multikanal. Vet du om noen flere?
Har selv en aldrende Oppo 105 til disse formatene og en Sony til UHD og som reserve for Oppo'en.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det veldig feil å spørre om denne er sonefri? Er noe som har plaget meg med nyere spillere, i gamle dager var det veldig lett. Men så ble alt så mye strengere.
Samme her, har en håndfull gamle sone 1 DVD'er som jeg gjerne skulle sett oppskalert til 4K på blurayspilleren min, men der slår regionskodene inn.
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
634
Antall liker
346
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Eller er dette kun en streamer?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det veldig feil å spørre om denne er sonefri? Er noe som har plaget meg med nyere spillere, i gamle dager var det veldig lett. Men så ble alt så mye strengere.
Nei, det må da være et legitimt spørsmål. For meg er det også meningsløst å kjøpe en spiller som ikke er sonefri på DVD og BD. Uansett så finner du sonefrie
spillere fra Reavon, Sony, Panasonic på ebay.co.uk.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Sonefri på BD er vel unødvendig med mindre man har bodd i mange år på et annent kontinent og har stor filmsamling derfra. På DVD kan jeg skjønne da det i «gamle dager» var sånn at enkelte filmer ikke ble utgitt på vår sone i Europa, men skjer vel ikke den dag i dag.

Sonefri på BD krever pålodding av chip, så ville i så fall kjøpt fra autorisert forhandler og ikke bare privatpersoner som har lært seg å gjøre det siden garantien må falle bort.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Sonefri på BD er vel unødvendig med mindre man har bodd i mange år på et annent kontinent og har stor filmsamling derfra. På DVD kan jeg skjønne da det i «gamle dager» var sånn at enkelte filmer ikke ble utgitt på vår sone i Europa, men skjer vel ikke den dag i dag.

Sonefri på BD krever pålodding av chip, så ville i så fall kjøpt fra autorisert forhandler og ikke bare privatpersoner som har lært seg å gjøre det siden garantien må falle bort.
Se litt på hva f.eks. Criterion utgir på BD så skjønner du behovet for en sonefri spiller. Verden er nok ikke så enkel som du vil ha det til.;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Har ganske mange blu rays som ikke finnes med region b. Minst like påkrevd med regionfri blu ray spiller som med dvd, imo.

Kan også anbefale regionfri spiller fra Ebay, har god erfaring med de 2 jeg har handlet - Sony.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.485
Antall liker
904
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Se litt på hva f.eks. Criterion utgir på BD så skjønner du behovet for en sonefri spiller. Verden er nok ikke så enkel som du vil ha det til.;)
Jeg har mye Sone A BD stående, men de filmene jeg fortsatt liker kjøper jeg på nytt på UHD så slipper jeg sone problemet og får bedre lyd og bilde i tillegg. Alt nytt blir også kjøpt på UHD. Criterion har vel begynt å gi ut på UHD også?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Se litt på hva f.eks. Criterion utgir på BD så skjønner du behovet for en sonefri spiller. Verden er nok ikke så enkel som du vil ha det til.;)
Oki skal sjekke, tok det bare for gitt at alle store filmer fra kino også ble utgitt i Europa nå til dags 🙂
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.843
Antall liker
2.812
Torget vurderinger
1
Er ikke "alle" bluray spillere idag multi format..?
Kjenner ingen bluray spillere som ikke klarer de andre formatene du nevner.
Ble en discman (du husker de lette små bærbare CD-spillerne?) bedre kvalitet av mindre eller mer vekt senere i produksjonen?

Alle disse nisje (nisse?) produktene som dukker opp stadig vekk, sikkert fint med påkostede analoge balanserte utganger som ikke kan brukes, da man går glipp av atmos lyd etc.. :rolleyes: Nææh, holder meg heller til de som mer eller mindre fant opp formatet.
Panasonic sin 9000-modell - som er en veldig bra blurayspiller med fin byggekvalitet - er ikke en multispiller vil jeg si. Tar bl.a ikke sacd.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.536
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spillerne støtter vel ofte SACD eller DVD-Audio, men sjeldnere begge deler. Min Sony tar kun SACD, men den spiller jo i tillegg CD og allverdens filformater, så den er definitivt en multispiller.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.843
Antall liker
2.812
Torget vurderinger
1
Sacd er litt spesielt. Formatet er jo ‘kopisikkert’ og kan kun tas ut digitalt over hdmi. Så hvis man har en spiller med hdmi kan jo den da være så billig og enkel som bare det så lenge den virker. Tokanalsspillere derimot må kobles til forsterkeren analogt for å utnytte formatet. Da slår jo alle hifi-parametre inn, med solid byggekvalitet, gode dacer osv inn, på lik linje med en platespiller der selve utførelsen virker inn på lydkvaliteten.

Jeg liker sacd-formatet, og diskspillere generelt. Så jeg synes det er supert at det ennå lages nye kvalitetsspillere. Det finnes eldre, gedigne spillere å få tak i, men de har gjerne lasere som kan krangle og dacene er gjerne ikke så bra som dagens. Så det er bra at Reavon, Magnetar, Pannde etc lager nye, solide spillere.Jeg skulle likevel sett at de japanske merkene utviklet nye modeller som ikke nødvendigvis er basert på oppoplattformen. Denon/Marantz burde gjort det. Nyutviklet drev, med de nyeste dac-teknologiene sine for stereo. Og med hdmi ut for multikanal. Det hadde vært noe!
 
Topp Bunn