Diverse Ny bil og bilstereo. Lost case?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.240
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Først og fremst beklager hvis dette er feil underforum, fant ingenting om bilstereo.

Det har seg slik at jeg ser på ny bil. Det finnes jo diverse "oppgraderingspakker" for lyden, men uten at det står noen som helst andre spesifikasjoner enn "leverer 400 watt i 20 høyttalere" og lignende vag informasjon.

Harman Kardon, Dynaudio, B&O - her er det flere som tilsynelatende leverer "premium"-lyd i bilen. Så satt jeg på sjefen sin splitter nye Xpeng G9 på vei til jobb og la merke til at det var Dynaudio-logo på høyttalerne. Joda, dette var saker, så jeg fikk sette på noe enkelt for å lytte.

For all del, interiøret var fantastisk luksuriøst og bilen for øvrig flott og fin, men jeg kunne ikke nesten ikke vente med å skru av lyden. Kort fortalt var dette en ordentlig forvrengt plastkasselyd, og det uten noe ekstremt volumnivå (litt høyt men langtfra party).

Jeg skjønner at jeg er godt vant, men det er viktig for meg når jeg kjøper bil at ungene kan høre på lydbok eller litt musikk uten at jeg må ha hørselvern fordi jeg ikke takler gjengivelsen.

I mitt tilfelle er det Harman Kardon-pakken til Renault som er aktuell, men er det noe vits? Er alt bare oppskrytt? Er det eventuelt noen som selger og monterer bilstereo frittstående lenger, eller er alt nå integrert og fastlåst?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.261
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
20 år tilbake i tid kjøpte jeg en ny VW Passat high line med Dynaudio anlegg.......og det var den beste lyden jeg har hørt fra noe bilanlegg. I brukabilen i dag har vi et Burmester anlegg (80k) og det er sisådær bra, i et par av de andre bilene sitter det HK premium anlegg, men til tross for at skal forestille og være dyreste premium, så er lyden sånn mitt på treet, vi har en E-tron med B&O anlegg......det låter faktisk ganske bra.......synes det er store forskjeller fra biltype til biltype.....så jeg ville sørget for ordentlig prøvelytting FØR jeg jeg la for mye penger i det. I kina biler er det jo dessverre mye som er flashy og fint på utsiden.......og inni så er det en kopi av en kopi......så selv om det står Dynaudio på fronten hadde ikke jeg i allfall stolt 100% på det.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.323
Torget vurderinger
1
Først og fremst beklager hvis dette er feil underforum, fant ingenting om bilstereo.

Det har seg slik at jeg ser på ny bil. Det finnes jo diverse "oppgraderingspakker" for lyden, men uten at det står noen som helst andre spesifikasjoner enn "leverer 400 watt i 20 høyttalere" og lignende vag informasjon.

Harman Kardon, Dynaudio, B&O - her er det flere som tilsynelatende leverer "premium"-lyd i bilen. Så satt jeg på sjefen sin splitter nye Xpeng G9 på vei til jobb og la merke til at det var Dynaudio-logo på høyttalerne. Joda, dette var saker, så jeg fikk sette på noe enkelt for å lytte.

For all del, interiøret var fantastisk luksuriøst og bilen for øvrig flott og fin, men jeg kunne ikke nesten ikke vente med å skru av lyden. Kort fortalt var dette en ordentlig forvrengt plastkasselyd, og det uten noe ekstremt volumnivå (litt høyt men langtfra party).

Jeg skjønner at jeg er godt vant, men det er viktig for meg når jeg kjøper bil at ungene kan høre på lydbok eller litt musikk uten at jeg må ha hørselvern fordi jeg ikke takler gjengivelsen.

I mitt tilfelle er det Harman Kardon-pakken til Renault som er aktuell, men er det noe vits? Er alt bare oppskrytt? Er det eventuelt noen som selger og monterer bilstereo frittstående lenger, eller er alt nå integrert og fastlåst?
Bilradiospesialisten eksisterer jo fortsatt, de har gjerne noen "ferdigpakker" til forskjellige biler.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.240
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I kina biler er det jo dessverre mye som er flashy og fint på utsiden.......og inni så er det en kopi av en kopi......så selv om det står Dynaudio på fronten hadde ikke jeg i allfall stolt 100% på det.
Det er også inntrykket mitt. Ikke at det er fake, men at merkene selger logoen sin på produkter som ikke nødvendigvis er bra. Hadde for eksempel B&O-lyd på den ene jobblaptopen, kan ikke si lyden blåste meg av stolen. Men det var kanskje litt mindre skingring enn andre PCer (det vil si, jeg fikk ikke lov til å skru lyden så veldig høyt opp).

Så ja, svaret er vel så enkelt som du sier; prøvelytt.

@na_X Takk for tips, dette var artig!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
3.035
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har lest at for audi feks så lisensierer b&o navnet sitt og justerer dsp.
Så sikkert mye forskjellig, men mitt inntrykk er at mesteparten er overprisa og man kan få til noe mye bedre med ettermarkedsprodukter.
Har pleid å bytte høyttalere og latt resten være igjen, men man kan jo bytte forsterker osv også. Men problemet er ofte å få signal som ikke er kludret med (org dsp)

3006A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2025
Antall liker
110
Sted
Nordland
Synes det låter bra i min Transporter med CD, men vurderer ny spiller.

hadde tidligere sansen for gamle Pioneer komponent bilstereo fra siste halvdel av 1970-tallet og opp en tid.
Men det var jo med kassettspiller.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.500
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
I min forrige bil var det originalt BOSE.
I brønnen til reservehjulet var det en ganske stor subwoofer.
Originalt altså.
Som bil "anlegg" helt ok.
I min nåværende er det Harman Kardon.
Mye mer av alt enn BOSE, men ikke noe bedre i mine ører.
For meg er det som det alltid har vært: BIL RADIO.
Fra Blaupunkt med 4 Watt og mono via Kenwood, Pioneer osv.
Musikk hører jeg hjemme.
I bilen er det radio.

X-Cell

King of the North!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.475
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Har en 2025 Skoda superb.. canton anlegg.

Absolutt et av de bedre bilstereo anleggene jeg har hørt i uansett bil(og jeg har lang fartstid innafor bilstereo).

Men det er også desverre det eneste positive jeg kan si om et VAG produkt 🤣

Topp Bunn