Nova Owners Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan har du koblet opp din Trinnov Nova @Sevald ?

(Kilde - Type kabel - Trinnov Nova - Type kabel - Hypex Høytaler)
    Roon via Nuc- Dante(nettverk) - Nova. Eller xlr fra riaa til nova. Fra nova i dag er det xlr til alle 4 hypex. Det er litt dumt da jeg får en ekstra ad/da konvertering.(men det merker jeg ikke noe til)

Jeg er klar med AES fra nova til hypex i høyttalere, og Dante -AES til hypex i basstårn.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Roon via Nuc- Dante(nettverk) - Nova. Eller xlr fra riaa til nova. Fra nova i dag er det xlr til alle 4 hypex. Det er litt dumt da jeg får en ekstra ad/da konvertering.(men det merker jeg ikke noe til)

Jeg er klar med AES fra nova til hypex i høyttalere, og Dante -AES til hypex i basstårn.
    Takker @Sevald ! :)

Roon via Nuc? - hva er Nuc? Regner med det går over LAN?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.414
    Jepp, men rart at en som er så opptatt av nytteverdi som deg, ikke vurderer nytten av egne bidrag…
    Vel, svaret var i relasjon til kost for en fungerende løsning. Hvor poenget var ment å påpeke at med Nova har man mulighet til å flytte de tradisjonelle utgiftspostene man normalt vektlegger kildene.

I etterpåklokskapen var kanskje dette mer tydelig skrever uten at det øker nytteverdien for deg personlig 😉

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    0
    Nova vil utligne evt forskjeller på streamere fra 1.200 til 120.000.
    Nå har vel de mest ihugga Nova brukerne på forumet rett så påkostede vinylrigger i tillegg.
    Men jeg skal våge å påstå at også disse blir stort sett utlignet ved en Nova rekalibrering ved PU bytte da den nettopp søker få til target.
    Du mener at Nova er så avansert at man kan kjøpe en høyttaler til kr. 99 990,-,
    utføre en kalibrering med Nova, velge target-kurve som matcher Wilson Audio XVX
    så har man spart/tjent kr. 4 600 000,- ? :unsure:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.414
    Vet ikke om det er slik produktet er planlagt implementert 😁

Men saken er at Nova vil forsøke nå et target. Hvor vellykket det blir er selvsagt avhengig av at rom, høytalere og forsterkeri ikke har begrensinger.

Kilden blir da litt uvesentlig all tid den har nok oppløsning. Altså en bedre nål for PU og masse headrom i RIAA er fortsatt nødvendig. Men hvor produsentenes huskurver som gjerne er hva man betaler for i en påkostet PU eller streamer utlignes i Nova.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    0
    Men saken er at Nova vil forsøke nå et target.
    Hvor vellykket det blir er selvsagt avhengig av at rom, høytalere og forsterkeri ikke har begrensinger.
    ....hvor produsentenes huskurver som gjerne er hva man betaler for i en påkostet PU eller streamer utlignes i Nova.
    Et greit eksempel kan være å bruke EQ på en AT MC og
    justere til en kjent kurve som eks. Ortofon Verismo
    så blir resultatet "superlyd" til "pølsepris"...... :unsure:
    Med en kjent Target så kan man med forskjellige
    kombinasjoner oppnå samme resultat......

Funker greit gjør det også...... (y)

Ortofon_MC_Verismo_PU.jpg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.891
    Torget vurderinger
    1
    Kort og godt så kan vel svaret være ja, om man bygger selv og dropper kjøpehøyttalere.
    Problemet med kjøpehøyttalere er at man betaler mer for utseendet enn lyden over et visst nivå, kapasitet er den største mangelvaren sånn egentlig og 99% av produsentene prøver liksom å selge det inn som "kunst med WAF". Spiller man på edruelige nivåer, så spiller det ikke så stor rolle hvilke høyttalere man velger.
    Kjører man Nova på høyttalerne til 4-5 mill, så vil de også høres like gode ut som andre "normale" DIY høyttalere de også og imponere enda mer.
    Det er ikke prisen som avgjør kvaliteten, selv om mange tror det.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.009
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Ser at mine spørsmål satt i gang en avsporing. Foreslår at tråden får lov til å vende tilbake til sin intensjon 😊

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man kun har Trinnov Nova og en ekstern DAC som ikke har tilkobling for ekstern klokke, trenger man da en ekstern klokke?

Hvis JA, hva er fordelen?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Hvis man kun har Trinnov Nova og en ekstern DAC som ikke har tilkobling for ekstern klokke, trenger man da en ekstern klokke?

Du vil jo ikke få mer behov for ekstern klokke enn du har nå? DACen vil jo se Nova som hvilken som helst annen digital kilde.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.414

Klokkesynkronisering er vel strengt tatt kun nødvendig om man tenker benytte en ekstern DAC som utgang samtidig med analoge utganger på Nova.

Fordelen er at klokken til interne DAC i Nova spiller av samples samtidig som den eksterne DAC. Uten slik synkronisering kan buffere i de to systemene teoretisk variere noen få samples.

Et typisk scenarie jeg kan se for meg kan da være at man ønsker fortsette benytte sin eksterne "high-end" DAC på hovedsystemet og Nova sin mer generiske på Sub.

Uten klokkesynkronisering kan da de to utgangene ved delefrekvens rent teoretisk spille av det samme sample med flere ms mellomrom. Og siden det trolig er vanskelig med Nova sin begrensede hardware å lage vellydene brickwall filter hvor dette da kunne bli kompensert med delay eller fysisk plassering kan derfor manglende synkronisering lage groms ved delefrekvense.

Samtidig er det slett ikke sikkert at kvaliteter man mener oppleve med sin high-en DAC fortsatt er like påtagelig etter Nova sin kalibrering. Det skinner muligens gjennom at overstående er nettop slik jeg selv har vurdert å benytte Nova 😄

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det en tur til @duc999 for å sette opp hans Nova.. Han ønsket å beholde sin pre. Dermed ble nova brukt mellom pre og monoblokkene. Hovedformålet var å få deling mellom Estelon høyttalerne og basstårn som godeste @inselwind har bygget. Delingen ble satt til 70hz, så kan duc999 teste andre innstillinger selv senere hvis han ønsker det. Noen vil kanskje synes det er litt smør på flesk å ha pre før nova, men den diskusjonen trenger vi ikke ta her.

Å sette dette opp tok kanskje en times tid og det er en relativt grei jobb hvis en har gjort det før. Resultat ble meget så bra. Fin deling mot basstårn og en klar bedring i både bass og midbassen er det inntrykket jeg sitter igjen med. Skikkelig gøy å høre. Legger med et dårlig vidvinkel bilde av det flotte oppsettet.

IMG_2741.jpeg

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man har 3 digitale kilder via: USB, Coax og EBU XLR, kan man få de inn i Trinnov Nova via ekstra bokser?

Evt. bruke denne til USB?
    IMG_2074.jpeg

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.414
    Hvis man har 3 digitale kilder via: USB, Coax og EBU XLR, kan man få de inn i Trinnov Nova via ekstra bokser?

Evt. bruke denne til USB?
    Vis vedlegget 1118406
    Ja via spdif eller Dante inn på Nova. F.eks. flere av RME sine pro lydkort kan fungere stand alone hvor man kan rute digital audio fra USB til spdif. Samt fra aes3 til optisk eller coax. Men switching blir jo et kløn på en slik løsning så den gang jeg brukte RME slik hadde jeg den konfigurert som mikser med alle kanaler åpne til en stereoutgang.

Jeg har annet sted på forumet vist at en aktiv optisk matriseswither til noen hundrelapper kan være bitperfekt. Disse kommer ofte med fjernstyring så det å samle flere optiske enheter virker være enkelt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mulig tomt hus i morgen, og da er vurdere jeg å ta en ny måling med Nova. Tenker at jeg ikke var super nøyaktig første gangen og jeg har gjort noen forandringer i rommet etter første måling. Hvis jeg forstår Trinnov rett, så er det bare måle på nytt og kalibrere med lagret target og innstillinger?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Mulig tomt hus i morgen, og da er vurdere jeg å ta en ny måling med Nova. Tenker at jeg ikke var super nøyaktig første gangen og jeg har gjort noen forandringer i rommet etter første måling. Hvis jeg forstår Trinnov rett, så er det bare måle på nytt og kalibrere med lagret target og innstillinger?
    Jeg prøvde nylig min andre runde. Velger du én måling i wizarden, skriver den over gammel måling og lar alt annet være som det var. Rekalibrerer mao...

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Jeg hadde ikke trodd nova skulle være så lett og oversiktlig å operere. Ikke minst tidsbesparende i forhold til andre løsninger

setsve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    544
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet hva man må gjøre for at valg av source skal bli tilgjengelig i app på IOS? Jeg har bare endring av preset.

1748091180498.png

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet hva man må gjøre for at valg av source skal bli tilgjengelig i app på IOS? Jeg har bare endring av preset.

Vis vedlegget 1123136
    Koblet ikke hvem du var før i går jeg @setsve 😅 Takk for sist!♥

Det med source var en av grunnene til at jeg krøp til korset og kjøpte La Remote. Håper de innser at det er et savn, men kan jo fyre av en mail og mase på dem også!

setsve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    544
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    @MakkinTosken Takk i like måte. Etter gode tips i denne tråden, gikk jeg for full pakke, La Remote og alle kanaler aktive. Trangen til endring av kilde i app, oppstår kun i de tilfeller der La Remote står på stereobenken og kroppen er plassert dypt i godstolen 😅. Ikke alltid jeg husker å dra den bort til der jeg sitter å lytter.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Fant ut i dag at rekallibrering kun skjer i preseten du står i... Sikkert en selvfølge for noen, men ville bare gjøre herrskapet obs, hvis man har mange forskjellige preseter.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut i dag at rekallibrering kun skjer i preseten du står i... Sikkert en selvfølge for noen, men ville bare gjøre herrskapet obs, hvis man har mange forskjellige preseter.
    Oi. Det var nyttig info. Jeg tror jeg har kontroll, men er ikke helt sikker. Jeg kan vel ikke se om det er tatt ny måling på hvilken preset?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Oi. Det var nyttig info. Jeg tror jeg har kontroll, men er ikke helt sikker. Jeg kan vel ikke se om det er tatt ny måling på hvilken preset?
    Saken er at i Amethyst har man to forskjellige måter å gjøre det på, enten rekallibrere en preset direkte eller kjøre prosessen som tilsvarer Wizard, den genererte 5 nye standard preseter. I Nova går all kallibrering via Wizard... Til mitt forsvar, bare kjørt Wizard to ganger, men nå vet jeg hvordan det fungerer. :giggle:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    50.220
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jo, det vil være forskjell i before kurven. Stusset litt over at det var forskjeller i bassresponsen på et par presets og begynte å granske kurvene. Synes det burde vært en datering, kanskje det er, men har ikke funnet den.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.590
    Sted
    Kongsberg
    Lurer på om jeg bare må kjøpe NOVA, og har et par spørsmål til eliten her inne.
    Info om systemet mitt og hvordan jeg har tenkt.
    NOVA skal styre hovedhøyttalerne i musikkrommet/hjemmekinoen. Dette er aktivt med mono DBA bass til 80Hz (dvs 2 kanaler med tidsforsinkelse) 2 x linjekilder fra 80Hz til 1200Hz og 2 x bånddiskanter fra 1200Hz og opp. Altså aktivt 6 kanals system.
    Resten av kinolyden blir fra surroundprosessor. NOVA skal altså bare brukes til stereo.
    Når det er film på gang tenker jeg å kjøre linjesignal fra surroundreceiver inn på NOVA. Da kan surroundreceiveren kalibrere kinolyden til et fast volum på NOVA. F.eks -10dB.
    Når det spilles musikk er det kun fra Spotify eller filer fra en server som er aktuelt. Jeg bruker prosjektor som skjerm (den er lydløs), så den er alltid på når jeg er der og lytter til musikk. Da sitter jeg uansett med trådløs mus/tastatur i fanget, og da kan jeg like godt styre volum via NOVA (Windows) appen? Alternativt kan jeg bruke NOVA appen på en iPad.

1. Jeg vet at folk skryter av laRemote, men jeg vil helst slippe kabelen og lurer derfor på om volum i windows (eventuelt iPad) fungerer bra. Jeg kan f.eks linke et par knapper på tastaturet til volumkontrollen i appen.
    2. Delefilter. Jeg leste noe om at de 6 kanalene på tunes hver for seg. Kan jeg ikke bare velge delefrekvenser, plugge inn micen å la den ta hele jobben på alle 6 kanalene samtidig?
    3. Noen som har hørt rykter om waveforming kommer til NOVA?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.335
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    1. iPad eller PC kan styre nova. iPhone kan styre volum og noen få funksjoner. Nova har dessverre ikke fiks volum.

2. Nova fungerer ikke som delefilter enda, men jeg mener det er bekreftet at kommer. I dag er det kun deling mot subber.

3 Waveforming er det ingen offisielle planer om.

Kan legge til at det kan bli muligheter for flere en 6 kanaler i fremtiden, men da må det bli sammen med Dante. Dette er heller ikke bekreftet.

I stereo oppsettet styrer Nova de aktive høyttalere og basstårna. Når jeg ser film via receiver så kan jeg bruke LFE via nova på basstårna (selvfølgelig de aktive høyttalere og)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn