Norske styrker i Afghanistan: Hvor naive går det an å være?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
wotg skrev:
Hele denne saken er jo rett og slett latterlig. tror virkelig Norske politikere at unge menn som knapt er gamle nok til å stemme eller gå på polet drar til Afghanistan for å gjøre verden til et bedre sted å leve?
Alle oppegående mennesker som lever i den virkelige verden vet at de drar ned for å oppleve spenning og for å leke med et arsenal av våpen. Det kan umulig være noen overraskelse at spenningen nettopp består av kamper med taliban eller andre lokale bander.
Som vanlig så har Bill Hicks noe bra å mene om dette emnet:
Det pågår ingen lek i Afghanistan..men det er sikkert lett å finne temaer å raljere med rundt den norske styrken i Afghanistan. Som sagt, og uten å bli for subjektiv - jeg har møtt, prata og diskutert med temmelig mange av de som er der nede. Mitt bestemte inntrykk er at dette er skikkelige folk og dyktige soldater. De gjør jobben som de er satt til å gjøre av norske politikere, Storting og regjering, på best mulig måte, slik jeg ser det. Og jeg håper at samtlige kommer heilskinna heim, både fysisk og psykisk.

PS: Slubbert; jeg har lest gjennom innleggene dine flere ganger, og det er egentlig ikke så mye å svare. Jeg deler mange av dine oppfatninger, og er uenig i enkelte andre av dine påstander. Sånn er det bare. ;D

Mvh. VilhelmW

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det noen som vet hvor gamle de egentlig er?

S

Slubbert

Gjest
Under Vietnamkrigen slengte USA seg på trenden med verneplikt, eller statlig slavedrift som jeg foretrekker å kalle det, så det er vel ikke direkte sammenlignbart med dagens situasjon. Vernepliktige i Norge er vel også n-n-n-n-nineteen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
oddgeir skrev:
Er det noen som vet hvor gamle de egentlig er?
Det går heilt sikkert an å finne ut av. De jeg kjenner, er rundt 25 - 26 år. Vi var da kjempevoksne da vi var 25...eller? Og tok ansvar så det susa gjorde vi og. Jeg var styrmann på en rekefrysetråler da jeg var på den alderen, og lå i tøffe farvann rundt Grønland og i Barentshavet. Vi var også nokså røffe i uttalelser og livsførsel. Direkte utagerende var vi, når vi kom til havn etter 3 måneder på sjøen. Men det var ikke så mange som skaut på oss....

Mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er da ikke noe negativt å påpeke at soldatene og annet personell ikke faller for det humanitære feministskvalderet fra politikerne. De er neppe så lettlurte at de går på noe slikt. Hver og en av dem har sine personlige motiver for å reise på eventyrferie til Afghanistan. Det er akkurat passe farlig til at det fenger. Men endel av prisen for å få reise dit er å spille dum og leke politkerleken, og da passer det litt dårlig når de av og til slipper masken og gir et ærlig intervju om hvordan de egentlig opplever oppdraget. De må jo ikke sende feil "signaleffekt", da blir politikertantene skuffa og vonbrotne og havner i forlegenhet.

Propanagndaspinnet er ment for stemmekveget her hjemme, og ikke for de som er på tur.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gjestemedlem skrev:
Det er da ikke noe negativt å påpeke at soldatene og annet personell ikke faller for det humanitære feministskvalderet fra politikerne. De er neppe så lettlurte at de går på noe slikt. Hver og en av dem har sine personlige motiver for å reise på eventyrferie til Afghanistan. Det er akkurat passe farlig til at det fenger. Men endel av prisen for å få reise dit er å spille dum og leke politkerleken, og da passer det litt dårlig når de av og til slipper masken og gir et ærlig intervju om hvordan de egentlig opplever oppdraget. De må jo ikke sende feil "signaleffekt", da blir politikertantene skuffa og vonbrotne og havner i forlegenhet.

Propanagndaspinnet er ment for stemmekveget her hjemme, og ikke for de som er på tur.
Det var visstnok ikke noe intervju. Det var bruddstykker av ( fremprovoserte? ) uttalelser satt sammen slik det passet blekkeredaktøren... Noen som har opplevd den "leken" sjøl?

mvh. VilhelmW

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
En hver avdelingsleder taler til sine soldater for å motivere og strukturere dem. Det gjør de til og med på øvelser..!
Jepp. Dette er helt vanlig i både hæren og heimevernet. Kan virkelig ikke fatte alt dette oppstyret grunnet litt prepping av soldatene før de skal ut på skarpt oppdrag.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det samme skjer i de fleste garderober før en fotballkamp. Det må være en sak for idrettsministeren.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Det var visstnok ikke noe intervju. Det var bruddstykker av ( fremprovoserte? ) uttalelser satt sammen slik det passet blekkeredaktøren... Noen som har opplevd den "leken" sjøl?

mvh. VilhelmW
Jeg husker en gammel historie fra da jeg var russeformann og svarte at jeg ikke hadde noe imot at Gymnasiastsambandet ville sette opp kondomautomater på skoletoalettene. "Gi oss kondomer" ble krigstypeoverskriften på forsiden over bildet av en smilende totte i lokalavisen...

Som intervjuobjekt kan man like gjerne være en idiot, man blir uansett seende ut som en.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
....................... - til å forstå at det de holder på med ikke er moralsk riktig.
Var den spesifikt til de som deltar i Afganistan eller en generell betraktning angående krigsdeltagelse "per se" ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
....................... - til å forstå at det de holder på med ikke er moralsk riktig.
Var den spesifikt til de som deltar i Afganistan eller en generell betraktning angående krigsdeltagelse "per se" ?
Det er da vel ikke det minste problem å finne moralsk ryggdekning for deltakelse i borgerkrigen i Afghanistan:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2007-4/derfor-er-norge-i-afghanistan.html?id=491689

Mer offisielt moralsk riktig kan det jo knapt bli, sanksjonert av øverste sivile myndighet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen av dere som så debatten i går kveld på NRK ang. norske styrker i Afghanistan? Synes det kom fram mye bra der. Og Grete Faremo var på anden til å bruke ordet "krig" om det som foregår der. Erling Borgen var som vanlig sterk og klar. Jeg har sansen for han.

mvh. VilhelmW

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Synes ikke Norske soldater burde delta i Afghanistan.

Men forstår at den Norske regjering på ett vis ser seg presset av Nato-medlemskapet.

Kan ikke sammenligne Afghanistan og den Tyske invasjon under WW2

Blir noe annet når Tyskere tramper inn i Norske byer, enn dèt å komme til Afghanistan og ikke vite forskjell på venn og fiende , apropos venner har man dèt i det hele tatt i Afghanistan?
Tenker da på landets innbyggere.

En annen ting er når slike eventuelle "bomber" kommer hjem.

Hva da, hvis de har sivile våpen og ikke greier å glemme - ref: Danmark?

Burde de gått gjennom en psykisk evaluering, fått inndratt eventuelle våpenkort og våpen for 2 - 5 10 år?
Dette gjelder både konkurransevåpen og jaktvåpen.

Dette begrunner jeg med sikkerheten til allmenheten.
man har jo episoder når det gjelder våpen oppbevart sivilt gjennom Heimevernet.

"Villmannskyting" med AG3 ble jo mer eller mindre helt borte med nye regler angående oppbevaring av miltære våpen.

Og kutt ut det tullet om feminisme!

Ditt livs værste fiende kan bli en kvinne.

Margaret Hilda Thatcher var en kvinne.
Ikke noe feminimt med hennes krig mot Argentina når det gjalt Falklandsøyene.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
rock skrev:
Burde de gått gjennom en psykisk evaluering, fått inndratt eventuelle våpenkort og våpen for 2 - 5 10 år?
Dette gjelder både konkurransevåpen og jaktvåpen.
Inndragning av brødkniver burde også vært obligatorisk, eller hva?

Det finnes jo så mye fint i ferdigoppskåret nå så de trenger dem sikkert ikke.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
rock skrev:
Synes ikke Norske soldater burde delta i Afghanistan.
Et ærlig synspunkt, men ........ vet ikke helt om jeg er enig.

rock skrev:
"Villmannskyting" med AG3 ble jo mer eller mindre helt borte med nye regler angående oppbevaring av miltære våpen.
Nå var ikke dette "problemet" så jævlig stort til å begynne med da ! Tatt antallet våpen i landet i betraktning er ikke misbruk av private våpen så veldig stort. Misbruk av HV våpen var faktisk ikke så stort det heller ! Hvis formålet var å redde liv ville antakelig et påbud om å bruke skjerf og lange underbukser om vinteren ha større effekt! :p

Våpeneiere, dvs jegere og konkuranseskyttere er som gruppe den mest lovlydige gruppen i Norge. Kriminelle derimot har det i sin jobbbeskrivelse at de ikke skal bry seg om hva rikets lover sier, inkludert det som står i Våpenloven med forskrifter. Det betyr at innholdet i lovboken ikke kan regulere det som kriminelle individer foretar seg.
En indraging av våpenløyver fra Afganistanveteraner vil derfor ikke ha noen som helst effekt. Mulig du ikke er klar over det men "illegale" våpen er det ikke noe problem å fa tak i, ei heller AG3 med tennstempel og andre helautovåpen. Så en veteran som du så høvisk omtaler som en "bombe" vil ikke ha noen problem med å skaffe seg utstyr for å gå berserk om han så ønsker.

Ikke all verdens våpenlover vil gjøre noen forskjell her. Du kan inndra alle privateide våpen i Norge uten at det vil bety noe som helst for tilgangen av våpen til kriminelle miljøer. Mye av det som tilbys på det illegale markedet kommer forøvrig fra forsvaret og i en viss grad fra politiets beslagslager!! :eek: Før du prøver å overbevise meg om det motsatte vil jeg bare henvise til narkotika som i diverse former og fasonger har vært forbudt i Norge siden "Arilds tid", uten at det har hatt den ringeste innvirkning på tilgangen av slikt for de som ønsker å kjøpe!

Jeg vil derfor instendig oppfordre til at man ikke utsetter veteraner for en slik diskriminering og mistenkeliggjøring som du legger opp til. :mad:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke denne mistenkeliggjøringen her? -selvmordskandidater bak rattet utgjør en reell trussel, ikke norske veteraner fra militære utenlandsoperasjoner. Hvis noen mener at jeg er en trussel for folk flest bare fordi jeg har et par medaljer å henge på brystet, så lurer jeg på virkelighets forståelsen. Om man automatisk blir livsfarlig for andre fordi man har vært utsatt for påkjenninger, ja det er en forståelse som hører hjemme i super-pedagogikken fra 60-70 tallet da til og med Fantomet var farlig for sinnet til barn og voksne...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
.........................ja det er en forståelse som hører hjemme i super-pedagogikken fra 60-70 tallet da til og med Fantomet var farlig for sinnet til barn og voksne...

Å fan Bjørn! Du leste Fantomet da du var ung og lett påvirkelig!! Da forstår vi jo hvorfor du har slike aparte og ekstreme meninger som dem du legger ut her på HFS! :eek: :eek:

Sier en som i en alder av 55 fortsatt abonerer på Fantomet!? ;D ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Det var dette med dødningehoder da..! Fantomet er ond med de onde!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Arnt Folgerø skriver glimrende om de norske soldatene i Afghanistan.

Eliteønsket om en "ren og god" virkelighet er koplet sammen med et sterkt behov for kontroll over vanlige folks holdninger, meninger og følelser. Denne kontrollen gjennomføres med en massiv virkelighetsfornekting på den ene siden og en sterk indoktrinering av de politisk riktige meningene på den andre siden.
http://www.document.no/2010/10/a_drepe_taliban_med_norske_ver.html

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
oddgeir skrev:
Arnt Folgerø skriver glimrende om de norske soldatene i Afghanistan.

Eliteønsket om en "ren og god" virkelighet er koplet sammen med et sterkt behov for kontroll over vanlige folks holdninger, meninger og følelser. Denne kontrollen gjennomføres med en massiv virkelighetsfornekting på den ene siden og en sterk indoktrinering av de politisk riktige meningene på den andre siden.
http://www.document.no/2010/10/a_drepe_taliban_med_norske_ver.html
Virkelig godt skrevet. Jeg tar med fortsettelsen på sitatuttrekket ditt: "Her har den norske eliten barnehagene, skolene og mediene som sin viktigste allierte i kampen, en kamp der universalisering av meninger, holdninger og emosjoner er målet, et mål som fører til fattigdom på sunne emosjoner, til fattigdom på naturlige reaksjoner og et naturlig engasjement, i den norske AP/SV-staten."

Z

Zomby_Woof

Gjest
We train young men to drop fire on people. But their commanders won't allow them to write "fuck" on their airplanes because it's obscene.
(Walter E. Kurtz.)

Forøvrig synes jeg hele diskusjonen er fjollete.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Skal si Major Wenneberg overkjørte Skavlan! Slik jeg kjenner Wenneberg ja! ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Vil ikke si han overkjørte Skavlan akkurat, i den forstand at Skavlan som alltid bare var ute etter hyggelig samtale med hint av dybde. Men mannen kunne snakke godt for seg ja.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Vel, Skavlan ble jo nesten en observatør til en veltalende offiser. De få innspillene Skavlan prøvde å komme med ble jo nesten anekdoter i talen til Wenneberg.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Nå var de vel Wenneberg som var hovedpersonen i samtalen, ikke Skavlan.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Skavlan er ingen kritisk journalist, og dermed er det ikke noen konkurranse det er snakk om. Her får de aller fleste gjester sjansen til å snakke med få avbrytelser.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Skavlan er ingen kritisk journalist, og dermed er det ikke noen konkurranse det er snakk om. Her får de aller fleste gjester sjansen til å snakke med få avbrytelser.
Jeg så det ikke, men du har garantert rett her. Dette er ikke kritisk journalistikk, og er ikke ment å være det.

Topp Bunn