Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Dette er ikke helt riktig lenger, det skjer en del innovasjon på området. Tibber f.eks leverer mange gode tjenester og api'r for oss som har interessen. Jeg har f.eks tibber integrert i home assistant og kan sette opp hjemmeautomasjonen mye mer effektivt og billigere.
    Ja Tibber har forsåvidt en del innovasjon. Men det er fortsatt en tjeneste de kunne levert uten faktisk å levere strøm, som de uansett ikke tjener særlig på gitt prismodellen deres.

    Tibber kunne like gjerne vært en app og en nettbutikk for strømdingser.

    Det er uansett vanskelig å se hva man for privatmarkedet oppnår med alle disse selskapene. Det er en konstruksjon av er marked der intet marked finnes eller trengs. Da snakker jeg altså om abonnentene man har, kraftmarkedet på NordPool funker fjell.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Slå til på et gunstig tidspunkt med en grei fastpris og nok greia. Har vært heldig med Agva i to omganger. Ikke like bra med 50 øre nå med Geilo selskapet. Ok i år, ikke så bra i fjor 😁
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.740
    Sted
    Oslo
    Mulig jeg er dum. Hvorfor betaler man Co2 avgift på vannkraft strøm?
    Det blir som å betale sprit avgift på lettøl.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Slå til på et gunstig tidspunkt med en grei fastpris og nok greia. Har vært heldig med Agva i to omganger. Ikke like bra med 50 øre nå med Geilo selskapet. Ok i år, ikke så bra i fjor 😁
    Fastpriser på strøm er, til liks med fastrente på boliglån, stort sett kun et spørmsål om hvor derivatmarkedet for kraft (eller renter) frem i tid handler. En strømleverandør (eller bank) trenger ikke ha noensomhelst formening om prisen skal opp, ned eller til siden i fremtiden, det eneste som er vesentlig for de er hvor de kan hedge bort risikoen i markedet og hvilket påslag på denne prisen de skal ha. Det er, som med det meste annet i strømsfæren, ingen grunn til at noen skal være bedre eller dårligere enn noen andre på et gitt tidspunkt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har en mistanke om, la oss kalle det en kvalifisert gjetting at de ultralave strømprisene ikke vil komme tilbake. Det er "bevegelser" i markedet som jeg mener tilsier det. "Verden" får aldri nok billig norsk kraft.

    Vi vil nok se lokketilbudene med begrenset varighet av og til men leverandørene spekulerer på at kunden ikke har fått med seg at de skrur op til "normalpris" når avtalen er up.

    Jeg må gjerne ta feil.

    Hadde det vært en kabel til California, God Forbid..... https://www.latimes.com/business/hiltzik/la-fi-hiltzik-lake-mead-20190208-story.html

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.740
    Sted
    Oslo
    Enten vi liker det eller ikke, strøm har blitt en råvare med internasjonale priser.
    Se hvordan det gikk med land som holdt kunstig lave bensin priser, fx Saudi og Venezuela +++
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Søker litt kunnskap rundt hvilke vei jeg skal gå med strøm - bakgrunn:
    Min husstand forbruker ca 55k kWh/p.å (stort hus fra 1980 + oppvarmet utebasseng) og har Hafslund Spot pr dags dato. Kwh-prisen akkurat nå er 1.25kr/kWh hos dem.

    Via www.elskling.no med de parameter angitt ovenfor så får jeg opp følgende forslag:

    Screen Shot 2021-08-27 at 11.03.10.png

    Hva bør jeg være påpasselig på, mtp "snubletråder" etc og dermed velge et produkt som er riktig presentert?
    (Nettleie + termingebyr vet jeg kommer i tillegg, utover det er jeg en strømavtalenovise! ;) )

    Takk for alle gode tips!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Om du skal ha spotpris så er det bare å velge den med lavest påslag og faste avgifter, regner med det er Tibber. Det er ganske mye lokketilbud der ute som kan bli veldig dyre når lokkeperioden er over. Så mye som dere forbruker så har ikke de faste kostnadene (månedsavgift) allverdens å si.

    Forbruket deres er jo helt vilt til å være en privat husholdning - har dere varmepumpe på bassenget?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Agva har fått mye kjeft da de har et krav om at du må tegne avtale om autogiro avtale, eller hva det heter. Dropper du det fordi du vil bruke efaktura, skrur de opp prisen etter en mnd. Gjør du som de sier er det problemfritt. Så vidt jeg husker kan du fortsatt betale med efaktura, men de vil sikre seg at de slipper å purre på folk som ikke betaler i tide. Har brukt de til veldig billig fastpris strøm i to år uten problemer. For et år siden hadde de skjønt at de hadde solgt seg alt for billig, så da hoppet jeg på noe annet, som ikke var billig i fjor... men ser bra ut de nest 2 årene...

    Slutta med spot...noe må jeg tippe på jeg og som ikke driver med spill eller aksjer :p
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Som den ivrige supporter av distriktsnorge og mangeårig fan av trivelige nordlenninger så lot jeg kontrakten gå til Polar Kraft AS. Hfslund kunne/ville ikke tilby meg fastpris på 3 år.

    Det var da billig. Jeg har også Polarkraft og betaler 86.99 kWh.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Forbruket deres er jo helt vilt til å være en privat husholdning - har dere varmepumpe på bassenget?
    Ja og det blir brukt mellom medio mai-sept, utover det er det stengt.
    Huset er forøvrig brutto 500kmv og hovedstue/kjøkken er åpent i 2 etasjer.
    Foreløpig har vi ikke gjort noen enøk-tiltak mtp vindu/skyvedører eller vegg-/takisolasjon som er fra byggeår.

    Inntakssikringen er så stor at vi ikke har fått AMS-måler enda... 😂
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Ja og det blir brukt mellom medio mai-sept, utover det er det stengt.
    Huset er forøvrig brutto 500kmv og hovedstue/kjøkken er åpent i 2 etasjer.
    Foreløpig har vi ikke gjort noen enøk-tiltak mtp vindu/skyvedører eller vegg-/takisolasjon.

    Inntakssikringen er så stor at vi ikke har fått AMS-måler enda... 😂
    Ok, 500 kvadrat er jo en del mer enn hva de fleste har å boltre seg på (og vaske/vedlikeholde..)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Om jeg legger inn fastpris og laveste pris som filtrering får jeg følgende via Elskling.no:
    Ser det er stort spenn i varighet på Topp3, vurderer 36-månedstilbudet og det ligger under Tibber pr dd.

    Krystallkula har jeg ikke sett...

    strøm.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    For første gang i mitt liv har jeg slått av varmekabel og alle lys, føler meg som en gammel gnier.
    Vil rette en dypfølt takk til politikere og økonomer som har lagt ned et stort og banebrytende arbeide for å deregulere og markedstilpasse det norske strømmarkedet slik at vi til en hver tid får den strømprisen markedet synes vi fortjener.

    PS! SARKASME !!!(For å spare oss noen unødvendige runder)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.678
    Antall liker
    5.852
    1980 - 2020
    1634545222057.png
    2021
    1634545294168.png
    Jeg er lei av å bli flådd, fra nå av bruker jeg bare penger på det aller nødvendigste som mat og tak over hode. Lommeboken min er nå stengt, helt stengt.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Alle bransjer som driver med "unødvendigheter" vil få trange tider nå!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Det blir ikke noe å handle til jul så der sparer vi mye penger, kanskje det går opp i opp?
    Har normalt enorme problemer med å komme på noe jeg ønsker meg til jul så det bør gå fint for min del. Har allerede scoret hengekøyer til resen av familien så kanskje det blir med det i år. Det hadde vært noe.

    Akevitt produseres uansett lokalt og øl kan jeg lage selv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Da mener du de aller fleste?
    Det kan bli mange!
    Serveringssteder, HiFi sjapper, mobiltelefonbutikker etc etc. Alt unntatt de som selger mat må nok regne med at folk snur på skillingen når strøm og drivstoffprisene går så mye opp som det ser ut til at de vil gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn