Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Svar på en ting, synes du det er greit å ha slaver?
    Så lenge man selv slipper å være slave kan det muligens ha noe for seg. Våre forfedre, vikingene hadde jo træler, eller sagt med moderne ord, slaver. Rødhårede irske ungmøer, kan jo synes hyggelg. Men de (vikingene) sluttet jo med dette så det nok ikke ha vært så god en ide likevel?

    På det litt mer seriøse plan er jeg faktisk noe usikker på hvorfor de sluttet med træler. Kan det han noe med innføringen av kristendommen å gjøre? Men jeg vet faktisk ikke.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Vi i Norge har jo også vært pirater og har vært med på slavehandelen i nyere tid (en slavehandel der de faktisk brukte bibelen til å sanksjonere det hele med), uten at det betyr noe for denne debatten.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vikinger, slavehandlere og pirater; en flott og representativ gjeng gladkristne gutter.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Pluss at vikingene dro på tokt i østerled for å kverke muslimer.
    Nå tror jeg faktisk at de fleste vikingene som reiste i Østerled var handelsmenn og ikke så mye sjørøvere. Flere av dem tok også tjeneste i de traktene der Tyrkia er i dag som leiesoldater.
    Vikingene var nok så plaget med "Kvitekrist" og hans tilhengere at de ikke gadd å bry seg om tidlige muslimer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Nå tror jeg faktisk at de fleste vikingene som reiste i Østerled var handelsmenn og ikke så mye sjørøvere. Flere av dem tok også tjeneste i de traktene der Tyrkia er i dag som leiesoldater.
    Vikingene var nok så plaget med "Kvitekrist" og hans tilhengere at de ikke gadd å bry seg om tidlige muslimer.
    Hørt om korsfarere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg faktisk at de fleste vikingene som reiste i Østerled var handelsmenn og ikke så mye sjørøvere. Flere av dem tok også tjeneste i de traktene der Tyrkia er i dag som leiesoldater.
    Vikingene var nok så plaget med "Kvitekrist" og hans tilhengere at de ikke gadd å bry seg om tidlige muslimer.
    Sigurd Jorsalfares korstog på tidlig 1100-tall må ha vært et syn for assorterte guder. De hadde Kvitekrist som påskudd, men vikingtokt var det. I Portugal er det fortsatt en årlig festival for å markere at han til slutt reiste videre derfra. Bataljen mellom vikinger alias korsfarere og muslimske pirater på Formentera er også en klassiker. Ganske mange av Sigurds menn ble igjen som leiesoldater i Miklagard etter at de hadde sloss ferdig med muslimene i Jerusalem og Sidon, også det etter standard prosedyre for germanere i østromersk tjeneste.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Dersom noen har lyst til å se en amerikansk religiøs bending over backwards og dumme seg loddrett ut med sitt forsvar av bibelens helt klare oppfordring til å ha slaver, til å slå slaver og til å gi bort sin datter, så se denne. Den er lang, men gud hjelpes, dette er rett og slett galskap. Nesten som når Alipax ikke klarer å si at slaveri er feil...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner at jeg står over. Det går en grense for hvor mye idioti jeg føler det er nødvendig å utsette meg selv for på frivillig basis. Ref. ignore-funksjonen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Trondheim
    Husk nå at bibelen er en bok som ble skrevet flere hundre år etter at Jesus visstnok skal ha levd. Den inneholder alle mulige slags meldinger slik at hvem som helst kan tolke den akkurat slik man vil. Uansett hva du mener finner du støtte for det i bibelen. "Øye for øye, tann for tann", "tilgi dine fiender" etc...

    Den er skrevet slik at alle kan finne noe der som støtter det de mener. Slik sett er den fullstendig ubrukelig til noe som helst.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.241
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Defacto sitat: ... dette er rett og slett galskap. Nesten som når Alipax ikke klarer å si at slaveri er feil...

    Så du konkluderer at fordi jeg ikke vil svare deg, så er jeg nærmest for gal å regne. Hvorfor skal jeg svare deg - du fortjener ikke noe svar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Defacto sitat: ... dette er rett og slett galskap. Nesten som når Alipax ikke klarer å si at slaveri er feil...

    Så du konkluderer at fordi jeg ikke vil svare deg, så er jeg nærmest for gal å regne. Hvorfor skal jeg svare deg - du fortjener ikke noe svar.
    Fra tilskuerbenken er det mer nærliggende å spørre hvorfor du ikke vil svare på noe så opplagt. Det er ikke helt lett å forstå at noe oppegående menneske i 2021 skulle ha problemer med å svare på det spørsmålet, eller å forstå at noen (dvs du) gir en variant av politikersvaret «ingen kommentar» på et så innlysende moralsk standpunkt som hvorvidt det er greit å ha andre mennesker som slaver. Er det greit, synes du?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.241
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Fra tilskuerbenken er det mer nærliggende å spørre hvorfor du ikke vil svare på noe så opplagt. Det er ikke helt lett å forstå at noe oppegående menneske i 2021 skulle ha problemer med å svare på det spørsmålet, eller å forstå at noen (dvs du) gir en variant av politikersvaret «ingen kommentar» på et så innlysende moralsk standpunkt som hvorvidt det er greit å ha andre mennesker som slaver. Er det greit, synes du?
    Ja, det synes jeg I DETTE tilfellet faktisk er greit. Hvorfor det spørres om jeg er for eller mot slaveri MÅ jeg ikke svare på om jeg selv ikke vil. Hvorfor jeg ikke vil - vel det blir min sak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo mistenke at du nekter å svare fordi du innser at det forhåpentligvis ærlige svaret «nei, det er ikke greit å ha slaver» vil føre til en (for deg) litt ubehagelig konfrontasjon med bibelens ord om samme, og deretter til en (for deg) litt ubehagelig diskusjon om hvem som har myndighet til å velge og vrake hvilke bibelord og gudelige på- og forbud som skal gjelde her og nå. Cherry picking, men hvem plukker?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.241
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo mistenke at du nekter å svare fordi du innser at det forhåpentligvis ærlige svaret «nei, det er ikke greit å ha slaver» vil føre til en (for deg) litt ubehagelig konfrontasjon med bibelens ord om samme, og deretter til en (for deg) litt ubehagelig diskusjon om hvem som har myndighet til å velge og vrake hvilke bibelord og gudelige på- og forbud som skal gjelde her og nå. Cherry picking, men hvem plukker?
    Mistenk meg for hva du vil. Men er det greit å avkreve et svar da ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mistenk meg for hva du vil. Men er det greit å avkreve et svar da ?
    Ja, jeg synes jo det burde være såpass enkelt å ta stilling for eller mot slaveri i det herrens år 2021 at det ikke virker helt urimelig. Selv er jeg mot slaveri, helt klart.

    Men hvis det nå er slik som jeg mistenker, at du ikke vil svare det helt opplagte «nei, selvfølgelig synes jeg ikke det er greit å holde slaver» fordi du ikke vil åpne opp for en diskusjon om hvilke bibelord som er bindende, hvilke man bare kan se bort fra, hvordan man kan vite hvilke som er hvilke, og hvem som har myndighet til å bestemme alt det (paven?), så sier det jo en hel del om hvor totalt ubrukelige slike bronse- og jernalderskrifter er som moralsk rettesnor for nålevende mennesker.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge man selv slipper å være slave kan det muligens ha noe for seg. Våre forfedre, vikingene hadde jo træler, eller sagt med moderne ord, slaver. Rødhårede irske ungmøer, kan jo synes hyggelg. Men de (vikingene) sluttet jo med dette så det nok ikke ha vært så god en ide likevel?

    På det litt mer seriøse plan er jeg faktisk noe usikker på hvorfor de sluttet med træler. Kan det han noe med innføringen av
    kristendommen å gjøre? Men jeg vet faktisk ikke.
    Livegenskap som også praktisert i Norge til langt inn på 1800 tallet er i mange tilfeller bare en hårfin flis unna slaveri.

    For å forstå volden og griskheten blant de som kristne landet, anbefaler jeg på det sterkeste boka Kvitekrist av Tore Skeie.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Ja, jeg synes jo det burde være såpass enkelt å ta stilling for eller mot slaveri i det herrens år 2021 at det ikke virker helt urimelig. Selv er jeg mot slaveri, helt klart.

    Men hvis det nå er slik som jeg mistenker, at du ikke vil svare det helt opplagte «nei, selvfølgelig synes jeg ikke det er greit å holde slaver» fordi du ikke vil åpne opp for en diskusjon om hvilke bibelord som er bindende, hvilke man bare kan se bort fra, hvordan man kan vite hvilke som er hvilke, og hvem som har myndighet til å bestemme alt det (paven?), så sier det jo en hel del om hvor totalt ubrukelige slike bronse- og jernalderskrifter er som moralsk rettesnor for nålevende mennesker.
    Litt rart at du må bruke teskjer her? Såpass burde de fleste kristne skjønt, men som vanlig går de til yttergrensene for å ikke svare på noe som kan bli vanskelig å rettferdiggjøre og som mulignes kan føre til litt revurdering av eget valg. Alt for å ikke tenke selv! Det er rett og slett magisk...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Husk nå at bibelen er en bok som ble skrevet flere hundre år etter at Jesus visstnok skal ha levd. Den inneholder alle mulige slags meldinger slik at hvem som helst kan tolke den akkurat slik man vil. Uansett hva du mener finner du støtte for det i bibelen. "Øye for øye, tann for tann", "tilgi dine fiender" etc...

    Den er skrevet slik at alle kan finne noe der som støtter det de mener. Slik sett er den fullstendig ubrukelig til noe som helst.
    Det er lett å være enig i dette, i et fritt og sekulært samfunn som Norge er. Men, jeg vil gjerne nyansere. Det er forskjell på DNT og DGT. Kristendommen er bygget på førstnevnte, og er i stor grad bygget på kjærlighet til hverandre, eller altruisme. Budskapet har over tid vært en driver til frigjøringen fra familismen og styrket det moderne demokratiet og industrialiseringen. Vi har derfor en viktig kulturhistorie i kristendommen som er verdt å ha med seg. Det fremmer et verdisett som ikke er en selvfølge andre steder på kloden.

    Det er ikke uten grunn at Nazistene gikk hardt ut mot kristendommen ved å bruke et misforstått / forvrengt bilde av Nietzsche.Kristendommen var en direkte trussel mot deres idealisme.

    Jeg mener at kristendommen fremmer gode verdier som er verdt å ta med seg. Samtidig ser vi et forvrengt bilde av den f eks i midtvesten, eller en middelalderversjon som Vatikanet for lengst har forlatt. All religion kan misbrukes, men kan også føre noe godt med seg. Jeg er selv mest sekulær - men synes likevel at mye av kritikken mot kirken er unyansert.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Det er lett å være enig i dette, i et fritt og sekulært samfunn som Norge er. Men, jeg vil gjerne nyansere. Det er forskjell på DNT og DGT. Kristendommen er bygget på førstnevnte, og er i stor grad bygget på kjærlighet til hverandre, eller altruisme. Budskapet har over tid vært en driver til frigjøringen fra familismen og styrket det moderne demokratiet og industrialiseringen. Vi har derfor en viktig kulturhistorie i kristendommen som er verdt å ha med seg. Det fremmer et verdisett som ikke er en selvfølge andre steder på kloden.

    Det er ikke uten grunn at Nazistene gikk hardt ut mot kristendommen ved å bruke et misforstått / forvrengt bilde av Nietzsche.Kristendommen var en direkte trussel mot deres idealisme.

    Jeg mener at kristendommen fremmer gode verdier som er verdt å ta med seg. Samtidig ser vi et forvrengt bilde av den f eks i midtvesten, eller en middelalderversjon som Vatikanet for lengst har forlatt. All religion kan misbrukes, men kan også føre noe godt med seg. Jeg er selv mest sekulær - men synes likevel at mye av kritikken mot kirken er unyansert.
    Så de dårlige verdiene skal man bare glemme da? Helst ikke snakke om?
    Det er hundrevis av bøker man kan bruke for å fremme gode verdier og de fleste er bedre skrevet enn bibelen. Så hvorfor bruke en bok med store vitenskaplige feil, heller slett moral og ukjente forfattere?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at kristendommen fremmer gode verdier som er verdt å ta med seg. Samtidig ser vi et forvrengt bilde av den f eks i midtvesten, eller en middelalderversjon som Vatikanet for lengst har forlatt. All religion kan misbrukes, men kan også føre noe godt med seg.
    Igjen, hvem har myndighet til å peke ut hvilke deler som er "gode" og skal etterleves, og hvilke som er "foreldet" og kan ignoreres? Hvis man overlater det til en religiøs autoritet kan det like gjerne være en fundamentalistisk svovelpredikant som mener at alt er gyldig til siste bokstav som til en venstreorientert fotformskoteolog som ser stort på det meste som står i boken (men gjerne legger inn både det ene og andre som ikke står der). Hvis det til slutt er den egne samvittigheten og hensynet til medmenneskene som er fasit, er det ikke da enklere å kutte ut hele religionen hvis man uansett ender på at fasiten er humanistisk?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo det som er problemet med all religiøs (og mye annen historisk) litteratur. Den er jo skrevet av folk, og 99% preget av folks egne holdninger og et uttrykk for tidsånden. Som ateist finner jeg mye bra i kristen tradisjon og kultur (og kan være enig med RRR i mye av det han skriver) men når man kan plukke kirsebær over mange hundreår skulle det bare mangle at man finner gode ting, og det er lett å overse all galskapen som fantes, og finnes, av folk som plukker av de delene som ikke er så hyggelig og som passer deres egen agenda.

    Det er ingen erstatning for å leve i nåtiden med bruk av eget vett.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen erstatning for å leve i nåtiden med bruk av eget vett.
    Eksakt. For den som ikke har gått på søndagsskole og fått det hele innprentet med flanellograf, her er noe av det som står om slaveri i det nye testamente:
    Pauli brev til efeserne
    5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte. 6 Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi tjenere som helhjertet gjør Guds vilje. 7 Gjør tjeneste med et villig sinn; det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 8 Og dere vet at Herren skal gi hver enkelt igjen for det gode han gjør, enten han er slave eller fri.
    Gudene skal vite at det bibelsitatet ble brukt for alt det var verdt i the Confederate States of America for å holde uppity n…ers på plass. Dessuten mener sydstatsfundamentalister at det gamle testamente er like bindende som det nye, og der fant de også mye nyttig innsikt. Hvem skal si at de tok feil når guden deres hadde hvisket dem dette i øret?
    Andre mosebok: Om slaver
    20 Når noen slår en slave eller slavekvinne med stokk, så slaven dør for hans hånd, da skal det hevnes. 21 Men lever slaven en dag eller to, skal det ikke hevnes; slaven er jo hans eiendom.
    Guds ord står jo over lover gitt av mennesker, ikke sant, og spesielt hvis de lovene er vedtatt av byfolk langt borte. Og hvis budene i kap 21 ikke skal gjelde for moderne mennesker, hvorfor skal budene i kap 20 fortsatt gjelde (med visse redaksjonelle endringer allerede i det andre budet)? Hvem har bestemt det? Paven?
    Andre mosebok: De ti bud
    20 Gud talte alle disse ordene:
    2 Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av slavehuset.
    3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.
    4 Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg, 6 men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
    7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren frikjenner ikke den som misbruker hans navn.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om hva Luther presset ut av seg av dritt da han skulle reformere den verste jævelskapen og opportunismen. Samtidig som vi skal være Luther evig takknemlig for den stabilitet og velstand vi etter hvert fikk i NordEuropa.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og trolig var det av samme grunn de lette etter og stjal kristne relikvier i okkuperte områder og la ned stor innsats i å forsøke å fusjonere kristendommen og nasjonalsosialismen.

    :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell på DNT og DGT. Kristendommen er bygget på førstnevnte, og er i stor grad bygget på kjærlighet til hverandre, eller altruisme.
    Det er ikke uten grunn at Nazistene gikk hardt ut mot kristendommen ved å bruke et misforstått / forvrengt bilde av Nietzsche.Kristendommen var en direkte trussel mot deres idealisme.
    Apropos det:
    The Deutsche Christen were supportive of the Nazi ideas about race.[18] They issued public statements that Christians in Germany with Jewish ancestors "remain Christians in a New Testament sense, but are not German Christians." They also supported the Nazi party platform's advocacy of a "Positive Christianity" that did not stress the belief in human sinfulness. Some went so far as to call for the total removal of all Jewish elements from the Bible, including the Old Testament.[1] Their symbol was a traditional Christian cross with a swastika in the middle and the group's German initials "D" and "C".

    It was claimed and remembered by the Deutsche Christen, as a "fact", that the Jews had killed Christ, which appealed to and actively encouraged existing anti-Semitic sentiments among Christians in Nazi Germany.
    Their movement was sustained and encouraged by factors such as:
    The Deutsche Christen were sympathetic to the Nazi regime's goal of "co-ordinating" (see Gleichschaltung) the individual Protestant churches into a single and uniform Reich church, consistent with the Volk ethos and the Führerprinzip.
    Gamle Luther ville applaudert.
    In the treatise, Martin Luther describes Jews (in the sense of followers of Judaism) as a "base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth".[9] Luther wrote that they are "full of the devil's feces ... which they wallow in like swine",[10] and the synagogue is an "incorrigible whore and an evil slut".[11]
    In the treatise, he argues that Jewish synagogues and schools be set on fire, their prayer books destroyed, rabbis forbidden to preach, homes burned, and property and money confiscated. They should be shown no mercy or kindness,[2] afforded no legal protection,[3] and "these poisonous envenomed worms" should be drafted into forced labor or expelled for all time.[4] He also seems to advocate their murder, writing "[W]e are at fault in not slaying them".[5]
    Joda, luthersk kristendom var sikkert litt av en trussel mot nazistenes «idealisme» og deres planer om en «Endlösung» på «jødeproblemet»…
    During World War II, copies of the book were held up by Nazis at rallies, and the prevailing scholarly consensus is that it had a significant impact on the Holocaust.[7]
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvor får man egentlig slike radikale feiloppfatninger fra, når historie og fakta ligger noen få tastetrykk unna?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor får man egentlig slike radikale feiloppfatninger fra, når historie og fakta ligger noen få tastetrykk unna?
    Det fantes jo en kirkelig opposisjon også, og det kan virke som om kristenfolket foretrekker å snakke om den, men det var Deutsche Christen’s leder Müller som ble utnevnt til Reichsbischof i 1933 og satt i embedet til 1945, nyttig som det var for nazi-regimet å ha full støtte fra lederskapet i den protestantiske kirken.
    Positive Christianity is National Socialism ... [and] National Socialism is the doing of God's will.... Dr. Zoellner ... has tried to tell me that Christianity consists in faith in Christ as the Son of God. That makes me laugh ... Christianity is not dependent upon the Apostle's Creed .... [but] is represented by the Party .... the German people are now called ... by the Führer to a real Christianity .... The Führer is the herald of a new revelation.
    I hvilken grad legfolket lot seg overbevise kan diskuteres, men de gjorde heller ikke så mye for å stoppe galskapen. Både bibelen og Luther hadde jo understreket at man ikke skulle blande seg oppi det verdslige myndigheter bestemte. Praktisk, det der.
    Romerbrevet: Forholdet til styresmaktene
    13 Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 2 Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom.
    Reichsbischof Müller begikk forøvrig selvmord i juli 1945, noen måneder etter profeten sin.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For all del, bildet var ikke ensidig - men hvorfor forsøke å fremstille virkeligheten som bortimot det motsatte av hva den var, når alle og enhver kan gjøre et kjapt googlesøk og i løpet av sekunder finne ut at det er fullstendig feil? Hvis man sitter i et ekkokammer og taler til menigheten, joa, men her? Jeg skjønner det bare ikke og for meg fremstår det som det rene idioti.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok. Det ligger vel et ønske der om å tro at vi er en smule bedre over her enn i verdens dummeste land. Muligens et fåfengt ønske.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Det er håp i hangande snøre. Maybe. Possibly.
    Det kommer til å bli kriget på mange fronter for at dette ikke skal skje. Bare vent til kirkene skjønner at det går feil vei....eller har det allerede begynt?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje det er Q, øglemennesker og denslags som gjør innhogg i religionen? Kanskje ser vi "Disciple of Q" som et alternativ ved neste census.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn