Sport, sykkel og trening Norsk eliteserie i fotball anno 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Man får ikke med seg alt men er dette noe som er konkret eller er det noe som de store har et luftig ønske om?
    Det er jo slik CL har blitt endret. Opprinnelig var det bare seriemestrene som kunne være med. Man hadde kvalifisering, og de som vant gikk videre til hovedkonkurransen. Så fikk de store landene (ESFIT) automatisk med sine seriemestre (uten kvalifisering). Så ble det de 2 beste, og nå har vel England automatisk med 4. Mens det før var 16 (24?) plasser å konkurrere om, må nå de små nasjonene konkurrere om 5 plasser (de andre er tatt av ESFIT-landene), og neste år skal det vel bli enda vanskeligere (eller er det neste år det bare er 5 plasser for ikke-ESFITland å konkurrere om?)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    RBK har ingenting å gjøre i CL så like greit at disse ballene traff stanga.

    Håper Molde blir med videre, bra for norsk fotball hvis vi har to lag i EL. De har et viktig bortemål så det kan gå.
    Og norske løpere har ingen ting i friidrett VM å gjøre. Manglende ambisjoner fører deg ikke fremover.
    Det er derfor man har et system for å sile ut slik at man sitter igjen med kvalitet. EL er bra for RBK, et steg om gangen. Håper de gjør det bedre enn i fjor, skal godt gjøres at det blir dårligere så det er håp.

    Forøvrig så er det norske løpere som er i verdenstoppen og er derfor med i VM i friidrett. Han ene er vel t.o.m. en slags favoritt.
    Neida, men bare i tråd med hva du selv sier. Det er derfor man har et system for å sile ut. Hadde stolpeskuddene gått inn, hadde man vært silt og godkjent.
    Ja, men nå gjorde det ikke det. Derfor EL.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man får ikke med seg alt men er dette noe som er konkret eller er det noe som de store har et luftig ønske om?
    Det er jo slik CL har blitt endret. Opprinnelig var det bare seriemestrene som kunne være med. Man hadde kvalifisering, og de som vant gikk videre til hovedkonkurransen. Så fikk de store landene (ESFIT) automatisk med sine seriemestre (uten kvalifisering). Så ble det de 2 beste, og nå har vel England automatisk med 4. Mens det før var 16 (24?) plasser å konkurrere om, må nå de små nasjonene konkurrere om 5 plasser (de andre er tatt av ESFIT-landene), og neste år skal det vel bli enda vanskeligere (eller er det neste år det bare er 5 plasser for ikke-ESFITland å konkurrere om?)
    Kjenner godt historien, er gammal.:cool: Men har ikke fått med meg hva fremtiden bringer, eller hva forslag som finnes om fremtiden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Kort sagt er det vel at ESFIT-landene ønsker en egen liga der bare de får være med. Og FIFA synes det er helt greit.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Man får ikke med seg alt men er dette noe som er konkret eller er det noe som de store har et luftig ønske om?
    Det har hele tiden vært en utvikling hvor de store nasjonene får flere og flere lag med i mesterligaen, samtidig som de mindre nasjonene kjemper om stadig ferre plasser. Men dette er ikke nok for storklubbene. De ønsker jo ikke å risikere å ikke få være med i mesterliagen, dersom de et år ikke blr blant de fire beste lagene i den hjemlige serien. De ønsker en serie hvor de er sikret plass og enorme inntekter uansett, og hvor de ikke blir forstyrret av serievinnere fra andre nasjoner.

    UEFA gir stadig etter, for å hindre at disse lagene bryter ut av UEFA og lager en egen serie.

    Litt om det her:https://www.vg.no/sport/fotball/i/zGQ4eb/rbk-leder-bekymret-for-fremtiden-i-europa-makt-og-penger-som-raar
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Kort sagt er det vel at ESFIT-landene ønsker en egen liga der bare de får være med. Og FIFA synes det er helt greit.
    De synes ikke det er greit, men gir stadig etter i et forsøk på å forhindre at det skjer.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    No kjem Troillongan. Blir nok gull i Bartebyen i år og....

    mvh
    Proffen
    Særlig. Ser at B/G kommer til Lerkendal bare tre dager etter at RBK møter Sporting. Det er vell den kampen de skal bruke han Mars Johansen da.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det hadde vært fint om B/G tar gullet. Det viktige for RBK er at de blir blant topp 3. Odd sliter på bortebane, Molde viser tegn på å dabbe av (kampen mot Partizan var begredelig), og B/G har høye topper og lave bunner.
    Jeg ser ikke bort fra at Molde - Mjøndalen i helga kan bli spennende. Hvis Molde taper og RBK slår VIF er det helt åpent om seriegullet i år. Da står det B/G (42), Molde (40), Odd (38 ) og RBK (35) med enda 30 poeng å spille om.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis vi venter så får vi se...:cool:

    Satser også på B/G i år, det hadde vært kjekt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Jeg synes det hadde vært fint om B/G tar gullet. Det viktige for RBK er at de blir blant topp 3. Odd sliter på bortebane, Molde viser tegn på å dabbe av (kampen mot Partizan var begredelig), og B/G har høye topper og lave bunner.
    Jeg ser ikke bort fra at Molde - Mjøndalen i helga kan bli spennende. Hvis Molde taper og RBK slår VIF er det helt åpent om seriegullet i år. Da står det B/G (42), Molde (40), Odd (38 ) og RBK (35) med enda 30 poeng å spille om.
    Odd sliter på bortebane, ganske nøyaktlig like mye som RBK. 1 poeng i snitt begge to...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    RBK sliter på plast. Det skulle vært forbudt med kunstgress sør for Nordland.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Enig i at det, men RBK har ikke slitt på plast tidligere sesonger, skal man tro resultatene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Ja, snakk om å få den rett tilbake i trynet.

    Trønderne får ikke akkurat full uttelling for den nye midtspissen sin. Hvorfor vraka de den den forrige som scora to mål mot Maribor og sørget for alle pengene rett inn i klubbkassa. Søderlund er nok best i sentrallinja. Og når de bestemmer at han ikke får lov til det. Hvorfor trøsteplasserer de han ut på kanten slik at Akintola må sitte på benken? Jaja. Dem om det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Hvilke trøndere snakker vi om her?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Det har du sannelig rett i, det er vell bare Pål André Helland som er trønder når sant skal sies. Men det var endringen på suksessformelen jeg mente å skrive litt om. Det at Søderlund scora to mål som midtspiss i den smått legendariske kampen mot Maribor her tidligere i høst, men ble brukt på en annen måte når Maars Johnsen kom inn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Hvilke trøndere snakker vi om her?
    Nei, trønderne blir jo solgt etter at de har utviklet seg i RBK, så RBK blir jo nødt til å kjøpe spillere fra andre steder. Men de kjøper i hvertfall med penger de har tjent og ikke med midler fra rike bakmenn (til tross for at både Koteng og Reitan ville hatt muligheten til å skyte inn penger) :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Siste Glim-trening før slaget om Nord-Norge.

    glimt til.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Knock out i slaget om Nord-Norge.

    tilskuta.jpg

    Forza Tromsø har humor.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Hvilke trøndere snakker vi om her?
    Nei, trønderne blir jo solgt etter at de har utviklet seg i RBK, så RBK blir jo nødt til å kjøpe spillere fra andre steder. Men de kjøper i hvertfall med penger de har tjent og ikke med midler fra rike bakmenn (til tross for at både Koteng og Reitan ville hatt muligheten til å skyte inn penger) :)
    Så nå har de sluttet å utvikle trøndere i RBK.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Så nå har de sluttet å utvikle trøndere i RBK.
    Slettes ikke. RBK har ett godt utviklet lakse-akademi med ett hav av gode spiller som kommer opp, og som finnes rundt om i klubber i Norge og Europa. I Bodø er vi så heldige å ha Erlend Dahl Reitan som spilte bunnsolid nå i helga mot erkefiende Tromsø. Vi har også lånt Alexander Sørloth på den tida han ikke fikk spiller i RBK sin startoppstilling. Nå sender vi Evjen til AZ Alkmaar for 25 mill NOK. Rosenborg har allerede to spiller der fra før, Jonas Svensson og Fredrik Midtsjø.

    Rosenborg er nok en smule foran i det meste.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Runar Espejord er blitt en kultfigur med sitt dønn ærlige intervju etter kampen sist uke på Aspmyra.

    Når main ikke trur det kan gå verre, så.... så kommer TIL å overrasker og vise at, joda, det kan det. Så æ veit ikke.


    Han la virkelig INGENTING imellom etter søndagens stortap. Jeg ser frem til dagens intervju etter ny bortekamp, nå i Stavanger.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Andre viktige ting å merke seg i årets eliteserie (fra an.no) :

    Supporterne på Nadderud har fått det for seg at det er tøft å rope «–Jævla fiskesame» til både Glimt–spillere og glimttilhengerne når de gule er på besøk i Bærum. Det samme skjedde selvsagt nå sist søndag, og det hørtes godt på TV.

    Det er mye fokus på rasisme i fotballen. I dette tilfellet rettes ikke rasismen mot noen av utøverne på banen (med mindre noen av dem skulle være samiske), men mot samer generelt.

    Nei, stabækfolk: gjør gjerne alt dere kan for å psyke ut motstanderen, men ikke bland samene inn i det. Gjør gjerne narr av oss nordlendinger, vi skal ikke fremstå som hårsåre, men samerasisme er skivebom. Same er ikke et skjellsord.

    For noen år tilbake ropte lillestrømsupportere på Åråsen «torskehippie» til Ivar Morten Normark. Det viser at det går an å være morsom når du skal prøve å psyke ut en motstander.

    Vis vedlegget 539772
    Så viste det seg at J-Feltet til Bodø/Glimt ikke er noe bedre enn disse Nadderudsupporterne. Klubben har utestengt tre supportere etter rasistiske tilrop til Tromsø-spillere og bruk av pyro. Klubben har også vedtatt å stenge «supportere-tribunen» på Aspmyra stadion. Skamme seg. Fotball skal være trygt på alle måter.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Morten Gamst Pedersen var en av Tromsø-spillerne som ble utsatt for samehets, mens han varmet opp i kampen mellom Glimt og TIL.

    Når noen idiota fra Bådåddjo mobber noen Romsa-spillera. Ka de da tænk med?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.848
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Holmestrand
    Morten Gamst Pedersen var en av Tromsø-spillerne som ble utsatt for samehets, mens han varmet opp i kampen mellom Glimt og TIL.

    Når noen idiota fra Bådåddjo mobber noen Romsa-spillera. Ka de da tænk med?
    Hva venter du av fotballtilskuere?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Hva venter du av fotballtilskuere?
    At de ikke utsetter andre for fare og at de ikke trakasserer andre.

    Bodø/Glimt har vartet opp med festfotball så langt i sesongen. Dette har resultert i en økning på hele 70!! tilskuere i snitt per hjemmekamp. Noen av disse bør kanskje finne noe annet å bruke kveldene sine på.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Trivelig på Åråsen i kveld. Det var jo en fotballkamp der i tillegg, da får man mye for penga.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare avlyser kampen og spiller den senere uten tilskuere. Steng av tribunen der VIF-supporterne er slik at folk kommer seg hjem før de slippes ut. Kollektiv avstraffing, men hvilke alternativer har man? Bare la dem holde på? Straffe klubbene med bøter? LSK og VIF får sikkert kraftige bøter fra NFF, men hva hjelper vel det?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Jeg er helt enig. For meg (og manga andre tror jeg) er fotball er arena hvor familier tar med seg sine barn for å se sine helter spille. Pyro, vold, maskering og pøbeladferd må bort fra kampene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    3.378
    Lurer på om det blir tomme tribuner for et par klubber resten av sesongen. Det er en skandale at ikke kampen ble avbrutt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De vil nok gjerne følge kampprogrammet, og risikoen var ikke veldig stor.
    Tomme tribuner? Det tror jeg klubbene greier fint på egenhånd. En kombinasjon av idioter på tribunen og rævvafotball gjør underverker:p
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nå sittet og sett på en oppsummering av siste runde i eliteserien der man bl.a. diskuterte tribunebråket på Lillestrøm. En LSK-spiller (islending), en eller annen håpløs svenske og en norsk "fotballekspert". Og samtlige deltagere i debatten syntes det var helt fint og at det burde være mer slikt på norske kamper. Jeg er sjokkert! "Vi vil ha flere maskerte bråkmakere og mer fyrverkeri! Det er flott for norsk fotball!". Hva f* er det de har mellom ørene?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skjønner ikke at noen i det hele tatt gidder å bruke tusenvis på å ta med seg hele familien for å sitte å fryse sammen med en haug med lavpanna amøber for å se idrett på såpass lavt nivå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Man kan vel like gjerne si "Jeg skjønner ikke at man vil bruke tusenvis av kroner på å høre på den popmusikken som lages i dag, da den er fryktelig dårlig."

    Jeg skjønner ikke at noen klarer å ha et forhold til et eller annet fotballag i England/Tyskland/Frankrike/Spania. Fotball er i utgangspunktet bare en kjedelig idrett der overbetalte folk uten utdanning springer etter en ball. De kan være så gode som de vil, men det er uansett kjedelig.
    Man holder vel med lokale lag - det er konkurransen mellom lokale lag som skaper spenningen, ikke hvor "gode" de er til å spille fotball. Man går da og ser sine håpefulle spille fotball/håndball/whatever selv om det de presterer ikke akkurat er på landslagsnivå. Det er spennende. Hva Man United eller et eller annet utenlandsk lag driver med er totalt uinteressant!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.762
    Antall liker
    13.247
    Man kan vel like gjerne si "Jeg skjønner ikke at man vil bruke tusenvis av kroner på å høre på den popmusikken som lages i dag, da den er fryktelig dårlig."

    Jeg skjønner ikke at noen klarer å ha et forhold til et eller annet fotballag i England/Tyskland/Frankrike/Spania. Fotball er i utgangspunktet bare en kjedelig idrett der overbetalte folk uten utdanning springer etter en ball. De kan være så gode som de vil, men det er uansett kjedelig.
    Man holder vel med lokale lag - det er konkurransen mellom lokale lag som skaper spenningen, ikke hvor "gode" de er til å spille fotball. Man går da og ser sine håpefulle spille fotball/håndball/whatever selv om det de presterer ikke akkurat er på landslagsnivå. Det er spennende. Hva Man United eller et eller annet utenlandsk lag driver med er totalt uinteressant!
    Et fiffig standpunkt siden den enkleste konfrontasjon med virkeligheten sier sånn ca det stikk motsatte. Svært mange i Norge er lidenskapelig opptatte av fotballag langt borte til tross for at det finnes lokale lag. At det er smått merkelig er en annen sak, men empirien er enkel å etablere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er jo klar over det, men det er nettopp det jeg ikke klarer å forstå. Hvorfor i all videste skal man f.eks. ha et forhold til et fotballag i England? Fotball er i utgangspunktet et dønn kjedelig spill. Overbetalte nisser som springer etter en ball. Joda, jeg skjønner jo at det er teknikk og strategi (jeg har vært relativt fast gjest på Lerkendal siden 60-tallet) inne i bildet og jeg klarer jo å se om et lag er godt eller dårlig, men det eneste spennende med det er om ditt lokale lag klarer å slå andre lag, ikke om Barcelona klarer å slå Real Madrid. Hva spiller det for noen rolle?

    Man kan jo si at fotball er sirkus, og jo mer bråk det er på tribunene, jo mer sirkus blir det, så med det for øyet har kanskje debattantene på TV rett. Mer fyrverkeri! Flere klovner på tribunene, så blir det enda mer sirkus!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg holder ikke med noe lag, men det kan av og til være artig å se på hvis kvaliteten på spillet er høy, hvem som vinner spiller ikke nødvendigvis så stor rolle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn