Sport, sykkel og trening Norsk eliteserie i fotball anno 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Jeg holder ikke med noe lag, men det kan av og til være artig å se på hvis kvaliteten på spillet er høy, hvem som vinner spiller ikke nødvendigvis så stor rolle.
    Ditto. Holder heller ikke med noe lag men setter pris på en kamp med godt spill. Derfor ser jeg ytterst sjelden Norge spille og aldri klubbfotball i Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    I den grad jeg holder med noe lag er det RBK (og Slavia Praha). Begge er lokale lag for meg. Går på kamp sporadisk. Er ikke spesielt interessert i fotball lenger. Det var faktisk morsomt å se Slavia Praha spille mot Zenith St. Petersburg i fjor høst. Fin stemning på tribunen. Ikke noe bråk, men mange entusiastiske tsjekkere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi forstår da at brød og sirkus er viktig eller øl og fotball som det har blitt til i våre dager.
    Fra wiki
    Brød og sirkus (latin: panem et circenses)[1] er et uttrykk som brukes i overført betydning for å kritisere både en stats forsøk på å pasifisere sine borgere, og borgernes egen villighet til å la seg bestikke med overfladiske og dekadente gaver.

    Uttrykket stammer fra en satire av den romerske dikter Juvenalis som levde fra ca. 55 til ca. 135 e.Kr. I denne sammenheng refererer «brød og sirkus» til den romerske politiske elites praksis med å dele ut gratis brød og avholde store offentlige arrangementer (f.eks. gladiatorkamper og hesteveddeløp) for å pasifisere et urolig folk som hadde solgt sin politiske frihet.

    Sitat:
    Nå da dette forsumpede folk, som engang hadde makten og delegerte den til sine ledere sammen med fasces og kommandoen over legionene, ikke lenger har noen stemmer å selge, er det bare to ting som står i hodet på det: brød og sirkus,
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Absolutt. Jeg kjenner jo selvfølgelig uttrykket. Jeg skjønner uansett ikke hvorfor sirkuset må være i utlandet (i forhold til dette at man holder med lag som man ikke kan ha noe som helst lokalt forhold til). Jeg skjønner heller ikke hvorfor sirkuset må være så ekstremt at det går ut over sikkerheten på stadion.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange av oss er vokst opp med tippekampen, det kom nærmest inn med morsmelken. Og engelske lag er jo populære over hele verden, klistremerket "You never walk alone" kan man se på mange biler i f.eks. Thailand, det er vel sirkuset som slår inn, bedre med sportslig sirkus enn det politiske sirkuset man ser nesten overalt. Etter kampen på Åråsen er alle enige om at fyrverkeri, å kaste ting inn på banen og finlandshetter ikke er innafor og at det skal slåes ned på. Men pyro skaper stemning, god fotball og god stemning er viktig. Uten dette dør fotballen....
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    I går mistet Glimt muligheten til et overraskende seriegull etter en dommertabbe. Uansett...det er kult for både store og små her oppe i Bodø når våre karer spiller fotball på dette nivået. Så kan dere si at nivået ikke er bra nok. Jeg er uenig. Det er Glimt og Molde som er gode. De hadde selvsagt banka gamle RBK. Fotball går videre og klubber som Glimt med sine trenere og apparat er med på å heve nivået, som Liverpool gjør det i PL. Man må kunne løpe, og sprinte og presse hele kampen. Som Patric Berg sier det - det er skikkelig slitsomt å ha ballen, og det skal det være. Da er fotball gøy.

    Førr evig!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Mange av oss er vokst opp med tippekampen, det kom nærmest inn med morsmelken.
    Jeg er også vokst opp med den. Sto på hver lørdag i heimen, uten at jeg ble noen større fan av engelsk fotball av den grunn.

    Etter kampen på Åråsen er alle enige om at fyrverkeri, å kaste ting inn på banen og finlandshetter ikke er innafor og at det skal slås ned på. Men pyro skaper stemning, god fotball og god stemning er viktig. Uten dette dør fotballen....
    Pyro skaper ikke stemning, det bare skaper irritasjon, røyk og dårlig sikt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange av oss er vokst opp med tippekampen, det kom nærmest inn med morsmelken.
    Jeg er også vokst opp med den. Sto på hver lørdag i heimen, uten at jeg ble noen større fan av engelsk fotball av den grunn.

    Etter kampen på Åråsen er alle enige om at fyrverkeri, å kaste ting inn på banen og finlandshetter ikke er innafor og at det skal slås ned på. Men pyro skaper stemning, god fotball og god stemning er viktig. Uten dette dør fotballen....
    Pyro skaper ikke stemning, det bare skaper irritasjon, røyk og dårlig sikt.
    Du er for gammel;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Jeg er ikke ung nok til å vite alt i alle fall.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uansett er det en utrolig spennende periode vi går inn i nå. Hvem rykker ned ? Og hvem havner på kvalikplass? Og blir det Kristelig Forening for Unge Menn fra OBOS ligaen som skal møte eliteserielaget som havner på kvailk? Nå blir det 4 artige serierunder å følge med på.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Det er jo så stemningsskapende med bluss på kamp. Jada….
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Det gikk vell som det måtte, Stig Inge Bjørnebye slutter på dagen i Rosenborg. Jeg antar at fortsettelse følger.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Det blir litt spennende å se hvem som blir med videre neste år. Alle de seks nederste lagene kan vist rykke ned neste helg. I toppen er vell den eneste spenninga hva som skjer i Trondheim når det går opp for dem at det ikke blir europaspill i 2020. Shit happens.

    tabell bunn.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Glimt sikret medalje og europacupspill neste år. Nesten like fint er det at Tromsø deltar i årets bunnfiske etter plass til neste års spill om sånn heder og ære. Med en ting må jeg si, jeg liker han Runar Espejord. Intervjuene med ham etter kamp er høydepunkt. I dag, etter tap mot Odd, mente en skuffet Espejord at det var tungt og det var kjedelig, han hadde jo 900 sjanser. Jeg vet ikke, jeg traff mål på alle, så jeg må vell bare lengre ned i hjørnet. Rossbach gjorde en helt ok kamp kan man vell strengt tatt si. Nei, jeg vet da fan, det er kjedelig å ikke få den forbi keeper i vært fall.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    YR.no melder kaldere vær. Eurosport og andre melder ekstrem høy temperatur når vi nærmer oss helga. Er det mytteri i Brann?

    temp.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.220
    Håper Ranheim klarer seg vi trenger 2 lag i midt.

    Litt sært at RBK har æren av å være Ranheims bøddel. Håper de tar en Brann...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utrolig spennene avslutning på Eliteserien i år. Hvem rykker rett ned og hvem havner på kvalik.
    6 lag på 30 poeng er faktisk mulig, skal jeg tippe, noe vi selvfølgelig må gjøre så tror jeg at Ranheim og Lillestrøm rykker rett ned og Mjøndalen havner på kvalik. Artig kalkulator hos VG;

    https://www.vg.no/sport/fotball/i/R...let-her?utm_source=vgfront&utm_content=row-17

    Laget som havner kvalik møter enten Start eller KFUM,:). Kongsvinger slo ut Sogndal, KFUM slo ut Konsgevinger og så får vi se til helga om KFUM greier å slå ut Start. Heier på KFUM, moro med 2 lag fra Oslo i Eliterserien og Vålerenga trenger konkurranse.....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Jeg trodde en stund at Lillestrøm kunne gå for ett lokallag fra hovedstaden. Litt sånn "flytogligaen", men jeg skjønner jo at det ikke blir det samme som Vålerenga, Lyn, Skeid og Frigg og trikkekjøring i mellom. Vi får se hva KFUM gjør med interessen.

    Publikum er kravstore og alt annet enn fotballkunst slik de ser det på TV er for dårlig. Selv da kan de likegodt se det på TV. Reale byderby er kanskje det som skal til, men selv da må begge lag være gode. Vi mot dem er vell egentlig grunnskjela i fotballen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.357
    Det gikk vell som det måtte, Stig Inge Bjørnebye slutter på dagen i Rosenborg. Jeg antar at fortsettelse følger.
    Koteng får ikke gjenvalg. Spent på hvem som kommer inn i Norges største og viktigste klubb. Dette må vell være gode nyheter for de som liker norsk fotball og hvordan vi står oss i Europa. Tenk at det er byer som Molde og Bodø som leder an i utviklinga. Ikke til å tro.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.220
    Koteng er jo en foregangsfigur når det kommer til å sparke folk straks det butter litt, så da er det naturlig at han må gå nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn