edit
Sist redigert:
Fin stigning i programmet!!
Jobber selv i oljerelatert virksomhet, og har jobbet tett opp mot et visst oljeselskap. Har vært vitne til sløsing i storstilt stil i flere år. Nå skal oljeselskapet kutte, og det spørs om de greier å kutte riktig. Kutter de feil hjelper det jo ikke akkurat, da blir det jo bare verre.
Med sløsing mener jeg:
HMS-Idioti
Fullstendig galskap inne alle de store oljeselskapene. HMS troll som vil opp og frem og som vil markere seg slår full alarm for bagateller. For å ta et eksempel: På arbeidsplassen min var det en arbeider som hadde klemstret fingen sin i en dør. Det gikk nesten hele veien til topps på motsatt side av Atlanterhavet, med telefonkonferanse, møter og det hele.
Dokumentasjons-Idioti
Trenger vel ikke forklare noe her, alle skjønner vel dette...
Møte-turisme
Et visst stort oljeselskap har mange ganger sendt "turister" på møter, personer som virker helt åndsfraværende på møtene, som ikke bidrar med noe og som ikke har oppgaver.
Dyre flybilletter, hotell, taxi, lønn....
Det siste året har bedriften begynt å stramme inn på kulepenner...
Inspektør
Witness-turisme har blitt stadig mer utbredt de siste årene. Inspektører som drikker kaffe og spiser godteri mens de ser på maling tørker, er et vanlig fenomen. De fakturerer vel et par tusen kr timen...
Hvem er det som får skylden for de høye kostnadsnivået i oljebransjen?
Jo, ingeniørene, høye norske lønninger, høyt avgiftsnivå og skatter.
I likhet med mikrobryggerier..Frisørsalonger som formerer seg eksponensielt, i likhet med spasenter, er også et faresignal.
Det tallet der kan du nesten gange med 2. Det er en hel haug på meningsløse NAV-tiltak som ikke fører til noe annet enn at diverse karriereveiledningsbedrifter o.l soper inn penger fra statskassa. Disse menneskene er ikke reg som arbeidsledige.
Ikke sant.Fin stigning i programmet!!
Ikke my verd den linken der - har ikke tenkt å abonnere......Oljeprisen er egentlig relativt normal, og oljeklynga må lære seg å leve med mer normale lønnsnivå:
Er det krise nå? - Aftenbladet.no
Den var åpen. Ser ut som at den plutselig er blitt abonnement-eksklusiv.Ikke my verd den linken der - har ikke tenkt å abonnere......Oljeprisen er egentlig relativt normal, og oljeklynga må lære seg å leve med mer normale lønnsnivå:
Er det krise nå? - Aftenbladet.no
Jason Moore har utforsket dette en tid. I The End of Cheap Nature ser han klare tegn til årsakene til stagnasjonen verdensøkonomien gjennomgår.Interessant lesning fra torygraph:
Deflation supercycle is over as world runs out of workers - Telegraph
Dette innebærer jo på ingen måte at fondet reduseres - det betyr at man man ikke setter inn mer penger, men man vil uansett ta ut langt mindre enn forventet avkastning. I dag er vel fondet ca 7000 MRD og med 3% (210 MRD) eller 4% (280 MRD) i forventet avkastning - så er det et godt stykke unna at fondet reduseres.Vi kan for første gang se at oljefondet reduseres noe. Hva kan det komme til å bety på sikt? -det vil avhenge av om oljeinntektene forblir lave slik de er nå og om staten påføres økte utgifter. Hvorfor føler jeg at slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet går kaldt nedover ryggen på meg her nå..?
Jensen kan måtte slå hull på sparegrisen - DN.no
Satte det litt på spissen her, men du har helt klart rett. Men det er i alle fall et lite varsku om at trær ikke vokser helt inn i himmelen, og dermed at heller ikke oljefondet fortsetter å legge på seg så astronomisk som noen synes å tro.Dette innebærer jo på ingen måte at fondet reduseres - det betyr at man man ikke setter inn mer penger, men man vil uansett ta ut langt mindre enn forventet avkastning. I dag er vel fondet ca 7000 MRD og med 3% (210 MRD) eller 4% (280 MRD) i forventet avkastning - så er det et godt stykke unna at fondet reduseres.Vi kan for første gang se at oljefondet reduseres noe. Hva kan det komme til å bety på sikt? -det vil avhenge av om oljeinntektene forblir lave slik de er nå og om staten påføres økte utgifter. Hvorfor føler jeg at slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet går kaldt nedover ryggen på meg her nå..?
Jensen kan måtte slå hull på sparegrisen - DN.no
Nå skal man være litt forsiktig med å trekke veldig mange spådommer av at man kanskje ikke setter inn penger i et år med lav oljepris. Det er tross alt ikkke så veldig mange årene siden man ymtet forsiktig frempå at fondet kanskje kunne bli så stort som 2000 MRD - og nå er det mer enn 3 ganger så mye.
De store pengene er fortsatt i arbeidsstokken - så økt yrkesdeltakelse er jobb nummer 1!
Mvh
OMF