Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har vasket två omgångar med 7 plater/vask i spylevætske-blandning nu. Omedelbart har jag bara positivt att skriva om det. Lukten är starkare och mer påträngande (luktar som en dålig fest), men stort sett bara när jag står rätt över maskinen. Nu står min maskin på vaskerummet med ventilation och kontinuerligt uttrekk så lukten är oproblematisk hos mig. Vinylen både ser ocg upplevs minst lika ren efter vask som med isopropanol. Upplever att avdunstningen går fortare och att de blir torra fortare. Prisen blir ju påfallande mye mindre än med isopropanol så här tror jag bara det går i spylevætske från nu av.

    Nästa blir att hälla en skvätt klar sikt och se vad det åstadkommer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvor stor andel sprit er det i spylervæske?
    Tror de finnes i minst to utgaver.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Sjekk frysepunktet på spylevæsken. Det er avgjørende for hvor sterk den er. Noe fryser på minus 15, og andre fryser på lavere temperaturer :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Du kjenner det greit på smaken også
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ikke til å ta feil av nei! Det lønner seg dog å rote litt bakerst i hyllene, for å finne noen vellagrede eksempler. :cool:
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Har vasket två omgångar med 7 plater/vask i spylevætske-blandning nu. Omedelbart har jag bara positivt att skriva om det. Lukten är starkare och mer påträngande (luktar som en dålig fest), men stort sett bara när jag står rätt över maskinen. Nu står min maskin på vaskerummet med ventilation och kontinuerligt uttrekk så lukten är oproblematisk hos mig. Vinylen både ser ocg upplevs minst lika ren efter vask som med isopropanol. Upplever att avdunstningen går fortare och att de blir torra fortare. Prisen blir ju påfallande mye mindre än med isopropanol så här tror jag bara det går i spylevætske från nu av.

    Nästa blir att hälla en skvätt klar sikt och se vad det åstadkommer.
    Bra! Da har vi omtrent samme opplevelse av spylervæske som tilsetning.
    Var ellers på Kongsberg i går, og stakk innom Mekonomen for å kjøpe mer "svindelvann" i form av "Klar Sikt" men de var selvfølgelig tomme. Stakk for moro skyld innom Biltema, og der har de et liknende produkt som de kaller "Siktförbättrare" eller "Siktforbedrer" på dårlig norsk. Har ikke fått testet ennå, annet en lukta, som minner litt om såpe.
    @Audiomix: Jeg dro med meg en liter med Biltema's Spolarvätska i konsentrert form også, som jeg testet med alkometer. Guffa er i alle fall "sint" nok, ettersom meteret fløt på rundt 95%. Det er ganske sikkert ikke helt riktig, men det gir jo en viss indikasjon på innholdet? I blandingsforhold på 50/50, borger den for å tåle 30 minusgrader! Da er det jo litt mer enn blå farge i flaska, for å si det slik! :rolleyes:

    PS: Passer samtidig på å rette en stor takk til Audiomix for reparasjon av min ASR forsterker, og som var årsaken til at jeg forvillet meg opp til Kongsberg!! ~
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag läste produktbladet till Biltemas variant, men blev litt osäker på om den innhåller ammoniak/eventuella lösningsmedel. Står inte klart och jag är inte god nog på kemiska betecknelser för att vara säker så tror bara jag väntar till Mekonomen på Kolbotn får in flera. Alternativt om någon kan bekräfta att Biltemas är säker?
     

    klirr

    Fersking
    Ble medlem
    06.09.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Kan man tenke seg ultralydvasking uten at platene roterer? Med et lokk av noe slag som man dekker over labelen så det ikke blir skadet. Og så bare ha hele platen under vann? Spare masse mekanikk og få raskere prosess også. Eller må platene rotere for å få godt vaskeresultat?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^ Selve vaskeren behøver du ikke gjøre noe med, men du må lage/få laget en løsning for å feste- og rotere platene. En slik innretning kan lages meget enkelt og billig, eller man kan ta den "helt ut" slik @Scrooge bygger vaskerne, der det også er lagt ned mye i et meget fint design og høy finish.
    Noen konkrete tips og råd?

    Og da helst for oss som ikke kan f.eks. sveise, lodde, dreie og støpe.
    Bare sage, file, bore, lime og skru. Og shoppe :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, men ikke uten en viss fare for at forslag til en ordentlig enkelt budsjettmodell kan resultere i at @Scrooge både river seg i håret, ler på seg hosteanfall og hoderister på seg nakkekink:). For - uten litt tilgang til verktøy så er det jo ikke allverdens fancy løsninger man kan lage.

    Uten tilgang til dreiebenk og søylebormaskin + div, så må man jo forenkle mye da.

    Først betinger det at man er villig til å rotere platene manuelt. Nå er det jo ikke noe annet enn jevn vask og at det er praktisk at platene roterer langsomt rundt vi har laget motordrift.
    Om 1/3 av platesidene står i ro nedi badet i 30 sek før man manuelt vrir platene (roterer akselen) en x-dels turn for så å la de stå i den posisjonen de neste 30 sek osv, forårsaker ingen skade.

    Om du har en vasker, så vil trolig dette være en løsning som kan fungere:
    Lag 2 adaptere (en til hver side) av et lettbearbeidet materiale slik at de træs litt nedover kanten av vaskeren og står stabilt.
    Mao - skjær et spor tilsvarende bredden på kanten på vaskeren opp i adapterne. Tilpass høyden, slik at du kan skjære ned et spor på toppen av de (for å senke akselen ned i etter at plater og distanser er trædd på akselen). Tilpass høyden slik at platene vil ha label litt over væskenivået (ca 1,5 cm under kanten).

    Alternativt:
    Lag en ramme av 3 planke-/finer/mdf biter som bygger litt høyere enn vaskeren og da dekker den ene kortsiden og frem til litt over midten på begge langsider. Lag så nedsenkede spor (til akselen) i de som går langs langsiden akkurat der at akselen vil ligge i senter over vaskeren.

    1.jpg


    Få tak i en aksel av et eller annet materiale (helst 7mm, men 6mm kan gå). Kjøp et sitteunderlag el.likn materiale, og klipp til x-antall biter i omtrent labelstr for å bruke som spacere (distanse mellom platene. Lag hull i senter av de bitene, så trange at de vil knipe litt på akselen. Når du trær plater og spacere på akselen, så vil det (trolig - og her er jeg ikke dønn sikker) være nok friksjon til å "låse" platene tilstrekkelig til at de blir med rundt når akselen roteres.

    Det som da står igjen er å finne en løsning for å "låse" akselen i x-antall posisjoner til adapteret (dersom man ikke vil sitte å sveive/rotere manuelt). Men det lar seg løse med litt saging, boring og liming av en x-kantet sak man borer hull i og fester/limer på akselen. Om man ikke lager en løsning som "låser" akselen til adapteret, så vil platestablen følge tyngdeloven.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Kan man tenke seg ultralydvasking uten at platene roterer? Med et lokk av noe slag som man dekker over labelen så det ikke blir skadet. Og så bare ha hele platen under vann? Spare masse mekanikk og få raskere prosess også. Eller må platene rotere for å få godt vaskeresultat?
    Rotasjon er ikke noen betingelse for et godt resultat!
    Løsningen du skisserer er absolutt relevant, men under forutsetning av at vaskingen bør foregå med platene i en vertikal posisjon i badet. Dette vil nødvendigvis kreve en større (og dyrere) vasker.
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Bergen
    image.jpg

    Bruker stagene fra denne gjæringsagen til aksling - de som skal holde arbeidsstykket.
    Ble i sin tid ble kjøpt på Biltema. Diameter ca. 7,2 mm passer perfekt.
    Her er det også ringer med låseskruer som kan brukes for å holde spacerne på plass.
    Spacerne er boret ut av en skjærefjøl i plast - hullbor med diameter rundt 70 mm.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jøss. 7,2mm akslinger er jo ikke akkurat dagligdags å komme over:). Og, den saga på biltema er vel kanskje ikke mye dyrere enn å kjøpe en passe bit messing-emne - som, om man ønsker riktig diam, må dreies ned fra 8mm.
    Får man med aksel-låser på kjøpet, så er man jo langt på vei.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Noen (lange) metall/tre-bor har rett diameter. Har selv laget en alternativ aksling til den som fulgte originalt med vaskeren til Scrooge. Og bare så det er nevnt: driv-hjulet på originalen tilsvarer diameteren på en CD-plate, -noen CD-plater sammen fungerer greit som erstatning for originalen. Om du har vaskeren til Scrooge og vil ha en ekstra aksling eller to....

    Ole G
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    ^ Selve vaskeren behøver du ikke gjøre noe med, men du må lage/få laget en løsning for å feste- og rotere platene. En slik innretning kan lages meget enkelt og billig, eller man kan ta den "helt ut" slik @Scrooge bygger vaskerne, der det også er lagt ned mye i et meget fint design og høy finish.
    Noen konkrete tips og råd?

    Og da helst for oss som ikke kan f.eks. sveise, lodde, dreie og støpe.
    Bare sage, file, bore, lime og skru. Og shoppe :)
    Ottone: Du har jo satt deg på bestillingslisten for en vasker, jeg regner med at du fortsatt vil være med der?
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 351266
    Bruker stagene fra denne gjæringsagen til aksling - de som skal holde arbeidsstykket.
    Ble i sin tid ble kjøpt på Biltema. Diameter ca. 7,2 mm passer perfekt.
    Her er det også ringer med låseskruer som kan brukes for å holde spacerne på plass.
    Spacerne er boret ut av en skjærefjøl i plast - hullbor med diameter rundt 100 mm.
    Svarer på eget innlegg:
    image.jpg

    Ble litt usikker på om det kun var sagen min som hadde rett diameter.
    Fant en gjæringsag til i garasjen av merket Best Tools - også på denne har stagene diameter rundt 7,2mm
    Er jo egentlig en 8mm skrue dette, men av en eller annen grunn ser det ut til at dimeteren er slanket.
    Tok å delte avsandsholderen mellom stagene og fikk da to ringer med låseskruer.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg har sett meg nødt til å ta en beslutning omkring en fortsatt produksjon av platevaskere, noe som dessverre betyr at jeg ikke klarer å levere til de syv som står på bestillingslisten min. I et forsøk på å fordele de fire siste vaskerne på en mest mulig rettferdig måte, vil jeg i løpet av ettermiddagen gjennomføre en loddtrekning mellom de navnene som finnes på listen. Så følg med, dere som figurerer på listen! Forhåpentligvis vil jeg klare å legge den ut ila kvelden, eller i morgen. Lykke til til dere på listen! :)
    ---
    Som planlagt, fikk jeg gjennomført en trekning i går kveld, og her er resultatet. Disse fire får de siste vaskerne:
    Dazed, Aerik, GjEsp og Ahe. Gratulerer! :)
    NB! Om noen av dere IKKE ønsker å opprettholde bestillingen, så si for all del ifra! Da går den i så fall til den neste jeg har på listen.

    Ellers regner jeg med at vaskerne vil stå ferdig litt utpå nyåret, 2016.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Er vel en fordel at platene står vertikalt slik at dritten faller til bunnen i karet og ikke blir på oversiden av plateene hvis de står horisontalt. :)

    Kan man tenke seg ultralydvasking uten at platene roterer? Med et lokk av noe slag som man dekker over labelen så det ikke blir skadet. Og så bare ha hele platen under vann? Spare masse mekanikk og få raskere prosess også. Eller må platene rotere for å få godt vaskeresultat?
    Rotasjon er ikke noen betingelse for et godt resultat!
    Løsningen du skisserer er absolutt relevant, men under forutsetning av at vaskingen bør foregå med platene i en vertikal posisjon i badet. Dette vil nødvendigvis kreve en større (og dyrere) vasker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Er vel en fordel at platene står vertikalt slik at dritten faller til bunnen i karet og ikke blir på oversiden av plateene hvis de står horisontalt. :)

    Kan man tenke seg ultralydvasking uten at platene roterer? Med et lokk av noe slag som man dekker over labelen så det ikke blir skadet. Og så bare ha hele platen under vann? Spare masse mekanikk og få raskere prosess også. Eller må platene rotere for å få godt vaskeresultat?
    Rotasjon er ikke noen betingelse for et godt resultat!
    Løsningen du skisserer er absolutt relevant, men under forutsetning av at vaskingen bør foregå med platene i en vertikal posisjon i badet. Dette vil nødvendigvis kreve en større (og dyrere) vasker.
    Ja, som sagt....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som planlagt, fikk jeg gjennomført en trekning i går kveld, og her er resultatet. Disse fire får de siste vaskerne:
    Dazed, Aerik, GjEsp og Ahe. Gratulerer! :)
    NB! Om noen av dere IKKE ønsker å opprettholde bestillingen, så si for all del ifra! Da går den i så fall til den neste jeg har på listen.

    Ellers regner jeg med at vaskerne vil stå ferdig litt utpå nyåret, 2016.

    Takk, men jeg tror jeg må la den gå til nestemann på listen da.

    For mange poster på budsjettet akkurat nå! :)

    Håper det ikke medfører problemer.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    5.284
    Sted
    Moss
    Supert, gleder meg. ;)
    Kan jeg få bestille med en ekstra med spindel :)
     
    Sist redigert:

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Helt topp :) Om det lar seg gjøre tar jeg og gjerne med en ekstra spindel.
    Mvh
    Gjert
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Flott:). Nå skal jeg lese meg litt mer opp på denne tråden.
    Så kommer det nok en brukt VPI 16.5 på Torget snart.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    @ Aerik og GjeEsp: ER pt litt usikker på om jeg klarer å levere en ekstra spindel, men jeg skal gjøre hva jeg kan! I "verste" fall får jeg bruke CD'er som drivskive, det funker det også!
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    image.jpeg
    Eksempel på ekstraspindel med cd'er som drivskive. Pønta litt på dem med noen bilder, da...:)

    ole g
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Bergen
    ^ Ja, men ikke uten en viss fare for at forslag til en ordentlig enkelt budsjettmodell kan resultere i at @Scrooge både river seg i håret, ler på seg hosteanfall og hoderister på seg nakkekink:). For - uten litt tilgang til verktøy så er det jo ikke allverdens fancy løsninger man kan lage.

    Uten tilgang til dreiebenk og søylebormaskin + div, så må man jo forenkle mye da.

    Først betinger det at man er villig til å rotere platene manuelt. Nå er det jo ikke noe annet enn jevn vask og at det er praktisk at platene roterer langsomt rundt vi har laget motordrift.
    Om 1/3 av platesidene står i ro nedi badet i 30 sek før man manuelt vrir platene (roterer akselen) en x-dels turn for så å la de stå i den posisjonen de neste 30 sek osv, forårsaker ingen skade.

    Om du har en vasker, så vil trolig dette være en løsning som kan fungere:
    Lag 2 adaptere (en til hver side) av et lettbearbeidet materiale slik at de træs litt nedover kanten av vaskeren og står stabilt.
    Mao - skjær et spor tilsvarende bredden på kanten på vaskeren opp i adapterne. Tilpass høyden, slik at du kan skjære ned et spor på toppen av de (for å senke akselen ned i etter at plater og distanser er trædd på akselen). Tilpass høyden slik at platene vil ha label litt over væskenivået (ca 1,5 cm under kanten).

    Alternativt:
    Lag en ramme av 3 planke-/finer/mdf biter som bygger litt høyere enn vaskeren og da dekker den ene kortsiden og frem til litt over midten på begge langsider. Lag så nedsenkede spor (til akselen) i de som går langs langsiden akkurat der at akselen vil ligge i senter over vaskeren.

    Vis vedlegget 351234

    Få tak i en aksel av et eller annet materiale (helst 7mm, men 6mm kan gå). Kjøp et sitteunderlag el.likn materiale, og klipp til x-antall biter i omtrent labelstr for å bruke som spacere (distanse mellom platene. Lag hull i senter av de bitene, så trange at de vil knipe litt på akselen. Når du trær plater og spacere på akselen, så vil det (trolig - og her er jeg ikke dønn sikker) være nok friksjon til å "låse" platene tilstrekkelig til at de blir med rundt når akselen roteres.

    Det som da står igjen er å finne en løsning for å "låse" akselen i x-antall posisjoner til adapteret (dersom man ikke vil sitte å sveive/rotere manuelt). Men det lar seg løse med litt saging, boring og liming av en x-kantet sak man borer hull i og fester/limer på akselen. Om man ikke lager en løsning som "låser" akselen til adapteret, så vil platestablen følge tyngdeloven.
    image.jpg

    image.jpg

    Bruker en løsning som i praksis er veldig lik den over.
    Trekassen hviler på håndtakene til vaskeren.
    Foreløbig manuell snurring - hvert 3-4 min dreies akslingen ca. 45 grader.
    Bruker altså mellom 20 og 30 min på en spindel med plater.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så enkelt kan det gjøres.
    BTW, jeg kom på at jeg i forbindelse med bygging av min egen vasker vurderte en alternativ motor. I forbindelse med at @Scrooge hadde et (kortvarlig) problem med motorleveranser googlet jeg produsentens hjemmesider.
    I deres sortiment (tsinymotor) finnes det en 12v motor som er så nedgearet at den har 0,6 omdr/min. Da er det ikke behov for å geare ned ytterligere. Mao - den kan monteres (via en adapterløsning for hurtig av/på - slangestump bør gå) rett på akslen.
    Motoren har typebetegnelse TZ32GZ3700-5300. Så langt jeg kan se av data, så bør den være mer enn kraftig nok.

    TS-32GZ370_DongGuan Tsiny Motor Industrial Co.,Ltd
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Og om man til alt overmål kjører den på lavere spenning, kan man ytterligere redusere hastigheten. Jeg har 15-20 powersupply liggende, til en rimelig penge, regulerbare mellom 5 og 12 volt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 351771
    Bruker en løsning som i praksis er veldig lik den over.
    Om man velger å lage en løsning tilsvarende denne, eller en annen variant, så bør man om man skal bruke motordrift vurdere @Scrooges løsning med å la spindlen rotere på kulelagre. Dette vil redusere friksjonen betraktelig. Løsningen fremgår i innlegg #28 i denne tråden. Slike miniatyrkulelagre for man kjøpt ulike steder - og de bør ikke koste allverden. Dimensjon er ikke satt, da det avhenger av plassering, men en ytterdiam på 10-15 mm vil fungere.
     

    coab

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Mina kullager kom från SKF, det var varvtalsregulatorn som kom från Kina och kostade 30 kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det blir vel kanskje mye "styr" for noen kulelagre?
    Enda mer "styr" enn å demontere et skateboard:
    Jeg hogde et par matriseskrivere som skulle skrotes på jobben i sin tid. Greit å ha litt ulikt i roteskuffen tenkte jeg, og litt ulikt ble det:).

    De inneholdt et rikholdig utvalg kulelagre, aksler, drev osv. Bl.a. drevene jeg brukte i gearkassa på min vasker kom derfra.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Vasket 40 LP`r på fredag. Gjør susen den platevaskeren :)
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg blir både glad og rørt over slike tilbakemeldinger! Takk til både Tom og André! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn