Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg glemte å svinge innom Princess i dag, men i morgen. Glemte jo Obs Løren og. Makan.

    @POB: Hvilken mikrofiberklut er best til platetørking, mener du?
    Hehe, sikkert en sånn dyr jævel som damene går i selskap for å kjøpe ekslusivt. Må jo være high-end klut! Sorry, men jeg klarte ikke dy meg:rolleyes:
    Ja, fjellrevskinn er best, helst den corallblå typen.
    Vi må jo støtte opp om pelsdyrnæringa ???

    Neida, har ikke testet ut noe spesielt. Jordan til 49,- i dagligvaren er helt fint.:cool:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk innsalg overfor kona! Aldri mer gnikking på det hersens sølvet:cool: Tror jaggu jeg skal klare å høste litt anerkjennelse for anskaffelsen av ultralydvaskeren. skulle det knipe så kan jeg jo påta meg sølvpusseoppdrag mot betaling;)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Dette er supert. Kona blir nok hoppende glad når hun får vite at smykkene blir så flotte etter noen minutter i ultralydvaskeren og at maskinen kan gjøre en så utrolig bra jobb på andre ting enn vinylplater.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et annet sted om samme tema ga jeg en link til produsenten av Blårens.
    Det er ikke lenger Arcus som har disse produktene. Google.............
    Ikke så komplisert å sammeligne innholdene.
    Ved et uhell blandet jeg in Rødsprit. Så ikke så bra ut og alt gikk i vasken.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Og Biltemas kondensfjerner er en miks av isoprop og etanol: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361112_SDB.pdf til 35kr/ l.

    B
    Kan ikke se at noen har gitt berxter noen respons på dette. Noen som har formening om dette kan brukes i stedet for blårens?
    Umiddelbart vil jeg tro at det bør kunne fungere?
    Faktaarket for kondensfjerneren var ikke så skremmende å lese. Tror jammen jeg skal eksperimentere litt med det alternativet, i kombinasjon med batterivannet de selger.
    Ikke minst fordi COOP har satt opp prisen på blårensen ganske ettertrykkelig! Kostet jo tidligere rundt 50,- for literen, men forleden dag ble jeg loppet for 79,- i samme butikk!

    (PS: har ikke hørt noe fra deg på tlf?).
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Høres lovende ut. Skal svippe en tur innom Biltema og kjøpe med meg en liter i morgen og teste litt selv i løpet av helgen! Ellers ser jeg at artikkelnr. ikke er helt likt. 36112 har nå blitt til 361113 Her er link til datablad http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361113_SDB.pdf Fremdeles trygt å teste? 30kr halvliteren er ikke store besparelsen kontra blårens da..
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til å være isoprop fortsatt. Brenner godt også (jeg satte fyr på en skvett mens jeg skrev dette innlegget). Blårens er jo blå, og jeg vil tro det er bittebittesmå partikler som gir fargen...

    EDIT: Forresten, et lite OBS-varsel når det gjelder alkoholbasert rensevæske, men ikke for USC-systemet. (Jeg poster likevel her, da det synes som dialogen er her.) Okkinokkien min tok jo kvelden her for et par uker siden, og er nå til rep hos importøren. Sugerøret hadde da stått i maskina et par år, og det var tydelige spor av at rensevæska hadde tæret på lakken på nederste del av røret. Det er mulig at det var denne lakkresten som hadde stoppet til en cut-off switch inni der. Forresten var det vel alkoholdampen, ikke selve væska. Blir fort litt konsentrasjon av gass, og jeg skal fluksens begynne med å ta ut røret etter bruk. Bilæt:
    okki.jpg


    Jeg har brukt alt fra Blårens til Biltemas guffe, inkl, Arcus' rene isoprop, dog i ganske voksne konsentrasjoner. Flere år, mange plater, og harmløst for vinylen.

    B
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Glimrende!
    Det er alltid greit å få verifisert slikt, selv om resultatet og konklusjonen ofte ligger opp i dagen. Tenker da selvsagt på kondensfjerner / isopropanol, som i bunn og grunn er samme sak.
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Et annet sted om samme tema ga jeg en link til produsenten av Blårens.
    Det er ikke lenger Arcus som har disse produktene. Google.............
    Ikke så komplisert å sammeligne innholdene.
    Ved et uhell blandet jeg in Rødsprit. Så ikke så bra ut og alt gikk i vasken.
    Jeg kjøpte en eske fra Arcus for en stund siden, det var isopropanol uten farge.
    Hvem selger det nå?
    Jeg har et firma så det er litt lettere å få tak i.
    Jeg kan kjøpe noen esker og selge til kostpris hvis noen vil ha.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Og Biltemas kondensfjerner er en miks av isoprop og etanol: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361112_SDB.pdf til 35kr/ l.

    B
    Kan ikke se at noen har gitt berxter noen respons på dette. Noen som har formening om dette kan brukes i stedet for blårens?
    Umiddelbart vil jeg tro at det bør kunne fungere?
    Faktaarket for kondensfjerneren var ikke så skremmende å lese. Tror jammen jeg skal eksperimentere litt med det alternativet, i kombinasjon med batterivannet de selger.
    Ikke minst fordi COOP har satt opp prisen på blårensen ganske ettertrykkelig! Kostet jo tidligere rundt 50,- for literen, men forleden dag ble jeg loppet for 79,- i samme butikk!

    (PS: har ikke hørt noe fra deg på tlf?).
    Jeg kjøpte her forleden dag en liter blå rens på en Jernia buttikk her jeg bor. Jeg betalte rundt 180.- for den, der ble jeg loppet grudig. Er det virkelig lov til og ha så forskjellig pris, dette må jo regnes for et moderene tyveri :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det var j**la drøyt, spør du meg!
    "Min" lokale Jernia tar 114,- for en liter, og det er jaggumeg nok! Men 180,- for literen er røveri rett og slett!
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Det var j**la drøyt, spør du meg!
    "Min" lokale Jernia tar 114,- for en liter, og det er jaggumeg nok! Men 180,- for literen er røveri rett og slett!
    Tror jeg betalte rundt 50.- +mva
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det kan jo rime godt med hva COOP tidligere forlangte. Det er nok en mye "riktigere" pris!
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Tar gjerne noen liter hvis du får tak i!
    Ser ut til at Kemetyl selger isopropanol nå.
    Skal kontakte de til uka.
    Kommer tilbake med pris, mener det var ti eller tolv flasker i en eske.
    Det er firmaet ja.
    Fikk det oppgitt av Arcus, men noterte det bare i "glemmeboka".
    Spent på prisen.
    Det var ikke så enkelt, ser ikke ut til at jeg får noe konto der.
    Virket som de bare solgte paller med sprit.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Audiomix; hva slags væskeblanding brukte du til sølvpussen? Regner ikke med at du brukte samme som til vinylvask? Holder kanskje med vann?
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Tar gjerne noen liter hvis du får tak i!
    Ser ut til at Kemetyl selger isopropanol nå.
    Skal kontakte de til uka.
    Kommer tilbake med pris, mener det var ti eller tolv flasker i en eske.
    Det er firmaet ja.
    Fikk det oppgitt av Arcus, men noterte det bare i "glemmeboka".
    Spent på prisen.
    Dessverre ingen mulighet for meg å handle direkte fra Kemetyl.
    Skal sjekke om jeg får det fra noen andre, kommer evt. tilbake med pris da.
     

    Olderkongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    51
    Antall liker
    6
    Hjelle Kjemi i Bergen har iallefall solgt til private før i normale kvanta (5 l og 10 l)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Audiomix; hva slags væskeblanding brukte du til sølvpussen? Regner ikke med at du brukte samme som til vinylvask? Holder kanskje med vann?
    Tror faktisk jeg brukte en liten skvett fra kanna med platevask.
    Vaskemaskinen var imidlertid en liten type. Samme effektive ultralyden.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har nå testa noen batcher der jeg bruker spylervæske konsentrat, 1/2 liter til 4-5 liter vann. Kanskje en ørliten tendens til den tidligere beskrevne "randen" kontra vask med blårens, men ellers ser platene rene ut og høres ut som de skal. Like lite knitring og tilsynelatende like rent som vask med blårens. Eneste problem var at jeg nok var litt i overkant generøs med konsentrat i blandingen, med dertil heftig lukt det første døgnet. Gikk seg til! Tilbud på 4l konsentrat på Biltema; 79kr. Forstod på Scrooge at han hadde helt ok resultater med spylervæske konsentrat han også. Kommer nok til bruke dette en stund fremover!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jada, jeg kan bekrefte det du sier.
    "Randen" ser imidlertid ganske lik ut, etter hva jeg har eksperimentert med. I klartekst har dette gått ut på at jeg har lagt fra meg noen dråper av begge blandinger på en LP, og så latt det tørke. Lar man lyset falle "riktig", så kan man observere praktisk talt identiske resultater for blandingene. Ingen av dem er hørbare under avspilling av de berørte områdene.
    Ellers kan jeg jo "erte" litt ved å minne om at min vasker har en ekstra tørkefunksjon ved at platestabelen settes i "hurtig" rotasjon, dvs rundt 1000 RPM.
    Da elimineres i de fleste tilfelle, det problemet.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror jaggu jeg har glemt å slutte meg til hylekoret og rope halleluja for denne fantastiske konstruksjonen. Det meste er vel sagt om ultralyd vaskernes fortreffelighet før, og jeg skal ikke forsøke meg på så mye annet enn å si at dette burde jeg ha kastet meg på for lenge siden. Forskjellen på platevask med min gamle VPI vasker og Scrooge's kreasjon er som natt og dag. At Scrooge vaskeren i tillegg er den flotteste jeg vet om, trekker ikke ned total intrykket og eiergleden. Alle som ikke fikk somlet seg til å bestille seg en av disse vaskerne får bare håpe at Scrooge tar opp produksjonen igjen! For denne vaskeren går utenpå det aller meste når det kommer til kombinasjonen byggekvalitet, eierglede og effektivitet!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Du verden, dette var jo svært så hyggelige ord å starte dagen med! :) Tusen takk, gut_man!
    Godt å lese at vaskeren innfrir, da har man jo straks litt igjen for strevet.
    Joda, det kan jo hende at jeg får ånden over meg igjen hva produksjonen angår, vi får se etterhvert.

    Et faktum som nok "ødelegger" dette litt, er at det etterhvert har blitt mer strevsomt å få tak i de materialene jeg trenger. Siste hendelse i så måte, er at det nå viser seg vanskelig å få tak i 8mm messingbolt. Av en eller annen grunn plukkes den dimensjonen ut av sortimentet til importøren. Hvorfor, er det visst ingen som kan svare på.....
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever at "randen" er tydeligere og sterkere til stede hvis jeg ikke er nøye med å filtrere rensevæska. Det gjør jeg, gjennom kaffefilter, etter annen hver batch som består av fem plater. Skulle gjerne visst om en mer effektiv og lettvint filtreringsprosess, kanskje noen har tips å gi?
    En annen sak er at jeg får en del smuss på stiften (Shibataslipning) etter hver avspilt plateside. Smusset er ikke av lotypen som kan blåses av, men må fjernes med børste. Det er mulig jeg har litt mye Isopropanol (25%) i blandingen- og litt mye Zalo (mer enn to dråper, heller en liten sprut). Er det noen som har liknende erfaringer, eventuelt noen råd å komme med?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tror jeg har nevnt dette tidligere i tråden :

    Jeg vasker 5 batcher med 8 plater før filtrering. (færre batcher hvis platene er kjøpt på loppis)
    Til filter bruker jeg finmasket gas-klut som brettes lagvis i en trakt. Dette er mye bedre filter enn kaffefilter som er av bleket og dårlig papirkvalitet.
    Platene lufttørker aldri helt ferdig. Siste fuktighet tørkes med glassfiberklut og carbon lp børste.

    Mulig jeg har begynt å se dårlig, men platene mine ser gullene rene ut og det er overhode ikke spor av noe rand.
    Kan hende kalkinnhold i vannet har noe med randen å gjøre.

    Rensevæsken består av tidligere omtalte vann+blårens+zalo og en dash eddik.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Eddik mangler i min mix. Hva slags styrke, hvor mye og hva er hensikten?
    Takker for svar.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    7% klar eddik kan brukes til rengjøring av ymse ting og det er lettere antiseptisk.
    Tok det oppi for å se om det hadde noe effekt, siden jeg hadde stort hell en gang for lenge siden med manuell vask med eddik.
    Kan ikke si jeg så noe forskjell, men siden det ble problematisk å få eddiken ut av blandinga så ble den værende.
    Kanskje den hjelper på kalkholdig vann, da eddik også kan brukes på kalkavleiringer i dusjen.

    Har brukt samme blandinga et års tid nå, med kun etterfylling og filtrering. Blandinga ser helt klar og fin ut, uten noe grums.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ang eddik i vaskeblandingen:
    Jeg forsøkte dette for ca et år siden, men ble litt skeptisk til det stoffet. Muligens brukte jeg feil blanding eller et dårlig produkt, men faktum er at jeg fikk noen merkelige avsetninger der vannet hadde tørket på toppen av vaskekaret. Det liknet rett og slett litt på kalk, ved at både farge og konsistens var omtrent den samme.
    Så følg litt med på dette!
    Jeg kunne imidlertid ikke se noe slikt på platene, så skepsisen er muligens ubegrunnet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det høres jo logisk ut det. Om Eddik har den egenskapen at den klarer å løse opp/binde kalken i vannet så må den jo havne et sted. Den fjernes jo ikke.

    Har aldri testet Eddik som en del av vaskeblandingen, men den har jo en rekke glimrende egenskaper som generelt rengjøringsmiddel.
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    Hiver meg gjerne på venteliste hvis det eventuelt kanskje skulle muligens bli aktuelt med oppstart av produksjon igjen. O0
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jepp, du er nå notert på ventelista.
    Tar kontakt om / når det blir aktuelt med produksjon igjen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva ble prisen på disse vidunderne? Selvsagt inkludert en velfortjent avanse til konstruktør og produsent? Jeg står også gjerne på en tentativ venteliste. Er den lista lang?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn