Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Moss
    Jeg mottok min vasker igår, og maken til ett flott og gjennomført produkt, skal en lete lenge etter! :rolleyes:
    Så jeg stiller meg bak i køen bak alle lovord her inne :cool:

    Det går hit
    , det går dit, det går runt en liten bit, och den startar på ett kick, det är en makalös manick.
    Her skal det vaskes i mengder ved Østfold vannkant:cool:

    Tusen takk til Scrooge :)
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk selv Arild, for hyggelige ord! Lykke til med vaskinga! :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    DA har jeg endelig kommet igang med min vaskerunde! Imponert over hvor effektiv vaskeren er, og ikke minst kvaliteten over Scrooge sitt arbeid.
    Fikk en `hvit sirkel`på første vask, men fant raskt ut av hvordan det løses...

    Har satt på et plater hvor det var litt irriterende støy på, og på de fleste løste det seg med letthet!

    Takk til Jan for super vasker, og ikke minst en hyggelig kommunikasjon&dialog langsmed med oppdateringer og bilder...langt over hva som BØR forventes.
    Oppi det hele har han en krevende situasjon rundt seg (uten at jeg skal gå i detaljer)..jeg er imponert over hans dedikasjon, arbeide og gode humor!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Meget hyggelig lesning aircanada, som jeg setter stor pris på! :) Godt å høre at du er i gang med vaskinga, og at du så langt er fornøyd! Ellers kan jeg jo gratulere deg med vasker nr.40! ;)
    Hadde egentlig tenkt å markere det litt, men det ble beklageligvis ikke noe av.

    Ellers kan jeg jo røpe at "ting og tang" omkring sykdom og annen elendighet begynner å normalisere seg, heldigvis. Min elledille er heldigvis erklært helt frisk etter de siste prøvene, så nå gjenstår bare noen uker med rekonvalesens. Ha en riktig god sommer, og kos deg med vaskinga! :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Meget hyggelig lesning aircanada, som jeg setter stor pris på! :) Godt å høre at du er i gang med vaskinga, og at du så langt er fornøyd! Ellers kan jeg jo gratulere deg med vasker nr.40! ;)
    Hadde egentlig tenkt å markere det litt, men det ble beklageligvis ikke noe av.

    Ellers kan jeg jo røpe at "ting og tang" omkring sykdom og annen elendighet begynner å normalisere seg, heldigvis. Min elledille er heldigvis erklært helt frisk etter de siste prøvene, så nå gjenstår bare noen uker med rekonvalesens. Ha en riktig god sommer, og kos deg med vaskinga! :)
    Det meste blir bagateller i forhold til dette Jan! Håper det fortsatt har gått rett vei med tanke på helsa, og at dere får nyte en fin sommer sammen!
    Her er det mest gråvær og vått føre for tiden, så det er fint "vaskevær" om ikke annet ;D

    Har vasket noen hundre plater, alt fungerer 100%! Har prøvd litt frem og tilbake med blandingsforhold, Zalo el. ikke, etc. og merker liten forskjel på resultat.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En kompis og stor vinyl entusiast mener at Zalo ikke er det beste. Han er ganske bestemt på at det kan bli rester i rillene. Merkbart eller ikke, dette er beste tilsetning til sprit / vann:
    Welcome to ILFORD PHOTO
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset. Mengden av Zalo har vært noen få dråper, så ikke rare mengden på 4,5 liter væske.
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    En kompis og stor vinyl entusiast mener at Zalo ikke er det beste. Han er ganske bestemt på at det kan bli rester i rillene. Merkbart eller ikke, dette er beste tilsetning til sprit / vann:
    Welcome to ILFORD PHOTO
    Vet du om tilsetningsmengden bør være tilsvarende som med Zalo, dvs kun noen få dråper på 4-5 liter vann/sprit?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har vært fraværende en tid nå, og det har blitt lite av både HFS, lytting og vaskerprosjektet, men til helga starter ferien, så da skal det bygges. Har planene klare. Kjøpt inn motor, 7mm syrefast aksling, reduksjonsdrev, Kodak Photo-Flo, og dreid spacere i hdpe-plast, så det er en start. Kommer nok til å bli veldig basic. Ramme av lakkert kryssfinér, forsterket med vinkellister i stål.

    Driver å restaurere en 1953 Husqvarna om dagen, så ultralydvaskeren er allerede innkjørt. Rödqvarna'n – mitt livs prosjekt
    Lurer bare på erfaringer med rotasjonshastighet og tid?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Min vil nok gå en del raskere. Motor går 3rpm, så med reduksjonsgir på 4:1 blir det vel 0,75rpm. Tipper det fungerer det også.

    Joda, sykkelen blir snart som ny, men da jeg startet så levde fortsatt Ayatollah Khomeini...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    I går rullet prototypen min de første 6 platene med støv og skitt. Har oppdaget flere ting som skal justeres og endres med det første, men det virker dette her. Det går rundt.
    Er litt tidlig å si noe bastant om effekten, men siste Hedvig-plata, Black Stabat Mater, som hadde tydelig knitring på slutten av Approaching(stille parti) ble utvilsomt bedre. Plata hadde denne støyen/knitringa fra jeg dro av plasten. Fortsatt litt støy, men MYE mindre nå. Ultralydsvasking graver nok dypere enn en Spin-Clean:)

    Ingen tvil om at nye plater skal i vaskeren heretter. Synes forresten at mange nye utgivelser er befengt med dette problemet, som vel skyldes skitt og lort etter pressingen. Slumes det i produksjonen rundt omkring på disse nyåpnede presseriene? Et hederlig unntak er Motorpsycho - Here Be Monsters Vol. 2. Stille som i graven.

    Har noen spørsmål, men først, slik gjorde jeg det:

    * Blandet batterivann og blå isopropanol i et forhold på ca 5:1
    * En liten skvett Photo-Flo for å redusere overflatespenningen i vannet.
    * Vasket 3 plater om gangen i 6 minutt. Platene snurrer 3/4 omdreining pr. min.

    1. Er det normalt med så mye skum? Se her: https://www.instagram.com/p/BKeFG5BhJMx/
    Kan det være for mye isopropanol i vannet?

    2. Er det strengt talt nødvendig med noe annet enn vann og Photo-Flo?

    3. Er det greit å bare tørke av platene med to microfiberkluter, eller bør de skylles under springen først? Ser at noen gjør det, men da er vel poenget med renset vann og Photo-Flo borte...?

    4. Til slutt, hvor går grensen for temperatur? 12 minutters kjøring med en liten pause gjorde knapt utslag på temperaturen.

    All ære til den som gidder å svare.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så mye skum har jeg aldri sett. Kan ikke skjønne annet enn at det er PhotoFlo som forårsaker det.
    Bruker selv 1:10 i blandingsforhold.

    Vann har over hodet ingen vaske- eller rengøringseffekt. Null og nix. Det må tilsettes et eller annet form for rengjøringsmiddel/løsemiddel i vann. PhotoFlo bryter kun overflatespenningen i vannet - og har ingen rengjøringseffekt.

    Jeg lar platene luft-tørke. Microfiberklut > pass i såfall på at det er en type uten "slipe-effekt". Ved behov for avtørring bruker jeg den kluten som følger med Spin-clean.

    Min vasker roterer noe saktere, og jeg kjører 12-14 min. Temperatur har vært diskutert tidligere, og +/- 35 grader er uproblematisk.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag kör koncentrerad spolarvätska i samma blandningsförhållande som Scrooge föreslår till sin maskin. 4 l vann till 0,5 l isopropanol (i mitt tillfälle spolarvätska). Har bara haft positiva upplevelser med spolarvätska. Luktar mindre och kostar mindre. Körde med batterivann i starten, men har gått över på vanligt springvann. Inga problem där heller så långt. Några droppar Zalo och en skvätt Klar Sikt från Turtle och karet är klart.

    Har experimenterat en del med tid och temperatur och kommit fram till att jag kör de först i runt 10 minuter utan UL med temperaturen inställd på 30 grader och därefter 20 min UL. Tempen stiger då till runt 37-38 grader. Upplever att de blir renare och inte minst torkar de fortare. Temperaturen har inte gett några problem.

    Ställer de i ett billigt IKEA-vaskestativ till törk efter vask.

    Får ingen skumbildning med denna metod i det hele tatt.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.130
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Så mye skum har jeg heller ikke vært borti. Hadde endel de første rundene da jeg brukte salo, mistenker at jeg hadde i for mye av det stoffet.
    Men idet jeg heller i blandingen i karet blir det litt skum. Jeg lar det stå en stund før jeg begynner å vaske slik at dette skummet blir borte.

    Da får jeg ikke noe skum på platene.

    Har nok litt mindre isopropanol i blandingen tror jeg, bortimot det samme som crosswind bruker ser jeg.

    Mener plastkannen jeg bruker til å oppbevare blandingen tar ca 5 l. blir da ca 1/2 flaske isopropanol på 4,5 liter vann.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar, folkens!

    @ptb Mulig skvetten med Photo-Flo var i største laget.
    Jeg trodde at det var imploderingen som trakk skitten opp fra rillene, uavhengig av medium? Men klart, isopropanol, spylervæske o.l. vil angripe fett bedre.

    @crosswind Konsentrert spylervæske skal testes! Springvannet i Gausdal er rent og fritt for kalk, men jeg hadde tilfeldigvis en kanne batterivann stående. Batterivannet var til batteriene i en indisk Reva elbil, så gudene vet...

    @stingsilda Filmopptaket er fra første oppstart. Det skal sies at skummet ble nesten helt borte etter noen minutt.

    Skal modifisere litt på vaskeren og prøve igjen. Blandingen tenker jeg å bruke flere ganger. Kanskje sile den gjennom et kaffefilter el.l.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som nevnt tidligere i både denne og andre USC-tråder så er Ultralydprinsippet i seg selv ikke spes. bra på å fjerne fettflekker. Så et additiv som er bra på å løse opp fett må til :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at skumproblemet blir mindre hvis du lar maskinen gå en 5-10 min. tid før du hiver i platene.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk, det skal jeg gjøre ved neste vask. Kommer samtidig til å sette både temperatur og tid høyere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har vaskeren en de-gas funksjon?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har nå kjøpt meg et ferdig byggesett og kjørt igjennom et 50-talls vinylskiver med godt resultat.
    "Byggesettet" er satt sammen av disse delene:

    ULTRA Sonic Spin.jpg
    USC.jpg


    Badet består av isopropanol og vann i et 1:10 blandingsforhold med noen dråper skyllemiddel for oppvaskmaskin, som ser ut til å være et bra og rimelig alternativ.
    Nå synes jeg at vannet allerede begynner å se litt grått ut og kommer til å bytte det ut før neste vaskerunde. Har dere noen formening om hvor ofte vannet bør byttes ut?
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Alt etter hvor skitne platene er. Opplever at nye plater ofte er verre enn eldre (brukte) plater.

    Kjører som regel 5-6 vasker à 5-6 plater hver. Hver vask i 20 min. på min eminente Scrooge-vasker.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Takk for gode tips her, både om temperatur og rensemidler,
    og spesielt til DagS for denne, som jeg ikke har sett før
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit "Vinyl Stack Ultra Sonic Spin Kit" | eBay
    Ser ut som skredersydd til min 10L vasker.

    DagS, kjøpte du din på ebay?
    Jeg kjøpte min direkte fra produsenten i USA (The VinylStack), som jeg tipper er identisk med selgeren på ebay.
    Det kan forresten være lurt å sjekke om tanken din på 10 liter er stor nok til å ta 4 skiver om gangen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Burde ikke egentlig de siste siders innlegg vært postet i en av de andre "generelle" Ultralydvasker-trådene.

    Denne tråden er i utgangspunktet startet av @Scrooge og omhandler den vaskeren har har bygget;)
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    En kompis og stor vinyl entusiast mener at Zalo ikke er det beste. Han er ganske bestemt på at det kan bli rester i rillene. Merkbart eller ikke, dette er beste tilsetning til sprit / vann:
    Welcome to ILFORD PHOTO
    Vet du om tilsetningsmengden bør være tilsvarende som med Zalo, dvs kun noen få dråper på 4-5 liter vann/sprit?
    Vedkommende kommer til uka.
    Ha tålmodighet til da.
    Bumper denne.
    Noen som har testet ut dette produktet ennå? Mengde, resultat?

    Gikk til innkjøp av denne for en stund siden, men har ikke byttet væske ennå. Tenkte og prøve den ved neste vask og hvis noen har noen tips så er det fint å slippe å gjøre samme feil.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har nå kjøpt meg et ferdig byggesett og kjørt igjennom et 50-talls vinylskiver med godt resultat.
    "Byggesettet" er satt sammen av disse delene:

    Vis vedlegget 400730 Vis vedlegget 400731

    Badet består av isopropanol og vann i et 1:10 blandingsforhold med noen dråper skyllemiddel for oppvaskmaskin, som ser ut til å være et bra og rimelig alternativ.
    Nå synes jeg at vannet allerede begynner å se litt grått ut og kommer til å bytte det ut før neste vaskerunde. Har dere noen formening om hvor ofte vannet bør byttes ut?
    Ja da er dette på vei til meg,så er jeg spent om dette virker bra da.Ebay er fine greier da ;) .Noen som har godt til inn kjøp av dette som kan si hva di synes .?
    Tommeltottvennlig løsning :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    En kompis og stor vinyl entusiast mener at Zalo ikke er det beste. Han er ganske bestemt på at det kan bli rester i rillene. Merkbart eller ikke, dette er beste tilsetning til sprit / vann:
    Welcome to ILFORD PHOTO
    Vet du om tilsetningsmengden bør være tilsvarende som med Zalo, dvs kun noen få dråper på 4-5 liter vann/sprit?
    Vedkommende kommer til uka.
    Ha tålmodighet til da.
    Bumper denne.
    Noen som har testet ut dette produktet ennå? Mengde, resultat?

    Gikk til innkjøp av denne for en stund siden, men har ikke byttet væske ennå. Tenkte og prøve den ved neste vask og hvis noen har noen tips så er det fint å slippe å gjøre samme feil.

    Men her blir det vel kun avfetting og flowmiddel for at platene skal renne av greiere.
    Bør nok ha med et såpeemne.
    Zalo er og blir glimrende og èn dråpe eller to passer godt i sammenhengen, ikke mer.
    Og flowmiddel :)

    edit: Når det gjelder Zalo kan du legge plata i bløt om du vil, bare du skylder godt og lenge nok etterpå. Spør bestemor om såperester og anbefalt oppvaskmiddel :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Burde ikke egentlig de siste innlegg vært postet i en av de andre "generelle" Ultralydvasker-trådene.

    Denne tråden er i utgangspunktet startet av @Scrooge og omhandler den vaskeren har har bygget;)
    Repeate
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Nå var spørsmålet mitt basert på at jeg bruker Scrooge sin vasker og at fremgangsmåten allerede var tatt opp i denne tråden. Håper at såpass slingringsmonn er innafor.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå er det jo ikke min tråd, og således er det langt fra jeg som egentlig bør mene noe. Men, i forhold til mitt innlegg #790 kom det en liker fra trådstarter, hvilket for meg tilsier at han ikke var direkte uenig i det jeg skrev der. Ditt innlegg/spm er jo relevant - også for trådens tema, mens jeg mener det er riktigere å diskutere helt andre vaskeløsninger i andre (ultralydvaske-) tråder enn denne:).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn