Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sonax importeres av Hellanor, så Klarsikt finnes sikkert tilgjengelig hos alle deres forhandlere.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Bestilt to flasker på Mekonomen i Smalvollveien :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg datt litt av; men hva er funksjonen til Klarsikt som tilsetning?

    (Om den da ikke skulle erstatte isopropanolen, men det er vel ikke tilfellet?)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, det var det da?
    Den er vel litt hvassere enn isopropanol, i den forstand som at den er mer effektiv for fjerning av "trafikkfilm" på frontruta. Har så vidt begynt å teste en variant fra Biltema som de kaller "Siktforbedrer / Vinduesrens", uten å få noen aha-opplevelse, foreløpig...
    125ml konsentrat skal blandes med 5ltr vann / spylervæske, så det er ganske "sinte" saker! Står riktignok at den er skånsom mot lakk og gummilister, så da får man formode at vinylen også overlever?
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fikk bare lyst til å nevne at også Jula har sin variant, "Super Sikt", flaske som rekker til 50 liter spylervæske, koster femtilappen. Prøver med en dæsj av dette nå sammen med halvliter spylervæske og 4,5 liter vann.

    Noen raske runder med spindel i tørkeposisjon og ekstern "sentrifuge", det er jo tross alt ikke Såå mye væske på vinylen etter vask, og tiden for lufttørking er kraftig redusert. Tror faktisk ikke det gikk mer enn et par timer nå før det var klart for neste batch.

    Veldig glad for vaskeren, Scrooge!

    mvh. Ole G
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Enig med olisn när det kommer till tørketiden. Efter Sonax Klar sikt i vätskeblandningen är tørketiden kraftigt reducerad. Effekten vid rengjöring får jag komma tillbaka med, men detta har klart något för sig.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Så bra!
    Muligens har dette sammenheng med at væskens overflatespenning ytterligere reduseres? Det kan man jo bare spekulere i - hovedsaken er at det ser ut til å ha noe for seg!
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    002.jpg



    Takk til Scrooge for denne fantastiske vaskeren :) Jeg gleder meg til jula, da får jeg nok satt denne i sving :) Jeg håper du ikke slutter helt med og lage slike vaskere, for dette er et fint produkt...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Godt å se at den kom helskinnet frem! Kos deg i jula!:D
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fint å ha en presang til far til overs som kommer utpå nyåret. Forventningens gleder :)
    Passer greit da lytterommet forhåpentligvis blir klart til ankomst av denne flotte vaskeren.

    Mvh
    Gjert
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er konklusjonen at konsentrert spyleveske fra biltema funker like fint som isopropanol? Tenkte meg en tur til biltema i morgen for å handle batterivann og siktforbedrer .. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er konklusjonen at konsentrert spyleveske fra biltema funker like fint som isopropanol? Tenkte meg en tur til biltema i morgen for å handle batterivann og siktforbedrer .. :)
    Jeg har kjøpt isopropanol Blårens på Obs Bygg, og konsentret spylevæske fra Biltema.
    Spylevæske fungerer like bra, (i min 10 liters vasker fra Biltema) men lukter ille. Ble nesten svimmel av dunsten, selv om jeg blandet 1:8.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er konklusjonen at konsentrert spyleveske fra biltema funker like fint som isopropanol? Tenkte meg en tur til biltema i morgen for å handle batterivann og siktforbedrer .. :)
    Jeg har kjøpt isopropanol Blårens på Obs Bygg, og konsentret spylevæske fra Biltema.
    Spylevæske fungerer like bra, (i min 10 liters vasker fra Biltema) men lukter ille. Ble nesten svimmel av dunsten, selv om jeg blandet 1:8.
    Ja, en nackdel med spylervetske, men jag upplever lukten som mindre påträngande efter jag fyllde Klarsikt i blandningen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Og har man konkludert på om det er forskjeller på å bruke Sonax eller Biltema siktforbedrer? Scrooge virker ikke å ha merket så mye effekt av Biltema varianten. Virker jo som det skal betydelig mye mer Biltema konsentrat i blandingen kontra Sonax.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hvertfall handlet siktforbedrer nå, så jeg skal gi tilbakemelding når jeg får testet! :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Har fått tak i en flaske med Sonax fra Mekonomen, og lurer på hvor mye en skal ha i av dette stoffet når en vasker med spylervæske eller blåsprit ???
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert ubegrunnet skepsis, men.... hva med dette orange fargestoffet som er iblandet Sonax Klarsikt?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter en lørdag med flere serier av skitne plater i ultralydvaskeren ser jeg at spylevæske fra Biltema etterlater mye blåfarge på den hvite benkeplata der jeg jobber. Liker det ikke, her er det mye fargestoff i vaskemiddelet, isopropanol gir ingen slike spor. Da går jeg tilbake til Blårens og Zalo fra og med idag.
    Jeg kjører nå en ekstrarunde i SpinClean etter ultralydkaret, for å få skylt vekk alt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Forstår skepsisen, ottone!
    Samtidig kan det vel antas at "Blårens" også inneholder et fargestoff, men antakelig i mer beskjeden grad? Blårens er jo i bunn og grunn isopropanol, som normalt er et fargeløst stoff. https://no.wikipedia.org/wiki/Isopropanol
    Kanskje et mer beskjedent blandingsforhold med Biltemas spylervæske kan gjøre susen?
    --
    I samme åndedrag:
    Har også eksperimentert litt med noen dråper med Sun glans- og tørkemiddel i vannet, og det ser ikke ut til å være noen ulempe! Har muligens nevnt dette før, men for sikkerhets skyld......
    Har i tillegg også testet et alternativ til Zalo; "Yes" håndoppvasksåpe. Ett eller annet skjer med blandingen med spylervæske / klar sikt og den såpa, for jeg får et merkelig "belegg" på toppen av vaskevannet. Har ikke registrert at dette påvirker lyden, men har inntil videre forkastet "Yes" i denne sammenheng.
    Årsaken til at Yes ble testet, er at den angivelig skal ha bedre fettløsende egenskaper ved lave temperaturer, uten at jeg kan bekrefte dette.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Sista rapport. Tror jag hittat min blandning som hittils fungerar otroligt bra. Koncentrerad spolarvätska och vann blandat i samma blandningsförhållande som med isopropanol. Några droppar Zalo och Klar sikt blandat efter det som står på flaskan. Jag blöter nu ned skivorna 10 minuter innan jag startar UL och låter de så masseras med UL i 20 minuter.

    Blir väldigt bra!
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Er interessert i å kjøpe en "Scrooge Deluxe" om noen er ferdigvasket ;D Ta kontakt på PM i så fall.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg var en veldig kort tur innom Scrooge i går for å ente en fiks ferdig vaskemaskin.
    Rene smykket. Og så er den jo veldig funksjonell.

    FullSizeRender (2).jpg



    Et lite tilbakeblikk.
    Sclalars og jeg laget vår (den første?) for mange år siden.

    IMG_3649.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synd vi ikke kunne komme over dørstokken din.
    Sjåføren drikker ikke kaffe og vi hadde startet kl 0530 på morgenkvisten.
    IKEA sto også på kjøreplanen.
    Gir deg et pling når vi kan komme innom for en prat.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, jeg var oppriktig lei meg for at dere måtte dra med en gang. Var jo klar til å diske opp med både lyd, spise og drikke, og et par greie alternativer til (nykokt) kaffe hadde jeg jo også. Jaja, vi får ta det igjen siden....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke testet med klarsikt, men det var på tide å bytte ut væsken i karet så jeg tenkte å prøve meg med noen dråper Finish glanse og tørkemiddel i blandingen. Spurte tidligere i tråden etter erfaringer med andre klar sikt produkter enn Sonax sitt, men fikk ikke respons. Testet ikke du Biltemas klarsikt produkt Scrooge?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jo, jeg gjorde det.
    Men kom vel aldri frem til noen fornuftig konklusjon hva effekten angår? "Problemet" har jo også sammenheng med at jeg pt ikke har flere plater å vaske, og dermed blir det straks vanskelig å konkretisere resultatene.
    Har også prøvd med et par-tre dråper "Finish" glanse- og tørkemiddel, og har vel strengt tatt trua på at det kan være et greit alternativ?
    Burde vel kanskje ha gått litt mer vitenskapelig til verks omkring temaet, men så langt har jo tiden vært konsentrert omkring bygging / levering av vaskere, og litt pleie av egen helse også. :rolleyes:
    En liten digresjon: Har senest i dag hatt en opptelling av hvor mange vaskere jeg har bygget, og nå er det 40 i tallet! ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Pokkers Zaloflaske.... Ble litt mer enn noen dråper, og det synes:mad:
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mottok min vasker idag, og maken til flott og gjennomført produkt skal en lete lenge etter! Tusen takk til Scrooge for at han har hatt tid, krefter og evner til å skape en så brukervennlig ultralydvasker og ikke minst la oss få anledning til å kjøpe en :)
    Mvh
    Gjert
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk også min nye Scrooge-vasker i hus i går, og stiller meg 100% bak siste innlegg fra GjeEsp!:)
    Blir artig å teste den i helgen, blir ikke tid før.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg får heller ikke testet min på en stund, men har ganske lang og god erfaring.
    Vi startet med Blårens (isopropanol), vann og litt Zalo.
    Kommer ikke til å bytte til noe annet.
    Mulig jeg innvier den med å vaske en forsterker:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn