Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    NM i selvskading ruller avgårde. At kommunikasjonsrådgivere er temmelig frakobla "vanlige folk" (!!!) det veit vi. Men vi er ikke en nasjon av kun idioter, det burde trekløveret under vite.

    1678907859963.png

    «Jeg er ikke fornøyd med disse tallene og tar tilbakemeldingen fra velgerne på stort alvor », sa statsminister Jonas Gahr Støre til VG etter nok en elendig måling i februar.

    «Denne tilbakemeldinga fra velgerne tas på største alvor », skrev Aps partisekretær Kjersti Stenseng til FriFagbevegelse i forrige uke, etter en måling på katastrofale 15,5 prosent.

    Denne uka kom tidenes dårligste VG-måling for Arbeiderpartiet, og nå var det nestleder Bjørnar Skjæran sin tur til å kommentere: «Denne tilbakemeldinga fra velgerne tar vi på største alvor

    Hele artikkelen; Nå sier de det samme hver gang | ABC Nyheter
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det andre de sier hver gang er noe i retning av «vi må bli bedre til å nå ut til folk med all den gode politikken vår». Behøver å ansette enda fler kommunikasjonsrådgivere, altså. Det må være en kommunikasjonsrådgiver som har funnet på det argumentet, enda det i så fall er knusende kritikk av deres eget arbeid til nå.

    Men AP må gjerne ansette fler kommunikasjonsrådgivere og konsulenter. Det er nesten så jeg håper de gjør det. :devilish:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De er vel headhuntet av BaneNor for lenge siden de fleste av dem. :sneaky:

    Det er et underlig skue, det er nå sikkert. Nesten så min skadefryd er i ferd med å ta slutt, og
    den har det alltid vært rikelig av når det kommer til Ap.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det andre de sier hver gang er noe i retning av «vi må bli bedre til å nå ut til folk med all den gode politikken vår». Behøver å ansette enda fler kommunikasjonsrådgivere, altså. Det må være en kommunikasjonsrådgiver som har funnet på det argumentet, enda det i så fall er knusende kritikk av deres eget arbeid til nå.

    Men AP må gjerne ansette fler kommunikasjonsrådgivere og konsulenter. Det er nesten så jeg håper de gjør det. :devilish:
    Jeg heller mer i den retning at problemet er at politikken faktisk når ut til folk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hovedproblemet til regjeringen ligger et sted på denne aksen:

    Lære <----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------> Liv
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et annet hovedproblem ligger også i en regjering i bitter konflikt med seg selv.
    I Trondheim vedtok Senterpartiet lørdag ettermiddag en resolusjon om strøm. Der omtales blant annet satsingen på havvind.

    Sp viser til at utbyggingen av Sørlige Nordsjø 2 og Utsira Nord skal skje med kabler kun til Norge, altså ikke koblet til andre land.

    «På denne måten blir denne utbyggingen et viktig bidrag til å bedre den nasjonale kraftbalansen», heter det i uttalelsen.
    På dekk på Troll-plattformen fredag sto statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Han var der med Natos generalsekretær Jens Stoltenberg og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen. Det var en markering av at de står sammen for å trygge infrastrukturen som gir gass til Europa.

    Men det ble også en markering av noe mer. Støre sa at man om få år fra Troll vil kunne se havvind «som lager strøm for den norske økonomien og den europeiske økonomien».

    Sp har selv vært med på å lansere regjeringens ambisjon for havvind. Den baserer seg på en ganske massiv utveksling av kraft mellom Norge og andre land.

    På Troll-plattformen snakket von der Leyen varmt om at Norge og EU snart skal inngå en «grønn allianse». Hun nevnte grønn hydrogen, altså hydrogen produsert ved hjelp av fornybar energi. Hun snakket om karbonfangst og -lagring. Og om vindkraft både til havs og på land.
    Det går ikke å være på begge sider av de viktigste politiske spørsmålene og fortsatt tro at man regjerer landet. Da følger man bare utviklingen nøye.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022

    Regjeringens korstog mot «de rike» ble en spektakulær politisk fiasko. Nå står partitoppene i kø for å be om godt vær.


    Rekken av strategiske og taktiske politiske bommerter fra regjeringen er nærmest endeløs. Bak de nådeløse tallene på meningsmålingene står feilgrepene i kø. Senterpartiet og Arbeiderpartiet virker ute av stand til å skjønne hvordan regjeringens politikk oppfattes hos egne velgere og samfunnet for øvrig.

    Frykten for strammere økonomi er mange velgeres største bekymring. Samtidig har de to partiene klart å legge seg ut med et nærmest samlet norsk privat næringsliv.

    Støre og Vedums regjering oppfattes om næringsfiendtlig. Det er et stempel de fleste regjeringer gjør alt de kan for å unngå. Med god grunn. Næringslivet i Norge sitter på store politiske ressurser, og kan sette dagsorden. Hos mange velgere er også næringslivet langt mer populært enn regjeringspolitikere i Oslo.

    ..
    Statsbudsjettet som ble lagt frem i fjor, hadde en klar politisk retning. «De rike» skulle tas, mens «vanlige folk» skulle tilgodeses. Det store målet var at statsfinansene skulle være sunne.


    Budsjettet må ha vært utarbeidet i et ekkokammer der den eneste lyden var egne slagord fra valgkampen, iblandet litt vulgærretorikk om frakkefôr og rikinger fra LO. Dette trodde man skulle mobilisere et gross med velgere som var på «riktig side» av den skillelinjen regjeringens strateger mente definerte Norge.

    Med stor selvtillit og kampånd spente man på seg skøytene og satte fart ut på det frosne velgerhavet. Isen bar ikke lenge. Regjeringen ligger og fryser i sørpe, mens den leter etter et sett ispigger som kan dra dem opp på fast grunn. Løfter statsrådene blikket, ser de kapitaleierne som følger dramaet med en gin tonic i neven på flyet til Sveits.


    For mange arbeidstagere er det ikke noe problem at den eller de som eier bedriften, er rike. Det kan til og med vekke en viss begeistring, fordi det betyr at man jobber et sted som går bra. Arbeidstagere er kanskje skeptiske til «rikinger» generelt, men de liker gjerne sin egen. Legger du deg ut med eierne, så legger du deg også ut med en stor del av de ansatte. Sånt har kanskje LO-toppene og slagordsnekkerne glemt etter å ha tråkket korridorene i Folkets Hus i Oslo sentrum i årevis.

    Nå har erkjennelsen nådd regjeringspartiene, og de forsøker å reparere forholdet til næringslivet. Senterpartiets nestleder Ola Borten Moe innrømmer at skattetrykket er blitt for høyt. Ap skal sende næringsminister Jan Christian Vestre ut i en månedslang næringslivskurtise for å snu inntrykket. Blant Vestres og Aps talepunkter er satsingen på havvind, ifølge et internt dokument som VG har fått tilgang til.

    Arbeidsgivere får mer skatt og høyere avgifter på toppen av prisstigning generelt. Da ryker sommerfester og reisebudsjetter, og mellomledere må håndtere overtidsnekt og julegaveforbud. De som har vært i arbeidslivet en stund, husker at neste skritt ofte er «de vanskelige samtalene» om sluttpakker og karriereveiledning når jobben ryker.

    Regjeringens skatte- og avgiftspolitikk er med på å drive kostnadene opp for norske bedrifter. Er det virkelig noen som tror at frykten for fremtiden lindres ved tanken på at det skal stå vindmøller i havet om syv år?

    Hvis regjeringen mener alvor med næringslivsflørten og virkelig har innsett at den er på ville veier, kan den gjøre noe med den ekstra arbeidsgiveravgiften på inntekter over 750.000 kroner. Den koster norske arbeidsgivere syv milliarder kroner i år, og rammer en rekke bedrifter helt uavhengig av om de går bra eller dårlig. Det er sagt at den skal være «midlertidig og situasjonsbetinget», men når DN spør, er Vedum oppsiktsvekkende vag om avgiftens fremtid. Den skal avvikles gradvis, er svaret.

    Gradvis avvikling kan regjeringen mye om. Den har drevet en gradvis avvikling av egen oppslutning helt siden den tiltrådte
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Nesten 60% skatt på bedriftsskatt og utbytte er for drøyt for de fleste meg inkludert.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For en svak statsminister vi har fått :mad:



    Statsminister Jonas Gahr Støre ønsker å knytte tettere bånd mellom Norge og Kina. I et brev til Kinas nye statsminister Li Qiang gratulerer Støre sin kollega med utnevnelsen.

    – Kinas støtte og ledelse er helt nødvendig for å kunne møte globale utfordringer, skriver Støre i gratulasjonsbrevet.

    Han legger til at Norge og Kina deler interesser på flere områder. Til neste år er det 70 år siden Norge anerkjente Folkerepublikken Kina, og Støre skriver at dette blir en mulighet til å øke samarbeidet gjennom handel og kulturutvekslinger.

    Nevner ikke Ukraina-krigen.
    I brevet nevner ikke Støre noe om Kinas masseinternering av uigurer i Xinjiang eller andre menneskerettighetsbrudd. FNs høykommisær for menneskerettigheter omtaler behandlingen av uigurer som en mulig forbrytelse mot menneskeheten.

    Støre skriver heller ikke noe om at Kinas ledere har nektet å fordømme Russlands angrepskrig i Ukraina – til tross for at Norge har lagt forhandlingene om en frihandelsavtale med Kina på is på grunn av dette.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    I serien "jeg følger vel kanskje ikke helt med i tiden» så har vi han her...

    – Jeg er veldig glad for at det er Senterpartiet som har hånda på rattet nå. Landet roper ikke på mer Høyre-politikk, landet vil ha mer Senterparti-politikk, sier Vidar Nedrebø, fylkesleder i Rogaland Senterparti.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Når jeg leser meningsmålingene synes jeg landet snarere roper «Erna, kom tilbake, vær så snill, vi mente det ikke sånn!»


    Jeg føler vel mer at det handler om misnøye med Støre og Vedum, og ikke at så mange egentlig savner Erna. Virker som de som faktisk savner henne stort sett er de som allerede er svorne H'ere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Eventuell alarm, som Biff Malibu refererer til, har i alle fall ikke gått hos SV som i helgen har landsmøte på Gardermoen(?). Der jubles det fortsatt over enhver formuende som velger å ta hintet og forlate kongeriket, men de vil også har en exit-skatt, noe som i det minste kan tyde på at de erkjenner at det er et problem at de er i ferd med å erodere grunnlaget for formueskatt som de er glade i.

    Ekteskapet med SP og SV som en sint bie som - og de skal de ha - plasserer strategiske stikk her og der har vært en katastrofe for AP. Likeså at de strategerte seg frem til at det lureste man kan gjøre var å legge seg så langt til venstre som de kunne for å stoppe velgerflukten til SV og Rødt. Jeg lurer på hvem som mente det var genialt å ha en retorikk som skullle etablere et binært skille i norges befolkning der - om man tjente over 750k i året skulle rævpules så hardt som mulig mens dersom man var under det så var man inne i den gode folden og skulle endelig få sin tur å høste. AP et al vil selvsagt aldri innrømme at meningen var å lage en kile i Norges befolkning, men om man ser på hva de har gjentatt på inn- og utpust frem til det innså at dette var stupdumt så er det liten tvil om hva greia var. LO-leder Peggy Følsvik har imidlertid ikke roet seg, det er uansett ikke hennes nåværende og potensielle medlemsmasse som skal tas i denne briljante planen så det gir i det minste en slags mening.

    For SV er dette ikke noe problem, der ser det ut til at ideen er at etter oljen (som de vil avvikle fortest mulig) så skal vi leve av skatt, trygd og avgifter. Det er i det miste vekstbransjer og man skal som kjent fokusere på ting som er i vekst.

    Det er smått utrolig at det er mulig å rote det slik til for seg selv. Jeg (tror) jeg nevnte for en tid tilbake at det nå knapt er noen vesentlig gruppe i Norge regjeringspartiene ikke på en eller annen måte har klart å hisse opp - noe som i seg selv er en prestasjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Bare tull at de som tjener over 750 000kr rævpules (jeg er en av dem).
    Det som tar rotta på AP er strømprisen, samt et inntrykk av komplett handlingslammelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Bare tull at de som tjener over 750 000kr rævpules (jeg er en av dem).
    Det vet da jeg også, vi var innom det da disse, med stor bravur, endringene på "folk flest" (under 750k) og "ikke folk flest" (over 750k) ble annonsert. Den faktisk effekten på skatteregningen var svært liten nesten uansett hvor på lønnsskalaen man befant seg. De faktiske utslagene kommer på formueskatt og for "folk flest" spesielt på verdsettelsen av famileboliger i sentrale strøk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    I min levetid har regjeringer styrt av AP KrF og Høyre hatt større skattetrykk enn vi har idag.
    Ikke mange, ihvertfall ikke så mange at det var daglige artikler om det, dro til Sveits.
    Forskjellen idag er at vi har mange flere styrt rike, som ikke har "råd" til å bo her,
    og paradoksalt nok sier at Norge er nærings fiendtlig!
    Var det dårlig klima for næringsinteresser som gjorde at de tjente seg rike?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er problemet med at rike folk som har blitt rike i norge mener at det ikke er økonomisk mulig å forbli i norge? de må da gjerne dra, uten at det er noen stor politisk sak i betydingen; da går det på ræva for norge.

    men jeg er lydhør for argumenter om at disse skatteflyktningene er en økonomisk katastrofe for norge.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    I serien "jeg følger vel kanskje ikke helt med i tiden» så har vi han her...

    – Jeg er veldig glad for at det er Senterpartiet som har hånda på rattet nå. Landet roper ikke på mer Høyre-politikk, landet vil ha mer Senterparti-politikk, sier Vidar Nedrebø, fylkesleder i Rogaland Senterparti.
    Denne Nedrebø tror jeg må første trinn i partipolitikk for nybegynnere en gang til.
    Det avsnittet som forklarer betydningen av meningsmålinger.
    Siden han tydeligvis har litt tungt for det kan han jo starte med an analyse av ordet meningsmåling.
    Man prøver altså å måle hva velgerne mener. Og velgerne er altså "landet" som per nå i stadig mindre grad mener at de ville stemt Sp dersom det var valg nå.

    Noen ganger må man lure på om politikere virkelig er så dumme som de i blant virker som? Eller om de bare lever i sin egen boble? Og i tilfellet om det egentlig gjør noen forskjell?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    hva er problemet med at rike folk som har blitt rike i norge mener at det ikke er økonomisk mulig å forbli i norge? de må da gjerne dra, uten at det er noen stor politisk sak i betydingen; da går det på ræva for norge.

    men jeg er lydhør for argumenter om at disse skatteflyktningene er en økonomisk katastrofe for norge.
    Selvagt er det øknomisk mulig å forbli i Norge og også bli rik i Norge, men som norskboende eier må man stadig tappe selskapet for penger for å betale formueskatt på privat hånd og dette helt uavhengig av om selskapet tjener penger eller ikke. Og denne regningene har økt ganske saftig nå som både formueskatten er økt betydlig og skatt på utbytte har gjort et godt byks oppover. Dersom Kjell Inge Røkke flytter til Sveits så vil Aker ha hundrevis av millinoer kroner mer i året å bruke på investeringer fremfor å ta ut av selskapet til å betale Røkkes formueskatt på privat hånd. Og retorikken fra regjeringen har, inntil helt nylig ikke vært til å misforstå: Her skal man tas. Kanskje har man nå nådd et "tipping point" der folk tenker at det var greit frem til nå, men ikke nå og i alle fall ikke gitt signalene som sendes. Tilsiktet eller ikke har det vært ganske klar oppfatning om at skattene på de rikeste skall opp. Mye. At en god del av disse da stikker bør strengt tatt ikke overraske noen. Det rareste er kanskje heiingen fra SV og Rødt. Det betyr mindre skatteproveny og da må noen andre plukke opp regningen eller offentlige budsjetter må ned.

    Man kan selvsagt med rette innvende at det fundamentale problemet er at noen aldri får nok uansett hvor mye de har å rutte med, men jeg mener vel personlig det er et større problem at i det politiske Norge har formueskatten blitt nærmest et være eller ikke være for Norges ve og vel, noe den på ingen måte er og den fungerer også særdeles dårlig for å "utjevne forskjeller" som det gjerne fremstilles som, det er et relativt enkelt matematisk faktum basert på hvordan eksponensialfunksjoner oppfører seg, noe man skulle tro var almennkunnskap etter coronatiden.

    På lengre sikt er bekymringen at folk som har tatt risiko, investert og hatt økonomisk suksess forlater Norge for godt. Det er, tror jeg, primært det som er i ferd med å gå opp for regjeringen. Det argumenet er riktig nok litt fluffy siden eiendelene som finnes i Norge ikke forsvinner selv om eieren forlater landet, men det er heller ikke opplagt at det vil komme noen andre som overtar viljen til å investere i Norge. Regjeringen har også klart å tydelig sagt fra at det nå, som en nyvinning i Norge, er innført en enorm skatterisiko ved å investere her i landet og det er et annet bål de prøver å slukke. Det begynner å komme litt rapporter om at Norge ikke er spesielt interessant for utenlandsk kapital av den grunn, om det er noe hold i det får man vel se etter hvert. Nå er det såpass tidlig at man bør ha som grunnantagelse at alle som uttaler seg primært er opptatt av seg selv og sitt og ens egne inntektsstrømmer.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Jeg skjønner ikke dette helt.
    På den ene siden klages det på at Norge blir mindre interresant for utenlandsk kapital.
    På den andre siden klages det over at utenlandsk kapital overtar for norsk kapital.
    Ofte samme person/organisasjon som hevder begge deler.
    Begge deler kan da umulig stemme!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selvagt er det øknomisk mulig å forbli i Norge og også bli rik i Norge, men som norskboende eier må man stadig tappe selskapet for penger for å betale formueskatt på privat hånd og dette helt uavhengig av om selskapet tjener penger eller ikke. Og denne regningene har økt ganske saftig nå som både formueskatten er økt betydlig og skatt på utbytte har gjort et godt byks oppover. Dersom Kjell Inge Røkke flytter til Sveits så vil Aker ha hundrevis av millinoer kroner mer i året å bruke på investeringer fremfor å ta ut av selskapet til å betale Røkkes formueskatt på privat hånd. Og retorikken fra regjeringen har, inntil helt nylig ikke vært til å misforstå: Her skal man tas. Kanskje har man nå nådd et "tipping point" der folk tenker at det var greit frem til nå, men ikke nå og i alle fall ikke gitt signalene som sendes. Tilsiktet eller ikke har det vært ganske klar oppfatning om at skattene på de rikeste skall opp. Mye. At en god del av disse da stikker bør strengt tatt ikke overraske noen. Det rareste er kanskje heiingen fra SV og Rødt. Det betyr mindre skatteproveny og da må noen andre plukke opp regningen eller offentlige budsjetter må ned.

    Man kan selvsagt med rette innvende at det fundamentale problemet er at noen aldri får nok uansett hvor mye de har å rutte med, men jeg mener vel personlig det er et større problem at i det politiske Norge har formueskatten blitt nærmest et være eller ikke være for Norges ve og vel, noe den på ingen måte er og den fungerer også særdeles dårlig for å "utjevne forskjeller" som det gjerne fremstilles som, det er et relativt enkelt matematisk faktum basert på hvordan eksponensialfunksjoner oppfører seg, noe man skulle tro var almennkunnskap etter coronatiden.

    På lengre sikt er bekymringen at folk som har tatt risiko, investert og hatt økonomisk suksess forlater Norge for godt. Det er, tror jeg, primært det som er i ferd med å gå opp for regjeringen. Det argumenet er riktig nok litt fluffy siden eiendelene som finnes i Norge ikke forsvinner selv om eieren forlater landet, men det er heller ikke opplagt at det vil komme noen andre som overtar viljen til å investere i Norge. Regjeringen har også klart å tydelig sagt fra at det nå, som en nyvinning i Norge, er innført en enorm skatterisiko ved å investere her i landet og det er et annet bål de prøver å slukke. Det begynner å komme litt rapporter om at Norge ikke er spesielt interessant for utenlandsk kapital av den grunn, om det er noe hold i det får man vel se etter hvert. Nå er det såpass tidlig at man bør ha som grunnantagelse at alle som uttaler seg primært er opptatt av seg selv og sitt og ens egne inntektsstrømmer.
    takker.

    om jeg nå forstår det du sier, så er det bekymringer i visse hoder, men ingenting økonomisk tallmateriale som forteller oss at disse skatteflyktingene betyr noe som helst hva angår den norske økonomis helse/endeligt?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skatt er tyveri, tyveri av din tid.
    At noen i det hele tatt heier på dette viser meg at de enten ikke har forstått noen ting, eller har en form for fetish rundt selvskading.
    Evt siste; de er nullskatteyter i from av trygd, ansatt i offentlig sektor eller har andre metoder å få sin del av honningkrukka på.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    takker.

    om jeg nå forstår det du sier, så er det bekymringer i visse hoder, men ingenting økonomisk tallmateriale som forteller oss at disse skatteflyktingene betyr noe som helst hva angår den norske økonomis helse/endeligt?
    Er vel nok av tallmateriale på det, som et eksempel så får Oslo kommune 100millioner mindre i skatteinntekter i år.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Er vel nok av tallmateriale på det, som et eksempel så får Oslo kommune 100millioner mindre i skatteinntekter i år.
    Og å fjerne formuesskatten ville vel også gitt like mange millioner mindre?
    Av og til er høyresida mere Ole Brumm enn venstresida.
    Vi vil fjerne formuesskatten, men beholde skattekronene de gir oss.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Og å fjerne formuesskatten ville vel også gitt like mange millioner mindre?
    Av og til er høyresida mere Ole Brumm enn venstresida.
    Vi vil fjerne formuesskatten, men beholde skattekronene de gir oss.
    Stråmann.. vi hadde formueskatt før den ble regulert opp av dagens regjering, med medfølgende retorikk: "vi skal flå de rike" For de av oss som ikke er ansatt i offentlig sektor så representerer de rike arbeidsplassene våre. Og de fleste av oss responderer dårlig på slik retorikk, derav også dårlige meningsmålinger for regjeringen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    takker.

    om jeg nå forstår det du sier, så er det bekymringer i visse hoder, men ingenting økonomisk tallmateriale som forteller oss at disse skatteflyktingene betyr noe som helst hva angår den norske økonomis helse/endeligt?
    Tja, det er uansett for tidlig å si og selv når tiden har gått er det nok vanskelig å si hvor mye dette hadde å si relativt til alt annet som vil ha skjedd i mellomtiden. Men jeg tror det er gjort varig og muligens uopprettelig skade. Norge og norsk næringsliv kommer selvsagt ikke til å gå under, men det er også litt rart om man inntar det standpunkt at det er uvesentlig om de som har bygget disse formuene en gang var i Norge eller ikke. Som om det aldri hadde noe å si at det som er bygget opp ble bygget opp i Norge eller et annet sted. Å heie på at disse folkene stikker er noe av det mest absurde som har skjedd på lenge.

    Jeg skjønner forsåvidt at denne retorikken om ta nasjonens mest formuede selger godt på ytre venstre, men jeg tror det nå er i ferd med å gå opp for regjeringen at det har tatt litt vel overhånd og at de grovt har undervurdert konsekvensene av det og kun har sett på den (nå imaginære gitt at folk har stukket) umiddelbare provenyeffekten av det. Jeg tror de er genuint overrasket over den lille folkevandringen som nå foregår og at de ikke så den komme. Rødt og SV er så tungt investert i dette at de nesten må heie på det for ikke å fremstå som idioter men AP ser ut til å ha et mer realistisk forhold til det hele og prøver nå å late som om de aldri egentlig mente det de har brukt enhver anledning på å si i et par år. Akkurat det er det selvsagt ingen som tar alvorlig. Et slags høydepunkt i den sammenheng var at Støre prøvde å innbille folk at det aldri egentlig var et slagord det med "vanlige folks tur" osv - at det nærmest har vært en tilfeldighet at enhver representant for AP og SP har klart å skvise akkurat det inn i enhver offentlig opptreden og at dette ikke var noe partiet hadde valgt å gå all in på. Han sa at han likte bedre "å skape og dele". De har åpenart glemt "skape" - delen av det inntil de så hva som faktisk skjedde.

    Det er ikke så lenge siden AP sendte sentrale folk rundt i verden for å få folk til å flagge hjem til Norge.

    Man kan kanskje dra en slags parallell til det pågående strømbalubaet. Der har regjeringen, primært ved næringsminister Vestre løpt rundt og tenkt at billlig, ren norsk kraft er et utømmelig gode som kan generere grønne arbeidsplasser på ethvert nes uansett hvor mye de vil etablere eller elektrifisere - en krukke som aldri blir tom. Så plutselig oppdager de at strøm faktisk må produseres før den kan brukes og så begynner panikken å spre seg. Der lover de bot og bedring om ca 7 år da det kanskje er havvind i drift. Inntil da har de et Jævlig Stort Problem og nå er det i ferd med å gå opp for folk hvor kapitalt de har dummet seg ut. En betydelig del av denne tabben står riktig nok foregående regjering også delvis ansvarlig for, men det hjelper Støre & co ikke spesielt mye nå.

    Jeg er ikke veldig imponert av styre & stell om dagen. Det virker som de, i sine fanesaker, har antatt at den virkelige verden ikke eksisterer og ideologi trumfer alt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det største problemet er ikke skattesatser, men at man nå må tenke politisk risiko ved å bo eller investere i Norge. Relativt omfattende endringer i skattesystemet og (tilbakevirkende!) beskatning av bestemte næringer kan bli innført over natten, uten forutgående høringer og bredt forankrede forlik. Det er noe helt nytt, og det kommer til å koste AS Norge dyrt i mange år fremover. Forutsigbarhet og stabilitet var liksom ett av våre store fortrinn, og AP var liksom garantisten for stå kurs. Var.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tro hvor knekkpunktet er for folk som tjener seg hinsides rik i landet med etablerte regler før de vil ut å fly og si helvetes land!

    helt med på den forutsigbarhetsgreia.

    de er jo nesten ingen. men gud skal vite hva de taper i skatteinntekter om jeg bosetter meg i strømstad.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    tro hvor knekkpunktet er for folk som tjener seg hinsides rik i landet med etablerte regler før de vil ut å fly og si helvetes land!

    helt med på den forutsigbarhetsgreia.
    Dette er jo upløyd mark og det ser ut som regjeringen har fått seg et lite sjokk og innser at denne strategien, som de endatil prøver å innbille folk aldri egentlig var en strategi men mer noen ord som passet seg å bruke, var stupdum og nå prøves det ganske febrilsk å reparere skaden. SV heier videre og vil helst ha enda mer av det samme må man anta.

    Selv om man har rompa full av penger så har man fortsatt retten til å si hva man mener om noe og om dette så er å forlate landet gitt signaler om inndraging av privat formue så er det noe som er på listen over alternativer. Om man støtter det eller ikke er i så måte underordnet - det skjer i alle fall.

    Inntil svært nylig så har retorikken fra regjeringen ikke vært til å misforstå: Nå skal vi ta dere. Det er ikke noe nytt at folk flytter fra eller til Norge, men strømmen ut av Norge har eksalert - et lite tegn i tiden i så måte er at en eiendomsmegler i Svetis har begynt å legge ut annonser på finn.no - det er visstnok en grei bråte av folk som går under radaren som også forlater landet men disse er ikke kjente nok til at noen aviser gjør et nummer utav det. Det er svært vanskelig å se noe annet enn at denne strømmen er et resultat av vedatt politikk og signaler fra regjeringskameratene. Om det er prosentsatsene som driver det eller at man har blitt et slags hatobjekt for regjeringen aner jeg ikke, men slike ting baller jo fort på seg. Det er som nordmann lettere å flytte til Andermatt i Svetis om flere nordmenn har gjort og gjør det samme og hvordan man går frem blir vel også etter hvert almennkunnskap.

    AP og SP har forregnet seg er at de trodde dette var en vinnersak. Det ble det aldri og nå har regjeringen - fortjent eller ikke - fått en merkelapp som næringsfiendlig og der det offentlige skal ha størst mulig plass og privat minst mulig. At det aldri på noen måte ble vanlige follks tur heller, i strid med hva som var avertert, hjelper heller neppe.

    Hva man mener å skulle oppnå med å applaudere utflyttere utover å sole seg i sin egen fortreffelighet på Metaverset eller andre steder har jeg svært store problemer med å se, men SV/Rødt-logikk har aldri vært min sterke side.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    Baklengspartiet fornekter seg ikke.

    Regjeringen har et rusproblem. Og det vokser.

    Menneskerettigheter, sa du? Det er ikke så nøye for Senterpartiet.


    Senterpartiet har for tiden justisministeren i Norge. Emilie Enger Mehls parti vedtok i helgen en oppsiktsvekkende uttalelse.
    Det er snakk om reversering på et helt nytt nivå.

    Sp er kjent for sin hang til å reversere reformer, enten det er kommunereformen, regionreformen, politireformen eller domstolsreformen.

    Nå handler det om rusreformen. Solberg-regjeringens rusreform ble aldri vedtatt. Den fikk likevel konsekvenser. Årsaken er at flertallet på Stortinget i merknader i innstillingen ga uttrykk for at rusavhengige ikke bør straffes.

    Dette har Høyesterett tatt hensyn til i tre ulike dommer. Dommene har fått Riksadvokaten til å følge opp. Riksadvokaten har sendt ut beskjed om at politi og påtalemyndighet skal legge Høyesteretts tolkning til grunn.

    Sp misliker dette. Nestleder Ola Borten Moe sa til Vårt Land før helgen at Riksadvokaten har lagt om ruspolitikken uten at det har vært behandlet i Stortinget. Men det er Stortingets behandling Høyesterett baserte seg på.

    Hans partifelle Geir Pollestad uttalte at «Riksadvokaten og Høyesterett har tolket politisk». Det ville være underlig om Høyesterett ikke tok hensyn til signaler et flertall i landets lovgivende forsamling sender.

    Men dette er bare én del av saken. Den andre handler om hva slags midler politiet skal kunne bruke i etterforskning av saker om narkotika. Sp mener Riksadvokaten har fratatt politiet viktige virkemidler. Et av dem er å kunne ransake noens mobiltelefon. Et annet er å kreve rustest.

    Beskjeden kom i et brev fra Riksadvokaten i april 2021. Men dette var ingen liberalisering som følge av rusreformen. Riksadvokaten mente rett og slett at politiet gikk ut over sine fullmakter. Politiet brukte tvangsmidler det ikke hadde lov til å bruke.

    I brevet viser Riksadvokaten til både straffeprosessloven, Grunnloven og den europeiske menneskerettskonvensjonen. Mistanke om bruk av narkotika gir ikke rettslig grunnlag for så inngripende tiltak som en ransaking er.


    Sp vedtok i helgen en uttalelse om ruspolitikken. Der går partiet inn for at politiet «må sikres lovhjemmel til å avdekke bruk, besittelse og salg av narkotika». Det var få spor av bekymring på landsmøtet for hensyn til Grunnloven og menneskerettighetene.

    Strengere Sp, mer liberalt Ap?
    Sp har tatt noen skritt i restriktiv retning i ruspolitikken på bare noen få år. I partiprogrammet for stortingsperioden 2017 til 2021 gikk Sp inn for større vekt på hjelp og mindre vekt på straff. Synspunktene var også mer delt innad i partiet. Nå var det bare noen enslige stemmer på liberal side.

    I Arbeiderpartiet er det krefter som forsøker å trekke partiet i stikk motsatt retning. Bergen Ap vil ha omkamp om rusreformen på landsmøtet i mai. Partilaget vil blant annet at brukerdoser med narkotika skal avkriminaliseres. I Oslo vil Aps nye integrerings- og velferdsbyråd Usman A. Mushtaq ha et pilotprosjekt for å teste ut alternativer til straff.

    Om noe av dette fører frem, er for tidlig å si. Men sannsynligheten for at Ap i regjering vil prøve å reveresere en beslutning om at politiet skal følge loven, bør være svært, svært lav.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nok en måned, nok en meningsmåling, nok en groundhog day for AP/SP:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sunnmøringene er heller ikke glade over å skulle flås:
    På den siste meningsmålingen for fylkestingsvalget i Møre og Romsdal får Arbeiderpartiet 12,8 prosent oppslutning, og SP 11,7 prosent.

    FrP derimot får 26,5 og Høyre 22,3. Noe er i ferd med å skje på vestkysten som må gi Jonas noe å gruble over. For ikke å si Vedum som faller med 6,2 prosent.

    Som om ikke vanskelighetene i Trøndelag med Trond Giskes Nidaros, skilsmisse i Kristiansand, Fosen vind og sameopprør i nord var nok, begynner Vestlandet å røre på seg. Ordførere fra regjeringspartiene frykter å gå med i dragsuget under lokalvalget i september og det er mye nervøsitet rundt omkring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn