Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ekspertene finnes, i alle fall på kommunikasjonssiden. Der headhunter man spinndoktorer over en lav sko virker det som.

    Jeg tror ikke det skorter på eksperter ellers i forvaltningen heller. Syns problemet til regjeringen heller er at ingen trekker de store linjene, visjonene er fullstendig fraværende. De klarer i hvert fall ikke kommunisere dette på en måte som resonnerer hos folk flest. Reversering av kommunereformen er liksom ikke det store felles prosjektet alle kan slutte opp om.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    1 time og 40 minutter med Trond Giske i hovedrollen som Trond Giske :cool:
    God film. Det er lett å finne sympati for Giskes poliitiske prosjekt, men det er også lett å se at han overhodet ikke evner å se at måten han fremstår på kan virke svært annerledes sett med andres øyne vs slik han selv ser det. Nøyaktig det som har fått han i trøbbel tidligere, og som nok vil skje igjen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Snart har Giske lokallag over hele landet. Ikke sikker på om Stenseng så den komme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje best å ta denne her, men høyre kunne sikkert funnet på tilsvarende. Gi hun litt tid til så inviterer hun nok taliban på ny sponset tur til Norge.

     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er indremisjons- og lestadianermenighetene i Nord-Troms... de er fortsatt på 18-tallet eller noe deromkring...
    Det har vært krig mot kvinnelige prester og forkynnere i flere tiår.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Skal det aksjoneres mot disse svartsynte indremisjonsfolkene og Læstadianerne så er det andre religiøse grupper som også bør filleristes en smule.
    Men skal vi ha trosfrihet her i landet så kan vi da vel ikke forby et forkvaklet kvinnsesyn som formidles av menigehtene?
    Men for min del kan vi godt gå tilbake til røttene og gjeninnføre Åsatroen og forby all annen religiøs utfoldelse!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Skal det aksjoneres mot disse svartsynte indremisjonsfolkene og Læstadianerne så er det andre religiøse grupper som også bør filleristes en smule.
    Men skal vi ha trosfrihet her i landet så kan vi da vel ikke forby et forkvaklet kvinnsesyn som formidles av menigehtene?
    Men for min del kan vi godt gå tilbake til røttene og gjeninnføre Åsatroen og forby all annen religiøs utfoldelse!
    Vi skal ikke forby forkvakla sekter, men de skal ikke få offentlig støtte!!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nå nå, ikke så fort i svingene her du! Vi burde jo ta den helt ut og etablere HiFI kirken.

    Da ville vi også kunne få statsstøtte. ;)

    Og ærlig talt, vet du om noen som har et sterkere behov for statsstøtte enn vi som driver med DyrFi?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Nå nå, ikke så fort i svingene her du! Vi burde jo ta den helt ut og etablere HiFI kirken.

    Da ville vi også kunne få statsstøtte. ;)

    Og ærlig talt, vet du om noen som har et sterkere behov for statsstøtte enn vi som driver med DyrFi?
    The holy church of the triode tubes?
    Er vel ikke mere far fetch enn den hellige treenigheten!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enda en omdreining på veien ned til sperregrense og irrelevans.
    Kommunestyret i Kristiansand har satt seg på bakbeina og nekter å hjelpe til med en folkeavstemning slik Gjelsvik ønsker seg.

    Det er nå en politisk og juridisk nøtt hvordan en folkeavstemning kan gjennomføres uten kommunens medvirkning.
    - Det regjeringen holder på med i Kristiansand er galskap. Regjeringen velger aktivt å overstyre lokaldemokratiet, uten å ha skaffet seg klarhet i om det i det hele tatt er lov, sier Thorsvik fra nabobyen Mandal og legger til:

    - Jeg har aldri sett maken til uryddig prosess og langdryg prosess som det regjeringen legger opp til. Jeg er mildt sagt kritisk til hva regjeringen utsetter den største kommunen i regionen vår for.
    Lokaldemokrati, men bare hvis man bestemmer å gjøre det SP allerede har bestemt seg for. Ellers ikke.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Enda en omdreining på veien ned til sperregrense og irrelevans.


    Lokaldemokrati, men bare hvis man bestemmer å gjøre det SP allerede har bestemt seg for. Ellers ikke.
    Merkelig lokaldemokrati i såfall.
    De små er tvunget inn i storkommunen, og så er det kjøttvekta til storkommunen som skal avgjøre?
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig lokaldemokrati i såfall.
    De små er tvunget inn i storkommunen, og så er det kjøttvekta til storkommunen som skal avgjøre?
    Kan ikke vi som bor i kvartalet mitt få en egen kommune. Mange av oss er ikke spesielt fornøyd med kommunen vi bor i. :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Kan ikke vi som bor i kvartalet mitt få en egen kommune. Mange av oss er ikke spesielt fornøyd med kommunen vi bor i. :)
    Selvsagt, om du ble tvangsinnrullert i kommunen.
    Om du selv valgte å bosette deg i den kommunen stiller saken seg litt annerledes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig lokaldemokrati i såfall.
    De små er tvunget inn i storkommunen, og så er det kjøttvekta til storkommunen som skal avgjøre?
    Gjort er gjort og spist er spist. Alle innbyggere i storkommunen må ta sin del av regningen for eventuell oppdeling, og så skal bare noen få ha innflytelse på det?

    Min kommune ble slått sammen av tre små kommuner, en av dem fristaten Hølen, Norges minste bykommune med 167 innbyggere, kommunalt brennevinskooperativ, tre brennevinsutsalg og halvannen prosent skatt. Ble tvangsinnlemmet i storkommunen mot lokalbefolkningens vilje.
    I 1896 ble Brennevinssamlaget opprettet som aksjeselskap ved folkeavstemning. Det betalte skatt til byen, og på grunn av en langt høyere omsetning enn forventet fikk kommunen store skatteinntekter. Hølen hadde i storhetstiden hele tre brennevinsutsalg; til sammenligning hadde Moss ingen. Etter en tids vurdering av hva disse pengene skulle brukes til, ble det bestemt at man skulle sette ned skattesatsen til halvannen prosent på inntekt og en promille på formue. Denne inntektskilden forsvant brått, da avholdsfolket vant en ny folkeavstemning i 1913. Etter en avviklingsperiode ble samlaget nedlagt i 1915.

    I 1901 hadde Hølen bare 167 innbyggere, og ifølge Nils Kjær vant samlagstilhengerne med en eneste stemme. Kjær bodde i det tørrlagte Son, og rodde jevnlig opp elven for å kjøpe drikkevarer i Hølen. Han spekulerte en del på hva som ville skje hvis den ene utslagsgivende stemmen i Hølen døde eller skiftet mening. Hølens huseiere tjente godt på skatteflyktninger fra andre kommuner. Opptil 20 personer leide samme rommet, der de stilte fra seg en koffert med private eiendeler som bevis for at de bodde i Hølen.[3]
    Får jeg holde folkeavstemning med krav om at bare lokalbefolkningen i gamle Hølen skal få bestemme om løsrivelse?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Gjort er gjort og spist er spist. Alle innbyggere i storkommunen må ta sin del av regningen for eventuell oppdeling, og så skal bare noen få ha innflytelse på det?

    Min kommune ble slått sammen av tre små kommuner, en av dem fristaten Hølen, Norges minste bykommune med 199 innbyggere, kommunalt brennevinskooperativ, tre brennevinsutsalg og halvannen prosent skatt. Dusinvis av personer var folkeregistrert på samme rom på pensjonatet for skattefrihetens del. Ble tvangsinnlemmet i storkommunen mot lokalbefolkningens vilje. Får jeg holde folkeavstemning med krav om at bare lokalbefolkningen i gamle Hølen skal få bestemme om løsrivelse?
    Nå har vel Vedum sagt at Staten skulle ta den regninga.
    Så det er noe Vedum bør stå ved.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23
    Denne kommunesammenslåingen - minner litt om Putinmodellen... :unsure: Er det der han fikk ideen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skjedde i 1943, hvor langt tilbake i tid vil du dra dette?
    Bekreftet av Stortinget i 1946, fortsatt mot lokalbefolkningens vilje.

    Det er jo egentlig det som er mitt poeng: Skal innbyggerne i Søgne ha spesielle rettigheter fordi SP tilfeldigvis gjorde dem til en valgkampsak? Hvordan generaliserer man en slik regel? Fem års angrefrist? Ti år? Tilstrekkelig at et knapt flertall av lokalbefolkningen følte seg overkjørt i sammenslåingen? Holder det med lokalbefolkningens etterkommere til evig tid? Eller er det bare etter SPs suverene forgodtbefinnende?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes å være Høyres modus operandi. Vanskelig å få guffen tilbake på tuben....
    Men seriøst: Hvordan skape noe slags generell regel fra Søgne/Kristiansand-eksempelet? Når skal en gjennomført beslutning gjelde, når er det lov med omkamp, og hvem skal få være med på å bestemme det? Det er en forvaltningsmessig floke i en rettsstat.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Sogndalen er faktisk mot deling, i Søgne så er det et veldig knapt flertall for deling. Det å bruke an halv milliard for å tekke et ørlite flertall er galskap.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Har man vunnet valget på lovnader om å sette bilen i revers så skal den stå i revers, uavhengig av om man kan å rygge uten å havne i grøfta.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    I finans politikken har bonden Vedum tatt en kuvending (pun intended)
    Noen av hans leende kaffeslabberas løfter må han da få lov å holde!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det kan du si, men nå er det nå engang Støre og Vedum som kom med dette i Hurdalsplattformen. Det at de er i posisjon forplikter da litt, tross alt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke helt, men personlig synes jeg nå at Greta møter seg selv i svingdøra! Kjemper FOR "Det grønne skiftet" men vil ikke ha vindturbiner??

    Bare så det er sagt så er jeg personlig på parti med samene i denne saken. Norske styresmakter oppfører seg på en måte mot urbefolkningen ( et ord jeg ikke liker ) på en måte som ikke ville overaske særlig hvis det var myndigheter/kapitalkrefter i Argentina eller Brasil som gjorde det mot sine lokale indianere!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.138
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Jeg vet ikke helt, men personlig synes jeg nå at Greta møter seg selv i svingdøra! Kjemper FOR "Det grønne skiftet" men vil ikke ha vindturbiner??

    Bare så det er sagt så er jeg personlig på parti med samene i denne saken. Norske styresmakter oppfører seg på en måte mot urbefolkningen ( et ord jeg ikke liker ) på en måte som ikke ville overaske særlig hvis det var myndigheter/kapitalkrefter i Argentina eller Brasil som gjorde det mot sine lokale indianere!
    Til det siste, Equinor i Argentina og Hydro i Brasil?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Jeg visste ikke en gang at Fosen er samisk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Jeg vurderer å bli sånn nysame, så kan jeg bli kvitt disse skjemmende vindmøllene jeg ser i det fjerne fra hytta.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg visste ikke en gang at Fosen er samisk.
    Det er det heller ikke. Fosen er et område opprinnelig befolket av bønder og fiskere gjennom mange tusen år. En håndfull samer innvandret vel til de indre delene av Fosen på 1700-tallet. Så at de er urbefolkning er vel en smule overdrivelse.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ønsker meg en miljøvernbevegelse som er realistiske nok til å innse at verden har et økende energibehov og pragmatiske nok til å komme med løsningsforslag. Å demonstrere, lenge seg fast, lime seg fast, ødelege kunstverk etc. har ikke lenger noen andre effekter enn på deres egne gode samvittighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn