Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Instllatørbedrifter skal godkjennes, - tidligere også av det stedlige eltilsyn.... en elektriker, selv med nødvendige setifikater, kan ikke melde inn et anlegg uten å ha installtørgodkjenning... slik er det også i dag...
    Da jeg bygde hus på slutten av 80 tallet var det slik at det lokale kraftselskapet måtte godkjenne elektrikeren. Det var svigerfar som da bodde på den andre siden av landet og den eneste grunne til at han, og det firmaet han var ansatt i som hadde installasjons ansvaret, fikk lov til å gjøre jobben var fordi han hadde "økonomisk interesse" i huset ved at hans datter skulle bo der. Og da var de snille!!! Det var nemlig ingen selvfølge.
    Men når det kommer til elsystemer synes jeg ikke dette er så dumt. Jeg er "rimelig tilstede" og fikser det meste selv, men du verden så mye jeg lærte ved å være håndtlanger for svigerfar.
    Men i dag er jo ting snudd en smule på hodet. El systemet, som er nesten det eneste en stakkar uvtende huseier IKKE har peiling på, der huseier faktisk har det hele ansvaret for at ting er i henhold til standard!
    En skruppelløs elektriker kan jo svindle en stakker så ettertrykkelig og det er huseier som sitter der med postkassen full av skjegg!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Den ansvarlige i et installasjonsfirma må ha et "mesterbrev" eller hva det heter nå sist jeg sjekket. Man må avlegge en ganske omfattende prøve (https://www.installatorproven.no) for å få dette. Det er ingen ordinær elektriker som har rett til å utføre installasjonsjobber "for egen regning og ansvar" . At dette likevel kan skje er en helt annen sak. Likeså at kreative privatpersoner "tar jobben"...
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Poenget her er at det er firmaet "den godkjente installatøren" som etter prøve og godkjenning oppebærer autorisasjonen - ikke elektrikeren med fagbrev.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ubegripelig at hun takket ja til å bli stortingspresident.
    Var vel helt i tråd med "intet sett, intet hørt" - kulturen som rår/rådde.

    Det virket også som hun mente at hun burde få posisjonen tilbake siden hun (ennå) ikke var under etterforskning. Det er, om ikke annet, et greit eksempel på hvor virkelighetsfjern det er mulig å bli om man lever lenge nok i en boble der denslags er slikt man driver med.

    Alle har selvsagt visst at dette drives med og har blitt drevet med over en lav sko. Det har vært en del av den institusjonelle praksisen og slikt man gjør. Det forklarer også hvor ekstremt lite interesse det har vært for å ta tak i dette. Noen som husker balubaet fordi Victor Norman hadde bestillt et piano og hadde vært på Bagatelle eller hvor det var? Den gang var det sikkert enda flere som snusket med pendlerbolig, reiseregninger og alt annet som kan snuskes med men det var det ingen som snakket om.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    I perioden hun hadde pendlerleilighet i Oslo har hun også fakturert en reiseregning "hjem til Ski" fordi hun hadde vært lenge på jobb, var sliten, og toget var forsinket.
    Så hun bor på hotell når hun er i Trondheim og ikke på hybelen der hun er folkeregistrert, og når hun er sliten tar hun taxi "hjem til Ski" til tross for at hun har pendlerleilighet i Oslo. Men hun bor selvfølgelig ikke på SKi og hjem er i Trondheim. Det lukter definitivt straffesak her.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Synes egentlig hele saken er litt trist.

    Spørs om det stinker litt Giske av den. Jeg så et bilde jeg ikke finner igjen av den angivelige" leiligheten hun leide hos Giske. Det var et krypinn under en trapp med en soveplass inget mer. Hun har vel fått "hjelp" til det hele vil jeg formode.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ubegripelig at hun takket ja til å bli stortingspresident.



    Vis vedlegget 768357 Vis vedlegget 768356
    Mikken gjorde vel nøyaktig det samme og ble Stortingspresident. Sønnen brukte pendlerleiligheten som studentbolig, mens han selv pendlet til Lillehammer. Så jeg har full forståelse for at hun anså seg som kvalifisert, gitt hva som tidligere har passert.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Det viser i tilfellet bare fullstendig manglende integritet om man sammenligner seg med hva andre har gjort fremfor å vurdere hva som faktisk er riktig å gjøre. Man bør forvente bedre av de folkevalgte til landets lovgivende forsamling.
    Den nå tidligere stortingspresidenten må være noe av det veikeste som har sittet i den stolen, om enn heldigvis svært kortvarig.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk tog. NSB leverte og ved feil ble hadde de egne folk til å utbedre. Så - etter ca 1970 ble politikerne mindre interessert i tog, og viljen til utvikling og bevilgningene til vedlikehold ble redusert til fordel for veitrafikk. Men prisene var gunstige, med bl.a 50% rabatt for studenter. Togene gikk på tida - men med problemer for pendlertrafikken i indre østlandsområdet. Nå er prisene skyhøye, du må sy sammen din egen reise og foreta kjøp fra flere togselskaper hvis du vil lengre enn reviret til det enkelte togselskap. Vedlikehold og teknisk drift er fordelt på flere selskaper, og direktørene formerer seg uhemmet. Britene, som satte i gang med privatisering, er nå på full fart tilbake med nasjonalt togselskap som skal få orden på kaoset. Skotland har nasjonalisert helt.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

    Var det noen som trodde på Vedum da han, på sin signingsferd i nord, lovet å gjenåpne høgskolen på Nesna...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det noen som trodde på Vedum da han, på sin signingsferd i nord, lovet å gjenåpne høgskolen på Nesna...?
    Tydeligvis var det noen, ellers ville de jo ikke følt seg skuffet og lurt. Andre er vel mindre overrasket over at jattingen hans med allslags misnøye måtte møte virkeligheten en gang.

    Gammelt jungelord: Et valgløfte fra Vedum er ikke noe verdt før bjørnen er skutt, pelset og garvet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis var det noen, ellers ville de jo ikke følt seg skuffet og lurt. Andre er vel mindre overrasket over at jattingen hans med allslags misnøye måtte møte virkeligheten en gang.

    Gammelt jungelord: Et valgløfte fra Vedum er ikke noe verdt før bjørnen er skutt, pelset og garvet.
    Ja, det er jo lett å tro det man ønsker å høre. Selv i en valgkamp…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg trodde faktisk at de kom til å (prøve å) revitalisere Nesna, men ser til min glede at det ikke ble slik.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hva er det egentlig de gjør nå, presser nord universitet til å ha et undervisningssted de egentlig ikke vil ha?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det egentlig de gjør nå, presser nord universitet til å ha et undervisningssted de egentlig ikke vil ha?
    Tydeligvis. Overkjører universitetsstyret til å reversere et vedtak. Det blir nok implementert med stor entusiasme, regner jeg med.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Tydeligvis. Overkjører universitetsstyret til å reversere et vedtak. Det blir nok implementert med stor entusiasme, regner jeg med.
    Samme "entusiasme" som Høyres nærpolitireform ? https://www.dagsavisen.no/nyheter/i...-sidelinjen-slik-oppleves-naerpolitireformen/
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enda en sak kommer opp i nyhetsbildet om Giske:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...vlig-hybel-mens-han-var-stortingsrepresentant

    Kjenner jeg blir litt "temperert" når representanter for styre og stell gir "f" i de regler og retningslinjer de pålegger "vanlige folk".
    Jeg har akkurat brukt omtrent 35.000,- i gebyrer, søknads- og administrative kostnader for å regulere om noen kvm til sk areal for varig opphold.

    Dette var kostnader "skjeggkreét" ikke så seg tjent med å betale :mad:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^ 24 år siden han kjøpte en leilighet med det han trodde var en hybel, som til og med hadde en leietager. Lukter "ta Giske" dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Skal ikke se bort fra at dette kan ha en viss sammenheng med hans siste bevegelser innen politikken å gjøre, men uansett...
    Jeg trodde det var 80 km fartsgrense her hjelper svært lite ;).
    Man har et selvstendig ansvar for...

    Hansen "trodde" hun fulgte reglene hun også. Ropstad og andre også.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Enda en sak kommer opp i nyhetsbildet om Giske:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...vlig-hybel-mens-han-var-stortingsrepresentant

    Kjenner jeg blir litt "temperert" når representanter for styre og stell gir "f" i de regler og retningslinjer de pålegger "vanlige folk".
    Jeg har akkurat brukt omtrent 35.000,- i gebyrer, søknads- og administrative kostnader for å regulere om noen kvm til sk areal for varig opphold.

    Dette var kostnader "skjeggkreét" ikke så seg tjent med å betale :mad:
    Interessant for øvrig at media kjører en ny sak på Giske hver gang han prøver å komme seg tilbake i politikken. Får nesten en mistanke om at de har noen saker liggende klar som bare venter på et passende tidspunkt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Denne "ta Giske" policyen vil nok, om den ikke allerede har gjort det, føre til at folk vil ta lettere på dette med "me too"!
    Det hele begynner å bli smått parodisk.

    Men vi kan i alle fall fastslå at MSM og spesiellt VG aldri vil tilgi en angrende synder!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, hvorfor skal MSM være forskjellig fra feks HFS?? :cool: Er da nok av de her også som henger på byttet til evig tid, uten å kunne slippe taket...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Vi kan jo begynne med "nedslagsfeltet" Vi er ikke så mange "tullinger" her inne, så det som her yttres har i den store sammenheng null betydning. VG derimot...........................::!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var engang noe som het «yrkesdemonstrant», men denne var en ny variant:
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det var engang noe som het «yrkesdemonstrant», men denne var en ny variant:
    «Når du kommer til Stortinget er det viktig at du registrerer deg hos tillitsvalgte i egen klubb eller hos oss i fagforeningen. Årsaken er at fagforeningen deler ut et gavekort på kr 300 til de som er registrert».
    Gode forhandlere med andre ord :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Experimentet over allerede....??

    Fortsatt nesten fire år til neste valg og Stortinget endrer ikke sammensetning underveis.

    Men Støre & co har kommet skjevt, til dels svært skjevt ut fra hoppkanten på høstens to store saker, det er det relativt liten tvil om. Når det gjelder strømprisene så antar at jeg at resultatet - så langt - vill vært omtrent det samme også med en borgerlig regjering, altså ingen ting og politikere som fremstår som og sannsynligvis faktisk heller ikke aner hva de skal gjøre. Det som er litt vanskeligere å skjønne er at det fremstår så totalt uforberedt siden dette tross alt har pågått en stund. Som nevnt i den andre tråden virker det som om de har sittet i ukesvis i et informasjonstett lokale for å krangle med SV om budsjettet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mitt innlegg var ikke noe hint om at regjeringen skulle gå av. Alle vet at regjeringsskifter kun skjer ved valg eller om det oppstår en situasjon som gjør at de velger å gå av, evt bli kastet. I motsetning til Suesia der man kan skrive ut nyvalg etter behov...

    MEN, "The Dream Is Over" for mange av de venstrevridde dilletantene hvor alt sitter i et kjeveben ute av ledd og forøvrig er kjemisk frie for realitetsorientering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    – Pandemien er åpenbart ikke over, heller ikke for vanlige arbeidsfolk. Da er det sjokkerende at regjeringen ikke forlenger de ekstraordinære kriseordningene for arbeidsløse som vi har hatt hele pandemien, sier stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson.

    Partiet håpet at slike forlengelser ville følge med de nye coronarestriksjonene som ble kunngjort tirsdag kveld.

    – I stort har vi hatt en periode med veldig stor etterspørsel etter arbeidskraft, og mange er på jakt etter arbeidskraft. Vi ønsker å gå tilbake til de vanlige, solide ordningene vi har, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NTB



    Høres veeeeeldig likt ut hva en finansminister fra Høire ville sagt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn